Vilket tangentbord ska jag köpa? Läs första inlägget först

Permalänk
Medlem

Tack för bra tips.

Visa signatur

teH_g33k

Permalänk
Medlem

@Pauls711: Redan köpt ett hyperx alloy fps rgb som jag är riktigt nöjd med! Men tack ändå

Visa signatur

/Ben~

Permalänk
Medlem

fnatic

@anon257891: hej jag är personligen mycket nöjd med RUSH Pro Gaming Keyboard Silent, Red MX Cherry Nordic layout för ca 1000 lappen och ser inte ett behov av att lägga mer pengar på ett tangentbord och mer för pengarna får du knappast.
Med vänlig hälsning Paul

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pauls711:

@anon257891: hej jag är personligen mycket nöjd med RUSH Pro Gaming Keyboard Silent, Red MX Cherry Nordic layout för ca 1000 lappen och ser inte ett behov av att lägga mer pengar på ett tangentbord och mer för pengarna får du knappast.
Med vänlig hälsning Paul

Kanon! Jag tycker det är jättebra att du hittat ett tangentbord som du är nöjd med! Grattis (ärligt menat!)

Som jag sagt tidigare (i andra trådar): Tangentbord handlar helt om personlig preferens och det finns inga tangetbord som är (objektivt) "bättre" än andra tangentbord: dvs ett tangentbord för 29 sek kan vara (för den enskilde) lika "bra" som ett för 5000-10.0000sek.

Det viktiga är att man själv är nöjd med det tangentbordet man själv har (valt)! (Vad andra tycker om det är tämligen ointressant!)

Kortare sagt: Det finns inga (praktiska) prestandaskillnader på olika tangentbord, det viktigaste är att du väljer ett som du själv gillar!

Permalänk
Medlem

Hallå! Jag letar efter ett litet mekaniskt Bluetooth-tangentbord, med Mac-tangenter och svensk/nordisk layout. Finns något sådant? Alternativt finns något som är i närheten och till vilket man kan köpa en tangentuppsättning på svenska med Mac-tangenter?

Permalänk
Medlem

Hmm..tack vare denna tråd uptäckte jag Varmilo. Ser ju kanon ut med den plasten som jag saknat i flera år.
Har Razer Tournament (10keyless) Blackwidow Chroma V2 med de gula linjära switcharna med väldans kort slaglängd. Vill gärna ha kvar samma specs. Finns det cherryswitchar med samma specs och finns Varmiloborden med de specsen? Kort slaglängd är älsk för mig på mekaniska brytare. Linjärt också. Är streamer så tystnad är viktigt. MX speed silver med ringar?

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk

Letar nytt tangentbord då nuvarande inte fungerar så bra efter en katt-kräkning för mkt på tangentbordet.

Mina önskemål är:
Mekaniskt och med tysta, linjära switchar
Gillar lite plattare tangentbord
USB-sladd som kan dras ut ur tangentbordet (kattsäkrare)
RGB belysning
Mediakontroller på tangentbordet.

Permalänk
Medlem

Hej alla!

Har tittat på ett:
Varmilo VA88M Dark Grey & Light Grey PBT Red LED MX Brown

Men är osäker, skulle vilja testa en mycket billigare sort innan jag bestämmer för gå över till dessa sort tangentbord

Förslag?

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG - ASUS TUF X670E Plus - Ryzen 7600X / H150i Elite LCD - Corsair 32GB DDR5 @6000 - 7900XT OC TUF - Gigabyte nVme 500GB OS-PRG - Kingston NV2 2TB - 4TB HDD x 2 - SteelS Apex 7 + Razer Viper Ultimate - SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S - AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Hej alla!

Har tittat på ett:
Varmilo VA88M Dark Grey & Light Grey PBT Red LED MX Brown

Men är osäker, skulle vilja testa en mycket billigare sort innan jag bestämmer för gå över till dessa sort tangentbord

Förslag?

CM Masterkeys L/S är ett helt ok mekaniskt som ofta går att hitta kring en 700kr. Tyvärr ej i lager någonstans atm vad jag kan se.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4459932

Permalänk

Coolermasters masterkeys tangentbord fungerar hur bra som helst själv använder jag pro s varianten med röd switchar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hej, söker ett tangentbord

krav,

Mx brown-tangenter
Upplystbart, rgb eller ptb
Floating keys
USB-sladd
100%
Mediacontroller
Nordiskt

Önskevärt,

Runt 1000-lappen inte mycket över,
Helsvart, iaf enfärgat och inte vitt
Mikrofon/audiojack
Lysa blått eller vitt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hej!

Ute efter ett tangentbord att ha på jobbet som jag kommer använda främst för programmering.
Har kikat lite på https://ultimatehackingkeyboard.com som jag tycker verkar intressant.

Någon som vet något alternativ som liknar ovan nämnda?
Är främst ute efter ergonomi och portabilitet. Plus i kanten om det finns med low profile key caps och blåtand.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

8700K | MAXIMUS X HERO | 1080TI | 960 EVO | 16GB 3600 G.SKILL | PG279Q

Permalänk

Någon som har tips på andra tangentbord likt Ducky One 2 Mini eller Vortex Pok3r?

Jag vill ha ett litet keyboard utan numpad, gärna utan F1-F12, men det hade absolut fungerat att ha kvar dom knapparna. Får gärna blinka och lysa lite, precis som ett barndisco ska göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pkarlsson:

Någon som har tips på andra tangentbord likt Ducky One 2 Mini eller Vortex Pok3r?

Jag vill ha ett litet keyboard utan numpad, gärna utan F1-F12, men det hade absolut fungerat att ha kvar dom knapparna. Får gärna blinka och lysa lite, precis som ett barndisco ska göra.

Anne Pro 2
Har både 1&2 och är helnöjd med dom, 60% keyboard, RGB, Gateron eller Kailh box-switches, bluetooth, usb-c etc. Brukas ligga på runt 7-800 men har du tur så går det ner till 500 som jag gav för mitt!
(Enda minuset jag har är att det inte har standard 60%-PCB vilket gör att aftermarket cases inte passar helt hundra, det ser felfritt ut men man kan bara skruva ner 2 av 4 skruvar oftast (jag har mitt Anne Pro i en aluminum case, typ pok3r och det funkar "perfekt"

Visa signatur

Intel i5-13600K Corsair V 16 GB EVGA RTX 3070Ti FTW3 ULTRA Zowie XL2546K 240hz + XL2536 144hz
Anne Pro 2 Gat. Brown • Zowie FK2 • RØDE NT-USB • Beyerdynamic DT 990 Pro • Behringer U-Phoria UMC22

CITERA FÖR SNABBARE SVAR

Permalänk
Medlem
Skrivet av pkarlsson:

Någon som har tips på andra tangentbord likt Ducky One 2 Mini eller Vortex Pok3r?

Jag vill ha ett litet keyboard utan numpad, gärna utan F1-F12, men det hade absolut fungerat att ha kvar dom knapparna. Får gärna blinka och lysa lite, precis som ett barndisco ska göra.

Förutom de och typ Mistel Barocco eller vad den nu heter finns det inte så mycket färdigt att välja på.

Jag tycker du ska köra på nåt av följande:
https://kbdfans.cn/collections/diy-kit/products/tina-keyboard...
https://kbdfans.cn/collections/fully-assembled-keyboard/produ...
https://kbdfans.cn/collections/diy-kit/products/kbd75v2-custo...

Skrivet av joppe:

Anne Pro 2
Har både 1&2 och är helnöjd med dom, 60% keyboard, RGB, Gateron eller Kailh box-switches, bluetooth, usb-c etc. Brukas ligga på runt 7-800 men har du tur så går det ner till 500 som jag gav för mitt!
(Enda minuset jag har är att det inte har standard 60%-PCB vilket gör att aftermarket cases inte passar helt hundra, det ser felfritt ut men man kan bara skruva ner 2 av 4 skruvar oftast (jag har mitt Anne Pro i en aluminum case, typ pok3r och det funkar "perfekt"

Kan ju vara värt att poängtera att det inte finns som iso heller. Känns som det kan vara ett LIIIIIIIITE större minus än nåt med pcbn och att byta case (tror du det var aktuellt för frågeställaren liksom...).

Permalänk
Medlem
Skrivet av pkarlsson:

Någon som har tips på andra tangentbord likt Ducky One 2 Mini eller Vortex Pok3r?

Jag vill ha ett litet keyboard utan numpad, gärna utan F1-F12, men det hade absolut fungerat att ha kvar dom knapparna. Får gärna blinka och lysa lite, precis som ett barndisco ska göra.

Jag hade ett Vortex pok3r som jag nyligen sålde och köpte detta begagnat här på marknaden http://en.varmilo.com/pages/visitor/product/detailProduct.jsp...
Med iso nordic och Mx brown.

Jag upplever en enorm skillnad i kvalitet motför pok3r bordet samt att jag saknade piltangenterna litegrann på det. Så där är mitt tips!

Visa signatur

| Mobo: Asus Z390-F | CPU: i9 9900k | GPU: RTX 2080 ti | RAM: 16GB | PSU: Corsair RM750x | Chassi: Lian Li pc o11 dynamic | CPUkylare: Fractal Celsius s36 | SSD: 970 Evo plus 500gb. 860 evo 500gb | Monitors: XB271HU . u2715h

Permalänk

Jag vill ha ett tangentbord för FPS-spel, ett sådant(mekaniskt?) som inte bromsar upp prestationen ute på banan! Jag vill att det ska vara kvalité men inte kosta så mycket. Hur det ser ut spelar absolut ingen roll. Är inne på Corsair K68 för tillfället för den är nedsatt till 750kr. Har ägt ett K70 tidigare och tyckte det var bra, kanske aningen högljutt och semitunga knappar. Vad tror ni? Jag har ganska stora händer om det spelar nön roll

Permalänk
Medlem

Tjena! Jag letar efter ett tangentbord som har följande:

TKL Design
RGB
Helst bruna switchar, men röda går också bra.
Nordisk layout

Visa signatur

Dator: Gigabyte Gigabyte GA-Z170-HD3P| ASUS GeForce GTX 1070 | i5-6500 @ 3.20GHz | 32 GB DDR4 2133 MHz | AeroCool Battlehawk | Corsair 140mm RED LED |
Kringutrustning: HyperX Alloy Elite RGB | Beyerdynamic DT 770 Pro 80 ohm | HyperX Pulsefire FPS PRO | Corsair MM300 | AOC C27G1 | Blue Snowball

Permalänk

Hur är Cooler Master's tangentbord i jämförelse med andra gaming brands? Läser ju mycket om att "vanliga" tillverkare inte har någonting att hämta i jämförelse med dom tyngre som Ducky, Vermilo etc.

Permalänk
Medlem

Hej!

Börjar vara dags att skaffa nytt tangentbord.

Har funderat på ett Ducky one 2 RGB TKL med Cherry MX Silent Red switches, men dom verkar rätt svåra att få tag på.

Eller borde jag köpa något annat? Vortex? Varmilo? Har hört bra om dom också.

Så, vad har ni för åsikter/rekommendationer? Skriv gärna också var man kan köpa de tangentbord ni rekommenderar.

Tack för svar!

Permalänk
Medlem

@Antte: Har du kollat recensioner och jämförelserecensioner av brädan på youtube? Finns ganska många engagerade.

Jag såg en jämförelse mellan just Ducky One 2 Mini (bästa produktnamnet) och Anne Pro 2 innan jag bestämde mig för den senare. Bland annat baserade jag beslutet på att Ducky's 60% beskrivs som plastig i sitt utförande, och att Anne Pro har lite finurliga extralösningar kring fn-lagren på den lilla ytan.

Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz

Permalänk
Medlem

@Release:

Jag har kollat en del reviews på youtube men borde väl kolla fler.. Tycker dock att de flesta bara säger bra saker om alla märken.

Ducky one 2 mini känns lite för litet (tror jag skulle sakna en del tangenter om jag kör 60%) men är mycket enklare att få tag på en Ducky one 2 TKL.

Är du nöjd med din Anne Pro 2? Varifrån köpte du den? Har Anne Pro 2 standard mått ifall man vill byta keycaps?

Permalänk
Skrivet av Antte:

@Release:

Jag har kollat en del reviews på youtube men borde väl kolla fler.. Tycker dock att de flesta bara säger bra saker om alla märken.

Ducky one 2 mini känns lite för litet (tror jag skulle sakna en del tangenter om jag kör 60%) men är mycket enklare att få tag på en Ducky one 2 TKL.

Är du nöjd med din Anne Pro 2? Varifrån köpte du den? Har Anne Pro 2 standard mått ifall man vill byta keycaps?

Hur mycket lättare hittar du ett Ducky One 2 Mini? Är själv på jakt efter ett sånt men slut precis överallt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antte:

Hej!

Börjar vara dags att skaffa nytt tangentbord.

Har funderat på ett Ducky one 2 RGB TKL med Cherry MX Silent Red switches, men dom verkar rätt svåra att få tag på.

Eller borde jag köpa något annat? Vortex? Varmilo? Har hört bra om dom också.

Så, vad har ni för åsikter/rekommendationer? Skriv gärna också var man kan köpa de tangentbord ni rekommenderar.

Tack för svar!

Finns i England (ISO/UK), bara att fixa ett Nordiskt keycaps set.

https://www.cclonline.com/product/265364/DKON1787ST-RUKPDAZT1...

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pkarlsson:

Hur mycket lättare hittar du ett Ducky One 2 Mini? Är själv på jakt efter ett sånt men slut precis överallt.

Skickades från m.sweclockers.com

"Mycket lättare" var kanske en överdrift, men åtminstone de (finska) sidor jag har kollat på så har i alla fall one 2 mini på kommande till lager, och tycker också att fler butiker överlag säljer mini versionen jämfört med TKL.

Permalänk
Medlem

@Antte: Beställde från AliExpress i helgen, shipping status: handover to airline

Så jag har inte fått det än, men det finns en tråd om Anne Pro 2 här i forumet, bara att söka. Just den här videon tror jag det var jag kollade på, han beskrev både bra och dåliga saker. Varför jag gillade och valde Anne Pro var för att det är stadigare och verkar vara mer gediget byggt än Ducky one 2 mini, samt att deras fn-lager kan accessas med "tap-actions" utan att använda modifierknapp, till exempel för nagivationsknappar. Keycaps verkar vara standard för 60% i alla fall (inga konstiga space eller shift) men jag har inte gjort någon research på om det stämmer överens med motsvarande 100% keycaps.

Just nu ville jag ha 60% för att jag inte testat den storleken tidigare, men annars hade jag nog valt Leopold FC660 eller ett Tada68 istället för tkl-modeller. det enda jag kanske kommer sakna på mitt anne pro 2 är numpad, så det kommer jag nog köpa en separat senare (ja, jag vet).

Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz

Permalänk
Medlem

@Release:

Har du hunnit få ditt Anne Pro 2 ännu?

Är nyfiken på vad du tycker om den

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelly007x:

Jag vill ha ett tangentbord för FPS-spel, ett sådant(mekaniskt?) som inte bromsar upp prestationen ute på banan! Jag vill att det ska vara kvalité men inte kosta så mycket. Hur det ser ut spelar absolut ingen roll. Är inne på Corsair K68 för tillfället för den är nedsatt till 750kr. Har ägt ett K70 tidigare och tyckte det var bra, kanske aningen högljutt och semitunga knappar. Vad tror ni? Jag har ganska stora händer om det spelar nön roll

Om du är ute efter en bräda enbart för FPS skulle jag säga någon med MX Silver. Underbara att spela med, hemska att skriva på.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

@Antte: Status: "Despatched to OverSeas Postal Admin (From SG/SIN to SE/STO) 2019-03-08 09:46:29"

Så jag gissar på att paketet chillar i PostMords lager i väntan på att någon ska orka skicka mig en faktura via brev för hanteringen. Jag tror inte flygturen tar en vecka.

Jag lovar att skriva här när jag fått brädan.

Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz

Permalänk
Medlem

Såååå.... Det kan vara så att jag beställde ett Leopold FC660C idag som en liten present till mig själv. Har varit sjukt sugen på att uppgradera mig från den gamla mekaniska Logitech-brädan jag haft i många år, och idag, efter en särskilt produktiv och tillfredställande dag på jobbet, kunde jag inte stå emot köpsuget längre. Har provat Topre-switchar förut nån gång och älskade dem.
Did I dun goofed? Ifall jag inte gillar det så dyker det väl upp på marknaden här framöver om inte annat...

Visa signatur

Any machine is a smoke machine if you use it wrong enough - AvE