Plocka bort bakre högtalarna = 5.1 blir 3.1?

Permalänk

Plocka bort bakre högtalarna = 5.1 blir 3.1?

Tjena.

Har möblerat om vardagsrummet och vill inte sätta upp hela mitt 5.1 system igen. Jag har ett Logitech z906. På styrenheten kan jag ställa in 2.0, 2.1 och 5.1. De bakre högtalarna får inte plats, så jag undrar om jag helt sonika kan köra systemet i 5.1 fast utan att koppla in de bakre högtalarna, dvs 3.1? Hur blir det med ljudbilden, försvinner det ljud eller hamnar det i frontarna istället?

Mvh

Permalänk
Medlem

Om du bara plockar bort bakhögtalarna och systemet är inställt på 5.1 så kommer de ljuden som ska vara i bakhögtalarna försvinna helt då de högtalarna saknas. Det du får om du försöker köra 3.1 med 5.1 inställning är frontljudet och center + sub men ej bakkanalerna. Det vill säga ljudet från bakre högtalarna försvinner och hamnar ej i frontarna.

Dock finns den möjligheten att få ut virtuellt 5.1 i främre högtalarna utan att använda bakhögtalare hos vissa system som hos min Yamaha receiver.

Där kan man ställa in den att få ut 5.1 med bara frontar och center + sub genom att den skapar ett virtuellt 5.1 system på samma sätt som en ljudlimpa gör det utan bakhögtalare.(med diverse avancerade fas och tidsförskjutnings tricks)

Detta blir givetvis inte lika bra som äkta 5.1 med separata högtalare, men är ändå ett fungerande alternativ om man ej har bakre/surroundhögtalare.

Förutsättningen är givetvis att systemet har möjligheten till virtuellt 5.1 ljud om ditt Logitech saknar den funktionen så är det bättre att köra det som 2.1 ljud eller byta ut systemet till något som kan ge 5.1 utan bakre högtalare.

Möjligen skulle vinsten med att köra 3.1 uppställningen i 5.1 läget vara att få dialogen i centern men du tappar då bakkanalerna helt.