Fläktar startar inte [GTX 1060]

Permalänk
Inaktiv

Fläktar startar inte [GTX 1060]

Nyligen installerat nya komponenter i min dator och allting fungerar precis som det ska förutom grafikkortet. Fläktarna på grafikkortet startar och snurrar en kort stund när datorn startar. Sedan snurrar dom inte mer även om jag startar ett spel.

Kollat alla kablar och inget där som inte fungerar. Även provat att testa grafikkortet i en annan dator och det är samma sak där.

Komponenterna som jag använt mig av är:
https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/uppgraderingspak...

https://www.inet.se/produkt/5402819/asus-geforce-gtx-1060-6gb...

/ Isak

Permalänk
Medlem

Det är inte så att fläkten går igång när det behövs, en viss temperatur? för du får ju bild o allt eller hur?

Visa signatur

2600x 1070 Evga sc

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Chubbi:

Det är inte så att fläkten går igång när det behövs, en viss temperatur? för du får ju bild o allt eller hur?

Det tänkte jag också på först, men när jag startar Battlefield 5 och testar att spela så rör sig fläktarna inte en millimeter.

Permalänk
Medlem

Borde vara så, hur varmt blir kortet då?
ladda ner HW monitor checka temps och rpm

Visa signatur

2600x 1070 Evga sc

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Chubbi:

Borde vara så, hur varmt blir kortet då?
ladda ner HW monitor checka temps och rpm

Kortet är 60 grader varmt när jag surfar och inte gör något speciellt med datorn. RPM ligger på 0 enligt HW-Monitor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon198815:

Kortet är 60 grader varmt när jag surfar och inte gör något speciellt med datorn. RPM ligger på 0 enligt HW-Monitor.

Spela eller belasta kortet på något sätt, har dem inte startat vid 75-80 grader så blir man lite fundersam.
GPU tweak borde du kunna ändra fläktkurvan, genom att sätta en lägre temperatur

Visa signatur

2600x 1070 Evga sc

Permalänk
Medlem

Asus uppdaterade sina kort till att bli semipassiva genom ny bios. Har du köpt ditt kort relativt nyligen så bör den alltså ha stöd för det. Har tyvärr inte koll på exakt hur/när det sker men som Chubbi skriver, stresstesta kortet något för att se vad som sker när det kommer upp i 75-80 grader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon198815:

Kortet är 60 grader varmt när jag surfar och inte gör något speciellt med datorn. RPM ligger på 0 enligt HW-Monitor.

Hur varmt blir kortet då när du spelar? sen så behöver du kolla fläktarna rent fysiskt om de snurrar när du lastar på tex med spel..
Du kan nog dock kolla med Afterburner, HW monitor kan nog visa fel på just grafikkortets fläktar och kanske tempen med.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Inaktiv

Problemet löst, fläktarna börjar snurra vid ungefär 70 grader. Tack för all hjälp!