MacOS Guide partitionstabell ej möjlig på en sekundär partition?

Permalänk
Medlem

MacOS Guide partitionstabell ej möjlig på en sekundär partition?

Hej!
Farsans iMac lider av spontana omstarter. Innan jag plockar isär den vill jag utesluta att det inte är fel på operativsystemet. Skapade därför en bootbar usb-sticka med MacOS sierra och skapade en andra partition på en USB-hårddisk som jag tänkte köra en ren installation av MacOS sierra på. När jag bootar från stickan och ska installera på den partitionerade USB-hårddiskens andra partition så går den inte att välja. Det står att jag måste formatera med guide partitionstabell i skivhanteraren eller vad den nu heter. Detta går inte att göra för endast den andra partionen utan endast för hela USB-hårddisken. Första partitionen på den innehåller morsans backupper så det är inget alternativ att formatera hela hårddisken. Varför går det inte att skapa detta på enbart den andra partitionen? Finns det något workaround?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk

Du kan skapa en ny partition på farsans nuvarande hårddisk och installera nytt operativsystem på den.

Det är ovanligt att mac startar om pga fel i operativsystemet. Är imacen från t ex 2011 så finns stor risk att det är fel på grafikkort.

Visa signatur

nf7-s 2.0 | barton 2500+@2350mhz | cnsp 7 något.. | 2x256 pc3200 xms 2,5-3-3-8| Hercules 9800 pro @410/740

Permalänk
Medlem

men för helv....

man rotar inte eller partitionerar om på diskar som innehåller viktig data innan man har gjort en _kontrollerad_ backup av alla dessa filer på annan disk (tex. en, helst två olika USB-diskar)

kommer man inte in på diskarna för att man inte kan läsa dem - så gör man diskimages!!