Vilka använder fortfarande Windows 7

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Kronvrak:

Är det höjden av din läs förståelse?
Använder du WinPhone på dina PC-datorer?

Skrev för några inlägg sedan att vardagsrumsdatorn (PC med Windows) ska ersättas med Playstation konsol.
Tror du jag ska köra Android, Winphone eller Win7 på en Playstation konsol också.
Var snäll och gör ett spydigt och dumt inlägg om det med.

Linux är ett spännande format som fungerar utmärkt, Chromebook är nytt är spännande.
Ser med förtjusning fram emot Googles hemliga projekt på ett nytt desktop OS (ej Linux baserat).

Kommer spara en PC med Win7 för att det är bra att ha, den kör dual boot Win7 och Linux, redan idag.
Även Android är spännande, En surfplatta som inte tar någon plats ersätter redan flera klumpiga bärbara Windows/PC-datorer
Några är nya för dig, andra är nya för oss.

Lycka till med Win10, glöm inte att propagera för Win10 i alla inlägg, annars kommer Win10 möta samma öde som WinPhone.
Det var väl det som tog död på Winphone, Microsoft fanboys propagerade inte tillräckligt för Winphone?

Jag svarade på det du skrev till mig, inte på något du skrev till någon annan tidigare. Du får hålla dig till diskussionen och inte snurra ut i andra.
Vad är det för "nytt och spännande" (dina ord) i Linux och Win7? Jag är genuint intresserad om du kan nämna något överhuvudtaget.

Börjar du med att skriva ett spydigt inlägg får du vara beredd på att diskussionen inte blir trevlig, det förstår du nog.

Jag "propagerar" inte för något, jag rättade något som inte riktigt stämde. Det hela började dessutom med vilket OS de flesta använde, något jag också kände jag behövde rätta till, då det som skrevs inte riktigt stämde (inte bland vår målgrupp iaf).

Varför du yrar om "Winphone" lyckas jag inte riktigt greppa... Håll dig till sak?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Citat:

postid="16915881" userid="135721" name="DunderKlumpen"
Jag svarade på det du skrev till mig, inte på något du skrev till någon annan tidigare. Du får hålla dig till diskussionen och inte snurra ut i andra.
Vad är det för "nytt och spännande" (dina ord) i Linux och Win7? Jag är genuint intresserad om du kan nämna något överhuvudtaget.

Börjar du med att skriva ett spydigt inlägg får du vara beredd på att diskussionen inte blir trevlig, det förstår du nog.

Jag "propagerar" inte för något, jag rättade något som inte riktigt stämde. Det hela började dessutom med vilket OS de flesta använde, något jag också kände jag behövde rätta till, då det som skrevs inte riktigt stämde (inte bland vår målgrupp iaf).

Varför du yrar om "Winphone" lyckas jag inte riktigt greppa... Håll dig till sak?

Nej, mina inlägg är inte spydiga.
Dit inlägg är spydigt och ett typiskt "goddag yxskaft" svar.

Citat:

userid="135721" name="DunderKlumpen"]
Vet inte vad du pratar om, om jag ska vara ärlig... Ska du köra Android på datorn? Ja, lycka till... Det blir nog en trevlig upplevelse.

"Vi andra skaffar nya och spännande format.". skriver du, sen skriver du att du ska köra Win7 och Linux.... Wut??

Du får nog tänka om där

Det kommer inte in fler PC-datorer i vårt hem.
De ersätts med med nya och spännande operativsystem och andra apparater.*

Den sista Windowsdatorn (dual boot med Linux för seriösare hemdator jobb). Kommer behållas långt efter 2020.
Den kommer bara användas för Win7 kompatibel hårdvara och Win7 kompatibel mjukvara.*
[i]

*** raderat ***

§ 1.2
Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Keeper of Traditions

*** raderat ***

Skrivet av Kronvrak:

Det kommer inte in fler PC-datorer i vårt hem.
De ersätts med med nya och spännande operativsystem och andra apparater.*

Den sista Windowsdatorn (dual boot med Linux för seriösare hemdator jobb). Kommer behållas långt efter 2020.
Den kommer bara användas för Win7 kompatibel hårdvara och Win7 kompatibel mjukvara.

Fortsätt du skriva "nya och spännande" om du tycker Linux och Win7 är nytt och spännande Jag dualbootar Linux och Windows (10) jag också, men särskilt nytt och spännande är det inte.

§ 1.2
Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Ja, Linux är nytt och spännande!
Medan Windows har stagnerat och bara blivit ett SpyWare.

Repeterar:
Andra nya och spännande operativsystem och apparater, tar över från Wintel/PC/Windows-datorer.

*** raderat ***

Ovidkommande
Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Kronvrak:

Ja, Linux är nytt och spännande!
Medan Windows har stagnerat och bara blivit ett SpyWare.

Repeterar:
Andra nya och spännande operativsystem och apparater, tar över från Wintel/PC/Windows-datorer.

SpyWare? Till skillnad från allt annat du använder, menar du?

Jo visst, "tar över", de har ju bara över 90% av marknaden...
*** raderat ***

Ovidkommadne
Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk

Windows 7 tills jag absolut måste byta, och då kan det nog tänkas bli Linux plus en konsoll istället. Jag kör redan linux på min bärbara, men min tower använder jag för gaming, och Linux är helt enkelt inte alls lika bra stött som Windows.
Så linux på desktopen plus en konsoll för gaming blir nog lösningen för att slippa Win10.

Permalänk
Medlem

Kör winblows 7 oså, men går över till ArchLinux längre fram.

Skrivet av Aka_The_Barf:

Kör windows 7 för jag gillar inte att win10 automatiskt avbryter ens arbete och uppdaterar. hände ett par gånger , tror dom kan ha fixat det nu?
win 7 funkar utmärkt med ryzen och 1080gtx.
det enda störiga är att dom försöker få en att byta genom uppdateringar som slänger upp en popup att systemet inte stöder ryzen och vill att man köper 10an. men det är lätt att fixa bort. kör ryzen sedan släppet med 7an och inte upplevt några stabiltets problem. haft den igång i 3 veckor nu 24/7 utan omstart.

Ladda ner GWX Control Panel Monitor så slipper du all form av försök till uppdateringar ect.

Visa signatur

Ett härligt gäng med div. elektronik.
Marknadsreferenser | Rabattkoder | Dagens fynd | Övriga fynd

"The mediocre teacher tells, The good teacher explains, The superior teacher demonstrates but the great teacher inspires."

Permalänk
Medlem

Jag!!! Men bara för att jag är snål.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av Williamhoghielm:

Vet att det börjar bli ett antikt OS

U woot mate? XD

Uppgraderade ju nyss från Windows XP --> W7.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

SpyWare? Till skillnad från allt annat du använder, menar du?

Jo visst, "tar över", de har ju bara över 90% av marknaden...

Inte när man börjar räkna in android/ios.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Inte när man börjar räkna in android/ios.

När började man räkna in android/ios/(Windows Mobile) som OS på PC-marknaden? Om så var fallet, så är väl Windows Mobile större än vad alla påstår!

Har en polare som använde Windows 7 (Byggde hans dator åt han, han är inte direkt tekniskt lagd). Han ville inte ha något annat för han trivdes med Windows 7, men sen råkade han uppdatera den till Windows 10. Erbjöd mig direkt att fixa Windows 7 igen åt han under en eftermiddag för jag vet att han tyckte om det, men fick till svar då "Nee, det här var ju rätt så trevligt ändå". Blev ganska shockad då detta är killen som jag har känt länge och aldrig velat byta saker för han känner sig så säker med dem.

*** raderat ***

Ovidkommande.
Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyintaz:

När började man räkna in android/ios/(Windows Mobile) som OS på PC-marknaden? Om så var fallet, så är väl Windows Mobile större än vad alla påstår!

Det har man inte gjort än, men mitt svar var relaterat till svar på detta citatet:

Citat:

Andra nya och spännande operativsystem och apparater, tar över från Wintel/PC/Windows-datorer.

Vilket är helt sant, jag vet flera som inte har dator längre utan sköter allt från telefon och platta.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Json_81:

Det har man inte gjort än, men mitt svar var relaterat till svar på detta citatet:

Vilket är helt sant, jag vet flera som inte har dator längre utan sköter allt från telefon och platta.

Då får du komma med siffror och statistik också. Det är på grund av inlägg som dessa som gör att det blir personligt istället för faktamässigt...

"Men jag tror/tycker/vet att det är så här, så du måste ha fel..."

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Skrivet av Reyintaz:

När började man räkna in android/ios/(Windows Mobile) som OS på PC-marknaden?

För flera år sedan. Det är anledningen till att Microsoft hävdar att de inte längre kan missbruka sin marknadsposition, för nu kontrollerar de bara sisådär 20% av marknaden. Dvs Microsoft kan göra precis vad som helst utan att det blir en fråga för EUs konkurrensverk. Och det gör de.

Permalänk
Medlem

Jag har testat Linux Ubuntu under ett par veckor, och Windows 10 kanske en vecka, på datorn i min signatur och kommit fram till att Win 7 Pro x64 är den som fungerar bäst.
Det är helt enkelt minst strul med kompabilitet och drivrutiner med 7an.

Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyintaz:

Har en polare som använde Windows 7 (Byggde hans dator åt han, han är inte direkt tekniskt lagd). Han ville inte ha något annat för han trivdes med Windows 7, men sen råkade han uppdatera den till Windows 10. Erbjöd mig direkt att fixa Windows 7 igen åt han under en eftermiddag för jag vet att han tyckte om det, men fick till svar då "Nee, det här var ju rätt så trevligt ändå". Blev ganska shockad då detta är killen som jag har känt länge och aldrig velat byta saker för han känner sig så säker med dem.

Så bra! En solskens historia.

*** raderat ***

Skrivet av Json_81:

Det har man inte gjort än, men mitt svar var relaterat till svar på detta citatet:

Vilket är helt sant, jag vet flera som inte har dator längre utan sköter allt från telefon och platta.

Skrivet av Dunder:

Då får du komma med siffror och statistik också. Det är på grund av inlägg som dessa som gör att det blir personligt istället för faktamässigt...

"Men jag tror/tycker/vet att det är så här, så du måste ha fel..."

Ska du ha siffror och statistik på hur många som Jsons känner som använder telefon och plattor istället för dator?
Varför inte kräva av Reyintaz om siffror och statistik också?

Ovidkommande
Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Kronvrak:

Så bra! En solskens historia.

Ignoreras

Ska du ha siffror och statistik på hur många som Jsons känner som använder telefon och plattor istället för dator?
Varför inte kräva av Reyintaz om siffror och statistik också?

Siffror och statistik på det som påstås, vilket är uppenbart om du hade läst och inte bara trollat i tråden.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Jag!!! Men bara för att jag är snål.

Går ju fortfarande att uppgradera gratis från Windows 7. Bara att dra hem Media Creation Tool och köra "Upgrade now". Gjorde det senast idag på en PC jag ska ha som enkel filserver.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zezo:

Kör winblows 7 oså, men går över till ArchLinux längre fram.

Ladda ner GWX Control Panel Monitor så slipper du all form av försök till uppdateringar ect.

Tack ska kika på det.

Det som stör mig mest med win 10 är nog att dom försöker trycka ned det i halsen på en.
Kör win 10 på tjejens bärbara men det är inga större skillnader mot 7an tycker jag (lite mer bloat bara).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Då får du komma med siffror och statistik också. Det är på grund av inlägg som dessa som gör att det blir personligt istället för faktamässigt...

"Men jag tror/tycker/vet att det är så här, så du måste ha fel..."

Det är väl rätt uppenbart med tanke på mycket telefoner och plattor som sälja att MS inte längre skulle ha 90% om de räknades in?
Apple har sålt över en miljard iphones. De har vad, 15% av mobilmarknaden?
Nu är ju en del såklart skrotade, men räknar vi sen in ipads och android så är det flera miljarder enheter.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Tack ska kika på det.

Det som stör mig mest med win 10 är nog att dom försöker trycka ned det i halsen på en.
Kör win 10 på tjejens bärbara men det är inga större skillnader mot 7an tycker jag (lite mer bloat bara).

Skickades från m.sweclockers.com

Finns en stark reflex hos mig som säger avstå.
Den andra handen som är bakom ryggen finnns det alltid något man inte ser,
så är det alltid när man mer eller mindre blir tvingad/lockad.

Har redan ett par närstående som fått se en helt ny dator när dem startade om deras diton

Visa signatur

Ett härligt gäng med div. elektronik.
Marknadsreferenser | Rabattkoder | Dagens fynd | Övriga fynd

"The mediocre teacher tells, The good teacher explains, The superior teacher demonstrates but the great teacher inspires."

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Json_81:

Det är väl rätt uppenbart med tanke på mycket telefoner och plattor som sälja att MS inte längre skulle ha 90% om de räknades in?
Apple har sålt över en miljard iphones. De har vad, 15% av mobilmarknaden?
Nu är ju en del såklart skrotade, men räknar vi sen in ipads och android så är det flera miljarder enheter.

Du kan inte byta spår och säga att siffrorna i den ena diskussionen är fel när du ändrat parametrar... Då får vi väl räkna med servrar och allt annat också, och då kommer du inte få fram några siffror alls. Det är alltså en helt död diskussion.

Håll dig till ämnet istället.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zezo:

Finns en stark reflex hos mig som säger avstå.
Den andra handen som är bakom ryggen finnns det alltid något man inte ser,
så är det alltid när man mer eller mindre blir tvingad/lockad.

Har redan ett par närstående som fått se en helt ny dator när dem startade om deras diton

Win10 sparar väll rätt mkt data om vad man gör, vad dom sen gör med datan vet man inte riktigt?

Mest irriterande jag märkt med 10an är random omstarter helt utan förvarning, det är kul när man tex betalar räkningar. Tror att dom fixat det nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Du kan inte byta spår och säga att siffrorna i den ena diskussionen är fel när du ändrat parametrar... Då får vi väl räkna med servrar och allt annat också, och då kommer du inte få fram några siffror alls. Det är alltså en helt död diskussion.

Håll dig till ämnet istället.

Hur menar du att jag ändrat en parameter?
Vi kan absolut räkna med servrar, så sänker vi MS andel ännu mer.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Json_81:

Hur menar du att jag ändrat en parameter?
Vi kan absolut räkna med servrar, så sänker vi MS andel ännu mer.

Genom att lägga till helt andra plattformar, och sen helt byta spår på diskussionen, som om det var marknadsandelen som var huvudpoängen.
Det här sidospåret lägger jag ner, ingen idé att gå så off-topic.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Hedersmedlem

*** tråd redigerad ***

Jag har raderat små delar av flera inlägg, där fokus mer låg på person än sak. Det kan ses som överträdelse av forumregler § 1.6 och 1.2.

/KimTjik

Permalänk

Jag kör fortfarande W7 och kommer så göra till sommaren '19 då jag tvingas gå över till W10. Supporten för W7 upphör ju tyvärr i januari år 2020. Någon som hört något om kostnaden för förlängd support, ESU, för Professional och Enterprise? Kan den antas bli rent ohemul?

Visa signatur

Nuvarande system 2016-:
Intel i5-4570S | ASUS H97M-E | Corsair RM550X | 16 GB DDR3 Ballistix Sport | BeQuiet Pure Rock | Samsung EVO 850 250 GB | Temjin TJ08-E | Samsung Writemaster DVD-RW | Dell S2216 21,5" @1920x1080 | Windows 7

Gamla system: https://anotepad.com/notes/kt55k5