Intel Core-processorer utan integrerad grafikdel prislistas hos nordiska återförsäljare

Permalänk
Melding Plague

Intel Core-processorer utan integrerad grafikdel prislistas hos nordiska återförsäljare

Tidigare uppgifter om att Intel planerar lansering av "Coffee Lake Refresh"-modeller utan integrerad grafik styrks nu efter att flera sådana varianter listats hos återförsäljare.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Vettig idé. Antalet system som är byggda med en i7-9700K eller liknande utan dedicerad grafik borde vara försvinnande låg. Integrerad grafik i det läget är bara en extra grej som kostar pengar helt i onödan.

Det här har AMD fattat för länge sedan, och inkluderar därför bara integrerad grafik på sina enklare processorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Integrerad grafik i det läget är bara en extra grej som kostar pengar helt i onödan.

Ända tills ens grafikkort går sönder och så sitter man där med skägget i brevlådan utan användbar dator.
(Pratar inte av egen erfarenhet *host* *host*)

I det stora är det en bra ide utan integrerad grafik. Den stora frågan är hur pass mycket billigare en 9700k utan integrerad grafik blir i slutändan. Skiljer det bara en hundralapp är det inte särskilt spännande, men snackar vi ett antal hundralappar så...

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MinscS2:

Ända tills ens grafikkort går sönder och så sitter man där med skägget i brevlådan utan användbar dator.
(Pratar inte av egen erfarenhet *host* *host*)

I det stora är det en bra ide utan integrerad grafik dock. Den stora frågan är hur pass mycket billigare en 9700k utan integrerad grafik blir i slutändan. Skiljer det bara en hundralapp är det inte särskilt spännande, men snackar vi ett antal hundralappar så...

Det kan man lösa genom ett gammalt reservgrafikkort liggandes hemma. Men visst, risken finns så klart.

Men visst, jag håller med generellt. Har man valet mellan det ena och det andra så är det alltid en kostnadsfråga, hur mycket man kan spara.

Permalänk
Inaktiv

Dessa cpuer kommer säkert gå till märkesdatorer, därav det knepiga listpriset. Jag tycker dock intel istället för att sälja dessa cpuer kunde skänka dem till mig..

Permalänk
Medlem

Jag kan nog tycka att alla processorer borde ha en 2D-GPU inbyggd. Men en för 3D är onödigt i de allra flesta fall.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Som övriga sa, Bra idé med att utesluta integrerad gpu på high-end cpuer men om priset inte är mycket av en skillnad blir det ju såklart inte intressant.. Med tanke på att det är intel också så lär det ju inte skilja sig i några höga summor..

Visa signatur

i7-7700k @ 5GHz 1.31V | MSI GTX 1080 Ti Gaming X 11G | G.Skill 32GB 3200MHz | M.2 EVO 1TB / EVO 850 2TB | BenQ XL2546 240Hz | Windows 10 64-Bit

Permalänk
Medlem

Så, en lowpower variant av exempelvis 8086K utan grafik blir då 8086FU? Episkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Medlem

Tycker detta är kanon. Av alla datorer jag har byggt/ägt under 27 år så är det endast en som har haft ett moderkort med möjlighet att använda integrerat grafikkort.

Visa signatur

.::. Be Quiet Silent Base 800 :: Corsair RM1000i :: Asus ROG Strix B550-F Gaming :: AMD Ryzen 7 5800X :: Be Quiet Dark Rock 4 PRO :: Corsair Vengeance RGB PRO SL 32GB 3600MHZ :: Crucial MX500 1TB :: Seagate ST8000DM004 :: RTX 2080 Super :: Sound BlasterX AE-5 :: Samsung G3 32" 165Hz .::.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Vettig idé. Antalet system som är byggda med en i7-9700K eller liknande utan dedicerad grafik borde vara försvinnande låg. Integrerad grafik i det läget är bara en extra grej som kostar pengar helt i onödan.

Det här har AMD fattat för länge sedan, och inkluderar därför bara integrerad grafik på sina enklare processorer.

Frågan är ju om detta inte är i samma position som smart tv där du helt ärligt inte betalar för OS/iGPU.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

Frågan är ju om detta inte är i samma position som smart tv där du helt ärligt inte betalar för OS/iGPU.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo, undrar samma sak. Prisbilden lär väl dock ge ett slutgiltigt svar när den hunnit stabilisera sig efter lansering, om det visar sig att man faktiskt betalar för iGPU:n är det en lysande idé.

Frågan är om det går att sälja processorer utan iGPU om de inte har några konkreta fördelar, men kostar exakt lika mycket? Varför skulle man välja bort det om det är gratis? Kan ju hända att man vill använda den vid något senare tillfälle.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Det är säkert så att grafikenheten på silikonet inte fungerar och säljs då som model F medans de som fungerar blir "vanliga"

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Fortfarande absurda priser när Ryzen är så nära i prestanda till halva priset....

Permalänk
Medlem

Mycket bra att alternativet erbjuds. Jag tillhör personligen skaran som tycker att integrerad grafik är för klen för det jag spelar, så därför har jag tyckt att Ryzen från AMD verkligen legat i framkant med att inte slösa värdefull krestyta på en pissdålig GPU på en processor i "prestandasegmentet", och det är mycket härligt och bra att Intel nu följer efter. Jag kan inte se mig själv i något scenaro någonsin när jag skulle ha nytta av en iGPU, så det här är mycket bra

(notera nu, era jävla gnällspikar, att jag även ger Intel beröm när de gör något bra, så kom fan inte och säg att allt jag gör är att klaga på saker för det är helt enkelt lögn, förtal, förolämpning, ärekränkning, och verkligen att se sanningen med fel sorts glasögon. Jag gnäller när något förtjänar gnäll, och ger beröm till saker som förtjänar det. Sådan är jag.)

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivmaskin

Jag misstänker att 9000F-serien är ett undantag eftersom det inte finns så mycket tillverkningskapacitet att tillgå på 14 nanometer för tillfället, då vill de troligtvis få ut "alla" tillverkade kretsar på ett eller annat sätt.

Om det nu skulle vara ett tema de fortsätter med tycker jag att det blir lite intressant, eftersom en av de stora grejerna under Architecture Day var nästa generations Gen11-arkitektur för just integrerad grafik. Skulle denna endast användas för de svagare modellerna månne?

Viss mjukvara blir ju påtagligt bättre när den integrerade grafiken används för att accelerera (på rak arm kommer jag dock bara på Adobe Premiere), och med mer kompetent grafik skulle det vara kul att se hur det kan implementeras i andra program. Plockas delen bort från alla mer kraftfulla processorer borde ju dock utvecklingen i mjukvara dö ganska fort på den fronten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Mycket bra att alternativet erbjuds. Jag tillhör personligen skaran som tycker att integrerad grafik är för klen för det jag spelar, så därför har jag tyckt att Ryzen från AMD verkligen legat i framkant med att inte slösa värdefull krestyta på en pissdålig GPU på en processor i "prestandasegmentet", och det är mycket härligt och bra att Intel nu följer efter. Jag kan inte se mig själv i något scenaro någonsin när jag skulle ha nytta av en iGPU, så det här är mycket bra

(notera nu, era jävla gnällspikar, att jag även ger Intel beröm när de gör något bra, så kom fan inte och säg att allt jag gör är att klaga på saker för det är helt enkelt lögn, förtal, förolämpning, ärekränkning, och verkligen att se sanningen med fel sorts glasögon. Jag gnäller när något förtjänar gnäll, och ger beröm till saker som förtjänar det. Sådan är jag.)

Fast kretsytan används ju lika mycket nu, bara att grafikkretsen är trasig. Dock är det irrationellt att tycka att det är bra att det inte finns någon inbyggd grafik då det inte gör processorn snabbare, bättre eller strömsnålare.

Sen man kan tycka att folk på sweclockers borde ha aningen bättre koll på hur datorer används rent allmänt än just deras egna lilla specialfall:

99.99% av de datorer som används på kontor behöver inget kraftfullare än Intels inbyggda grafik även om det är en kraftfull processor. Så här ligger alltså AMD efter och är ett sämre val för miljontals kontorsdatorer än vad Intel är. Själv har jag en dator med i7 7700K och en dator med Xeon E3-1225 v5 (motsvaras av i5 6600) och båda dessa datorer har ingen användning för något bättre än Intel IGP (dock har en av datorerna ett Nvidia Quadro-kort för att det strulade med Linux och flera skärmar med Intelgrafiken).

Så tyvärr ligger inte Ryzen i någon framkant utan tvärt om ligger efter.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Ända tills ens grafikkort går sönder och så sitter man där med skägget i brevlådan utan användbar dator.
(Pratar inte av egen erfarenhet *host* *host*)

I det stora är det en bra ide utan integrerad grafik. Den stora frågan är hur pass mycket billigare en 9700k utan integrerad grafik blir i slutändan. Skiljer det bara en hundralapp är det inte särskilt spännande, men snackar vi ett antal hundralappar så...

Ja priset är ju helt avgörande. Är inte skillnaden tillräckligt stor så spelar det ju ingen större roll vilken modell man väljer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenKenny:

Så, en lowpower variant av exempelvis 8086K utan grafik blir då 8086FU? Episkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Tänk då om den dessutom är upplåst, då har du en 8086FUK

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk

Jag såg en artikel här på Sweclockers om att ryzens integrerade grafikkrets hade ganska hög fps jämfört med intels vissa spel att dem kördes laggfritt i över 60fps eller något.. så amd ligger före med det integrerade grafikkortet.. tror det var csgo som en ryzen låg i 70fps kommer inte ihåg och bf1 var det nära 60fps..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mfm:

Fast kretsytan används ju lika mycket nu, bara att grafikkretsen är trasig. Dock är det irrationellt att tycka att det är bra att det inte finns någon inbyggd grafik då det inte gör processorn snabbare, bättre eller strömsnålare.

Sen man kan tycka att folk på sweclockers borde ha aningen bättre koll på hur datorer används rent allmänt än just deras egna lilla specialfall:

99.99% av de datorer som används på kontor behöver inget kraftfullare än Intels inbyggda grafik även om det är en kraftfull processor. Så här ligger alltså AMD efter och är ett sämre val för miljontals kontorsdatorer än vad Intel är. Själv har jag en dator med i7 7700K och en dator med Xeon E3-1225 v5 (motsvaras av i5 6600) och båda dessa datorer har ingen användning för något bättre än Intel IGP (dock har en av datorerna ett Nvidia Quadro-kort för att det strulade med Linux och flera skärmar med Intelgrafiken).

Så tyvärr ligger inte Ryzen i någon framkant utan tvärt om ligger efter.

Nu handlar det här inlägget om just K-modellerna. Jag vill faktiskt påstå att det är väldigt ovanligt att se en K-modell i en kontors-PC. Sedan existerar det så klart de som har dessa modeller, vilket du själv har gett exempel på. Jag hävdar bara att det är ovanligt.

Men absolut. AMD har inget bra svar på t.ex. en i5-8400 rent pris/prestandamässigt om man bara är ute efter en grundläggande GPU, i alla fall inte under normal prissättning (som vi inte ser just nu.) AMD har ju Ryzen 5 2400G, men den har färre kärnor (men fler trådar) sämre singletråd. Bättre GPU-prestanda men ändå otillräcklig om man bryr sig om den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Fast kretsytan används ju lika mycket nu, bara att grafikkretsen är trasig. Dock är det irrationellt att tycka att det är bra att det inte finns någon inbyggd grafik då det inte gör processorn snabbare, bättre eller strömsnålare.

Sen man kan tycka att folk på sweclockers borde ha aningen bättre koll på hur datorer används rent allmänt än just deras egna lilla specialfall:

99.99% av de datorer som används på kontor behöver inget kraftfullare än Intels inbyggda grafik även om det är en kraftfull processor. Så här ligger alltså AMD efter och är ett sämre val för miljontals kontorsdatorer än vad Intel är. Själv har jag en dator med i7 7700K och en dator med Xeon E3-1225 v5 (motsvaras av i5 6600) och båda dessa datorer har ingen användning för något bättre än Intel IGP (dock har en av datorerna ett Nvidia Quadro-kort för att det strulade med Linux och flera skärmar med Intelgrafiken).

Så tyvärr ligger inte Ryzen i någon framkant utan tvärt om ligger efter.

Fast.. Har du tänkt klart nu? Om Intel "endast" hade erbjudit processorer med iGPU så blir det en drös med processorer som fungerar fint, men har trasig iGPU, och därför måste slängas, vilket de nu råder bot på. Inser att jag borde sagt "Waferyta" eller något sådant istället för krestsyta då jag nu inser att det kan missuppfattas.

Jag tycker inte att AMD ligger i framkant för att de inte erbjuder iGPU på sina prestandamodeller, utan för att de erbjuder utan.

Sen är det klart att det är självklart att man främst ser till sitt eget område när man tittar på användning. Men jag som jobbar på et företag med ca 3000 anställda i Sverige kan lova dig att Intel's brist har gjort att vi tittar på att köpa in AMD, även på stationära, och de alternativ som erbjuds har en billig diskret GPU som inte gör så mycket på priset, men som du säger duger till kontorsarbete. Är det stationär det handlar om så speler det oftast ingen roll om grafiken är integrerad eller diskret, bara jobbet kan göras.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Nu handlar det här inlägget om just K-modellerna. Jag vill faktiskt påstå att det är väldigt ovanligt att se en K-modell i en kontors-PC. Sedan existerar det så klart de som har dessa modeller, vilket du själv har gett exempel på. Jag hävdar bara att det är ovanligt.

Men absolut. AMD har inget bra svar på t.ex. en i5-8400 rent pris/prestandamässigt om man bara är ute efter en grundläggande GPU, i alla fall inte under normal prissättning (som vi inte ser just nu.) AMD har ju Ryzen 5 2400G, men den har färre kärnor (men fler trådar) sämre singletråd. Bättre GPU-prestanda men ändå otillräcklig om man bryr sig om den.

Fast det var ju en allmän diskussion om att GPU inte behövs på kraftfulla processorer vilket är direkt felaktigt. Just på K-modellerna behövs det inte så ofta men det är ett specialfall.

På varje gaming-PC går det väldigt många kontorsdatorer med i5 och i7.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Jag tillhör den skaran som gillar igpu, det är faktiskt en av anledningarna till att det blev en i5 8400 istället för ryzen 2600. Jag köpte grafikkort flera månader efter jag hade köpt datorn och utan igpu så hade det inte varit möjligt att använda datorn.

Det finns så mycket mer att använda datorn till än att spela. Fast det ska dock tilläggas att mitt favoritspel flöt på fint på uhd630 också, så det var väl ytterligare en av anledning till att jag inte kände någon stress att köpa grafikkort.

Så därför tycker jag det vore märkligt om i5 8400 ersätts av i5-9400F, men förhoppningsvis kommer de en variant med igpu också, för som kontorsjobb och som bruksdator så är det en rätt trevlig processor.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av CubaCola:

Det är säkert så att grafikenheten på silikonet inte fungerar och säljs då som model F medans de som fungerar blir "vanliga"

Skickades från m.sweclockers.com

Finns inget silikon i kretsarna.

Permalänk
Medlem

@anon2110: kisel då Men alla andra förstod att det blev svensgelska får vi hoppas

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Inaktiv

Att Intel inte har tänkt på att köra CPU:er med trasiga GPUer istället för att kassera detta. Något man är nyfiken på är om en avstängd igpu har drar mindre ström jämfört med en vanlig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Dessa cpuer kommer säkert gå till märkesdatorer, därav det knepiga listpriset. ...

... och att alla listas som "tray".