Kan inte starta steam på grabbens dator

Permalänk
Skrivet av Swennis:

Den startade inte i felsäkert läge heller.
Hur söker jag bäst genom hårddiskarna, bara ta sök?

Ja, precis, sök via filhanteraren (Den här datorn > disk där Steam var installerad > ctrl-f > skriv in "steam").

Permalänk
Medlem

Vet att det kan spöka om någon version av microsoft Visual c++ rutin saknas/skadad. Man kan även välja reparera versionen som finns i intallera/ta bort program om man hittar installations paketen. kanske jag är fel ute. Och de borde ju installeras i samband med steam.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swennis:

Tror jag inte, vi vet knappt hur man går in där och ändrar...
Men borde väl bli återställt så fort man installerar steam igen?

Nej inte om det är manuellt bortklickat.

Men om du ej har varit där inne och pillat så är det nog ej detta.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

När detta händer för mig, brukar jag få starta aktivitetshanteraren, stänga ner alla "Steam Client Bootstrapper" (Oftast flera instanser igång samtidigt) och sedan starta steam igen.

Profit!

Permalänk
Medlem
Skrivet av claser:

När detta händer för mig, brukar jag få starta aktivitetshanteraren, stänga ner alla "Steam Client Bootstrapper" (Oftast flera instanser igång samtidigt) och sedan starta steam igen.

Profit!

Skriver ju att steam inte syns i aktivitetshanteraren

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Provat att öppna CMD och skrivit: netsh winsock reset ?
Efter det starta om datorn och prova att starta steam igen. Värt att prova iaf.

Visa signatur

[Phanteks Eclipse P400A][ASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI][AMD Ryzen 7600X][Corsair iCUE H100i RBG PRO XT][Kingston FURY Beast RGB DDR5 6000Mhz 32GB CL36][ASUS TUF GAMING 6800 XT][Corsair RM750x][NVME Samsung 970 Evo Plus 1TB][SSD Samsung 870 Evo 1TB][WD Black SN850X NVMe SSD 2TB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arotica:

Provat att öppna CMD och skrivit: netsh winsock reset ?
Efter det starta om datorn och prova att starta steam igen. Värt att prova iaf.

Vad gör detta?

Står "The requested operation requires elevation (Run as admin) När jag skriver i detta är det nåt ag måste starta som admin, eller vad menas?

Permalänk
Medlem

Prova avinstallera steam sedan köra ccleaners "register cleaner" och installera igen.
Kolla också om steam är blockat i antivirus programmet ni använder.
Skulle gissa på ett register problem och dom kan vara svåra att hitta.

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk
Medlem

@Swennis: Återställer nätverksadaptern. Starta CMD som admin och prova igen.

Visa signatur

[Phanteks Eclipse P400A][ASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI][AMD Ryzen 7600X][Corsair iCUE H100i RBG PRO XT][Kingston FURY Beast RGB DDR5 6000Mhz 32GB CL36][ASUS TUF GAMING 6800 XT][Corsair RM750x][NVME Samsung 970 Evo Plus 1TB][SSD Samsung 870 Evo 1TB][WD Black SN850X NVMe SSD 2TB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeatWeed:

Prova avinstallera steam sedan köra ccleaners "register cleaner" och installera igen.
Kolla också om steam är blockat i antivirus programmet ni använder.
Skulle gissa på ett register problem och dom kan vara svåra att hitta.

Har ju redan testat detta, men kanske inte körde reg cleaner. får testa igen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arotica:

@Swennis: Återställer nätverksadaptern. Starta CMD som admin och prova igen.

ok

Permalänk
Medlem

@Swennis: Glöm inte att starta om datorn efter kommandot.

Visa signatur

[Phanteks Eclipse P400A][ASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI][AMD Ryzen 7600X][Corsair iCUE H100i RBG PRO XT][Kingston FURY Beast RGB DDR5 6000Mhz 32GB CL36][ASUS TUF GAMING 6800 XT][Corsair RM750x][NVME Samsung 970 Evo Plus 1TB][SSD Samsung 870 Evo 1TB][WD Black SN850X NVMe SSD 2TB]

Permalänk
Medlem

Blev samma visa ändå, tyvärr

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Testa att köra autofixer - välj "Auto Mode"- starta om.
Värt ett försök...

https://utilitybox.org/autofixer

Permalänk
Medlem

@Swennis: Prova att skapa en ny användare i windows och testa om steam funkar på den.

Visa signatur

[Phanteks Eclipse P400A][ASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI][AMD Ryzen 7600X][Corsair iCUE H100i RBG PRO XT][Kingston FURY Beast RGB DDR5 6000Mhz 32GB CL36][ASUS TUF GAMING 6800 XT][Corsair RM750x][NVME Samsung 970 Evo Plus 1TB][SSD Samsung 870 Evo 1TB][WD Black SN850X NVMe SSD 2TB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arotica:

@Swennis: Prova att skapa en ny användare i windows och testa om steam funkar på den.

Ska testa snart!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Är drivrutiner/win update uppdaterade på datorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Har ju redan testat detta, men kanske inte körde reg cleaner. får testa igen...

Sluta upp med att använda CC cleaner eller andra liknande program.. gör mer skada än hjälper..
Den är dum, ifall man säger så.. den tittar på registervärden som icke använts på ett tag och tar bort dem.
Detta slutar oftast med generalknas och att program börjar bete sig märkligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trackmaster:

Är drivrutiner/win update uppdaterade på datorn?

Ja, skrev det på förra sidan

Permalänk
Medlem
Skrivet av claser:

Sluta upp med att använda CC cleaner eller andra liknande program.. gör mer skada än hjälper..
Den är dum, ifall man säger så.. den tittar på registervärden som icke använts på ett tag och tar bort dem.
Detta slutar oftast med generalknas och att program börjar bete sig märkligt.

Jasså, vad folk säger olika...

Snart blir et en omformatering…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arotica:

@Swennis: Prova att skapa en ny användare i windows och testa om steam funkar på den.

Funkade tyvarr inte heller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smack Jack:

Testa att köra autofixer - välj "Auto Mode"- starta om.
Värt ett försök...

https://utilitybox.org/autofixer

Ingen skillnad... :/

Permalänk
Medlem

@Swennis: Du kan prova att köra en scan med malwarebytes samt deras adwcleaner. Funkar det inte så lutar det mot en formatering skulle jag säga.

Visa signatur

[Phanteks Eclipse P400A][ASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI][AMD Ryzen 7600X][Corsair iCUE H100i RBG PRO XT][Kingston FURY Beast RGB DDR5 6000Mhz 32GB CL36][ASUS TUF GAMING 6800 XT][Corsair RM750x][NVME Samsung 970 Evo Plus 1TB][SSD Samsung 870 Evo 1TB][WD Black SN850X NVMe SSD 2TB]

Permalänk
Medlem

Kört malwarebytes, gratisversionen , den hittade ingenting

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ominstallation av Windows och undvik CC Cleaner och dylikt. Det kanske känns som en stor grej men kommer troligtvis lösa problemet snabbare i slutändan och sonen blir glad igen

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Har inte sett i tråden att du svarat något om att manuellt leta så tänkte jag att jag kunde fixa något som kanske kan hjälpa till.

Öppna startmenyn och sök efter Powershell ISE. Starta programmet. Klicka på File/Arkiv och sedan New/nytt. Klistra in nedan kod i det övre fältet och sedan trycker du på play-knappen i verktygsfältet (eller trycker på F5). Scriptet letar först upp vilka partitioner datorn har för att sedan göra en sökning i alla mappar (som din användare har behörighet till) efter något med ordet "steam" i och visar det i konsolen. Har lagt till att den skiter i nvidia som också råkar ha något som heter "steam".

Scriptet gör inget mer än att bara söka och visa vad den hittar.

$getdrives = Get-Partition | Where-Object {$_.DriveLetter} $DLs = $getdrives.Driveletter | sort Write-Host -ForegroundColor Cyan "Hittar dessa partitionerna:" -NoNewline Write-Host -ForegroundColor Cyan " $DLs" Write-Host -ForegroundColor Cyan "sökningen kan ta en stund..." foreach($getdrive in $getdrives) { $driveletter = $getdrive.driveletter $DL = -join("$driveletter",":\") $getfiles = Get-ChildItem $DL -Recurse -ea SilentlyContinue | Where-Object {$_.FullName -like "*steam*"} foreach($getfile in $getfiles) { if($getfile.FullName -like "*nvidia*"){} else{$getfile.FullName} } }

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Hej, steam vägrar starta på grabbens dator, står bara i nån sekund "steam uppdateras" sen släcker den ner, händer inget, har uppdaterat winows(w10), och installerat om steam 2 ggr, men blir samma... och försökt starta steam som admin…
Han har inte haft igång steam på 12 dagar ser jag på mitt steam… och nu skulle han spela med en ompis online, vad tusan har hänt?!

ta en titt här se om du ser något. Borde kunna se felmedelanden varför steam ej kan starta.

mitt andra tips är avinstallera steam, ta bort alla mappar i user och program files eller vart du installerar steam. Sen kör CC cleaner. Sen starta om, installera steam igen på en annan platts än vart det var installerat förut.

https://www.dummies.com/computers/operating-systems/windows-1...

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Jasså, vad folk säger olika...

Snart blir et en omformatering…

Är sant, bara för att reggvärden icke använts på ett tag betyder det inte att dem används..
Tänk såhär, varför har inte Microsoft skapat ett verktyg för att rensa registret, när det finns så många andra liknande verktyg för filer på datorn?

För att man icke skall pilla i registret i onödan...!

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen alla, blev en ominst av winwows, så nu kan han starta steam igen...
Men kunde inte lägga windows på den lilla 250 gigSSD disken, fick nåt felmeddelande där, märkligt... fick lägga det på den vanliga Hdd, så startar ju inte upp så snabbt som innan, får väl göra om det sen nån gång, men steam måste funka i morrn, då han ska få ett spel i julklapp där, så hade lite bråttom ju...

Undras varför den inte ville kunna installeras på SSDn, ligger ju w10 där redan, borde väl kunna formatera över den?… faen, hade brått, skulle tagit kort på felmeddelandet... :/

Permalänk
Medlem

@Swennis:
Om det är fel på SSD'n kan det av någon oförklarligt anledning vara därför att Steam inte fungerade, men det kan också vara någon helt annan.
Förmodligen inte relaterat överhuvudtaget. men efter alla år som jag har pysslat med dator, har jag slutat bli förvånad av alla diverse mysko & oförklarliga saker man kan råka utför.

När det är bättre tid till det gör en ny ominstallation av Windows på SSD'n, och istället för att formatera, ta bort alla partitioner på den.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.