Permalänk
Medlem

Fastnar ofta i BIOS vid uppstart

Börjar bli rejält trött på detta nu.

När jag startar upp datorn brukar detta komma upp helt random:

(bild lånad från Google)

På sistone händer detta oftare och nu så gott som vid varje uppstart så att jag måste trycka på F1 för att loada defaults. Det hände även innan omformateringen av datorn nyss.

Ändrar bara DRAM Freq. till 3000 MHz och enablar Intel Virtual Technology i BIOS.

Vad kan det bero på? Mina specs ser ni nedan, kör inte RAID alls.

Visa signatur

| Mobo: Gigabyte X570 GAMING X | CPU: AMD Ryzen 9 3900X + Dark Rock 4 | RAM: 32GB @ 3000MHz | GPU: Gigabyte RTX 3080 OC | PSU: Seasonic GX 850W | Chassi: NZXT S340 Elite Matte Black | M.2: Samsung 970 Evo 500GB & 1000GB | HDD: 4TB | Monitors: Acer Predator X34 GS & Acer XB270HU |

Permalänk
Medlem

@Dave1080: En lånad bild säger ju inte så mycket eftersom det vad som syns i texten som kan hjälpa.

Men iaf. Använder du Intel virtual tec?
Klockar du minnena manuellt eller använder du XMP profil?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

@Dave1080: En lånad bild säger ju inte så mycket eftersom det vad som syns i texten som kan hjälpa.

Men iaf. Använder du Intel virtual tec?
Klockar du minnena manuellt eller använder du XMP profil?

Det som typ är poängen. Det säger inte mycket. Jag får en likadan skärm med likadana felkoder.

Ja, jag använder Intel Virtual Technology eftersom det behövs för att kunna köra emulator i Android Studio.

Jag rör inte minnen förutom att jag ändrar på DRAM Freq. samt att jag inte har XMP Profile på utan default bara.

Visa signatur

| Mobo: Gigabyte X570 GAMING X | CPU: AMD Ryzen 9 3900X + Dark Rock 4 | RAM: 32GB @ 3000MHz | GPU: Gigabyte RTX 3080 OC | PSU: Seasonic GX 850W | Chassi: NZXT S340 Elite Matte Black | M.2: Samsung 970 Evo 500GB & 1000GB | HDD: 4TB | Monitors: Acer Predator X34 GS & Acer XB270HU |

Permalänk
Medlem

Fungerar det felfritt om du kör default?
Testa så fall att ändra en inställning åt gången och se vilken inställning som ger dig ditt problem.

Permalänk
Medlem

@Dave1080: Kan det vara batteriet på moderkortet som är slut?

Mitt batteri tog slut för något år sedan, då var jag också tvungen att gå in i BIOS varje gång jag startade datorn.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

@Dave1080: Kan det vara batteriet på moderkortet som är slut?

Mitt batteri tog slut för något år sedan, då var jag också tvungen att gå in i BIOS varje gång jag startade datorn.

Jag fifflade faktiskt med batteriet för inte så länge sedan (minns dessvärre inte varför), kan vara därför...

Visa signatur

| Mobo: Gigabyte X570 GAMING X | CPU: AMD Ryzen 9 3900X + Dark Rock 4 | RAM: 32GB @ 3000MHz | GPU: Gigabyte RTX 3080 OC | PSU: Seasonic GX 850W | Chassi: NZXT S340 Elite Matte Black | M.2: Samsung 970 Evo 500GB & 1000GB | HDD: 4TB | Monitors: Acer Predator X34 GS & Acer XB270HU |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dave1080:

Det som typ är poängen. Det säger inte mycket. Jag får en likadan skärm med likadana felkoder.

Ja, jag använder Intel Virtual Technology eftersom det behövs för att kunna köra emulator i Android Studio.

Jag rör inte minnen förutom att jag ändrar på DRAM Freq. samt att jag inte har XMP Profile på utan default bara.

Bättre om du gör överklockningen för minne med XMP profil eftersom den även sköter andra inställningar som kan behövas, klockar du dom manuellt och inte får till det kan det bli ostabilt och då är ett fenomen att bios måste återställas.

Skrivet av Dave1080:

Jag fifflade faktiskt med batteriet för inte så länge sedan (minns dessvärre inte varför), kan vara därför...

Så länge du har ström till moderkortet från psu så skall ett dåligt batteri inte orsaka återställning, men visst kan det vara värt att titta på.

Permalänk
Medlem

@MacAllan: Tack skall testas.

Visa signatur

| Mobo: Gigabyte X570 GAMING X | CPU: AMD Ryzen 9 3900X + Dark Rock 4 | RAM: 32GB @ 3000MHz | GPU: Gigabyte RTX 3080 OC | PSU: Seasonic GX 850W | Chassi: NZXT S340 Elite Matte Black | M.2: Samsung 970 Evo 500GB & 1000GB | HDD: 4TB | Monitors: Acer Predator X34 GS & Acer XB270HU |