Klubben för ägare av Vega

Permalänk

Blir till att prova i helgen

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem

Rätt många kända problem kvar, dock.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Tänkte idag efter jobbet om man skulle sätta max 150 watt (Bios 2 balanced) med god prestanda. Lite snabba manuella inställningar gav tillfredsställande resultat. I spel snurrar fläkten mellan 1800-2000 rpm. Detta med ett Msi Vega 56 air boost.

Graphics score:

Timespy = 6654
Fire Strike = 21307

Inställningar https://imgur.com/a/0QJNuVo. HWinfo64 visar maxvärden efter de två 3dMark testen direkt efter varandra.

Permalänk
Medlem

DHL knackade på idag vid kl 11 och fick mitt Vega 64 Nitro från Tyskland . Känns gött att gå med i eran klubb efter att man har haft Nvidia hela livet . Blev depp av att se sweclockers test på mitt GTX 780Ti vs r9 290X efter 5 år där man ser att Nvidia åldras som mjölk men AMD grafikort åldras som Vin. Känner att detta var en klok investering nu gäller det bara att få mina 3 gratispel värda 1500kr+

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem

@Lexius: Lär bli en brutal prestandaförbättring för din del :). Det roliga med Vega är också förbättringspotentialen om man gillar att pilla med dess settings.

Permalänk

Sitter just nu på ett Sapphire radeon rx 480 nitro+ kort med 8gb minne och ska köpa mig ett vega 56 kort i stället.
Borde vara en skaplig uppgradering tycker jag.
Dom det står mellan är dessa två.

Asus radeon rx vega 56 rog strix oc
Sapphire radeon rx vega 56 nitro+

Vilket har bäst kylning av dom två korten?
Prisskillnaden är bara dryga 200 kr så väljer helst det med bästa kylningen av dom.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator!
AMD Ryzen 7 3700X - AMD originalkylare - ASUS ROG Strix B550-I Gaming - Samsung 850 EVO 500 GB SSD + OCZ TR150 480GB SSD + Samsung 970 EVO Plus 1TB - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200MHZ - Cooler Master Masterbox NR200P -Powercolor RX 6800 Red Dragon -AOC 32" AGON-AG322QWG4 + ASUS MG248Q Gaming Monitor.

Permalänk
Avstängd

@helloween1978: Sapphire har den bättre kylaren, Asus har inte gjort ett lika bra jobb.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk

Tackar så mycket.
Då får det bli ytterligare ett Sapphire kort denna gång med.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator!
AMD Ryzen 7 3700X - AMD originalkylare - ASUS ROG Strix B550-I Gaming - Samsung 850 EVO 500 GB SSD + OCZ TR150 480GB SSD + Samsung 970 EVO Plus 1TB - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200MHZ - Cooler Master Masterbox NR200P -Powercolor RX 6800 Red Dragon -AOC 32" AGON-AG322QWG4 + ASUS MG248Q Gaming Monitor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wcx:

@Lexius: Lär bli en brutal prestandaförbättring för din del :). Det roliga med Vega är också förbättringspotentialen om man gillar att pilla med dess settings.

Jaså? Vet dock inte hur man gör finns säkert bra youtube guide på det . Dock ska jag köra stock eftersom jag har den bästa kylaren . Ska köpa Ryzen 7 2700x efter dem har sänkt ner priset med . Så kasst av alla butiker dem öka priset på 2700x): så väntar tills julen är över

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem
Skrivet av helloween1978:

Sitter just nu på ett Sapphire radeon rx 480 nitro+ kort med 8gb minne och ska köpa mig ett vega 56 kort i stället.
Borde vara en skaplig uppgradering tycker jag.
Dom det står mellan är dessa två.

Asus radeon rx vega 56 rog strix oc
Sapphire radeon rx vega 56 nitro+

Vilket har bäst kylning av dom två korten?
Prisskillnaden är bara dryga 200 kr så väljer helst det med bästa kylningen av dom.

Skickades från m.sweclockers.com

Tjena jag hittade den ultimata videon som svara på den frågan innan jag gjorde mitt köp https://www.youtube.com/watch?v=lYQsFnVDbpw&t=212s
Som du kan se har ingen kylare nån chans mot Nitro plus versionen alla korten kan inte ens komma up till 1500 mhz utan håller sig runt 1450+mhz medans Nitro plus aldrig går under 1540mhz och därför har den kostant högre fps

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexius:

Tjena jag hittade den ultimata videon som svara på den frågan innan jag gjorde mitt köp https://www.youtube.com/watch?v=lYQsFnVDbpw&t=212s
Som du kan se har ingen kylare nån chans mot Nitro plus versionen alla korten kan inte ens komma up till 1500 mhz utan håller sig runt 1450+mhz medans Nitro plus aldrig går under 1540mhz och därför har den kostant högre fps

Ja det där stämmer riktigt bra. Har ett Vega 64 Strix från Asus och det går väldigt sällan över 1450. Det ska vara fabriksklockat till 1630, men det har aldrig varit i närheten. Inte en endaste gång över 1540 på alla test jag gjort. Heaven, TimeSpy, Firestrike och diverse spelbench. Och detta i ett öppet chassi i ett rum som brukar ligga runt 19-20 grader nere i källaren. Lite illa de ska ta närmare 7000 för en "fabriksklockad" version som inte håller måttet. Tycker faktist det är för djävligt. Enda sättet är att gå vattenkylt, men det är en 1500kr till. Har 2 st Kraken G10 som går modda för att få dit, men ska ändå ha tag i en AIO-kylare med 240-rad för det ska bli någon skillnad.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sideburns:

Ja det där stämmer riktigt bra. Har ett Vega 64 Strix från Asus och det går väldigt sällan över 1450. Det ska vara fabriksklockat till 1630, men det har aldrig varit i närheten. Inte en endaste gång över 1540 på alla test jag gjort. Heaven, TimeSpy, Firestrike och diverse spelbench. Och detta i ett öppet chassi i ett rum som brukar ligga runt 19-20 grader nere i källaren. Lite illa de ska ta närmare 7000 för en "fabriksklockad" version som inte håller måttet. Tycker faktist det är för djävligt. Enda sättet är att gå vattenkylt, men det är en 1500kr till. Har 2 st Kraken G10 som går modda för att få dit, men ska ändå ha tag i en AIO-kylare med 240-rad för det ska bli någon skillnad.

Mitt Refkort klockar högre än ditt, Asus Strix! när jag undervoltar mitt ref 64 så klockar det upp i runt 1580-1630. med temps på runt 75-80.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexius:

Tjena jag hittade den ultimata videon som svara på den frågan innan jag gjorde mitt köp https://www.youtube.com/watch?v=lYQsFnVDbpw&t=212s
Som du kan se har ingen kylare nån chans mot Nitro plus versionen alla korten kan inte ens komma up till 1500 mhz utan håller sig runt 1450+mhz medans Nitro plus aldrig går under 1540mhz och därför har den kostant högre fps

Skrivet av Sideburns:

Ja det där stämmer riktigt bra. Har ett Vega 64 Strix från Asus och det går väldigt sällan över 1450. Det ska vara fabriksklockat till 1630, men det har aldrig varit i närheten. Inte en endaste gång över 1540 på alla test jag gjort. Heaven, TimeSpy, Firestrike och diverse spelbench. Och detta i ett öppet chassi i ett rum som brukar ligga runt 19-20 grader nere i källaren. Lite illa de ska ta närmare 7000 för en "fabriksklockad" version som inte håller måttet. Tycker faktist det är för djävligt. Enda sättet är att gå vattenkylt, men det är en 1500kr till. Har 2 st Kraken G10 som går modda för att få dit, men ska ändå ha tag i en AIO-kylare med 240-rad för det ska bli någon skillnad.

Intressant värre. Köpte mitt Vega64 Strix då jag har riktigt bra erfarenhet av dessa kort. Trodde dock att det skulle vara större skillnad mellan Strix och stock. Läste i en annan recension att ASUS bla inte fick använda egna inställningar när de utformade kortet.

Permalänk
Medlem

Mellandagsrean är här, joina klubben vet jag.

Strix Vega 64 5495:-

Strix Vega 56 4190:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sideburns:

Ja det där stämmer riktigt bra. Har ett Vega 64 Strix från Asus och det går väldigt sällan över 1450. Det ska vara fabriksklockat till 1630, men det har aldrig varit i närheten. Inte en endaste gång över 1540 på alla test jag gjort. Heaven, TimeSpy, Firestrike och diverse spelbench. Och detta i ett öppet chassi i ett rum som brukar ligga runt 19-20 grader nere i källaren. Lite illa de ska ta närmare 7000 för en "fabriksklockad" version som inte håller måttet. Tycker faktist det är för djävligt. Enda sättet är att gå vattenkylt, men det är en 1500kr till. Har 2 st Kraken G10 som går modda för att få dit, men ska ändå ha tag i en AIO-kylare med 240-rad för det ska bli någon skillnad.

Ja du kan dock nå 1630 mhz om du undervoltar vet jag

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexius:

Ja du kan dock nå 1630 mhz om du undervoltar vet jag

Hållt på i flera timmar om dagen i 4-5dagar. Undervoltar jag, kommer kortet upp i 1570, därutöver krashar det sedan för att det får för lite spänning. Moment 22. Det är ren falsk marknadsföring. Att sälja ett kort som ska gå i 1630 men sedan inte klara detta är enligt mig falsk marknadsföring. Aldrig varit så besviken på en produkt jag köpt som detta. Satt på flytande metall, ställt upp fläkten till 100% och då ligger kortet i 58 grader. Värmen har inget med det att göra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Funderar på att slå till på ett Vega 64 nu under mellandagsrean är det värt det eller ska man chansa och vänta in "navi"?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Sideburns:

Hållt på i flera timmar om dagen i 4-5dagar. Undervoltar jag, kommer kortet upp i 1570, därutöver krashar det sedan för att det får för lite spänning. Moment 22. Det är ren falsk marknadsföring. Att sälja ett kort som ska gå i 1630 men sedan inte klara detta är enligt mig falsk marknadsföring. Aldrig varit så besviken på en produkt jag köpt som detta. Satt på flytande metall, ställt upp fläkten till 100% och då ligger kortet i 58 grader. Värmen har inget med det att göra.

Skickades från m.sweclockers.com

Höjt powerlimit?

Installerat äldre drivrutiner?

Dock så verkar vega generellt vara riktigt kasst

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av kalle@anka:

Höjt powerlimit?

Installerat äldre drivrutiner?

Dock så verkar vega generellt vara riktigt kasst

Där har du fel!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av kozmos:

Funderar på att slå till på ett Vega 64 nu under mellandagsrean är det värt det eller ska man chansa och vänta in "navi"?

Skickades från m.sweclockers.com

Är du riktigt sugen, har framförallt Vega 56 bra erbjudanden.
Men Vega är nu snart 1½ år gammalt och Navi bör släppa inom närmsta halvåret, vänta ett tag till, om du är ganska nöjd med vad du har.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalle@anka:

Höjt powerlimit?

Installerat äldre drivrutiner?

Dock så verkar vega generellt vara riktigt kasst

Jo då. Har testat precis allt. Ändrat en sak åt gången. Testat olika drivare. Rensat drivare från felsäkert läge enligt konstens alla regler. Testat Asus mjukvara, MSI Afterbruner, ändra via AMDs drivrutin(er).

Har pluggat till Civilingenjör inom Elektroteknik och jobbar som hårdvarunära programmerare sedan 7 år tillbaka, så jag skulle ödmjukt vilja påstå att jag har tillräckligt med förkunskaper inom området. Har nu lagt nästan 30 timmar på detta...

För mig är enda drivrutinen som fungerar, den som kom i början på december. Jag kan inte använda varken MSI afterburner eller ASUS egen mjukvara. Undervoltar jag till 1050 kan jag komma upp nu precis i 1600Mhz. Men vill grafikkortet över där så krashar det för det har fått för lite spänning.

Det står 1630Mhz på kartongen, men efter mycket jobb har jag lyckats nå 1602 en endaste gång. Processor går då i 53 grader, och varken minne eller "hotspot" går över 70. Värme är inte problemet.

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

Där har du fel!

Dålig prestanda
Drar mkt ström
Blir varmt
Dåliga drivrutiner
Låst bios
Mkt strul
Dyrt

Så vad är bra med kortet? Freesync?

Skrivet av Sideburns:

Jo då. Har testat precis allt. Ändrat en sak åt gången. Testat olika drivare. Rensat drivare från felsäkert läge enligt konstens alla regler. Testat Asus mjukvara, MSI Afterbruner, ändra via AMDs drivrutin(er).

Har pluggat till Civilingenjör inom Elektroteknik och jobbar som hårdvarunära programmerare sedan 7 år tillbaka, så jag skulle ödmjukt vilja påstå att jag har tillräckligt med förkunskaper inom området. Har nu lagt nästan 30 timmar på detta...

För mig är enda drivrutinen som fungerar, den som kom i början på december. Jag kan inte använda varken MSI afterburner eller ASUS egen mjukvara. Undervoltar jag till 1050 kan jag komma upp nu precis i 1600Mhz. Men vill grafikkortet över där så krashar det för det har fått för lite spänning.

Det står 1630Mhz på kartongen, men efter mycket jobb har jag lyckats nå 1602 en endaste gång. Processor går då i 53 grader, och varken minne eller "hotspot" går över 70. Värme är inte problemet.

Ok, jag får gå tillbaka längre bakåt i drivrutiner för att det ska funka någorlunda. Men kan aldrig få kortet att klocka upp sig ordentligt,
Har gett upp för stunden, bytte fläktar på radiatorn så max tempen blev 49c i crysis, men det funkar endå inte.

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Är du riktigt sugen, har framförallt Vega 56 bra erbjudanden.
Men Vega är nu snart 1½ år gammalt och Navi bör släppa inom närmsta halvåret, vänta ett tag till, om du är ganska nöjd med vad du har.

Jag är inte speciellt nöjd då jag fortfarande har ett r9 290 men har levt utan datorn ett tag nu så skulle nog klara av ett litet tag till

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har ni som beställt Vega-kort från Komplett fått era spelkuponger? Jag har inte fått något ännu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sideburns:

Jo då. Har testat precis allt. Ändrat en sak åt gången. Testat olika drivare. Rensat drivare från felsäkert läge enligt konstens alla regler. Testat Asus mjukvara, MSI Afterbruner, ändra via AMDs drivrutin(er).

Har pluggat till Civilingenjör inom Elektroteknik och jobbar som hårdvarunära programmerare sedan 7 år tillbaka, så jag skulle ödmjukt vilja påstå att jag har tillräckligt med förkunskaper inom området. Har nu lagt nästan 30 timmar på detta...

För mig är enda drivrutinen som fungerar, den som kom i början på december. Jag kan inte använda varken MSI afterburner eller ASUS egen mjukvara. Undervoltar jag till 1050 kan jag komma upp nu precis i 1600Mhz. Men vill grafikkortet över där så krashar det för det har fått för lite spänning.

Det står 1630Mhz på kartongen, men efter mycket jobb har jag lyckats nå 1602 en endaste gång. Processor går då i 53 grader, och varken minne eller "hotspot" går över 70. Värme är inte problemet.

Har du testat med thermal pads på backplate vid vrm?
Dessa blir väldigt varma vid belastning.
Kolla via GPU Z för att se tempen på dessa.
https://www.tomshardware.com/reviews/asus-rx-vega64-strix-oc,...

Permalänk
Skrivet av TKD_1337:

Har ni som beställt Vega-kort från Komplett fått era spelkuponger? Jag har inte fått något ännu.

Jag beställde ett Vega 56 från komplett den 21a och först nu dök den upp som spårbar hos postnord. Ska man få nån slags kod eller liknande för spelkupongerna? Jag har läst lite om att spel ska vara inkluderade med Vega, men såg inget specifikt om det på kompletts sida när jag beställde.

Visa signatur

Define mini c window | Ryzen 3900X & noctua nh-u12a | Sapphire vega 56 nitro+ | 2x16gb 3200Mhz cl16 Hyperx predator rgb | Samsung 970 evo plus 500gb | Corsair AX 760 | Asrock X570M pro4

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kalle@anka:

Dålig prestanda
Drar mkt ström
Blir varmt
Dåliga drivrutiner
Låst bios
Mkt strul
Dyrt

Så vad är bra med kortet? Freesync?

Ok, jag får gå tillbaka längre bakåt i drivrutiner för att det ska funka någorlunda. Men kan aldrig få kortet att klocka upp sig ordentligt,
Har gett upp för stunden, bytte fläktar på radiatorn så max tempen blev 49c i crysis, men det funkar endå inte.

Om du vill kan vi byta rakt av?

Skulle gärna vilja ha ett Vegakort till min Freesync-skärm.

Sen dina punkter håller jag väl bara med om en sak..ja Vega drar något mer energi än Pascal..

Resten av punkterna är bara käbbel.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Någon som vet vart man kan få tag på ett bra men inte alltför dyrt vattenblock till Vega 64 Sapphire Limited edition med referens-design? Kan överväga en AIO lösning också.

EKWB har satt end of life på sina vattenblock...

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomson:

Har du testat med thermal pads på backplate vid vrm?
Dessa blir väldigt varma vid belastning.
Kolla via GPU Z för att se tempen på dessa.
https://www.tomshardware.com/reviews/asus-rx-vega64-strix-oc,...

nej tyvärr inte. Bara bytt ut kylpastan till flytande metall på GPU.
Det som stör mig mest är att grafikkortet inte klarar prestera som det ska ut ur burken utan en massa strul.
Ska man behöva byta thermalpads på ett grafikkort för 7000kr för att det ska klara av sin standardklock?

tack för tipset. Ska titta på detta när jag eventuellt drar på vattenkylning sedan. Men vet inte hur mycket jag vill lägg ut mer för att få kortet att prestera sin standardklock. Jag är inte ute efter att överklocka här, bara att få ut standarsiffror.

Googlat detta och jag är INTE ensam om problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av archnisse:

Jag beställde ett Vega 56 från komplett den 21a och först nu dök den upp som spårbar hos postnord. Ska man få nån slags kod eller liknande för spelkupongerna? Jag har läst lite om att spel ska vara inkluderade med Vega, men såg inget specifikt om det på kompletts sida när jag beställde.

Jag vet inte heller hur Komplett gör. Därför har jag kontaktat dem. NetOnNet har tydliga instruktioner.

Komplett är i alla fall med i kampanjen.

https://www.amd.com/en/where-to-buy/raise-the-game

Skickades från m.sweclockers.com