Kernel Power Event ID 41 - Datorn kraschar och fläktarna går upp i högvarv

Permalänk
Medlem

Kernel Power Event ID 41 - Datorn kraschar och fläktarna går upp i högvarv

Hejsan Sweclockers,

Köpte en begagnad dator i mars/april och allt har varit superb! Sedan ungefär 2 månader tillbaka har jag haft lite problem med följande;

Startar upp datorn, allt flyter på som vanligt. Startar ett spel t.ex. Overwatch, Hearthstone eller PUBG. Efter cirka 30 sekunder upp till 2 minuter efter start av spelet så blir skärmen svart och fläktarna går berzerk. I vissa fall verkar det som ljudet fortf är kvar från spelet men vanligtvis har jag stängt av datorn manuellt på knappen, vissa fall sprakar det till i hörlurarna och samma sak sker med flätkarna.

Skulle det kunna vara en glappokontakt kring PSU'n? Detta har skett 3-4 ggr nu med ojämna mellanrum. Ibland har det gått 2 veckor och flertal starter utan att det skett till att nu skett två gånger på 3 uppstarter.

Jag testade att köra >Run>Computer Mgmt.>Event Viever och där ser jag under Critical last hour:

Event ID: 41
Source: Kernel-Power
Log: System

Ser även ett flertal under Error.

Datorn innehåller:
CPU: i7-8700k
GPU: GeForce GTX1080 StriX
MOBO: ASUS Prime z370-A
SSD1: 960 EVO 250GB
SSD2: 850 EVO 500GB
RAM: 2x8 Vengeance LPX 3200
Kylning: AIO Hydro H100i v2
PSU: Oklart

Finns det något standard jag kan göra rent hårdvarumässigt eller kan jag felsöka ytterligare med hjälp av någon mjukvara?
Finns det några inställningar jag kan göra på datorn vad gäller "Power & Sleep"?
Jag har googlat lite kring det och sett olika förklaringar samt spekulationer men verkar som det härleds mestadels till PSU'n.'

Om något är otydligt eller ytterligare info behövs bistår jag gärna.

Tack på förhand,

// David

Permalänk
Medlem

Ingen som har någon aning eller input kring "Kernal Power Event ID 41" eller stött på liknande?
Finns det någon mer info jag kan ge för att förtydliga?

Hände precis igen dock efter något längre tid.

Denna gången gick det dock inte lika smärtfritt att starta om. Datorn startade förvisso upp precis som vanligt efter manuell shutdown men skärmen hade bara ett långt vitt streck över sig samt lite färgglada prickar här och där. Häromdagen märkte jag att PSU-sladden var lite lös så fick tryckt in den ordentligt. Men nu hände det igen så verkar inte vara glappet. Men lutar väl åt att det är något vajsing med PSU't.

// weinz

Permalänk

ID41 betyder ungefär att du använder startknappen för att manuellt stänga av datorn, istället för att göra det på normal sätt och låta datorn stänga ned öppna program.

"Kernelfelet med händelse-ID 41 uppstår när datorn stängs av eller plötsligt startar om. När en dator som kör Windows startas görs en kontroll för att ta reda på om datorn stängdes av på rätt sätt. Om datorn inte stängdes av på rätt sätt genereras felmeddelandet Kernelström-händelse 41. "

Om skärmen ser knepig ut så borde felet ligga i grafiken någonstans. Om du kan koppla skärmen direkt till moderkortet eller byta grafikkort kanske...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag hade samma problem men då var det glapp i min 6 pin på moderkort på något vänster så hade den kommit ur kontakt.

Visa signatur

CPU : Intel Core i7 8700K | MOBO : MSI Z370-A PRO
GPU : Nvidia Geforce GTX 1060 6GB |
RAM : Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2600MHz
SSD : Samsung EVO 850 500GB SSD x2
https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers#/m...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nightwing:

Jag hade samma problem men då var det glapp i min 6 pin på moderkort på något vänster så hade den kommit ur kontakt.

Hmm intressant.. Skall definitivt undersökas.. Men hur uppstod och visade sig detta problemet för dig? Känns bara så konstigt att det skulle vara glapp för då känns det som problemet för mig borde uppstå mer sporadiskt hela tiden.

Nu sker det då och då och oftast kort efter uppstart av dator och något spel. Sen efter att jag bootat om datorn fungerar den på felfritt tills jag själv stänger av den som vanligt ibland flera timmar senare..

Hmm..

Permalänk
Medlem

Vad är det för nätagg? Det borde ju stå något märke och modell på det så förstår inte varför du angett det som "oklart".

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk

@drweinz: Ja min dator bara tvärdog ibland och jag beställde nytt nätagg utan att kika inne i chassit, Och när jag skulle koppla bort mitt gamla nätagg så var min 6pin kabel lös, den satt inte riktigt inne. Kopplade in och allt har funkat sen dess.

Men hade exakt samma problem blev galen av problemet. Värt att kika på iaf.

Visa signatur

CPU : Intel Core i7 8700K | MOBO : MSI Z370-A PRO
GPU : Nvidia Geforce GTX 1060 6GB |
RAM : Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2600MHz
SSD : Samsung EVO 850 500GB SSD x2
https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers#/m...

Permalänk
Medlem

@Nightwing: Hmm låter ju inte helt otroligt att något liknande skulle ha skett här. Fick du liknande symptom? Det som dock känns så märkligt är att det oftast bara sker en gång och inte flera gånger under en session - alltså om det vore glapp så känns det ju som om det borde ske med mest hela tiden med visst intervall så fort datorn är igång...?

Men skall kika. Jag hade öppet chassit förut - rengjort allt med tryckluft och alla filter så nu är iaf datorn ren från damm. Även tryckt lite extra på vissa kablar och de kring nätagget samt skruvat loss AIO kylaren och rengjort allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Vad är det för nätagg? Det borde ju stå något märke och modell på det så förstår inte varför du angett det som "oklart".

Hade öppet datorn igår och idag och rengjorde allt med tryckluft och även pillat lite på kablar. Nätagget är ett Corsair HX620W och vad jag kan läsa så verkar det funnit med ett bra tag. De flesta med goda omdömen dock.

Skulle PSU't av den modell kunna vara boven så här en säg 5-7 år senare med min nuvarande setup som det måste driva (GTX 1080, i7 8700k....)?

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Nja, jag hade ett sådant förut och hade haft kvar det fortfarande om det inte vore för att jag ville ha ett semi-passivt nätagg. Det fungerar mig veterligen fortfarande utmärkt. Möjligen har det lite problem med något av standby-lägena på nyare Intel-plattformar eller något liknande men det borde inte orsaka krascher vid vanlig användning.

Det skadar kanske inte att montera ur alla kablarna från nätagget (från båda sidor) och sedan koppla in allt igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

@blunden: Hej blunden, tack för ditt svar! Känns som det borde hålla än trots uppgraderingen av starkare hårdvara i form av CPU, GPU etc.

Efter att jag rengjorde datorn på damm som förvisso inte var i överdrivna mängder förutom främre fläktfiltret så verkar det bättre. Inte haft någon krasch än de 3 ggr jag startat den sedan dess. I samband med detta pillade jag även lite på sladdarna till nätagget så kanske var något glapp även om inte det var något jag märkte då när jag pillade. Får se om det håller sig eller börjar strula framöver.

Angående det du nämnde med "standby-läge" så är det faktiskt något jag tänkt på - när jag stänger av datorn (efter varje användning) via normala proceduren "Start-menyn->Power->Turn off" så har jag enda sedan jag fick datorn tänkt på att RGB-belysningen på mobo't alltid är på... Det är först om jag manuellt stänger av GPU'n som den slocknar helt.. Kan det ha något med det att göra? Att den inte blir helt avstängd helt och att det blir något strul iom detta?

// David

Permalänk
Medlem
Skrivet av drweinz:

@blunden: Hej blunden, tack för ditt svar! Känns som det borde hålla än trots uppgraderingen av starkare hårdvara i form av CPU, GPU etc.

Efter att jag rengjorde datorn på damm som förvisso inte var i överdrivna mängder förutom främre fläktfiltret så verkar det bättre. Inte haft någon krasch än de 3 ggr jag startat den sedan dess. I samband med detta pillade jag även lite på sladdarna till nätagget så kanske var något glapp även om inte det var något jag märkte då när jag pillade. Får se om det håller sig eller börjar strula framöver.

Angående det du nämnde med "standby-läge" så är det faktiskt något jag tänkt på - när jag stänger av datorn (efter varje användning) via normala proceduren "Start-menyn->Power->Turn off" så har jag enda sedan jag fick datorn tänkt på att RGB-belysningen på mobo't alltid är på... Det är först om jag manuellt stänger av GPU'n som den slocknar helt.. Kan det ha något med det att göra? Att den inte blir helt avstängd helt och att det blir något strul iom detta?

// David

Skönt att det verkar ha löst sig. Damm kan i vissa fall bli ledande så kanske orsakade kortslutningar eller liknande som fick nätagget att stänga ner datorn för att skydda övriga komponenter. Kan också ha varit glappande kablar som tidigare nämnts.

Jag har ingen bra länk att ge dig men minns att det var någon förändring som skedde för ett antal år sedan som gjorde att vissa nätaggregat inte var fullt kompatibla med nyare Intel-plattformar (typ Sandy Bridge eller där omkring). Detta påverkade enbart standby-lägen har jag för mig.

EDIT: Det var tydligen Haswell och senare och det rörde sig om power state C7, inte standby. Mer info: https://techreport.com/review/24897/the-big-haswell-psu-compa....

Det du beskriver med att RGB-belysningen fortsätter lysa brukar gå att ställa in i BIOS/UEFI-inställningarna.

Vad menar du med att du manuellt stänger av GPU:n?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q