Permalänk
Medlem

XMP med 7700k på Z170-p = No Post

Halloj Sweclockers!

Jag har stora problem att få XMP att lira på jobbdatorn.

Moderkort: Asus Z170-p
Processor: Intel Core I7 7700k
Ram: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 2x8GB (CMK16GX4M2B3000C15)

Om jag går in i bios och aktiverar XMP rakt så postar inte datorn. Jag har testat alla olika RAM-slots på moderkortet och stickorna separat, utan resultat. Jag har även testat att övervolta stickorna något, testat manuella samt lösare timings och även 2600/2800 mhz helt utan resultat. Ram-minnena finns för övrigt med på moderkortets lista för supported RAM, så de ska fixa XMP-hastigheterna tänker jag.

BIOS ställer ram-speed till 2133 mhz som standard, men även 2400 mhz fungerar att ställa in manuellt utan några som helst problem.

Finns det någon som har några bra idéer? Jag tänker om det är jag som missar någon riktigt uppenbar idiotinställning i BIOS eller så.

Bild på CPU-Z i 2400 mhz som fungerar utan problem: https://imgur.com/a/BYKYpzp

EDIT: För att förtydliga så är skärmen bara svart när jag bootar. Händer nada.

Stort tack på förhand!

Visa signatur

En ogrundad optimism. En antirealism.

Permalänk
Medlem

Höj IO och SA något kanske?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

Höj IO och SA något kanske?

Skickades från m.sweclockers.com

Det här är nog en dum fråga, vad är det och hur höjer jag det? Jag är halvbekväm med BIOS:et på mitt moderkort, men det där har jag faktiskt aldrig sett.

Hade en teori om att kanske CPU/BUS klockas upp (och skapar instabilitet) av att jag slår på XMP eller så, men jag tror att det är långsökt.

EDIT: Hittade nog svaret via google och testade mig uppåt med 0,05-inkrement upp till 1,25 på båda - utan resultat. Testade även att smaska på lite extra vcore på processorn, även det utan resultat. För övrigt är CPU:n helt oklockad och det enda jag egentligen gör från optimal defaults i BIOS är att sätta på XMP.

Några andra smarta idéer?

Visa signatur

En ogrundad optimism. En antirealism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luap:

Det här är nog en dum fråga, vad är det och hur höjer jag det? Jag är halvbekväm med BIOS:et på mitt moderkort, men det där har jag faktiskt aldrig sett.

Hade en teori om att kanske CPU/BUS klockas upp (och skapar instabilitet) av att jag slår på XMP eller så, men jag tror att det är långsökt.

EDIT: Hittade nog svaret via google och testade mig uppåt med 0,05-inkrement upp till 1,25 på båda - utan resultat. Testade även att smaska på lite extra vcore på processorn, även det utan resultat. För övrigt är CPU:n helt oklockad och det enda jag egentligen gör från optimal defaults i BIOS är att sätta på XMP.

Några andra smarta idéer?

Kolla på corsairs site angående dina minnen. LÄNK
Scrolla ner lite och klicka på Tech Specs .. där står det vad dina minnen är testade med. Dvs 1.35v för 3000Mhz (15-17-17-35)

Så kör load defaults, slå på XMP och sätt dimm voltage till 1.35 så skall den rulla som tänkt.

Borde vara helt utan risk med tanke på att det är info publicerad på Corsairs hemsida, men det är på ditt ansvar såklart .. jag kan inte garantera något

btw, kolla denna länken om Kaby Lake överklockning från Asus

Visa signatur

¤ Myllox ¤

# NZXT H510 # Corsair RMx 850 # Windows 11 Pro 64bit # i5-13500X # ASUS TUF GAMING B760-PLUS WIFI D4 # 16GB Trident Z Neo @ 3600 # 970 EVO NVMe 500GB # Noctua NH-U12A Chromax Black # Gigabyte RTX3070 Eagle# Acer Predator XB237U 1440p@170hzT # Kuriosabild: RX580 8GB Dual OC [noctua mod]

Permalänk
Medlem

@Myllox:

Hej Myllox!

Tack för svaret. Det är dock precis det jag har gjort, men får ändå inte ordning på det. Testade även att höja IO och SA voltages om det skulle hjälpa, men utan resultat.

Verkligen helt slut på idéer här, men om något geni har några förslag så lyssnar jag gärna

God Jul osv!

Visa signatur

En ogrundad optimism. En antirealism.

Permalänk
Medlem

@Luap:

Antar att du har uppdaterat BIOS till senaste versionen? Ver 3805 är senaste för ditt moderkort om jag inte har helt fel

Jag hade kört med manuella inställningar helt och hållet om XMP bråkar .. XMP är inte alltid stabilt

Läs gärna punkt på asus sida om Kaby Lake överklockning om du vill ha lite råd om VCCIO och SA

Visa signatur

¤ Myllox ¤

# NZXT H510 # Corsair RMx 850 # Windows 11 Pro 64bit # i5-13500X # ASUS TUF GAMING B760-PLUS WIFI D4 # 16GB Trident Z Neo @ 3600 # 970 EVO NVMe 500GB # Noctua NH-U12A Chromax Black # Gigabyte RTX3070 Eagle# Acer Predator XB237U 1440p@170hzT # Kuriosabild: RX580 8GB Dual OC [noctua mod]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllox:

@Luap:

Antar att du har uppdaterat BIOS till senaste versionen? Ver 3805 är senaste för ditt moderkort om jag inte har helt fel

Jag hade kört med manuella inställningar helt och hållet om XMP bråkar .. XMP är inte alltid stabilt

Läs gärna punkt på asus sida om Kaby Lake överklockning om du vill ha lite råd om VCCIO och SA

Yes, BIOS är uppdaterat och jag har försökt att mata in de relevanta timingsen manuellt (samt DRAM Voltage) utan resultat. Ska kika i tråden, tack!

Visa signatur

En ogrundad optimism. En antirealism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luap:

Yes, BIOS är uppdaterat och jag har försökt att mata in de relevanta timingsen manuellt (samt DRAM Voltage) utan resultat. Ska kika i tråden, tack!

Ram är fullständigt ologiskt och föjer inga som helst lagar. Ibland kan LÄGRE volt och LÄGRE timings ge stabilitet. Läste något test av mina minnen där de överklockade med cl11 cl12 och cl13, de nådde högst frekvens vid cl12, fullständigt ologiskt. Ju högre frekvens jag kör på mina desto lägre volt kan använda, lösningen för mig för att nå högre frekvens var helt enkelt att sänka volten.

Dessutom tar vissa moderkort sig friheter vad det gäller secondary- och tertiary timings när man ökar minneshastigheten. Mitt moderkort satte för lågt tRDRD så jag fick gå in och höja ett snäpp själv för att datorn ens skulle starta.

Testa med lägre volt. Annars testa högre värden på secondary- och tertiary timings (testa varje timing var för sig, inte alla på en gång)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defeat^:

Ram är fullständigt ologiskt och föjer inga som helst lagar. Ibland kan LÄGRE volt och LÄGRE timings ge stabilitet. Läste något test av mina minnen där de överklockade med cl11 cl12 och cl13, de nådde högst frekvens vid cl12, fullständigt ologiskt. Ju högre frekvens jag kör på mina desto lägre volt kan använda, lösningen för mig för att nå högre frekvens var helt enkelt att sänka volten.

Dessutom tar vissa moderkort sig friheter vad det gäller secondary- och tertiary timings när man ökar minneshastigheten. Mitt moderkort satte för lågt tRDRD så jag fick gå in och höja ett snäpp själv för att datorn ens skulle starta.

Testa med lägre volt. Annars testa högre värden på secondary- och tertiary timings (testa varje timing var för sig, inte alla på en gång)

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för svaret. Ska ge det ett försök. God Jul!

Visa signatur

En ogrundad optimism. En antirealism.

Permalänk
Medlem

De där minnena är ju inte bra för överklockning enligt min mening.
Hade exakt samma och de klarade inte så mycket som 1MHz höjning utan att det blir problem.
Ändå var de med i HCL för 3000 för det moderkortet jag hade och det var enskilt enda anledning till att jag letade upp exakt dessa minnen.
Gissar att i ditt fall precis som mitt så sitter det INTE samsung minnen på dem - samsung varianten har inga problem med 3000 vad jag förstår...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defeat^:

Ram är fullständigt ologiskt och föjer inga som helst lagar. Ibland kan LÄGRE volt och LÄGRE timings ge stabilitet. Läste något test av mina minnen där de överklockade med cl11 cl12 och cl13, de nådde högst frekvens vid cl12, fullständigt ologiskt. Ju högre frekvens jag kör på mina desto lägre volt kan använda, lösningen för mig för att nå högre frekvens var helt enkelt att sänka volten.

Dessutom tar vissa moderkort sig friheter vad det gäller secondary- och tertiary timings när man ökar minneshastigheten. Mitt moderkort satte för lågt tRDRD så jag fick gå in och höja ett snäpp själv för att datorn ens skulle starta.

Testa med lägre volt. Annars testa högre värden på secondary- och tertiary timings (testa varje timing var för sig, inte alla på en gång)

Skickades från m.sweclockers.com

Sant! Det handlar mestadels om att hitta en sweetspot. tillräckligt för att köra i rätt frekvens men inte för mycket så att det blir "brus".

Problemet är att det ofta handlar om att hitta en sweetspot för ett flertal komponenter. vcore, vdimm, vccio och sa .. räcker att en av dom inte är ok för att skapa instabilitet. nästa dimension är timings .. så överklockning av minnen kan göra en lite lätt galen

Mitt Ryzen system kan köra stabilt på cl14 3600 1.46v men genererar minnesfel i cl16 1.48v .. slet mitt hår för att förstå varför

Visa signatur

¤ Myllox ¤

# NZXT H510 # Corsair RMx 850 # Windows 11 Pro 64bit # i5-13500X # ASUS TUF GAMING B760-PLUS WIFI D4 # 16GB Trident Z Neo @ 3600 # 970 EVO NVMe 500GB # Noctua NH-U12A Chromax Black # Gigabyte RTX3070 Eagle# Acer Predator XB237U 1440p@170hzT # Kuriosabild: RX580 8GB Dual OC [noctua mod]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

De där minnena är ju inte bra för överklockning enligt min mening.
Hade exakt samma och de klarade inte så mycket som 1MHz höjning utan att det blir problem.
Ändå var de med i HCL för 3000 för det moderkortet jag hade och det var enskilt enda anledning till att jag letade upp exakt dessa minnen.
Gissar att i ditt fall precis som mitt så sitter det INTE samsung minnen på dem - samsung varianten har inga problem med 3000 vad jag förstår...

Kör de med olika chips i SAMMA ram? Fult, då har man ju inte en aning om vad man köper. Hynix ska man ju undvika som pesten.

Skrivet av Myllox:

Sant! Det handlar mestadels om att hitta en sweetspot. tillräckligt för att köra i rätt frekvens men inte för mycket så att det blir "brus".

Problemet är att det ofta handlar om att hitta en sweetspot för ett flertal komponenter. vcore, vdimm, vccio och sa .. räcker att en av dom inte är ok för att skapa instabilitet. nästa dimension är timings .. så överklockning av minnen kan göra en lite lätt galen

Mitt Ryzen system kan köra stabilt på cl14 3600 1.46v men genererar minnesfel i cl16 1.48v .. slet mitt hår för att förstå varför

Haha exakt. Man måste vara en alldeles speciell sorts masochist för att ge sig på ram-minnet!