Dayz Standalone - Nyöppnad 1PP 24/7 server

Permalänk
Medlem

Dayz Standalone - Nyöppnad 1PP 24/7 server

Tjena!

Vi är ett gäng som lirar Dayz som vill få folk att börja spela spelet igen! Nu när devsen släppt serverfilerna så att man kan hosta så tänkte vi bara säga att en av våra första servrar nu är öppen. Enklaste sättet att joina servern är att använda tredjeparts-launchers och servern heter "[SE]Friendly militia" på samtliga. Vi har x8 multiplier på dagtid och x16 multiplier på nattetid.

Vår server är en hardcore/survival server med minskad chans att hitta mat och vapen. För att överleva måste man spela smart!

Lättaste sättet att joina är att använda sig av DZSA Launcher!

Visa signatur

“You don’t fear death, you welcome it. Your punishment must be more severe.”
- Bane

Permalänk

Har ni några regler?

Visa signatur

Core I7 7700k . Asus GTX 1080 . 32GB Corsair Vengeance . Asus Maximus IX . Corsair AX860 . Samsung 960 PRO Nvme ssd x2 raid0

Permalänk
Medlem

Är spelet ikapp arma 2-moddet ännu?

Har nog 2000 timmar i arma 2-modsen men 7 timmar i DayZ. . .

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Nej reglerna är väl att man håller god ton
Vågar inte svara på om spelet är ikapp arma2-modden. Har spelat modden ytterst sparsamt.

Visa signatur

“You don’t fear death, you welcome it. Your punishment must be more severe.”
- Bane

Permalänk
Medlem

Very nice! Jag är så sugen på detta spel efter att ha sett ett antal filmer av Cevin Baby Nades!

Får se om det blir något köp. Kanske kommer någon rea på Steam. Får lägga till det i önskelistan.

Visa signatur

W2000 på 108" ramspänd, VF1000SWA, Corsair RM750x, Ryzen 5 1600 @ 3,85 GHz, ASUS Prime B350M-A, CORSAIR RGB 16GB @ 2933 MHz, SSD 850 EVO 250GB, Crucial MX500 M.2 500GB, 290x Matrix

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElWeed:

Very nice! Jag är så sugen på detta spel efter att ha sett ett antal filmer av Cevin Baby Nades!

Får se om det blir något köp. Kanske kommer någon rea på Steam. Får lägga till det i önskelistan.

Spelet har funnits på Steam sen 2013 och det har nog inte varit rea på det en enda gång. Det kostar ju endast 30 euro, och när spelet e klart lär dom höja priset på det. 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

“You don’t fear death, you welcome it. Your punishment must be more severe.”
- Bane

Permalänk

Servern gick ner idag med en 10 min rollback ungefär vid 20:10 tiden typ. Kom massa meddelanden om "player will not be saved". Vet du vad det var för fel och händer det ofta med dessa meddelanden följt av en rollback?

Permalänk
Medlem
Skrivet av stridsflygplan:

Servern gick ner idag med en 10 min rollback ungefär vid 20:10 tiden typ. Kom massa meddelanden om "player will not be saved". Vet du vad det var för fel och händer det ofta med dessa meddelanden följt av en rollback?

Servern spottade ut en massa meddelanden om att databasen var korrupt. Var tvungen att starta om hela servern för att få det att fungera. Men karaktären blev inte resettad iaf.

Just nu verkar dayz och tillhörande serverfiler väldigt buggiga, och det verkar gälla samtliga som kör nyaste patchen av "stable" beta.

Det verkar även vara problem när vi ska starta om servern för att slippa nattetiden då den e helt omöjligt mörk. Vi får hoppas att det kommer ordentliga patchar i veckan från devsen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

“You don’t fear death, you welcome it. Your punishment must be more severe.”
- Bane

Permalänk
Medlem

Jag vill nämna att vi sänkt tillgängliga slots på servern till 60 då allting över det verkar orsaka onödiga buggar. Har läst en del på Dayz's twitter och det verkar vara stora problem med hitregistration som verkar vara länkat till antal spelare på servern.

För övrigt så hade vi i helgen fullt populerad server vilket var väldigt trevligt!
Vi hoppas att alla som är inne på servern tycker det är kul och framförallt utmanande!

Visa signatur

“You don’t fear death, you welcome it. Your punishment must be more severe.”
- Bane

Permalänk

Tack för att du uppdaterade servern. Har haft kul hela helgen och stötte även på en känd youtube/twitch streamer på servern

Permalänk
Medlem
Skrivet av stridsflygplan:

Tack för att du uppdaterade servern. Har haft kul hela helgen och stötte även på en känd youtube/twitch streamer på servern

Sjukt nice! Kul att servern uppskattas. Det är ett par squads some börjat bygga bas redan så man får passa sig!

Servern autouppdaterade inte när den skulle idag. Får titta på det!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

“You don’t fear death, you welcome it. Your punishment must be more severe.”
- Bane

Permalänk
Medlem

Har lirat på servern till och från. Sjukt skönt med en svensk 1PP server, alltid saknat det! Har ni nån discord server igång? Lättare att hitta folk att lira med på så sätt. Jag lirar lonewolf just nu men föredrar att spela ihop med någon.

Permalänk
Avstängd

Nice, Vad för hårdvara kör ni servern på?

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av luri:

Har lirat på servern till och från. Sjukt skönt med en svensk 1PP server, alltid saknat det! Har ni nån discord server igång? Lättare att hitta folk att lira med på så sätt. Jag lirar lonewolf just nu men föredrar att spela ihop med någon.

Kul att du gillar servern, vi ska försöka hålla denna communityn aktiv och framförallt välkomnande! Vår discord heter flaxkommando och "ledaren" för vår grupp heter Superflax. Han är även admin för dayz-servern tillsammans med mig.

Länk: https://discord.gg/6ZKyPM5

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

“You don’t fear death, you welcome it. Your punishment must be more severe.”
- Bane

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neonodia:

Nice, Vad för hårdvara kör ni servern på?

Vi kör för tillfället en i5 2500 med 8gb ram och 120gb SSD. Vi har planer att uppgradera servern så vi kan köra två instanser, en 1pp och 3pp.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

“You don’t fear death, you welcome it. Your punishment must be more severe.”
- Bane

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tekanna218:

Just nu verkar dayz och tillhörande serverfiler väldigt buggiga, och det verkar gälla samtliga som kör nyaste patchen av "stable" beta.

Skickades från m.sweclockers.com

Bara en tanke här, det kan inte va så att den mer instabil när det är ökat antal zombies och loot?
Kan tänka mig att default fanns av den anledningen också, men hoppas det går bra för er!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaio:

Bara en tanke här, det kan inte va så att den mer instabil när det är ökat antal zombies och loot?
Kan tänka mig att default fanns av den anledningen också, men hoppas det går bra för er!

Ja det ligger säkert nånting i det men hittills så har problemen även drabbat vanillaservrar vad jag vet. 🤔

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

“You don’t fear death, you welcome it. Your punishment must be more severe.”
- Bane

Permalänk
Avstängd

Ska testa servern och spelet, har inte lirat sen ett bra tag tillbaka för att det inte fanns något vettigt att göra.. Förhoppningsvis känns det lite mer värt att spela idag

Visa signatur

*Inlägg med reservation för eventuell censur av admin ;-)

Permalänk

@Kiirozu: Det finns fortfarande konstiga buggar och irritations moment. men kan man se förbi allt det så är det nu mera spelbart och i helhet en bra upplevelse. Dock så hjälper det om man har polare och kan alla kontroller och överlevnads trick, så det är lite av en inlärnings period för att man ska kunna ha kul kan jag tänka mig.

Permalänk
Avstängd

@stridsflygplan:

Lirar solokvist så blir att försöka hunka sig fram själv.. Testade lite innan idag och det verkar flyta på bra mycket bättre än tidigare, lyckades till och med hitta vettig loot - vilket inte hörde till vanligheterna från tidigare erfarenheter. Verkar inte som att man dör efter fem minuter utan mat heller, spelet behöver fordon, traders, ett valutasystem och möjligheten att låsa in sina prylar likt det som fanns i modden. Kan bli riktigt bra om de fixar detta, fast nu ska det ju bli möjligt med mods så det är ju bara en tidsfråga innan vi får det vi vill ha

Om det är någon som lirar på servern som vill spela tillsammans så hojta till här på swec via PM eller skriv på discord/steam. Kan spela ofta och konstiga tider och ingen kärring eller ungar som förstör heller.

Visa signatur

*Inlägg med reservation för eventuell censur av admin ;-)

Permalänk
Medlem

Blir lite små sugen igen... Har väl en 1000 timmar i arma modden och 400 timmar i SA... Dock inte lirat det på 5-6 månader.

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kiirozu:

@stridsflygplan:

Lirar solokvist så blir att försöka hunka sig fram själv.. Testade lite innan idag och det verkar flyta på bra mycket bättre än tidigare, lyckades till och med hitta vettig loot - vilket inte hörde till vanligheterna från tidigare erfarenheter. Verkar inte som att man dör efter fem minuter utan mat heller, spelet behöver fordon, traders, ett valutasystem och möjligheten att låsa in sina prylar likt det som fanns i modden. Kan bli riktigt bra om de fixar detta, fast nu ska det ju bli möjligt med mods så det är ju bara en tidsfråga innan vi får det vi vill ha

Om det är någon som lirar på servern som vill spela tillsammans så hojta till här på swec via PM eller skriv på discord/steam. Kan spela ofta och konstiga tider och ingen kärring eller ungar som förstör heller.

Det finns loot för att vi ökat på chanserna att hitta loot. Har också tyckt att det varit för lite i spelet i tidigare och nu finns det faktiskt chans att bli hyffsat fullgearad även nere vid kusten!

Fordon är redan i spelet men jag har bara lyckats använda dom med blandad framgång. V3S, eller M3S som den nu heter verkar inte gå att få igång. Har frågat på ett flertal forum och discordkanaler men inte fått något svar på det. Ada 4x4 rullar fint om den inte är buggad, dvs, hoppar runt som en jävla studsboll och tillslut kraschar Fordon över lag är väldigt känsliga och minsta lilla krock kommer rendera dom okörbara.

När det kommer till traders, safezones och dylikt så har jag och Superflax snackat lite om det. Jag tror att vår generella åsikt om det är att vi inte ska ha något sånt utan att man helt enkelt får passa sig om man inte vill bli av med sina grejer. Har man något som är värdefullt kan man alltid gräva ned det i en drybag eller ammobox. Även när persistence är fixat så kommer man kunna ha baser och tunnor där man kan förvara saker.

I framtiden kommer vi även ha events och grejer och det kan vara allt från PVP-event till att ha en fredlig dag utan skottstrider för att hedra stupade i diverse krig osv. Om ni har några förslag på events och liknande så kan ni gärna skriva det här eller i vår discord.

Visa signatur

“You don’t fear death, you welcome it. Your punishment must be more severe.”
- Bane

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deriveh:

Blir lite små sugen igen... Har väl en 1000 timmar i arma modden och 400 timmar i SA... Dock inte lirat det på 5-6 månader.

Spelet är bra mycket bättre nu än 59-62.

Visa signatur

“You don’t fear death, you welcome it. Your punishment must be more severe.”
- Bane

Permalänk
Medlem

Servern kraschar väldigt ofta just nu och detta beror på nånting från devsen sida då vi inte är dom enda som är påverkade av detta. Vi hoppas att devsen patchar detta så fort som möjligt. Tills vidare hoppas vi att ni fortfarande kommer lira på servern och håller tummarna för en patch!

Visa signatur

“You don’t fear death, you welcome it. Your punishment must be more severe.”
- Bane

Permalänk
Medlem

Äntligen! Vart har ni varit? Har letat febrilt efter en vettig 1PP privatserver och community, en svensk sådan är ju bara bonus! Nu kan jag och mina vänner börja lira på riktigt förhoppningsvis. Blir ju inte riktigt samma grej på public.

Det är svårt att hitta en server som kör hyffsat vanilla, något vi verkligen uppskattar!
Jag hoppas det inte blir för mycket ökad loot och "nerdumningar" som ökad stamina, ingen skada på bilar eller ingen natt osv.

Det här måste testas!

Edit: Hur pass aktiv är servern eller brukar vara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soil:

Äntligen! Vart har ni varit? Har letat febrilt efter en vettig 1PP privatserver och community, en svensk sådan är ju bara bonus! Nu kan jag och mina vänner börja lira på riktigt förhoppningsvis. Blir ju inte riktigt samma grej på public.

Det är svårt att hitta en server som kör hyffsat vanilla, något vi verkligen uppskattar!
Jag hoppas det inte blir för mycket ökad loot och "nerdumningar" som ökad stamina, ingen skada på bilar eller ingen natt osv.

Det här måste testas!

Edit: Hur pass aktiv är servern eller brukar vara?

Tjena Soil! Kul att vi är uppskattade och hoppas vi stöter på varandra i Chernarus nån gång.

Vi har försökt att hålla det mesta vanilla. Looten är påökad men har ändå fått klagomål från folk som verkar tro att bara för att vi höjt mängden loot som spawnar så ska det finnas fullkittad AK i varje hus, haha!

Tills vidare kör vi utan natt. Vet inte om vi snart ändrar det. De flesta av oss gillar natten, men inte när den är bäcksvart. Så fixar devsen det så kommer natten tillbaka på servern.

Bilarna har vanlig damage men spawnar med 90% chans med alla attachments redan på. Förutom bensin olja och vatten då...

Efter 1.0 har servern varit full varje kväll faktiskt! Vi ska nog antagligen öka slotsen på servern till 80 snart också.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

“You don’t fear death, you welcome it. Your punishment must be more severe.”
- Bane

Permalänk
Medlem

@Tekanna218:
Skönt att det mesta är vanilla men det får absolut vara moddat för min del. Till och med nya features och content kan vara på sin plats, om möjlighet finns, så länge det inte förtar allt för mycket av grundspelets mentalitet och syfte så att säga. Gammal DayZero spelare här!

Natt är en favorit hos mig också, alltid varit sedan modden. Förstår dock varför ni väljer att inte köra detta nu. Som natt är nu i 1.0 så kan det dock främja lite intressant samspel mellan spelarna. Däremot hoppas jag att det snart bli ändring på det från utvecklarnas håll. Åtminstone lite justeringar skulle behövas.

Bra initiativ, ser fram emot det. Kul!

Permalänk
Medlem

I förrgår utfördes en ordentlig maintanence på servern och förhoppningsvis är den något stabilare nu än tidigare då vi råkade ut för en del random krascher och dylikt.

Vi (admins) ska även diskutera framtiden för servern i veckan angående mods, omstarter, loottable, starting gear, policies, och en hel del annat. All information kommer att postas på discorden.

Visa signatur

“You don’t fear death, you welcome it. Your punishment must be more severe.”
- Bane

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tekanna218:

I förrgår utfördes en ordentlig maintanence på servern och förhoppningsvis är den något stabilare nu än tidigare då vi råkade ut för en del random krascher och dylikt.

Vi (admins) ska även diskutera framtiden för servern i veckan angående mods, omstarter, loottable, starting gear, policies, och en hel del annat. All information kommer att postas på discorden.

Härligt, en bra svensk server och community är precis vad vi behöver. Som sagt, hardcore (utan crosshair och 1PP) är hur bra som helst! Har nu provat att utforska servern en del. Får en bra känsla, looten var inte så övermäktig som jag trodde. Det märks att det är mer loot än public, men inte mycket mer, vilket är skönt!

Mat/vätska har dock inte varit något som helst problem. Trots ökad loot så fick jag inte tag på mitt första vapen med tillhörande ammunition förrän en bra bit in i sessionen. Längre än vad det normalt brukar ta på public. Om jag hade otur eller inte vet jag inte. Hursomhelst, det tyckte jag var bra.

Eftersom ni ska diskutera framtiden av servern så har jag lite personlig feedback och funderingar:

Att behålla mentaliteten och syftet med grundspelet är väl något jag själv har som önskemål. Moddar och tweaks, inga problem. Vad jag menar är alltså att inte dra iväg för långt så det bara blir PvP, run n' gun eller liknande aka. PUBG eller nått i den stilen. Eller tvärtom såklart.

  • Natt, som vi pratade om, hade varit super! Förstår däremot om detta inte är aktuellt just nu. Kanske skulle gå att öka chans på drop för just ljuskällor (ficklampa, flare osv.) samt att ha en fungerande ficklampa som starting gear?

  • Bilar har jag inte upplevt spawnar mer än vanligt, bör kanske inte vara allt för lätt då det bidrar till end-game för tillfället. Att dom flesta bilar fungerar från start förutom just bensin, vatten till radiator och motorolja, känns som en bra balansering utan att göra det för enkelt. Det är ju egentligen inte helt olikt modden.

  • Mat/vätska har varit rätt enkelt att få tag på och i sin tur gör det att jakt och, vid senare tillfälle, fiskning överflödigt. Kanske går att balansera detta något?

  • Starting gear hade varit lagom med lite bandage, någon ljuskälla och en dricka. Får en rätt bra känsla som det är just nu faktiskt.

  • Har ni några tankar angående fusk och liknande? Finns det någon log nu för tiden för att hålla koll på fuskare? Kommer ni att köra någon typ av whitelist (om detta fortfarande används)? Whitelist och eventuellt ett kort formulär på forumet/Discord där man får beskriva sig själv som spelare har jag rätt bra erfarenhet av. Det brukar bidra till att spelare som kommer in och är inne på servern blir mer seriösa.

  • Det har ju varit mycket snack om persistence, innan det kommer en fix officiellt. Hur ser det ut för er? Kör ni med back-ups?

  • Blir det aktuellt med någon typ av donation för att utöka eller uppdatera hårdvara och teknik framåt? För att hålla det stabilt med bra prestanda. För mig är det värt alla dagar i veckan om man väl hittat rätt med en stabil server och en aktiv community.

  • Såg att du nämnt olika events framåt. Kanongrej för att bidra till en bra community!

  • Helt rätt med safe-zones i mitt tycke! Inte omöjligt att en bra community skulle kunna skapa sin egna, oskrivna safe-zone. Om det är något som folk vill ha framåt såklart.

Är nyfiken på hur servern utvecklas framåt, kommer följa er på Discord!

Lite förändringar
Permalänk
Medlem

@Soil:

Vi kommer definitivt kolla på mods t.ex vapenmods och dylikt, så det får ni hålla utkik efter på discord! Looten har vi sagt att vi behåller som den är. Bra mängd tycker vi, dessutom spawnar ju saker i olika skick, t.ex Worn, damaged osv.

Natt, som vi pratade om, hade varit super! Förstår däremot om detta inte är aktuellt just nu. Kanske skulle gå att öka chans på drop för just ljuskällor (ficklampa, flare osv.) samt att ha en fungerande ficklampa som starting gear?
- Natten pratade vi om lite hastigt och kommer med största sannolikhet att implementera detta.

Bilar har jag inte upplevt spawnar mer än vanligt, bör kanske inte vara allt för lätt då det bidrar till end-game för tillfället. Att dom flesta bilar fungerar från start förutom just bensin, vatten till radiator och motorolja, känns som en bra balansering utan att göra det för enkelt. Det är ju egentligen inte helt olikt modden.
- Bilspawns är vanilla som det är nu med undantaget att det är en chans på 9/10 att den spawnar med alla däck, radiator, batteri och sparkplug. Alltså 90% chans att bilen är komplett.

Mat/vätska har varit rätt enkelt att få tag på och i sin tur gör det att jakt och, vid senare tillfälle, fiskning överflödigt. Kanske går att balansera detta något?
- Mat och dryck är vanilla även dom. Vid ett flertal tillfällen har vi varit tvungna att fälla djur för att inte svälta. Men "your milage may vary" som man säger.

Starting gear hade varit lagom med lite bandage, någon ljuskälla och en dricka. Får en rätt bra känsla som det är just nu faktiskt.
- Starting gearen pratade vi inte så mycket. Tror rent generellt att folk är nöjda med det som är. En ljuskälla hade varit bra om natten blir aktuell som sagt.

Har ni några tankar angående fusk och liknande? Finns det någon log nu för tiden för att hålla koll på fuskare? Kommer ni att köra någon typ av whitelist (om detta fortfarande används)? Whitelist och eventuellt ett kort formulär på forumet/Discord där man får beskriva sig själv som spelare har jag rätt bra erfarenhet av. Det brukar bidra till att spelare som kommer in och är inne på servern blir mer seriösa.
- Whitelist pratade vi om och kommer implementera detta hyffsat snart. Det vi kan göra mot fuskare och combatloggare är att utsmarta dom. Som det är nu så använder Dart och BEC olika IDn för spelare vilket gör det svårt att pinpointa vem som gör vad. Dessutom heter samtliga spelare Survivor, vilket inte gör det lättare direkt

Det har ju varit mycket snack om persistence, innan det kommer en fix officiellt. Hur ser det ut för er? Kör ni med back-ups?
- Som det ser ut nu så funkar persistens som det ska. Det enda som är problemet är servercrasher och detta är något som vi inte kan ro för. Vi har lagt in en ticket till feedbacktrackern så problemet undersöks. I nuläget gör vi inte backups då våra manuella restarter behåller persistens som det ska. Ska kolla vidare på det.

Blir det aktuellt med någon typ av donation för att utöka eller uppdatera hårdvara och teknik framåt? För att hålla det stabilt med bra prestanda. För mig är det värt alla dagar i veckan om man väl hittat rätt med en stabil server och en aktiv community.
- Det är absolut något vi kan kolla på. Som det ser ut nu så planerar vi en hårdvaruuppdatering av servern men bara om budgeten tillåter. Vi är ju trots allt vanliga knegare som gör detta för att det är kul!

Såg att du nämnt olika events framåt. Kanongrej för att bidra till en bra community!
- Kommer komma mängder med events! Vi ska snacka ihop oss om det och försöka ha frekventa event med olika teman!

Helt rätt med safe-zones i mitt tycke! Inte omöjligt att en bra community skulle kunna skapa sin egna, oskrivna safe-zone. Om det är något som folk vill ha framåt såklart.
- För att behålla auran av Dayz så har vi tills vidare sagt Nej till safezones men om spelare sinsemellan skapar egna safezones så är inte vi dom som kommer och kraschar partyt direkt. Vi har dock ingen global safezone eller trade post. Kan vara nåt att titta på i framtiden. Men som sagt så tycker vi rent generellt att det kan förstöra lite av "panik-känslan" av Dayz.

Visa signatur

“You don’t fear death, you welcome it. Your punishment must be more severe.”
- Bane