Hög energiförbrukning i lägenheten?

Permalänk
Medlem

Hög energiförbrukning i lägenheten?

Har läst några trådar här på angående andras elförbrukningen och det chockade mig enormt när jag öppnade min elfaktura. Hela 1200kr!! för 1-30 november. 2 Rok 65 kvadrat. Det är visserligen kallhyra så jag värmer upp lägenheten med en varmvattenberedare. Temperaturen ute var mellan +5 till -5 under denna period. Har elementen på medelvärme, kyl och frys står på 4/10 och alla lampor är led. Dessutom hade jag ingen dator i hushållet under november månad utan endast tvn som stod på max 6h dag.

Elförbrukninen var hela 840 kwh! Lite väl mycket för en person i min mening? Men kan detta stämma?

Permalänk
Medlem

Du värmer lägenheten med en vad sa du?

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem

det är väl rätt normalt pris/förbrukning om du även värmer upp med el, t.o.m. billigt. har du diskmaskin/tvättmaskin?

Vad har du läst att det ska ligga på?

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem

Jag undrar vad jämför du förbrukning/räkningen med?

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem

@Icemat19: Jag har en 3a på 73kvm, dock inte eluppvärmd. Energiförbrukning på 183kWh under November. Att du skulle ha en förbrukning på 600+kWh för uppvärmning med yttertemperatur på -5 till +5 låter orimligt om inte något är rejält fel med din lägenhetets isolering.

Du kan ju kolla på http://energikalkylen.energimyndigheten.se/sv/lagenhet/ och se ungefär vad som är rimligt för din lägenhet.

Liksom, även med direkt eluppvärmning, egen varmvattenberedare, hög genomsnittlig förbrukning och golvvärme, diskmaskin, tvättmaskin så hamnar man kring 2200kWh per år.

edit; Så för att svara på din fråga, nej 800kWh + för en person på 65kvm är helt orimligt såvida du inte lagar mat 24/7 i princip. Du har ju en kontinuerlig förbrukning på över 1kW.

Permalänk

Bor i en lika stor lägenhet. Värmer inte själv. Dator står på ca 5h per dag. Har kombinerad kyl/frys. Ingen tv. Elförbrukning i november 68 kWh. Det mesta jag har haft i år var i september, 85 kWh.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem

Exakt hur värmer du lägenheten, det lär i alla fall inte vara en varmvattenberedare som gör det.
Har du elvärme så låter inte 840 kWh särskilt orimligt.
Kan du få tag på energideklarationen så finns fakta i den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mezzlock:

@Icemat19: Jag har en 3a på 73kvm, dock inte eluppvärmd. Energiförbrukning på 183kWh under November. Att du skulle ha en förbrukning på 600+kWh för uppvärmning med yttertemperatur på -5 till +5 låter orimligt om inte något är rejält fel med din lägenhetets isolering.

Du kan ju kolla på http://energikalkylen.energimyndigheten.se/sv/lagenhet/ och se ungefär vad som är rimligt för din lägenhet.

Liksom, även med direkt eluppvärmning, egen varmvattenberedare, hög genomsnittlig förbrukning och golvvärme, diskmaskin, tvättmaskin så hamnar man kring 2200kWh per år.

edit; Så för att svara på din fråga, nej 800kWh + för en person på 65kvm är helt orimligt såvida du inte lagar mat 24/7 i princip. Du har ju en kontinuerlig förbrukning på över 1kW.

Uppvärmningen sker via vattenburen värme till elementen från egna varmvattenberedaren. Utöver det duschas det varannan dag i 10 minuter och kanske bad 1 gång i veckan. Har varken disk eller tvättmaskin så handdiskar det lilla disk jag har. Dessutom bor jag på övervåningen så tycker jag borde få lita extra skuts i uppvärmningne tack vare lägenheten nedan.

Kollade kalkylen och skrev in eget varmvatten och uppvärmningen och får en cirkaförbrukning på 1700 kwh / år.

Längtar inte till kommande fakturorna med tanke på att januaritemperaturen brukar sjunka så lågt som -20 - -25.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Exakt hur värmer du lägenheten, det lär i alla fall inte vara en varmvattenberedare som gör det.
Har du elvärme så låter inte 840 kWh särskilt orimligt.
Kan du få tag på energideklarationen så finns fakta i den.

Vattenburen värme ut till elementen som förövrigt är inställda på 3 av 8.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Du värmer antagligen med en elpatron, måhända kombinerad med en varmvattenberedare.

Det låter dyrt, jag hade aldrig godtagit den lösningen i en hyreslägenhet, föreslå för hyresvärden att hen installerar en bättre typ av uppvärming, värmepump eller dylikt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Icemat19:

Uppvärmningen sker via vattenburen värme till elementen från egna varmvattenberedaren. Utöver det duschas det varannan dag i 10 minuter och kanske bad 1 gång i veckan. Har varken disk eller tvättmaskin så handdiskar det lilla disk jag har. Dessutom bor jag på övervåningen så tycker jag borde få lita extra skuts i uppvärmningne tack vare lägenheten nedan.

Kollade kalkylen och skrev in eget varmvatten och uppvärmningen och får en cirkaförbrukning på 1700 kwh / år.

Längtar inte till kommande fakturorna med tanke på att januaritemperaturen brukar sjunka så lågt som -20 - -25.

Skickades från m.sweclockers.com

Du har alltså nån typ av elpanna och inte en varmvattenberedare.
Hur ligger lägenheten, alltså är den mer eller mindre fristående eller inklämd mellan andra lägenheter, hur många ytor går mot utsidan ?
1700kWh/år låter ganska lågt om den inte är inklämd i ett flerbostadshus.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Worse:

Du värmer antagligen med en elpatron, måhända kombinerad med en varmvattenberedare.

Det låter dyrt, jag hade aldrig godtagit den lösningen i en hyreslägenhet, föreslå för hyresvärden att hen installerar en bättre typ av uppvärming, värmepump eller dylikt.

Märket Nibe, kombinerad elpanna med värmepump som återvinner värmen som jag förstår det. Sällan elpatronen är inkopplad utan oftast går den på kompressorn som återvinner.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icemat19:

Uppvärmningen sker via vattenburen värme till elementen från egna varmvattenberedaren. Utöver det duschas det varannan dag i 10 minuter och kanske bad 1 gång i veckan. Har varken disk eller tvättmaskin så handdiskar det lilla disk jag har. Dessutom bor jag på övervåningen så tycker jag borde få lita extra skuts i uppvärmningne tack vare lägenheten nedan.

Kollade kalkylen och skrev in eget varmvatten och uppvärmningen och får en cirkaförbrukning på 1700 kwh / år.

Längtar inte till kommande fakturorna med tanke på att januaritemperaturen brukar sjunka så lågt som -20 - -25.

Skickades från m.sweclockers.com

Det där lät väl lite väl lågt? Vi är två på 60kvm och ligger runt 2400kwh per år (vilket brukar resultera i ca 700kr per kvartal), det är utan uppvärmning, dock kör vi diskmaskinen mycket. Rätt säker på att det ligger rätt nära snittet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icemat19:

Märket Nibe, kombinerad elpanna med värmepump som återvinner värmen som jag förstår det.

Skickades från m.sweclockers.com

Nibe Modell? Är den kopplad mot frånluftsventilationen är det sannolikt en frånluftsvärmepump, om den förbrukar så mycket som du säger är den antingen trasig eller felaktigt inställd att gå på tillskott (EL).

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Icemat19:

Märket Nibe, kombinerad elpanna med värmepump som återvinner värmen som jag förstår det. Sällan elpatronen är inkopplad utan oftast går den på kompressorn som återvinner.

Skickades från m.sweclockers.com

Har du nån typ av frånluftsvärmepump ?
Hur är lägenheten placerad, det gör stor skillnad på förbrukningen beroende på hur många ytterytor du har.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kommer bli dyrare, är helt normalt pris och förbrukning.

@Mezzlock

Hemsidan du länkar är trasig och räknar inte in uppvärmning. Du hamnar på 2200 kWh utan eluppvärmning i ditt exempel, du själv ligger ju på 2196 kWh / år! Med elpatron och äldre hus får du räkna på 90-145 kWh per m² i bara uppvärmning. Eluppvärmning ger alltså drygt fem gånger elpriset i det här fallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Worse:

Nibe Modell? Är den kopplad mot frånluftsventilationen är det sannolikt en frånluftsvärmepump, om den förbrukar så mycket som du säger är den antingen trasig eller felaktigt inställd att gå på tillskott (EL).

Skulle tro att det är en frånluftsvärmepump. Nibe fighter 301. Säkerligen äldre än mig själv. Låter dygnet runt, ibland som ett tröskverk, ibland tystare.

Skrivet av mrqaffe:

Har du nån typ av frånluftsvärmepump ?
Hur är lägenheten placerad, det gör stor skillnad på förbrukningen beroende på hur många ytterytor du har.

Lägenheten är en övervåningen. Ena sidan är in mot trapphuset, Men resterande 3 sidor är utåt det fria.

Permalänk
Medlem

Räkna med minst 100 - 200 kWh extra nu i december @Icemat19 förutsatt att du inte behöver köra på elpatron. Edit: Är det bara en FVP kommer du åka på mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Kommer bli dyrare, är helt normalt pris och förbrukning.

@Mezzlock

Hemsidan du länkar är trasig och räknar inte in uppvärmning. Du hamnar på 2200 kWh utan eluppvärmning i ditt exempel, du själv ligger ju på 2196 kWh / år! Med elpatron och äldre hus får du räkna på 90-145 kWh per m² i bara uppvärmning. Eluppvärmning ger alltså drygt fem gånger elpriset i det här fallet.

Se på fan, det har du helt rätt i. Kanske inte är helt orimligt ändå, lät ändå väl högt för lägenhet och såpass milda yttertemperaturer..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Räkna med minst 100 - 200 kWh extra nu i december @Icemat19 förutsatt att du inte behöver köra på elpatron. Edit: Är det bara en FVP kommer du åka på mer.

Så jag ska förvänta mig 1000kwh nu i dec? Blir att stänga av värmen helt och klä sig. Vet att grannen som bor på nedervåningen i huset bredvid har ca 2200kr per kvartal i elräkning. Visserligen har han aldrig någon lampa tänd men använder dator/tv lika som jag. Men att ha belysningen i huset ska ju inte kosta många kronor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mezzlock:

Se på fan, det har du helt rätt i. Kanske inte är helt orimligt ändå, lät ändå väl högt för lägenhet och såpass milda yttertemperaturer..

Är nog vanligt med elräkningar upp mot 2500 kr för lägenheter med kallhyra i den storleken.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Icemat19:

Skulle tro att det är en frånluftsvärmepump. Nibe fighter 301. Säkerligen äldre än mig själv. Låter dygnet runt, ibland som ett tröskverk, ibland tystare.

Lägenheten är en övervåningen. Ena sidan är in mot trapphuset, Men resterande 3 sidor är utåt det fria.

3 ytterväggar och tak mot utsidan och en granne under ?
Jag kollade med http://energikalkylen.energimyndigheten.se/sv/smahus
Och satte din bostadstyp som "radhus i mitten" vilket jag tror är mest likt hur det uppför sig och då fick jag en uppskattning på 8000 kWh/år.

Det bor 1 person/-er i hushållet och huset är av hustypen radhus i mitten, är byggt 1976-1990, ligger i Eskilstuna kommun, har en boarea på 65 kvm, har en biarea på 0 kvm, har 1 - plan, har en fönsterarea på ca 20 kvm, har en vindsarea för tilläggsisolering på 65 kvm, och har en medelhög elanvändning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag bor ensam i en 3:a på 79kvm (radhus med en vägg mot granne). Håller runt 20 grader inne och duschar 10 min/dag.
Värmer upp lägenheten(vattenburet) och varmvatten med luft/vatten värmepump.
I november förbrukade jag 732 kWh med utomhus temperaturer på +10/-10 vilket gav mig en faktura på 1446:-

Edit: Bytte till luft/vatten värmepump i höstas. Innan hade jag en elpanna från ca 1990.
Som jämförelse så förbrukade jag 1479 kWh i november förra året med gamla pannan. Dock bodde vi två stycken här då.
Den dyraste fakturan förra vintern var på 2900:- med förbrukning på 1764 kWh.

Visa signatur

CPU: i9-10900k @ stock MB: ASUS ROG STRIX Z490-F GAMING GPU:3090 Gigabyte gaming OC RAM: 32GB DDR4 @ 3600mhz HDD: Samsung 970 evo plus

Permalänk
Medlem

1200kr, skulle varit skönt att få en sån räkning! Vattenburen golvvärme med elpatron ca 100kvm. Minst 2500kr i månaden...

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem

Borde du inte kontakta företaget som levererar din el och frågar dem istället?

Permalänk
Avstängd

Är det kallhyra så är det väl billigt.

Kommer ihåg när jag bodde i hus med kallhyra..10000:- per 3'e månad för 10 kubikmeter ved, sen underhåll på pannan.

Men under sommaren var det ju extremt billigt..värma vattenberedaren kostade inte mycket ved.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Trixtr:

Borde du inte kontakta företaget som levererar din el och frågar dem istället?

De vet nog inte mycket om hur bostaden ser ut men möjligen kan de ge uppgifter om historisk förbrukning.

Hyr man och har elvärme så skulle jag ha kontaktat fastighetsägaren och frågat om möjligheten att installera en luftvärmepump och även om man bekostar det helt självt och "skänker" den till fastighetsägaren så är kostnaden intjänad på några år.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Är ju lite intressant att jämföra, har dock en radhuslägenhet på 52 kvadrat så inte direkt samma sits. Kollade på en räkning från Januari 2017 som var den kallaste månaden och då hade jag en förbrukning på 849 kWh. Har en ny luftvärmepump + elvärme. Varmvattenberedaren + bastun tar dock en hel del.

Edit: Kollade även förbrukningen i Juni, låg på ca 450 kWh.

Visa signatur

Ryzen 5800x - Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 @ 3200MHz - MSI MPG B550 Gaming Plus - Samsung 970 m.2 500GB + 850 EVO 620GB - ASUS STRIX GTX 1070Ti OC A8G @ 2126Mhz boost - AOC 2460PF 144hz

Permalänk
Inaktiv

@Icemat19: Inte för att jag tycker förbrukningen låter så fruktansvärt tokig, men har någon kollat till frånluftsvärmepumpen på länge? De är långt ifrån underhållsfria maskiner. Bor själv i villa med frånluftsvärmepump, och ingenjör som man är så sköter jag underhållet på den själv. Det innebär bland annat rengöring av filter varannan månad, samt lite mer invecklade grejer en till två gånger om året, särskilt precis innan den kalla säsongen. Kolla manualen (går säkert hitta på nätet om du inte har en egen) och om det är grejer som du inte förstår dig på så se till att någon med rätt kompetens kollar den enligt serviceschema.

Permalänk
Medlem

Bor i radhus, kallyra, 2 personer och har igång ett el-element + luftvärmepump och vi hamnar på 800-1000kWh i månaden nu runt vinter. Betalar 1000-1100 kronor i månaden.