Permalänk

Linux för äldre system

Jag har lite svårt att skrota äldre datorer även om jag säkert borde. Hur som helst har jag en K6-III med Windows 98. RAM är på 384 MB.
Knoppix på CD-R 700 MB verkar vara ett alternativ. Jag är dock lite förbryllad över att de har så stora krav på grafisk programvara- 500 MB RAM. Linux med bara text är väl så begränsat. När man började med Win 3.1 och sedan Win 95 var det ofta max 128 MB RAM man kunde montera på moderkorten.

Permalänk
Medlem

Med Gentoo kan du skräddarsy en "modern" installation på dylik maskin.

https://wiki.gentoo.org/wiki/Handbook:X86/Full/Installation

512MB RAM är absolut minimum för normala, moderna Linux-distributioner. Givetvis beror det på hur många tjänster och vad för slags system det är du är ute efter och hur tjänserna används. För specialvarianter, som t.ex. Gentoo, kan 384MB RAM vara tillräckligt (för att starta).

Grafiska gränssnitt till GNU/Linux kräver mer RAM-minne eftersom det är ofta fler processer som används samtidigt vid drift.

Om du är ute efter en smal distribution kan också Raspian för x86 vara ett tips.
https://www.raspberrypi.org/downloads/raspberry-pi-desktop/

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Inaktiv

128MB ram, då är du inne på pentiumåldern. De flesta med win.1 hade enbart 4MB.
När du pillar med en dator som snart är 20år och det är väl självklart att de finns få individer som lägger sin egen fritid till att utveckla något till dessa.

Nå det är att leta på det kanske finns något nytt, äldre Linuxdistributioner finns det. Några nya som går: https://fossbytes.com/best-lightweight-linux-distros/

Angående hårdvaran så kan ha slängt fungerande i7or med 4GB ram.. Tid är pengar och denna kostnad stiger snabbt över datorn värde. Så jag rekommenderar verkligen att använda något bättre, om det ej är så att du av någon anledning måste köra med äldre hårdvara för att få något att fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greyguy1948:

Jag har lite svårt att skrota äldre datorer även om jag säkert borde. Hur som helst har jag en K6-III med Windows 98. RAM är på 384 MB.
Knoppix på CD-R 700 MB verkar vara ett alternativ. Jag är dock lite förbryllad över att de har så stora krav på grafisk programvara- 500 MB RAM. Linux med bara text är väl så begränsat. När man började med Win 3.1 och sedan Win 95 var det ofta max 128 MB RAM man kunde montera på moderkorten.

Skulle tro Slackware 12.2 skulle rulla OK på den maskinen. Ska du köra nyare tex 14.2 så undvik KDE utan kör XFCE eller nån lättare fönsterhanterare.

Ska du bara köra i textmode lär 14.2 rulla på OK på den maskinen.

Permalänk
Skrivet av anon159643:

128MB ram, då är du inne på pentiumåldern. De flesta med win.1 hade enbart 4MB.
När du pillar med en dator som snart är 20år och det är väl självklart att de finns få individer som lägger sin egen fritid till att utveckla något till dessa.

Nå det är att leta på det kanske finns något nytt, äldre Linuxdistributioner finns det. Några nya som går: https://fossbytes.com/best-lightweight-linux-distros/

Angående hårdvaran så kan ha slängt fungerande i7or med 4GB ram.. Tid är pengar och denna kostnad stiger snabbt över datorn värde. Så jag rekommenderar verkligen att använda något bättre, om det ej är så att du av någon anledning måste köra med äldre hårdvara för att få något att fungera.

Jag tittade just i mina gamla manualer. 386:an klarade 16 MB, 486:an 128 MB, Socket 5 128 MB och Socket 7 768 MB. Den sista är även ATX så den är mer användbar. Kanske idé att leta efter mer RAM?
Någon ekonomi finns det inte i detta- men det vet väl alla?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Greyguy1948:

Jag tittade just i mina gamla manualer. 386:an klarade 16 MB, 486:an 128 MB, Socket 5 128 MB och Socket 7 768 MB. Den sista är även ATX så den är mer användbar. Kanske idé att leta efter mer RAM?
Någon ekonomi finns det inte i detta- men det vet väl alla?

Du kan testa de linuxdistributionerna som har föreståtts.
Sedan kan du leta efter mer ram, men även annan hårdvara. Båda två går att få extremt billigt, problemet är att ens tid ej är gratis. Är det en laptop du pratar om så har den ett mer värde än en stationär.
På tradera finns det en drös billiga laptops, nedan visar filtrerat på tid. Vilket betyder att priset är nära slutpriset. https://www.tradera.com/datorer-barbara-c3_302393?sortBy=Time...
För 500kr får man en laptop som är extremt mycket bättre än vad som har framgått om din.

Permalänk
Medlem

http://www.damnsmalllinux.org/ kan jag tipsa om går att köra på 16MB ram.

Permalänk
Rekordmedlem

Puppylinux är utmärkt för äldre maskiner.
http://puppylinux.org/main/Overview%20and%20Getting%20Started...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

TinyCore (16 MB) borde snurra på fint och kommer med någorlunda uppdaterad kod. CorePlus (106 MB) är en påbyggd version avsedd för installation.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem

Pfft, vem behöver grafiska miljöer? Nej, skämt åsido ... Du kan få bättre hårdvara för kaffepengar (högre prestanda till lägre strömförbrukning), så såvida du inte måste ha den specifika hårdvaran av någon anledning. Våga skrota, börja virtualisera, börja frigöra dig från fängelset som stavas GUI.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

Med Gentoo kan du skräddarsy en "modern" installation på dylik maskin.

https://wiki.gentoo.org/wiki/Handbook:X86/Full/Installation

512MB RAM är absolut minimum för normala, moderna Linux-distributioner. Givetvis beror det på hur många tjänster och vad för slags system det är du är ute efter och hur tjänserna används. För specialvarianter, som t.ex. Gentoo, kan 384MB RAM vara tillräckligt (för att starta).

Grafiska gränssnitt till GNU/Linux kräver mer RAM-minne eftersom det är ofta fler processer som används samtidigt vid drift.

Om du är ute efter en smal distribution kan också Raspian för x86 vara ett tips.
https://www.raspberrypi.org/downloads/raspberry-pi-desktop/

Gentoo har 256Mb som krav för minimal install skivan och med 128mb bootar den inte, får slut på ram.

160Mb ram bootar dock så det "fungerar" när jag testade för ett par månader sedan.

K6-3 klarar i teorin 4Gb ram, sedan vad moderkortet klarar kan väl skilja lite men Internt L2 cache tar sig runt lite problem andra socket 7 prollar har, tror mitt moderkort i teorin tar 3x256, står lite olika i manualen men jag kör 320Mb ram på min K6-2+ som i princip är en K6-3.

Men 2x256Mb borde inte vara nåt problem på en K6-3

Permalänk
Medlem

TLDR; pga insnöande/nostalgi osv
En K6-3:a är väl inte så snabb gällande moderna saker. Vad har du tänkt göra med den är väl frågan. Äldre versioner kan ju gott och väl duga beroende användningsområde.

......
Nu vet vi ju inte exakt varför du vill köra med just den maskinen. K6-III var väl ungefär som tidiga P3 i prestanda ? 384MB är väl ganska rejält på den tiden, eller eventuellt inte realistiskt, hade själv en P3-600B (133 Mhz fsb) genom familjens första och sista "persondator" eller vad skattereformen hette. den hade 128 MB, när var det Win 98 ballade ut, 512?

Men iaf jag gillar tänket med att "inte slösa" med resurser, känns som att dagens program blir mer och mer bloatade bara för att det finns minne att äta upp. Och att massa värdelösa funktioner läggs till/är obligatoriska.

Tex bara för att ha igång Battle.net launchern drar den ca 130 +MB, för att de ska skicka reklam för blizzardspel jag inte är intresserad av osv. Samma med Steam.

Utöver det så är det ett helvete att dagens program/hemsidor verkar ignorera datoranvändare, de anpassar till mobila enheter.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk

Tack för alla förslag

Jag kommer nog att testa en del av dessa förslag. De som går att köra på CD dvs max 700 MB.
Jag har redan ca 10 CPUer som är bättre K6-III (troligen även Raspberry Pi 1) så det handlar absolut inte om prestanda!
En poäng kan vara att testa "branch prediction" som jämförelse med dagens CPUer.
Men problemet verkar vara att alla minnesplatser inte fungerar.
Sen handlar det om att få tag i mera SDR (inte DDR)-minne.
Tyvärr är det betydligt att svårare byta delar i en laptop. Jag har en laptop med Pentium III och en med Atom men om jag köra Linux där är frågan.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Greyguy1948:

Jag kommer nog att testa en del av dessa förslag. De som går att köra på CD dvs max 700 MB.
Jag har redan ca 10 CPUer som är bättre K6-III (troligen även Raspberry Pi 1) så det handlar absolut inte om prestanda!
En poäng kan vara att testa "branch prediction" som jämförelse med dagens CPUer.
Men problemet verkar vara att alla minnesplatser inte fungerar.
Sen handlar det om att få tag i mera SDR (inte DDR)-minne.
Tyvärr är det betydligt att svårare byta delar i en laptop. Jag har en laptop med Pentium III och en med Atom men om jag köra Linux där är frågan.

Puppy brukar vara den minsta "kompletta" distributionen så om man vill ha nått som direkt klarar det mesta men saknar grafiska extravaganser som lastar ner äldre datorer passar den bra, kör den själv på en Pentium 3 mobile utrustad laptop med 256 MByte ram.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv

OpenBSD med DWM! Om inte det fungerar så vet jag inte vad.

Permalänk
Medlem

Något som skulle kunna vara kul att testa är ReactOS
https://reactos.org/wiki/Installing_ReactOS#Minimum_hardware_...

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greyguy1948:

Jag tittade just i mina gamla manualer. 386:an klarade 16 MB, 486:an 128 MB, Socket 5 128 MB och Socket 7 768 MB. Den sista är även ATX så den är mer användbar. Kanske idé att leta efter mer RAM?
Någon ekonomi finns det inte i detta- men det vet väl alla?

Senaste slackware som supportar 386 är 8.0 om jag minns rätt.
Annars ger nog 4.0 en mer rättvisande upplevelse för dessa maskiner.
Man bör uppdatera bash o ssh/sshd för att fixa de största säkerhetshålen på dessa.

Permalänk

Bygg en egen kärna med alla nödvändiga moduler inbyggda, dvs skippa initramfs.
Sedan ett eget initskript och vips så startar datorn på några sekunder med 16 mb ram.

Permalänk
Skrivet av FattarNiInte:

Bygg en egen kärna med alla nödvändiga moduler inbyggda, dvs skippa initramfs.
Sedan ett eget initskript och vips så startar datorn på några sekunder med 16 mb ram.

Vet inte riktigt vad du menar- låter som DOS!

Permalänk

Asus laptop med Atom N270 (enbart 32 bitar)

Det ser nog ut som att jag får överge min K6III.
Asus laptopen har 1 GB RAM. CPUn är ju rätt "primitiv" jämfört med dagens.
Jag har börjat testa program med Valgrind --tool=cachegrind (ger info om alla cache-missar). Det kräver mer minne än vanligt och programmen går med ca 1/15 av normalt tempo. Asusen har Win XP och hänger sig (virus eller fel på boosektor?). Jag kan bara stänga av den genom att ta ut batteriet. BIOS kan ställas om så det finns hopp....
Det ser dock ut som om allt är limmat eller svetsat....inga skruvar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

Bygg en egen kärna med alla nödvändiga moduler inbyggda, dvs skippa initramfs.
Sedan ett eget initskript och vips så startar datorn på några sekunder med 16 mb ram.

Men du får ta en äldre kärna då... typ 2.0 eller 2.2.
Det går att trimma ned en 2.6 men stock bootar den inte på 16MB.
Nedtrimmad får du bara runt 2-3MB kvar för applikationerna.

Permalänk
Skrivet av SAFA:

Men du får ta en äldre kärna då... typ 2.0 eller 2.2.
Det går att trimma ned en 2.6 men stock bootar den inte på 16MB.
Nedtrimmad får du bara runt 2-3MB kvar för applikationerna.

Jo säkert lättare ju äldre kärna det är.

Utmaning antagen.
Äh gav upp nu.
Lyckades kompilera 4.19.11 till 2,2 MB komprimerat som skrev ut text på skärmen men den ville inte mounta rootfilsystemet.
Jag har antagligen glömt å kryssa i nåt viktigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Instämmer, bara för mig lite förvirrande gränssnitt.. Tar tid och hitta det jag vill göra.. La in den på en gammal Acer laptop från 2002-2003, efter att windows systemet totalcrashade.. ( Kanske virus, hackad o nått skit blev planterat i den )

Tycker Puppy rullar bra på den gamla burken.

Visa signatur

Har jobbat som Serviceingenjör Digital Systems Services som blev uppköpt av Compaq, skruvar nu mest för egna behov.. Ägnar mig fotografi istället..
..Använder ibland när jag skriver lite ovanliga beskrivningar, jag är ordblind så då blire som det blir i texten ibland! :p

Permalänk
Medlem

Om du beskriver vad du skall ha den till så kanske man kan hjälpa. Finns ju massor av embeded linux distar som lär gå att köra på x86.

Mitt tips är iaf att återvinna den och skaffa en raspberry eller liknande om man vill leka med resurssnåla system.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av saturday_sun:

Med Gentoo kan du skräddarsy en "modern" installation på dylik maskin.

https://wiki.gentoo.org/wiki/Handbook:X86/Full/Installation

512MB RAM är absolut minimum för normala, moderna Linux-distributioner. Givetvis beror det på hur många tjänster och vad för slags system det är du är ute efter och hur tjänserna används. För specialvarianter, som t.ex. Gentoo, kan 384MB RAM vara tillräckligt (för att starta).

Grafiska gränssnitt till GNU/Linux kräver mer RAM-minne eftersom det är ofta fler processer som används samtidigt vid drift.

Om du är ute efter en smal distribution kan också Raspian för x86 vara ett tips.
https://www.raspberrypi.org/downloads/raspberry-pi-desktop/

Jag gillar Raspian för Raspberry Pi men denna för x86 verkar vara 64-bitars och DVD så knappast något för äldre system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greyguy1948:

Jag gillar Raspian för Raspberry Pi men denna för x86 verkar vara 64-bitars och DVD så knappast något för äldre system.

https://downloads.raspberrypi.org/rpd_x86_latest

x86 är just 32-bitars. (x64 eller AMD64 betecknar 64-bitars).

Det är inga problem att använda DVD-ROM på en dator innan 2000, hade själv en Aptiva (Pentium II 400) med DVD.

Men det är ju en ISO-fil, så du kan ju använda den med vilket media du vill (förutom CD förstås).

Men det kan vara så att det inte går att boota ändå, men i teorin ska det funka.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.