Permalänk
Medlem

Bästa fläktar för en 280 mm radiator?

Hej! Har en Cooler Master Nepton 280L AIO vattenkylning och tycker att CPU:n går lite varmt. Har två fläktar på den nu som är förvisso tysta men flyttar väldigt lite luft, tror dom är gjorda för att sitta i chassit och inte på en radiator. Vilka fläktar rekommenderas för att få så bra kylning som möjligt men ändå hyfsat låg ljudnivå? Har endast möjlighet att ha två fläktar och inte fyra då det annars slår i grafikkortet.

Visa signatur

Speldator: Intel i7-6700k ~ Noctua NH-U9b ~ EVGA GTX 1080 Ti FTW3 ~ 16 GB Corsair LPX DDR4 ~ Gigabyte Z170X Ultra Gaming ~ 970 m.2 500 GB ~ EVO 500 GB ~ 1 TB HDD ~ Cooler Master V750 ~ Svive Luna S800 ~ Benq XL2420Z ~ Corsair K70 ~ Logitech G403 ~

Permalänk
Medlem

Noctua eller EKs vardag

Visa signatur

Cloothing optional!!!

Permalänk
Medlem

@haiPA: Tack för tipsen! Låter EK fläktarna lite på lägre varv? Max ljudnivå verkar rätt hög på dom men antar att man sällan behöva komma upp i max varv.

Visa signatur

Speldator: Intel i7-6700k ~ Noctua NH-U9b ~ EVGA GTX 1080 Ti FTW3 ~ 16 GB Corsair LPX DDR4 ~ Gigabyte Z170X Ultra Gaming ~ 970 m.2 500 GB ~ EVO 500 GB ~ 1 TB HDD ~ Cooler Master V750 ~ Svive Luna S800 ~ Benq XL2420Z ~ Corsair K70 ~ Logitech G403 ~

Permalänk
Medlem
Skrivet av gujukal:

@dntBSme: Tack för tipsen! Låter EK fläktarna lite på lägre varv? Max ljudnivå verkar rätt hög på dom men antar att man sällan behöva komma upp i max varv.

Det beror på vilket modell du väljer. Ngt runt 1750rpm är helt ok dock kommer inte du behöva köra de fullt. EK flyttar mest luft å är gjorda för radiatorer.

Visa signatur

Cloothing optional!!!

Permalänk
Medlem

Äger själv ett par Noctua NF-A14 iPPC2000. Jävlar vad de kan flytta luft. Dock så skulle jag rekommendera att köra dem i lägre rpm för behagligare ljudnivå.

Permalänk
Medlem

Ett lite billigare men ändå bra alternativ är Fractals Venturi HP-serie. Har dessa själv på en 280 radiator och de fungerar bra.

Permalänk
Medlem

http://thermalbench.com/2016/03/12/fractal-design-venturi-hp-...

köp corsairs ml140 tvåpack, det är nog det prisvärdaste du kan få tag på. Vad jag förstått är de knäpptysta förutom ljudet av luft på höga varvtal. Jag har själv EK Vardards på min 280 radiator och man hör motorljudet på dem, dessutom är det dålig kvalitet på dem, många som rapporterar om missljud efter ett tag.

Fractal designs HP serie är inge vidare enligt testet ovan iaf