Permalänk
Medlem

Hur skydda golv från stolshjul?

Hej

Snart (äntligen) kommer jag lägga golvet i det nya kontoret och jag vill förstås vara lite extra rädd om det.

Jag vet att många köper ett simpelt plastunderlägg från t.ex. ikea men et sticker en hel del i mina ögon, speciellt när man lagt pengar och tid för att få snyggt golv.

Vill minnas att jag läst här på sweclockers om hjul man kan köpa som är såpass mjuka att de inte repar golv. De passar bl.a. till Ikeas "Markus" som jag har, någon som vet jag pratar om? Fanns på tyska amazon men jag lyckas inte hitta dom.

Har ni andra bra tips för att skydda golvet?

Permalänk
Medlem

@Trunk:
Det var inte typ dessa 5 Rolls Office Chair Zoto du hade hittat på tyska Amazon?

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Rekordmedlem

Man kan lägga på ett "slitgolv" också, om du nu valt nån ömtålig sort så lägg ett lager till ovanpå det riktiga golvet där du ska köra stolen och byt det när det är för fult för din smak.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Maxgaming har inlineshjul till dx-racer-stolarna, sen har de olika mattor också.
Gummihjul som är snällate mot golvet, men skulle jag skydda golvet är det antingen någon tyg/plast-matta eller ett extra lager golv där kontoret är.
Jag skulle väl egentligen köpt 1 extra låda golv till datorplatsen, låtit golvet slitas, och när ni ska flytta eller det är för slitet, bara lyfta bort parkettgolvet och lägga nya skivor där.

Även om det är gummihjul så finns risken att det fastnar skit på hjulen och dessa repar golvet.

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Hej

Snart (äntligen) kommer jag lägga golvet i det nya kontoret och jag vill förstås vara lite extra rädd om det.

Jag vet att många köper ett simpelt plastunderlägg från t.ex. ikea men et sticker en hel del i mina ögon, speciellt när man lagt pengar och tid för att få snyggt golv.

Vill minnas att jag läst här på sweclockers om hjul man kan köpa som är såpass mjuka att de inte repar golv. De passar bl.a. till Ikeas "Markus" som jag har, någon som vet jag pratar om? Fanns på tyska amazon men jag lyckas inte hitta dom.

Har ni andra bra tips för att skydda golvet?

En sådan kanske?

Mvh Marcus

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Hej

Snart (äntligen) kommer jag lägga golvet i det nya kontoret och jag vill förstås vara lite extra rädd om det.

Jag vet att många köper ett simpelt plastunderlägg från t.ex. ikea men et sticker en hel del i mina ögon, speciellt när man lagt pengar och tid för att få snyggt golv.

Vill minnas att jag läst här på sweclockers om hjul man kan köpa som är såpass mjuka att de inte repar golv. De passar bl.a. till Ikeas "Markus" som jag har, någon som vet jag pratar om? Fanns på tyska amazon men jag lyckas inte hitta dom.

Har ni andra bra tips för att skydda golvet?

Vad för golv lägger du? Är det laminat från typ ikea så lär det inte skadas av stolen. Men det beror givetvis på vilken finish golvet har.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem

Korthårig måttbeställd matta från Mio är vad jag kör på. Trevligt för fötterna och skyddar golvet, gör också att stolen blir lite tyngre att flytta på när man sitter vilket jag gillar så man sitter fast mer, men inte alls för tung för att bli irriterande.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Gyhlen:

En sådan kanske?

Mvh Marcus

https://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/44881100/

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awakeruad:

Sätter man ej fast denna riktigt så räcker det med ett par små gruskorn under plastmattan för att golvet ska repas. Jag pratar ifrån egen erfarenhet för denna matta ligger inte still utan rör sig lite hela tiden.

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

@Tdoll:
Det var inte typ dessa 5 Rolls Office Chair Zoto du hade hittat på tyska Amazon?

Nope. Men tack vare din länk så hittade jag rätt:
https://www.amazon.de/XeloTech-Hartboden-Rollen-B%C3%BCrostuh...

Har skummat igenom recensionerna och det verkar vara en toppenprodukt tillsammans med ett riktigt sjyst företag. 405 recensioner där 98 % ger 5/5 och inte en enda ger 1/5. Jag tror det blir ett köp trots det relativt höga priset.

Skrivet av mrqaffe:

Man kan lägga på ett "slitgolv" också, om du nu valt nån ömtålig sort så lägg ett lager till ovanpå det riktiga golvet där du ska köra stolen och byt det när det är för fult för din smak.

Nja. Nog för att jag är lite rädd om golvet men samtidigt så är det till för att användas. Det går att slipa 1-2 gånger så jag får göra det i värsta fall.

Skrivet av moonblase:

Jag skulle väl egentligen köpt 1 extra låda golv till datorplatsen, låtit golvet slitas, och när ni ska flytta eller det är för slitet, bara lyfta bort parkettgolvet och lägga nya skivor där.

Problemet med det är att det kommer bli en annan nyans på golvet efter all solblekning. Kanske inte gemene man märker men personligen tror jag att jag skulle bli störd på det.

Skrivet av Gyhlen:

En sådan kanske?

Mvh Marcus

Nope. Det kryper i kroppen varenda gång jag ser "supreme gaming experience" skrivet på foten till min skärm. Vill inte tänka på hur det skulle vara om jag hade en gamingmatta.

Skrivet av Zachtionman:

Vad för golv lägger du? Är det laminat från typ ikea så lär det inte skadas av stolen. Men det beror givetvis på vilken finish golvet har.

Ek-parkett

Skrivet av Awakeruad:

Den fungerar säkert jättebra men inte vidare snygg tyvärr

Permalänk
Medlem

vinylgolv - slitstarkt snyggt och tål skrivbordsstolshjul. https://www.bauhaus.se/golv-och-kakel/golv/vinylgolv.html

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Medlem

Kontorstolshjul

@Trunk, Såg att du länkade några stolshjul från Amazon. De såg väldigt lika ut som det som går att köpa från Inet. Kanske inte samma men kan tipsa om dem i alla fall. Går att köpa från Inet.
"L33T Gaming Caster Hjul"

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag är nyfiken på hur det har gått? Har du valt lösning och hur blev resultatet?

mvh Mikael

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeBoy:

Hej!

Jag är nyfiken på hur det har gått? Har du valt lösning och hur blev resultatet?

mvh Mikael

Jag köpte dom här:
https://www.amazon.de/XeloTech-Hartboden-Rollen-Bürostuhl-Bür...

Jag har tyvärr inte provat dom på det nya trägolvet men de används just nu på lite billigare vinylgolv med "trästruktur". Jag vet inte hur reptåligt sådant golv är men än så länge syns inga repor eller dyl.

Hjulen känns mycket bra och mjuka nog att inte orsaka repor på något golv. Om du någon gång känt på ett par inlineshjul så vet du hur det känns. Jag har i alla fall fått modet att använda stolen på det nya golvet när nu det blir aktuellt. Inga fula underlägg här inte

Finns dock ett par saker man ska veta om:
De nya hjulen är någon/några cm högre än ordinarie som sitter på en IKEA Markus. Inga problem för mig, men bra att känna till.
De nya hjulen rullar liiite trögare än de gamla. Positivt om man frågar mig.
De gamla hjulen är bromsade när ingen vikt finns på stolen, inte de nya. Det betyder att de nya enkelt rullar även om ingen sitter i stolen. Återigen inget jag stör mig på.
Det gick för det mesta väldigt enkelt att byta hjul men ett utav dom var riktigt svårt att få ned exakt hela vägen. Oklart om det berodde på hjulen, stolen eller något annat.
Sambon tycker dom är fulare än de gamla. Personligen lutar det lite åt andra hållet. Men å andra sidan, hur ofta bryr man sig om hur ens kontorsstolshjul ser ut?

En annan rolig sak att notera är hur företaget som säljer hjulen verkar vara grymma. Efter lagd beställning fick ≈2 mail om tips, uppdateringar och allmän information direkt från säljaren (via amazon). Läser man recensionerna verkar de även vara mer än behjälpliga vid problem, även om det är kundens fel. Men om man köper hjul för 300 kr. borde man iofs få lite service

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Jag köpte dom här:
https://www.amazon.de/XeloTech-Hartboden-Rollen-Bürostuhl-Bür...

Jag har tyvärr inte provat dom på det nya trägolvet men de används just nu på lite billigare vinylgolv med "trästruktur". Jag vet inte hur reptåligt sådant golv är men än så länge syns inga repor eller dyl.

Hjulen känns mycket bra och mjuka nog att inte orsaka repor på något golv. Om du någon gång känt på ett par inlineshjul så vet du hur det känns. Jag har i alla fall fått modet att använda stolen på det nya golvet när nu det blir aktuellt. Inga fula underlägg här inte

Finns dock ett par saker man ska veta om:
De nya hjulen är någon/några cm högre än ordinarie som sitter på en IKEA Markus. Inga problem för mig, men bra att känna till.
De nya hjulen rullar liiite trögare än de gamla. Positivt om man frågar mig.
De gamla hjulen är bromsade när ingen vikt finns på stolen, inte de nya. Det betyder att de nya enkelt rullar även om ingen sitter i stolen. Återigen inget jag stör mig på.
Det gick för det mesta väldigt enkelt att byta hjul men ett utav dom var riktigt svårt att få ned exakt hela vägen. Oklart om det berodde på hjulen, stolen eller något annat.
Sambon tycker dom är fulare än de gamla. Personligen lutar det lite åt andra hållet. Men å andra sidan, hur ofta bryr man sig om hur ens kontorsstolshjul ser ut?

En annan rolig sak att notera är hur företaget som säljer hjulen verkar vara grymma. Efter lagd beställning fick ≈2 mail om tips, uppdateringar och allmän information direkt från säljaren (via amazon). Läser man recensionerna verkar de även vara mer än behjälpliga vid problem, även om det är kundens fel. Men om man köper hjul för 300 kr. borde man iofs få lite service

Superbra uppdatering.

Köpte du 10 x 22 eller 11 x 22 mm för att det skulle passa?

mvh Mikael

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeBoy:

Superbra uppdatering.

Köpte du 10 x 22 eller 11 x 22 mm för att det skulle passa?

mvh Mikael

Köpte 10x22 för min stol från IKEA. Läser man kommentarer m.m. verkar det som att IKEA nästan alltid har 10 mm, men vill man vara helt säker skadar det väl inte att kolla en gång extra med skjutmått.

Permalänk
Medlem

En alternativ lösning är att inte montera hjul på kontors/datorstolen...

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem

Jag har lagt en cirkulär matta under datorbordet, inga märken i golvet, kan rulla runt utan att göra ljud, och så är det aningen skönare för fötterna. Har för mig att det är någon slags billig sak från Ikea.

Edit: Ska kanske tilläggas att det är en vanlig matta, en sådan som man har under matbord och liknande.

Permalänk
Medlem

Jag har sånna rollerblades hjul till min DXracer, dock DX egna hjul.
Men är de som är länkade i tråden tillverkade liknande kan jag bara rekommendera dem, rullar helt tyst och har inte lämnat ett enda märke i golvet efter snart 2 år

Visa signatur

| Intel Core i9-10900KF | MSI MAG Z490 Tomahawk | NZXT Kraken Z73 | Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200Mhz | Gigabyte RTX 3080 AORUS MASTER | Fractal Design Define 7 TG B&W | ASUS ROG PG32UQ | Razer Naga Pro | Logitech G915 TKL | Razer Nommo Chroma | Astro A50 | MSI GS65 Stealth Thin GTX 1070 MQ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Jag köpte dom här:
https://www.amazon.de/XeloTech-Hartboden-Rollen-Bürostuhl-Bür...

Jag har tyvärr inte provat dom på det nya trägolvet men de används just nu på lite billigare vinylgolv med "trästruktur". Jag vet inte hur reptåligt sådant golv är men än så länge syns inga repor eller dyl.

Hjulen känns mycket bra och mjuka nog att inte orsaka repor på något golv. Om du någon gång känt på ett par inlineshjul så vet du hur det känns. Jag har i alla fall fått modet att använda stolen på det nya golvet när nu det blir aktuellt. Inga fula underlägg här inte

Finns dock ett par saker man ska veta om:
De nya hjulen är någon/några cm högre än ordinarie som sitter på en IKEA Markus. Inga problem för mig, men bra att känna till.
De nya hjulen rullar liiite trögare än de gamla. Positivt om man frågar mig.
De gamla hjulen är bromsade när ingen vikt finns på stolen, inte de nya. Det betyder att de nya enkelt rullar även om ingen sitter i stolen. Återigen inget jag stör mig på.
Det gick för det mesta väldigt enkelt att byta hjul men ett utav dom var riktigt svårt att få ned exakt hela vägen. Oklart om det berodde på hjulen, stolen eller något annat.
Sambon tycker dom är fulare än de gamla. Personligen lutar det lite åt andra hållet. Men å andra sidan, hur ofta bryr man sig om hur ens kontorsstolshjul ser ut?

En annan rolig sak att notera är hur företaget som säljer hjulen verkar vara grymma. Efter lagd beställning fick ≈2 mail om tips, uppdateringar och allmän information direkt från säljaren (via amazon). Läser man recensionerna verkar de även vara mer än behjälpliga vid problem, även om det är kundens fel. Men om man köper hjul för 300 kr. borde man iofs få lite service

Jag köpte samma hjul och har riktigt svårt att få ner vart och ett av hjulen. Just nu sitter de på plats och stolen går att använda, men pinnen sitter inte alls lika djup in som de gamla hjulen. Gjorde du på något speciellt sätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeBoy:

Jag köpte samma hjul och har riktigt svårt att få ner vart och ett av hjulen. Just nu sitter de på plats och stolen går att använda, men pinnen sitter inte alls lika djup in som de gamla hjulen. Gjorde du på något speciellt sätt?

Minns också att ett utav hjulen var svårare än de andra att få dit, men tillslut så gick det. Tyvärr minns jag inte om jag gjorde på något speciellt sätt eller om jag bara använde våld. Jag skulle tro att våld var lösningen men jag minns som sagt inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Minns också att ett utav hjulen var svårare än de andra att få dit, men tillslut så gick det. Tyvärr minns jag inte om jag gjorde på något speciellt sätt eller om jag bara använde våld. Jag skulle tro att våld var lösningen men jag minns som sagt inte

Jag löste det igår med en liten träkloss som jag lyckades lägga tillräckligt nära centrum för att kunna banka ner pinnen hela vägen med en hammare.