Permalänk

Bygga ihop dator!

Jag har precis beställt en ny dator, men jag kom på att det är 8 år sedan jag slängde ihop den förra.

Kan ni ge mig några tips?

Tex hur ska nätagget kopplas, är det 4 kontakter som bara passar på var sitt ställe som förr, typ?

Ska grafikkortet ha flera kablar för att få rätt mängd ström?

I vilken ordning bör jag montera delarna?

Av vilken anledning använder man distanser till moderkortet? Gör man det fortfarande? Statisk elektricitet?

Och så vidare...

Här är delarna, det som skiljer sig är att jag köpte en Noctua NH-D15 istället för Dark Rock som finns på listan.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12115169/
https://www.komplett.se/wishlist/shared/a66a7940-125d-41ed-bd...

Permalänk
Permalänk
Hedersmedlem

@RobinJacobsson: Om du vill ha en generell uppfräschning på hur det funkar finns det massor av guider på nätet, t.ex: https://www.sweclockers.com/artikel/23638-sweclockers-datorby... som jag rekommenderar att du kikar på

Permalänk

Det var en bra länk, det enda jag inte fick direkt svar på är i vilken ordning som blir lättast att montera grejerna. Tex, ska jag montera CPU, kylare och RAM på MB innan jag monterar MB i chassit? Ska man börja med MB tex annars, och sen PSU, SSD osv?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om du är ovan kan det bli knepigt att få ditt CPU-strömkabeln (längst upp till vänster på moderkortet) med en NH-D15 redan monterad. O andra sidan är det väldigt bekvämt att montera kylaren innan moderkortet åker ner i chassit.

Permalänk
Medlem

M2-disken, RAM, CPU är helt klart trevligt att montera innan oavsett.

Permalänk

Okej, men kan jag montera CPU strömkabel endast på moderkortets sida och låta den vara lös i andra så den hänger med moderkortet? Sedan slänga på CPU kylare, ram, m2, och sedan installera PSU i chassit och till slut sänka ner moderkortet och ansluta andra änden av CPU strömkabeln till PSU efter?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Någon som vill kommentera ovanstående? Skulle gissa att delarna dyker upp under dagen!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det låter klokt tycker jag

Permalänk
Inaktiv

@RobinJacobsson: Skulle säga att det är bättre ur ESD skydds synpunkt att montera moderkortet i chassit först lika så att det är mindre chans att förstöra moderkortet genom att te.x vissa pinnar under moderkortet böjs m.m. fall om du monterar på saker innan det är inmonterat i chassit.

Permalänk

Okej, ska tänka på det! Går det att montera CPU kylare utan att komma åt moderkortets baksida då?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av RobinJacobsson:

Okej, ska tänka på det! Går det att montera CPU kylare utan att komma åt moderkortets baksida då?

Skickades från m.sweclockers.com

Dom flesta chassin har ett urskuret hål på baksidan där cpun sitter så man kommer åt det.

Så monter in moderkortet först och kom ihåg distanserna.

Permalänk

Tack för era svar!

Har fått ihop datorn, men jag har problem att boota Windows 10 64-bit från M.2 disken.
Jag kan inte välja den som boot-alternativ i BIOS heller, där finns bara en 860 1TB disk (trots att jag har 2 st sådana och en M.2).
Den hittar båda/alla 3 diskar i Windows när jag väl kommer in dock.

Dessutom verkade den inte riktigt acceptera min Windows installation, första gången stod det att det saknades någon fil, andra gången fick jag starta om installationen och nu startar windows nån gång ibland efter jag varit inne i BIOS och tittat, annars får jag blåskärm innan Windows startas som säger att Windows behöver repareras. Vore tacksam för hjälp!

Edit: Har googlat massor, achi och secure boot har nämnts bla. Och att mina andra SSD borde vara frånkopplade vid installation. Finns det något sätt att blåsa alla diskar? Misstänker att det skapats systemfiler på en av mina SSD 1TB också som jag vill få bort.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Ladda ned drivrutiner till din M.2-enhet, lägg dem på installationsmediet. Koppla ur dina SSD's och starta installationen. Läs in drivrutiner frå n usbminnet.

Permalänk

Jag har köpt en Windows 10 usb-sticka. Så jag kan/bör alltså lägga in externa filer på samma sticka?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av RobinJacobsson:

Tack för era svar!

Har fått ihop datorn, men jag har problem att boota Windows 10 64-bit från M.2 disken.
Jag kan inte välja den som boot-alternativ i BIOS heller, där finns bara en 860 1TB disk (trots att jag har 2 st sådana och en M.2).
Den hittar båda/alla 3 diskar i Windows när jag väl kommer in dock.

Dessutom verkade den inte riktigt acceptera min Windows installation, första gången stod det att det saknades någon fil, andra gången fick jag starta om installationen och nu startar windows nån gång ibland efter jag varit inne i BIOS och tittat, annars får jag blåskärm innan Windows startas som säger att Windows behöver repareras. Vore tacksam för hjälp!

Edit: Har googlat massor, achi och secure boot har nämnts bla. Och att mina andra SSD borde vara frånkopplade vid installation. Finns det något sätt att blåsa alla diskar? Misstänker att det skapats systemfiler på en av mina SSD 1TB också som jag vill få bort.

Hade för mig att jag läst att M.2 deaktiverar en av SATA-portarna och jag hade tydligen rätt. Så här står det i moderkortsmanualen:

When the M.2_1(Socket 3) is operating in SATA mode, SATA port 2 (SATA6G_2) will
be disabled.
• The M.2 SSD module is purchased separately

och det står även:

The M.2_1 socket shares bandwidth with SATA6G_2 port when using M.2 SATA
devices. Adjust BIOS settings to use a SATA device.
• These connectors are set to [AHCI] by default.

Kan vara det som spökar för dig kanske? Har ingen M.2 själv, så kan inte verifiera att det är på det viset. Men eftersom det står i manualen borde det rimligtvis stämma.

Visa signatur

Core I5 8600K w/CM Hyper 212 EVO @stock | ASUS Prime Z370-P | Kingston A1000 240GB nvme SSD | Kingston A1000 480GB nvme SSD | Corsair Le SSD 240GB | Samsung SSD EVO 860 250GB | 16GB (8GB Red + 8GB Gray) Ballistix Sport LT 2666MHz | EVGA SuperNOVA 650 GQ | FD Design Define C | GIGABYTE GeForce RTX 2070 WINDFORCE 8G |