Den fetaste persondatorn år 1999-2000 (millennieskiftet)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Glöm inte att du måste ha två stycken! Man ville ju kunna kopiera on the fly utan att behöva spara en image på datorn.

När kom ZIP drive? Det dog ut rätt fort förvisso, men man var ball om man hade det.

Runt 1994 -1995 om jag minns rätt, var ganska tidigt 'på' den i 100 MB-storlek i SCSI-versionen men har aldrig hoppat på de senare versionerna på 250 MB eller Jaz med multipla skivor i nära hårddisk-konfiguration.

har nog kvar den tillsammans med en bunt skivor liggande någonstans...

Det var också i den tidsepoken som den första 1.6 GB disken (micropolis) för 10 Papp (SCSI) landande hos mig och man hade typ 3 ggr större disk än hela bekantskapskretsen inklusive på företagen och var vid en tid där disk/BIOS-storlekarna slog i taket på DOS 528 MB-gräns på diskarna. Kommer inte ihåg hur jag löste det, men troligen körde jag linux redan på den tiden och med LBA-adresseing smet förbi hela problemet i och med att det gick via SCSI och ah1542 adaptec-kort... farten i överföringen var hela 5 MB/s i sekunden - helt hissnande i jämförelse med andra hårddiskar vid den tiden...

2217 som disken hette hade hela 8 skivor i sig i 3.5" format och även på den tiden nödgades man stacka skivor på hög för att få kapacitet innan ny genombrott på magnetisk recording skedde med nya utformningar av skriv/läshuvuden och på den tiden var det fortfarande longitudinell skrivning (dvs samma sätt som med bandspelarläshuvud efter band)

Ni som är för unga att minnas - hårddiskar var dyra saker och det fans orsak att bli hatisk mot olika diskmärken när de rasade typ dagarna efter garantitiden - för sönder gick dom (och lät gjorde dom också iom. att man fortfarande körde på kullager för spindlarna i diskarna) och det där med mer felfri drift mer än 3 år var närmast utopi... och hade en HD hållit över 5 år så trodde folk knappast på en...

en sak är i alla fall väldigt klart - dagens diskar är väldigt mycket bättre i hållbarhet än diskarna som fanns på 80 och 90-talet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Runt 1994 -1995 om jag minns rätt, var ganska tidigt 'på' den i 100 MB-storlek i SCSI-versionen men har aldrig hoppat på de senare versionerna på 250 MB eller Jaz med multipla skivor i nära hårddisk-konfiguration.

har nog kvar den tillsammans med en bunt skivor liggande någonstans...

Det var också i den tidsepoken som den första 1.6 GB disken (micropolis) för 10 Papp (SCSI) landande hos mig och man hade typ 3 ggr större disk än hela bekantskapskretsen inklusive på företagen och var vid en tid där disk/BIOS-storlekarna slog i taket på DOS 528 MB-gräns på diskarna. Kommer inte ihåg hur jag löste det, men troligen körde jag linux redan på den tiden och med LBA-adresseing smet förbi hela problemet i och med att det gick via SCSI och ah1542 adaptec-kort... farten i överföringen var hela 5 MB/s i sekunden - helt hissnande i jämförelse med andra hårddiskar vid den tiden...

2217 som disken hette hade hela 8 skivor i sig i 3.5" format och även på den tiden nödgades man stacka skivor på hög för att få kapacitet innan ny genombrott på magnetisk recording skedde med nya utformningar av skriv/läshuvuden och på den tiden var det fortfarande longitudinell skrivning (dvs samma sätt som med bandspelarläshuvud efter band)

Ni som är för unga att minnas - hårddiskar var dyra saker och det fans orsak att bli hatisk mot olika diskmärken när de rasade typ dagarna efter garantitiden - för sönder gick dom (och lät gjorde dom också iom. att man fortfarande körde på kullager för spindlarna i diskarna) och det där med mer felfri drift mer än 3 år var närmast utopi... och hade en HD hållit över 5 år så trodde folk knappast på en...

en sak är i alla fall väldigt klart - dagens diskar är väldigt mycket bättre i hållbarhet än diskarna som fanns på 80 och 90-talet...

Kan ju säga att jag inte hade en enda raserad disk mellan 87 - 1998, och då var de första diskarna jag hade på ~20MB och går än idag utan problem. Har fortfarande en hel låda med diskar i garaget som ännu spinner och mår bra när de testades förra sommaren.

Dock var majoriteten av mina diskar SCSI-diskar från Quantum och ett par andra tillverkare. Har svårt att tro att alla mina diskar har haft extrem tur... Är nog ett tjugotal.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Hur mycket snurrtimmar är det på dem? - och sedan var SCSI-diskar ofta bättre (och ljudligare...) byggda med sikte mot just industrin.

Där jag jobbade så brakade desktop-ATA-diskar ganska ofta och föregångare som på ST506-gränssnitt så var de tidigare utförda så att man skulle skicka tillbaka dem för lagerrenovering när skivorna började vobbla för mycket att trackingen fick problem (dock gjordes det nog aldrig då man alltid suktade efter större diskar)...

---

Har också en bunt diskar från ST506 tiden som än idag fungerar (mest miniscribe), men det är inte några 10000-timmar 24/7-drift på dem utan mer pliktskyldigt stängdes av när man inte var vid datorn och med kanske max 8000 timmar totaltid typ....

Men också slängt rätt många trasiga under åren (främst i jobbet där en del diskar snurrade 24/7) och när man fick sina första läsfel medans man jobbade på sin dator så visste man att nu hade man väldigt kort tid på sig att kopiera det viktigaste först och förhoppningsvis få med så mycket det gick av det mindre viktiga innan disken var helt död, vilket kunde sker på ett förlopp av enstaka timmar - och att starta om så att disken riskerade att läsa om sin firmware igen var väldigt 'no, no' då inte sällan även den delen var skadad (eller huvudskada) och disken aldrig kom igång igen...

På den tiden (innan nätverk var vanligt och servrar ännu mer sällsynta) så visste man att skit kunde hända och folk hade mycket av det viktiga redan på disketter (projekten var inte större än så faktiskt) och senare bandbackupper med QIC-80 bandspelare inmonterat i en del maskiner

Permalänk
Medlem
Skrivet av haijen:

@Json_81: Riva TNT2 lär väl ha varit hett vid den här tiden Ett sådant vet jag satt i burken i alla fall!

Oj oj oj, fick låna ett Riva TNT av min morbor och satan i gatan vad spel som Quake 2 såg underbara ut när man gick från Software to OpenGL. Hade dock problem med justa Riva TNT och Finaly Fantasy 7 på PC men Resident Evil flöt på fint.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Entusiast

Är det någon som har påtalat möss och tangentbord?

Annars så kommer mina rekomendationer.
Tangentbord
IBM model M

https://www.youtube.com/watch?v=B9LcLgcCmus

Möss Logitech Kulmus
Typ en sådan här

https://www.ebay.com/itm/Logitech-Mouse-wired-ball-mouse/2639...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Man plugga in den i printerporten, in med floppyn med drivare... och sen go...
(Det var liksom vad man hade med sig till skolan i gymnasiet... och laddade hem... hrm hmm.. saker)

Haha, jag plockade ut hddn från min dator och kopplade in den i en av skolans datorer.
Fick snabbt spara ihop till att köpa en större hdd, fick slut på utrymme ganska fort, kunde ju nå upp i ~200kb/s mot mina 4-6kb/s hemma med dial-up...

Visa signatur

Fractal Design Meshify S2 - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - MSI Ventus 3080TI (non oc) - Ryzen 5800X - Noctua NH-D15 Chromax black - 32GB 3600 MHz - Samsung M.2 960 EVO 500GB - Corsair RM850X V2

Permalänk
Medlem

Nya familjedatorn vid miljeniumskiftet blev en piii 1ghz med 256mb sd ram och gf 2mx 32mb kort med 40gb hdd och såklart Windows me. Härliga tider😅

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Grymmast var det inte men Cheiftech Dragon var väldigt väldigt vanligt tidigt 2000-tal. Några år tidigare dominerade Aopen HX08 och HQ08 tack vare lågt pris, bra nätagg och sågvänliga design.

Själv körde jag Addtronics 7890 och 6896. Även de väldigt trevliga chassin efter att de har fått smaka på sticksågen.

Vill minnas nåt InWin-chassi som vi satt och dreglade över på rasterna i gymnasiet. En stor lila fulltower som kostade hutlösa 2000kr eller något i de trakterna.

Du tänker på amaquest 7000 samt 8000 serien

Stora med lila front, har tre stycken:)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RetroPC samlare av högsta nivå.
medlem 504 på sweclockers
https://timmynator.se

Permalänk
Medlem

@MiLeS: Jag vet att jag skaffade ett 3DFX-kort enbart för FF7. Det var ett voodoo 1 (tror inte 2:an kommit ut vid ff7:s release). Det flöt på fint med ett sådant

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem

Ojojoj vilka tider!!!! FÖRSTA SPELDATORN i familjen

Då köpte min kära mor familjens första "riktiga" dator. En AMD Sempron (kan den ha hetat så?) på 600 MHz, 128 MB ram och ett GeForce 2 med 32 MB grafikminne.

Den kunde man spela ALLT på, så som Half Life, Soldier of Fortune, The Sims, Deus Ex och Hidden & Dangerous! Tvivlar dock på att det skulle vara någon värsting.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av weezy:

Ojojoj vilka tider!!!! FÖRSTA SPELDATORN i familjen

Då köpte min kära mor familjens första "riktiga" dator. En AMD Sempron (kan den ha hetat så?) på 600 MHz, 128 MB ram och ett GeForce 2 med 32 MB grafikminne.

Den kunde man spela ALLT på, så som Half Life, Soldier of Fortune, The Sims, Deus Ex och Hidden & Dangerous! Tvivlar dock på att det skulle vara någon värsting.

Skulle gissa på att det var en Amd Duron 600 då Sempton är ett senare påhitt.
Men Duron är ju som Intels Celereon. En budgetprocessor. Sempron är samma sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrodude:

Är det någon som har påtalat möss och tangentbord?

Det var KeyTronic som gällde 1999/2000

Ett par år senare svämmande marknaden över med mediatangentbord. Logitech MX500 kom 2002 som referens.

Permalänk
Medlem

@ErikR: Hahah hade typ glömt dem, dem var ju riktigt på agendan ett tag!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Necrodude:

Skulle gissa på att det var en Amd Duron 600 då Sempton är ett senare påhitt.
Men Duron är ju som Intels Celereon. En budgetprocessor. Sempron är samma sak.

En upplåst Duron 600 gav dock väldigt mycket prestanda för krona. de klockade ofta över 1ghz och allt som behövdes för upplåsningen var en blyertspenna.

Rekordet här ligger väl på nånstans runt 1,5ghz med flytande kväve

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Tack för alla svar! Visste att forumet var fyllt av nostalgiker från en roligare(?) tid i hårdvaruvärlden.

Skrivet av Necrodude:

Är det någon som har påtalat möss och tangentbord?

Annars så kommer mina rekomendationer.
Tangentbord
IBM model M

https://www.youtube.com/watch?v=B9LcLgcCmus

Möss Logitech Kulmus
Typ en sådan här

https://www.ebay.com/itm/Logitech-Mouse-wired-ball-mouse/2639...

Skrivet av walkir:

Det var KeyTronic som gällde 1999/2000

http://blogs.c.yimg.jp/res/blog-8a-85/ichi0346/folder/1201863/18/34758618/img_0

Ett par år senare svämmande marknaden över med mediatangentbord. Logitech MX500 kom 2002 som referens.

Kringutrustning hade jag helt förträngt! När vi ändå är inne på det spåret; skärm och PC-högtalare?

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Tack för alla svar! Visste att forumet var fyllt av nostalgiker från en roligare(?) tid i hårdvaruvärlden.
Kringutrustning hade jag helt förträngt! När vi ändå är inne på det spåret; skärm och PC-högtalare?

17" "Samtron" (Samsungs EU märke för att slippa tullar).
Men ingen finmodell utan max 1024*768@75Hz.
För vem kommer nånsin att behöva högre upplösning än så ?
Var man lite speciell kanske man pungade ut för en Viewsonic 19".

Som högtalare var det såklart ett par aktiva Creative i äkta beige plast.
Extern nätdel som blockerar 3 st. uttag är ett måste.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Tack för alla svar! Visste att forumet var fyllt av nostalgiker från en roligare(?) tid i hårdvaruvärlden.
Kringutrustning hade jag helt förträngt! När vi ändå är inne på det spåret; skärm och PC-högtalare?

Angående möss så hade ju intellimouse börjat släppas vid det här laget, väldigt populära även tidiga modeller. T ex så kom intellimouse Optical år 2000 om man nu inte vill ha kulmus. IBM model M var fortfarande kungarnas kung, dock blev logitechs low profile tangentbord väldigt populära, men tror det var några år efter.

Vet inte om det finns så mycket modell-specifika skärmar från den här tiden som var "kända", Sony fw900 finns ju men den kom ju senare. Men om man kollar på parametrar så var det väl fortfarande sony trinitron crt-tekniken som var kung (eller konkurrenters motsvarigheter), sen skulle det väl vara en 19" som klarade 1600x1200 i 75Hz eller något sånt för att vara en värsting på den tiden.

Högtalare är lite av ett mörker, samma där så är det inga specifika modeller som har fastnat förrns logitech kom med deras surround system som blev omåttligt populära. Roland och Logitech gjorde väl en del "bra" populära serier, men tror de enda som hade bra ljud på den tiden var folk som kopplade in sin hif i datorn. folk tog ju liksom med sig sina golvare på lan Minns det som väldigt vanligt att man tog sina föräldrars gamla förförstärkare och högtalare som de antagligen ställde i källaren efter de köpt ett kompakt CD-system.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jacob:

Tack för alla svar! Visste att forumet var fyllt av nostalgiker från en roligare(?) tid i hårdvaruvärlden.
Kringutrustning hade jag helt förträngt! När vi ändå är inne på det spåret; skärm och PC-högtalare?

Som jag minns det så var folk ovilliga att lägga några större summor på bildskärmar på den tiden. Många tog med skärmen från förra datorn eller köpte någon billig 17".

De som prioriterade skärmen brukade välja nån 17" eller 19" med trinitron-bildrör. Upplösningen brukade (i windows) vara 1024x768, 1152x864 eller 1280x1024. En del 19" gick fint ända upp till 1600x1200. Hade man riktigt gott om pengar, var någorlunda vältränad och hade ett stadigt skrivbord så var det 20-22" som gällde. Kostnad från 10k och uppåt men då var man också kung på lanet

Vanliga märken från den tiden var bland annat Nokia, ViewSonic, Belinea (budgetmärke), ADI och NEC.

Bland högtalarna så var Creative och Altec Lansing vanligt förekommande. Eller slumpmässigt valt lågbudgetmärke med cirka 500 "Kalle Anka-Watt". Överspecade högtalare med en faktor 10-150 var väldigt vanligt förekommande.

Hade ett par Primax Soundstorm 240w (hur fett låter inte det). Fritt ur minnet var de på 2x10 watt eller möjligen 2x15. Låda i 100% billig plast som gulnade fortare än ett höstlöv och precis den ljudkvaliten som man förväntar sig att få av ett par hundralappar på Elgiganten.

Tangentbord hade jag samma då som nu Cherry MX Clear med Facit-logga på. Mus var Microsofts "bananmus". Fortfarande en av de trevligaste kulmössen.
Vanligt folk som ville ha ett lite bättre tangentbord valde Keytronic. För att vara rubberdome var de helt okej och betydligt bättre än 50kr-modellerna från Classe.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Avstängd

Jag satt på dubbla vodoo 2 och Eye Scream Wicked 3D brillor för att kunna spela half life I Stereo 3D. Uppgraderade till GeForce 2 Ultra under 2000. Mins dock inte vad för CPU jag hade. Jag köpte en 200 MHz MMX direkt när den släpptes, men borde uppgraderat den till 99-2k men minns inte till vad. Sportade en 21 tums viewsonic och ett Keytronic tgb med domes (domes på den tiden hade mycket av känslan från mekaniska)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Angående möss så hade ju intellimouse börjat släppas vid det här laget, väldigt populära även tidiga modeller. T ex så kom intellimouse Optical år 2000 om man nu inte vill ha kulmus. IBM model M var fortfarande kungarnas kung, dock blev logitechs low profile tangentbord väldigt populära, men tror det var några år efter.

Vet inte om det finns så mycket modell-specifika skärmar från den här tiden som var "kända", Sony fw900 finns ju men den kom ju senare. Men om man kollar på parametrar så var det väl fortfarande sony trinitron crt-tekniken som var kung (eller konkurrenters motsvarigheter), sen skulle det väl vara en 19" som klarade 1600x1200 i 75Hz eller något sånt för att vara en värsting på den tiden.

Högtalare är lite av ett mörker, samma där så är det inga specifika modeller som har fastnat förrns logitech kom med deras surround system som blev omåttligt populära. Roland och Logitech gjorde väl en del "bra" populära serier, men tror de enda som hade bra ljud på den tiden var folk som kopplade in sin hif i datorn. folk tog ju liksom med sig sina golvare på lan Minns det som väldigt vanligt att man tog sina föräldrars gamla förförstärkare och högtalare som de antagligen ställde i källaren efter de köpt ett kompakt CD-system.

Vi hade Trinitron redan i början av 90-talet, då vi hade en Apple 13" som lär ha haft ett Trinitron-rör givet formen på glaset. Den var sjutton skarpare än den nästa tio år nyare 17" jag hade runt millennieskiftet, dock med lägre upplösning förstås. Sedan fick jag och en till via en kontakt tag i skärmar som SvD (tidningen) hade bytt ut. Två Sony och två Apple 20" som vi fördelade ut. Vi själva tog Sony-skärmarna som förstås var Trinitron. Senare började min bli så trött att jag bytte den till en 22" Viewsonic. Bra bicepsträning...

Högtalare hade 17":aren något skräp som hängde på sidan. Dessa bytte jag dock ganska snart till ett litet Boston Acoustics 2.1-system. Anledningen till att jag visste att dessa fanns var att Gateway 2000* hade sådana ihop med en del datorer. Dock köpte jag inte mitt där, utan det kan ha varit på Ljudmakarn. Inte någon superljud, men vida överlägset det mesta andra skräpet som florerade. Jag minns att någon hade ett litet 2.1 från Creative och det hade så mycket portblåsljus och lådskrammel att det var helt enastående.

*Om någon minns så hade de ju Bregott-kofläckigt stuk och körde med CD-RÅÅÅÅÅÅÅÅÅM i reklamen. De hade en butik på Kungsgatan i Stockholm en period.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av TimmyQ:

Du tänker på amaquest 7000 samt 8000 serien

Stora med lila front, har tre stycken:)

Skickades från m.sweclockers.com

Så var det de hette ja

En gång i tiden testades en av modellerna här:
https://www.sweclockers.com/test/222-amaquest-tw-7300b/1#cont...

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Vi hade Trinitron redan i början av 90-talet, då vi hade en Apple 13" som lär ha haft ett Trinitron-rör givet formen på glaset. Den var sjutton skarpare än den nästa tio år nyare 17" jag hade runt millennieskiftet, dock med lägre upplösning förstås. Sedan fick jag och en till via en kontakt tag i skärmar som SvD (tidningen) hade bytt ut. Två Sony och två Apple 20" som vi fördelade ut. Vi själva tog Sony-skärmarna som förstås var Trinitron. Senare började min bli så trött att jag bytte den till en 22" Viewsonic. Bra bicepsträning...

Högtalare hade 17":aren något skräp som hängde på sidan. Dessa bytte jag dock ganska snart till ett litet Boston Acoustics 2.1-system. Anledningen till att jag visste att dessa fanns var att Gateway 2000* hade sådana ihop med en del datorer. Dock köpte jag inte mitt där, utan det kan ha varit på Ljudmakarn. Inte någon superljud, men vida överlägset det mesta andra skräpet som florerade. Jag minns att någon hade ett litet 2.1 från Creative och det hade så mycket portblåsljus och lådskrammel att det var helt enastående.

*Om någon minns så hade de ju Bregott-kofläckigt stuk och körde med CD-RÅÅÅÅÅÅÅÅÅM i reklamen. De hade en butik på Kungsgatan i Stockholm en period.

Ja trinitron var helt överlägset på CRT fronten, tekniken sträcker ju sig hela vägen tillbaka till 60talet. Patenten gick väl ut i mitten av 90talet så då började det komma liknande skärmar från flera andra tillverkare. Detta kombinerades sen med platt glas, var väl dessa som var the bees knees på den här tiden, och tog väl igentligen över ett årtionde innan LCDer hade nått å komma med mer än storlek och pris.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Ja trinitron var helt överlägset på CRT fronten, tekniken sträcker ju sig hela vägen tillbaka till 60talet. Patenten gick väl ut i mitten av 90talet så då började det komma liknande skärmar från flera andra tillverkare. Detta kombinerades sen med platta CRTer, var väl dessa som var the bees knees, och tog väl igentligen över ett årtionde innan LCDer hade mycket fördelar än storleken.

Skickades från m.sweclockers.com

Själv bytte jag direkt jag hittade en LCD med DVI och icke-hutlöst pris.
Har den fortfarande kvar, en Philips 170b2 med 1280x1024 5:4 format.
Ersatte en 19" Nokia med trinitron rör.
Kan väl inte påstå att en 40ms panel gjorde mitt FPS spelande bättre.
Men en helt stabil bild var ju underbart för ögonen jämfört med en flimrande och suddig CRT !

Permalänk
Entusiast
Skrivet av walkir:

Det var KeyTronic som gällde 1999/2000

http://blogs.c.yimg.jp/res/blog-8a-85/ichi0346/folder/1201863/18/34758618/img_0

Ett par år senare svämmande marknaden över med mediatangentbord. Logitech MX500 kom 2002 som referens.

Jag vill minnas att det var många i min bekantskapskrets som körde med IBM model M för att de var så jvla goa.!
Jag slängde mina IBM model M till favör för Keytronics tangentbord. Den enda anledningen var att Model M saknade windows knappar.
Jag ligger vänder mig i graven fortfarande för detta trots att jag fortfarande lever. Ett model M idag går på från 1000kr och uppåt på begagnad marknaden.

Värt att nämna är att dessa tangentbord fortfarande tillverkas av UNICOMP. Finns med WINDOWS knappar!!!
http://www.pckeyboard.com/page/product/00UE4UPHA
Går även att få i beige färg och med PS2 kontakt. Köpte nyligen två st. Ett beige med PS2 och ett svart med röda WASD och en Röd Panic knapp istället för ESC. Kan bara säga att jag är helnöjd med dessa tangentbord. Ett beiged nyttilverkat Unicomp model M med win knappar slår ett keytronics på fingrarna alla gånger.

Mer info om Unicomp
https://www.youtube.com/watch?v=D7wmMZmMinM

Permalänk
Medlem

Mitt Retrobygge (målet var runt ’98 för mig)
Sen exploderade grafikkorten i prestanda efter ’99.

PIII 450 Mhz Slot-1 på 440BX mobo med 3x128Mb.
Nvidia TNT med 2 x Voodoo II i SLI.

Vill ha tag på P3 800Mhz i Slot-1
Sen är frågan om man ska h USB mus/kb eller om det är PS/2 som gäller.
Vill minnas min övergång till lowprofile var där. Har försökt med moderna
Mekaniska kb igen men kan idag bara programmera på lowprofile. :-/

Permalänk
Entusiast
Skrivet av riche:

Mitt Retrobygge (målet var runt ’98 för mig)
Sen exploderade grafikkorten i prestanda efter ’99.

PIII 450 Mhz Slot-1 på 440BX mobo med 3x128Mb.
Nvidia TNT med 2 x Voodoo II i SLI.

Vill ha tag på P3 800Mhz i Slot-1
Sen är frågan om man ska h USB mus/kb eller om det är PS/2 som gäller.
Vill minnas min övergång till lowprofile var där. Har försökt med moderna
Mekaniska kb igen men kan idag bara programmera på lowprofile. :-/

Jag anser att ps2 är att föredra då det är i princip strulfritt.

Men ett MÅSTE till en ps2 kulmus är ett program som heter ps2 rate. Med det programet ställer du in musens polling rate från en hackig ryckig mus till en mjuk följsam mus. Rena guldet!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Som jag minns det så var folk ovilliga att lägga några större summor på bildskärmar på den tiden. Många tog med skärmen från förra datorn eller köpte någon billig 17".

De som prioriterade skärmen brukade välja nån 17" eller 19" med trinitron-bildrör. Upplösningen brukade (i windows) vara 1024x768, 1152x864 eller 1280x1024. En del 19" gick fint ända upp till 1600x1200. Hade man riktigt gott om pengar, var någorlunda vältränad och hade ett stadigt skrivbord så var det 20-22" som gällde. Kostnad från 10k och uppåt men då var man också kung på lanet

Vanliga märken från den tiden var bland annat Nokia, ViewSonic, Belinea (budgetmärke), ADI och NEC.

Jag körde en Sony Multiscan CPD-G500 till min Pentium II på sent 90-tal... Tror jag körde ett Nvidia Riva TNT och ett Voodoo 2 under den perionden.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Jag har någon dator här bredvid mig med en AMD K7 Ahtlon 1050 MHz, 2 x Voodo 2 och et Radeon 9250. Moderkortet är från ECS Elitegroup. Funkar klass med Windows 98 för retro spel. Jag får inte häller glömma nämna det där Soudblaster Live! 5.1 Platnium med original fjärrekontroll till.

Just nu är Det Black and White, NFS II SE och Homeworld som spelas på den.

Edit*
Jag bör nog också säga att året 1999 var det året jag blev 18 och flyttade hemma från. Den gången hade jag bara min mammas gamla Pentium 100 MHz, 32 MB EDO RAM, Matrox PCI grafikkort med 2 MB och Windows 98.

Visa signatur

Main: Win 10 Pro, Gigabyte Z97X-SLI, i7-4790K stock, HyperX 4x4 GB PC-12800, GTX 960 2GB, Kingston m.2 128, GB SSD 18TB RAID lager.
HTPC: Win 10 Pro, Gigabyte Z97P-D3 i5-4570s, Crucial 4+4 GB PC-12800, Kingston SATA3 120 GB SSD, Asus Blu-Ray.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ixthys:

Jag har någon dator här bredvid mig med en AMD K7 Ahtlon 1050 MHz, 2 x Voodo 2 och et Radeon 9250. Moderkortet är från ECS Elitegroup. Funkar klass med Windows 98 för retro spel. Jag får inte häller glömma nämna det där Soudblaster Live! 5.1 Platnium med original fjärrekontroll till.

Just nu är Det Black and White, NFS II SE och Homeworld som spelas på den.

Edit*
Jag bör nog också säga att året 1999 var det året jag blev 18 och flyttade hemma från. Den gången hade jag bara min mammas gamla Pentium 100 MHz, 32 MB EDO RAM, Matrox PCI grafikkort med 2 MB och Windows 98.

Fan du bara måste komma och lana med oss på brain draim 3!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrodude:

Fan du bara måste komma och lana med oss på brain draim 3!

Skickades från m.sweclockers.com

Jag är inte så där jätte mobil då jag verkan har bil eller körkort och en sån gammal dator är bra mycket tung att släppa med på tåg.

Visa signatur

Main: Win 10 Pro, Gigabyte Z97X-SLI, i7-4790K stock, HyperX 4x4 GB PC-12800, GTX 960 2GB, Kingston m.2 128, GB SSD 18TB RAID lager.
HTPC: Win 10 Pro, Gigabyte Z97P-D3 i5-4570s, Crucial 4+4 GB PC-12800, Kingston SATA3 120 GB SSD, Asus Blu-Ray.