Fulkultur om jultraditioner, och Die Hard

Permalänk
Melding Plague

Fulkultur om jultraditioner, och Die Hard

I senaste avsnittet av Fulkultur avhandlas julen och deltagarnas traditioner. Självklart diskuteras även Die Hard och huruvida det är en julfilm eller inte.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hjälpsam

Its not xmas until Hans Gruber falls of the Nakatomi building.

Del av adventsttradition för oss

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Grym Rulle. Skulle inte klassa den som julfilm men däremot tradition till jul.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem

Die Hard och Ensam hemma, annars är det inte jul! Den censurerade Kalle Anka timmen kan SVT behålla...

Permalänk
Medlem

Haha! Jag tycker faktiskt att både ettan och tvåan är klara julfilmer. Och alltid när jag hör Dean Martin sjunga julmusik tänker jag direkt på Die Hard.

Ooooh the weather outside is frightful...

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem
Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk

Det är väl klart att det är en julfilm! Lika viktig tradition som julgranen och skinkan!

Visa signatur

"Jack of all trades, master of none."

Permalänk

@Ebmaister:
Håller med, Die hard (plus tvåan), Ensam Hemma och Ett päron till farsa firar jul är nog dom jag bara måste kolla på varje Jul.

Ska ta och pyssla ihop en sån här till granen i år. Glömmer alltid bort det.

Permalänk
Medlem

Ingen jul utan Gremlins

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Skrivet av Myllerman:

@Ebmaister:
Håller med, Die hard (plus tvåan), Ensam Hemma och Ett päron till farsa firar jul är nog dom jag bara måste kolla på varje Jul.

Ska ta och pyssla ihop en sån här till granen i år. Glömmer alltid bort det.
https://i.etsystatic.com/6698552/r/il/081833/1419918019/il_570xN.1419918019_gpgs.jpg

Haha, den där var ju läcker!
Undrar vad min bättre hälft skulle tycka om en sådan?

Visa signatur

"Jack of all trades, master of none."

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Myllerman:

@Ebmaister:
Håller med, Die hard (plus tvåan), Ensam Hemma och Ett päron till farsa firar jul är nog dom jag bara måste kolla på varje Jul.

Ska ta och pyssla ihop en sån här till granen i år. Glömmer alltid bort det.
https://i.etsystatic.com/6698552/r/il/081833/1419918019/il_570xN.1419918019_gpgs.jpg

Underbart! Jag är dock en av de som är av åsikten att Die Hard inte är en julfilm. Den bara råkar utspela sig under julen.

Visa signatur

How can we win when fools can be kings?

Permalänk
Skrivet av Ebmaister:

Haha, den där var ju läcker!
Undrar vad min bättre hälft skulle tycka om en sådan?

Den kanske förvisas till baksidan av granen eller liknande hehe.

Skrivet av Epic:

Underbart! Jag är dock en av de som är av åsikten att Die Hard inte är en julfilm. Den bara råkar utspela sig under julen.

Så är det nog men av nån anledning ger den mig mer julstämning/känsla än många riktiga Julfilmer !
Kanske för att action är en favoritgenre så kombinerat med Jul/Vinter blir det riktigt trevligt.
Dock som exempel ger inte filmen Long Kiss Goodnight med Samuel L. Jackson nån mysig julkänsla för mig även om den också utspelar sig på julen. Det är något speciellt med Die Hard, svårt att sätta fingret på vad exakt som ger den där julkänslan

Permalänk
Medlem

Die Hard 2 och Jingle All The Way är två måsten varje jul

Visa signatur

Intel 3550K@4,2GHz, GTX 1060 (I know, old stuff..)

Permalänk
Föredetting

Hade precis en diskussion om att inget originellt någonsin går på bio längre. Kollade SF:s hemsida, lo and behold, bland alla uppföljare till uppföljare och superhjältefilmer låg Die Hard. Visas utan text.

Har säkert sett den tio gånger, men blev faktiskt nästan sugen att se den i bioformat.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NidoKing:

Ingen jul utan Gremlins

Ja jäklar Gremlins är verkligen viktigt

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco