Ghost S1 - prestanda, format, community

Permalänk
Medlem

Hämtade ut den nyligen, var färdigbyggd själva chassit i stort sett vilket var skönt, delarna till höger om chassit var omlindad i bubbelplast. Ser nu att jag har ett tredje paket att hämta ut på coop som kom nyligen!

Som många har redan sagt så är det ett väldigt solid chassi och osar bra kvalité! Mitt kom som färdigbyggt och har inspekterat det lite grann, verkar inte vara snett eller någonting av den rangen.

Knappen som har tagits upp tidigare verkar vara bra men känns lite som "mjuk" alltså att att den wobblar lite beroende var man trycker med fingret samt som någon sa i tråden att ibland kan det låta lite som att det "knastrar". Överlag känns det bra, har inga delar dock inbyggt, får se om man väntar in till Zen2.

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem

Funderar på att bygga en costum loop i en ghost s1 med två st L tophats framåt hösten 19. Tänkte bygga den som jayz two cents. Men i hans video fick man aldrig några temps etc. Vet ni om någon annan byggt liknande med temps och ljudnivå? Har letar men inte hittat. Vill ha en ungefär hum om hur bra/dåligt det blir

Permalänk
Administrativ avgift

@EroHebi: https://www.sweclockers.com/galleri/14484-anaconda-ghost-s1-c... får ganska bra temps , hämta inspiration men rent generellt en 240mm rad bör täcka dig. Du får inga överklockningstemp men helt okej temps endå

@Bewise Sweet , jag själv väntar på att få en ny riser + ev ny spine då min är sne. Får ploppa i toppen och ena sidopanelen sitter lite löst så man kan böja. Inget som påverkar om man inte flyttar chassit men endå något som stör mig. Patrik har sagt att de fokuserar på att folk ska få sina chassin och sedan öppnar de upp ärenden mot fabriken

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

@EroHebi: https://www.sweclockers.com/galleri/14484-anaconda-ghost-s1-c... får ganska bra temps , hämta inspiration men rent generellt en 240mm rad bör täcka dig. Du får inga överklockningstemp men helt okej temps endå

Kollat den oxo så klart sjukt grymt bygge. Högt över min skill lvl dock. Hade tänkt köra två 240mm rads en på top en i botten. Ingen moddning på chassi, ska vara som den är. Jag ha en 2080ti och en 8700k alt 8086k som jag tänkt Delida. Dom nya 9xxx går så högt i temp. Planen är att ha OC på både GPU och CPU.

Permalänk
Administrativ avgift

@EroHebi: dom nya 9xxxx går högt i temps för att XMP profiler och moderkorts auto överklockning boostar upp den o sätter alldeles för hög volt. Kör min 9900k i 4.7Ghz med 1.1v och har skitbra temps

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

För info så går det tydligen att få plats med en Noctua NF-A12x15 under NH-L12 förutsatt att man har minnen utan heatspreaders. Här är en användare som plockat bort headspreadersen på sina Gskill ripjaws:

Källa: https://www.reddit.com/r/sffpc/comments/9q07wq/nfa12x15_botto...

Permalänk
Medlem
Skrivet av FL3JM:

För info så går det tydligen att få plats med en Noctua NF-A12x15 under NH-L12 förutsatt att man har minnen utan heatspreaders. Här är en användare som plockat bort headspreadersen på sina Gskill ripjaws:

https://i.imgur.com/ADztAWF.jpg

https://i.imgur.com/2QLOhUg.jpg
Källa: https://www.reddit.com/r/sffpc/comments/9q07wq/nfa12x15_botto...

Frågan är om det är bättre eller sämre kylning eftersom gapet mellan fläkt och kylare blir större, med ett hyggligt glapp i mitten. Kanske behöver "täta" gapet så fläkten drar luft genom flänsarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av FL3JM:

För info så går det tydligen att få plats med en Noctua NF-A12x15 under NH-L12 förutsatt att man har minnen utan heatspreaders. Här är en användare som plockat bort headspreadersen på sina Gskill ripjaws:

https://i.imgur.com/ADztAWF.jpg

https://i.imgur.com/2QLOhUg.jpg
Källa: https://www.reddit.com/r/sffpc/comments/9q07wq/nfa12x15_botto...

Sådär körde jag förut med mitt gamla Impact VII, där fläkten även kylde RAMstickorna. Jag kan inte dra mig till minnes att jag fick jättemycket bättre temp, men ljudnivån var lite behagligare. Jag skulle säkert kört så nu med, men är lite för feg för att ta loss värmespridaren från mina G.skill, de kostar ju mer än CPU xD

Visa signatur

-~=| Louqe Ghost S1 MKII, Ryzen 5800X3D, Nvidia 4070 FE |=~-

Permalänk
Medlem

Sålde chassit till en polare som intressant nog ville ha hjälp med bygget, så här kommer feedbacken:

  • powerknappen är under all kritik, som många säger måste man trycka flera gånger, detta ledde till att vi i onödan skruvade isär chassit och började felsöka kopplingen.

  • led:en funkar inte öht oavsett hur man kopplar kablarna. Mobot är OK.

  • kablarna till power/led är ju analt korta. Precis så att pins på mobo böjs lite eftersom kablarna kläms under nätagget.

  • en av skruvarna till en sidoplåtarna var så hårt isatt att hela gängen lossnade när vi lossade skruven. Förmodligen var skruven lite för tjock eller gänghålet för litet. Som tur var verkar man ju kunna vända plåten uppochner

  • ett par små kantstötningsr från fabrik där färgen lossnat. Som tur var ingenstans där det riktigt syns. Verkar helt horribelt känsligt/enkelt stt stöta bort ”färg”, passa er när tophat monteras.

  • tophat. Vad ska man säga. Ett jävla meck. Skruvar man den hårt så går den inte att montera, för lätt stt den blir ”sned” och inte går ner 100%. Man får lätta alla skruvar och ”rucka” tills den faller ned. Skruvade man sen åt allt 100% så blev det 1/2mm för tajt för att grillen skulle gå ned, så återigen fick man låta skruvarna va lite lossade.

  • skruvsrna som ska fästa mobot i distanserna hade så små skallar att dom nästan gick rakt igenom hålen på mobot! Om det var feltänkt, vi som fick fel skruvar eller bara hade ovanligt stora hål låter jag vara osagt.

  • precis som någon annan sa så var det otroligt meckigt att få fast backplate för anslutningar, fick ge den kärlek med tång. Aldrig varit med om detta tidigare

Allt ovan kanske är ”småsaker” men ändå i min mening rimlig kritik på ett relativt dyrt chassi där ”kvalité” är det som det tjatats om under 9 månaders försening.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FL3JM:

För info så går det tydligen att få plats med en Noctua NF-A12x15 under NH-L12 förutsatt att man har minnen utan heatspreaders. Här är en användare som plockat bort headspreadersen på sina Gskill ripjaws:

https://i.imgur.com/ADztAWF.jpg

https://i.imgur.com/2QLOhUg.jpg
Källa: https://www.reddit.com/r/sffpc/comments/9q07wq/nfa12x15_botto...

Spontant känns det som att en L12S är en bättre lösning då med tanke på att du får rätt fläkt från början samt att du inte har glappet i flänsen som L12 har. Vad jag har sett så är det riktigt enkelt att böja till en L12 så den passar.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem

Hei!

Ville det være mulig, med en medium 'asshat' i bunnen, å montere en 120 mm AIO under PSU, samt en vanlig 120x25mm vifte under hovedkortet?

Tenker noe slikt:

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadline:

Hei!

Ville det være mulig, med en medium 'asshat' i bunnen, å montere en 120 mm AIO under PSU, samt en vanlig 120x25mm vifte under hovedkortet?

Tenker noe slikt:

https://i.imgur.com/PtDynAo.png

Ja det borde det vara, men då kanske du behöver använda en slim-fläkt (15mm) på 120mm AIO kylaren - osäker om man får plats med en vanlig fläkt + en 120 mm AIO under PSU:n men det kanske går med rätt kabelhantering.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadline:

Hei!

Ville det være mulig, med en medium 'asshat' i bunnen, å montere en 120 mm AIO under PSU, samt en vanlig 120x25mm vifte under hovedkortet?

Tenker noe slikt:

https://i.imgur.com/PtDynAo.png

Det är nog rimligt, jag har tittat på om jag ska montera en magicool 120mm rad+ en 25mm fläkt under mitt psu idag utan tophat. Det ser ut som att det precis ska få plats om jag tar bort lite från chassit. Men har du tophat så beroende på hur din radiator ser ut så ska det gå. Magicool är ganska tacksamma för detta eftersom dom har mera hundhöron som anslutningar jämför med många aio och går därför klämma in mellan plåten.

Titta på denna bild så ser du att det är som ett V mellan anslitningarna det är önskvärt för ett sådant projekt.
http://static1.caseking.de/media/image/thumbnail/wara-381_war...

Om du byter plats så att radiatorn är över är det lättare att få plats med en 25mm fläkt.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Sålde chassit till en polare som intressant nog ville ha hjälp med bygget, så här kommer feedbacken:

  • powerknappen är under all kritik, som många säger måste man trycka flera gånger, detta ledde till att vi i onödan skruvade isär chassit och började felsöka kopplingen.

  • led:en funkar inte öht oavsett hur man kopplar kablarna. Mobot är OK.

  • kablarna till power/led är ju analt korta. Precis så att pins på mobo böjs lite eftersom kablarna kläms under nätagget.

  • en av skruvarna till en sidoplåtarna var så hårt isatt att hela gängen lossnade när vi lossade skruven. Förmodligen var skruven lite för tjock eller gänghålet för litet. Som tur var verkar man ju kunna vända plåten uppochner

  • ett par små kantstötningsr från fabrik där färgen lossnat. Som tur var ingenstans där det riktigt syns. Verkar helt horribelt känsligt/enkelt stt stöta bort ”färg”, passa er när tophat monteras.

  • tophat. Vad ska man säga. Ett jävla meck. Skruvar man den hårt så går den inte att montera, för lätt stt den blir ”sned” och inte går ner 100%. Man får lätta alla skruvar och ”rucka” tills den faller ned. Skruvade man sen åt allt 100% så blev det 1/2mm för tajt för att grillen skulle gå ned, så återigen fick man låta skruvarna va lite lossade.

  • skruvsrna som ska fästa mobot i distanserna hade så små skallar att dom nästan gick rakt igenom hålen på mobot! Om det var feltänkt, vi som fick fel skruvar eller bara hade ovanligt stora hål låter jag vara osagt.

  • precis som någon annan sa så var det otroligt meckigt att få fast backplate för anslutningar, fick ge den kärlek med tång. Aldrig varit med om detta tidigare

Allt ovan kanske är ”småsaker” men ändå i min mening rimlig kritik på ett relativt dyrt chassi där ”kvalité” är det som det tjatats om under 9 månaders försening.

En hel del som haft liknande problem. Jag får väl skatta mig lycklig att jag klarat mig rätt bra. Så här upplevde jag chassit/byggprocessen.

1. Powerknappen: Hade inga problem med att knappen inte registrerar tryck, men däremot så var den rätt trög och behövde en del kraft för att bottna. Läst att andra upplever samma sak här.

2. LED & kablage till knapp/LED: Inga problem med lampan här. Någon form av märkning på kablarna hade ju dock varit önskvärt så man slipper detektivarbete. (Alternativt en liten lapp med instruktioner i lådan). Jag klarade mig ganska bra med längden på kablarna , men de är på tok för korta för dem som har anslutningarna på andra sidan moderkortet, något som jag anser man borde haft en lösning på sedan långt tillbaka. (T.ex. kunde man skickat med två olika längder kablar med möjlighet att enkelt byta på knapp-sidan.)

3. Skruvar: Fabriken hade spänt skruvarna lite väl hårt. Slapp dock problemet med gängor som går lös.

4. Tophats: Kanske det största problemet, herregud säger jag bara. Hur dessa ens gick igenom prototypstadiet är bortom mitt förstånd. Ju mindre tophatstorlek ju mer problem med böjda metalldelar har man. Dessutom är montering av hattarna inte särskilt stabil och gedigen, 4 pyttesmå skruvar ska stå emot eventuella stötar (som kan, och förmodligen kommer uppstå).
Misstänker att metalldelarna, i synnerhet ju mindre de är, har en tendens att "warpa" under anodiseringsprocessen, pga. värme/syrabad.
Personligen tycker jag man borde slopa den befintliga hattdesignen och sätta sig vid ritbordet igen, speciellt då hattarna till stor del är det "säljande konceptet" med chassit.

5. I/O-skydd: Upplevde inga problem med att få i moderkortets i/o-skydd. Det satt dock rätt löst jämfört med t.ex. ncase m1 och andra chassin man byggt i.

6. GPU Riser: Upplevde risern som en aning längre än vad den behöver vara, samt väldigt styv att arbeta med, en dålig kombination i ett litet chassi. Inget som medförde problem att bygga utan mest en observation. Jag antar att man kanske haft pciexpress-anslutningen lite längre ned vid något tillfälle.

7. Skick vid leverans: Absolut inga problem med stötta kanter, halvdassig ytbehandling eller gängor som sitter på olika djup på mitt exemplar. Får väl känna mig lyckligt lottad

8. Ingen höjdare att försöka få plats med sina 2,5" ssd-diskar i chassit. Inte så mycket pga. platsbrist, för plats finns ju dels i hdd-bracket samt sidan om/bakom psu med hjälp av lite dubbelhäftande tejp. Det var snarare kablage från psu som orsakade svårigheter att få plats. Custom kablage till psu är "nästan" ett måste i ghost.

Överlag är själva chassit väldigt snyggt och bra designat, med ett par mindre detaljer man kanske skulle behövt putsa till.
Men hattarna får tyvärr underkänt. Problemen med hattarna borde man upptäckt ganska tidigt, antingen i prototypstadiet, eller när man fick hem första fabriksexemplaren. Får hoppas man tar tag i hattdesignen innan man börjar kränga allt för många fler spöken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Spontant känns det som att en L12S är en bättre lösning då med tanke på att du får rätt fläkt från början samt att du inte har glappet i flänsen som L12 har. Vad jag har sett så är det riktigt enkelt att böja till en L12 så den passar.

Hittade denna video som förklarar hur man ska göra. Intressant. Vore spännande med lite temps å se om det är värt besväret
https://youtu.be/6HlKnN3koVg

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av FL3JM:

Hittade denna video som förklarar hur man ska göra. Intressant. Vore spännande med lite temps å se om det är värt besväret
https://youtu.be/6HlKnN3koVg

Skickades från m.sweclockers.com

Kolla på hans film när han sätter ihop sin dator istället, det tar han 8min att förklara men 7sekunder att utföra.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem

Böjer man heatpipes för mycket fungerar de inte som de ska längre. Värt att ha i åtanke. Kör man med L12 och 80-mm fläkten slipper du även de flesta problem med att minnena är för höga.

Jag skulle bara rekommendera L12S till de som är beredda på att kanske få skrota kylaren och köpa en vanlig L12 om det inte visade sig funka riktigt.

Visa signatur
Permalänk

Lite temps i mitt bygge:

9700K @ stock
Minne @ 3000 Mhz
Noctua NH-L12 kylare (med endast 90 mm fläkten)
Noctua NF-F12 fläkt under nätagget
Fan mode "Standard" i UEFI

Med sidopaneler och grill på plats når jag 115 grader inom 5 min av Prime95 Blend och får avbryta. Med 3DMark TimeSpy stress test (20 min) når jag som max 68 grader och ligger i genomsnitt kring 55-60 grader.

Någon annan med liknande kylare/CPU-kombo som kan kommentera om tempsen är rimliga eller om någonting är fel?

Visa signatur

Case: Louqe Ghost S1 Limestone w/o TopHat Motherboard: ASRock Z390 Phantom Gaming-ITX/ac CPU: Intel Core i7 9700K 4,0GHz @ 1,01V RAM: Ballistix Sport AT DDR4 3000MHz 2x8GB GPU: INNO3D GeForce RTX 2080 X2 OC SSD: Samsung 970 EVO 500GB + Crucial MX500 2TB PSU: Corsair SF600 v2 Heatsink: Noctua NH-L12 Monitor: Asus ROG Swift PG279Q Keyboard: CM Storm Quickfire Rapid (Cherry MX Red) Mouse: Razer Deathadder Laptop: MacBook Air 13" mid-2012 Phone: iPhone SE

Permalänk
Medlem

Vet inte hur varm 9700K går men jag kör en stor fläkt som sagt som utsug och har en tophat med två stora fläktar som utsug också. Ligger på 33*C med en 1800X vid 3.9ghz 1.3125V i idle och når upp mot 70*C eller strax över vid Prime95. Aldrig 80+. Detta är alltså med alla sidopaneler och locket på.

Permalänk

@CooingPendulum: Provade byta version på Prime95 till en version som inte kör AVX-instruktioner. Då sänktes tempsen med 10 grader till 105, bättre men fortfarande för hett. Skall prova mounta om CPU-kylaren så får vi se.

Visa signatur

Case: Louqe Ghost S1 Limestone w/o TopHat Motherboard: ASRock Z390 Phantom Gaming-ITX/ac CPU: Intel Core i7 9700K 4,0GHz @ 1,01V RAM: Ballistix Sport AT DDR4 3000MHz 2x8GB GPU: INNO3D GeForce RTX 2080 X2 OC SSD: Samsung 970 EVO 500GB + Crucial MX500 2TB PSU: Corsair SF600 v2 Heatsink: Noctua NH-L12 Monitor: Asus ROG Swift PG279Q Keyboard: CM Storm Quickfire Rapid (Cherry MX Red) Mouse: Razer Deathadder Laptop: MacBook Air 13" mid-2012 Phone: iPhone SE

Permalänk
Medlem

Får jeg plass til en slik heatsink på en 'bakmontert' M.2 SSD? https://bit.ly/2PFPpIu

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadline:

Får jeg plass til en slik heatsink på en 'bakmontert' M.2 SSD? https://bit.ly/2PFPpIu

Ja, jag har en monterad i min.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadline:

Får jeg plass til en slik heatsink på en 'bakmontert' M.2 SSD? https://bit.ly/2PFPpIu

Jag kör också med en sådan på mitt ASRock moderkort och den får precis plats.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Louqe Ghost S1 Moderkort: Asrock z370 Gaming-ITX/ac CPU: Intel i7 8700 Kylare: Noctua NH-L12 + NF-A12x15 Minnen: 2x8GB Ballistix Elit @ 3466MHz PSU: Corsair SF600 v2 GPU: EVGA GTX 1080 Ti SC2 SDD: Samsung 960 EVO 250GB NVMe + Samsung 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

någon som har fått igång ett bra x299 system i Ghosten.. ännu??

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem

@moreempty: mosade in ett själv, verkar rulla har inte kollat temps, men.. 240 aio bör väl lira fint.

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk

Någon som lyckats peta in dammfilter i gjosten?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christoffervarholm:

Någon som lyckats få in vattenkylning i den utan tophat eller vinkelslip

Skickades från m.sweclockers.com

Finns i galleriet. En kille som har 140mm AIO istället för PSU.hsr istället en annan lösning för ström.

Permalänk
Medlem

@Monarchy: Sätter dock krav på extern psu.

Permalänk
Medlem

Dåligt med information på hemsidan vad gäller leverans och framtidsvisioner, det går ju att beställa på hemsidan men står ingenting om när leverans kommer ske, och antar att det lär dröja eftersom alla som finansierade projektet på kickstarter inte ens fått sina chassin än. Även oklart när de siktar på att chassit ska finnas i vanlig butik. Någon som vet om de har uttalat sig om det?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Dåligt med information på hemsidan vad gäller leverans och framtidsvisioner, det går ju att beställa på hemsidan men står ingenting om när leverans kommer ske, och antar att det lär dröja eftersom alla som finansierade projektet på kickstarter inte ens fått sina chassin än. Även oklart när de siktar på att chassit ska finnas i vanlig butik. Någon som vet om de har uttalat sig om det?

Skickades från m.sweclockers.com

De har skrivit i Slack att produktionen av Batch 2 har påbörjats och de kommer förmodligen börja skicka chassina redan i januari, men hade tagit detta med en nypa salt med avseende på problemen de haft med den nuvarande fabriken (förseningarna + defekter).

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII