Borttagning av SSD gör så inte WIN 7 bootar.

Permalänk

Borttagning av SSD gör så inte WIN 7 bootar.

Tjenare alla,
Såååå....
Har 3 vanliga diskar och en SSD hårddisk som sitter i en av burkarna hemma, varav windows 7 körs på en av de vanliga diskarna.
Jag känner att jag jättegärna vill ta ut SSD disken och koppla in i en annan dator.

Trots att SSD är tom så vägrar WIN7 boota upp efter jag tagit ur SSD ur datorn.

Någon som vet hur jag säkert tar bort SSD ur burken utan att Windows 7 får problem?
Är det något jag bör göra i disk hanteraren innan jag tar ut SSD disken?

Kan det vara så att jag måste installera om WIN7 om jag plockar bort disken? Har nämligen en massa bilder lagrat på dessa 3 vanliga diskarna. Vill helst inte sitta och installera om systemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av albin2009:

Tjenare alla,
Såååå....
Har 3 vanliga diskar och en SSD hårddisk som sitter i en av burkarna hemma, varav windows 7 körs på en av de vanliga diskarna.
Jag känner att jag jättegärna vill ta ut SSD disken och koppla in i en annan dator.

Trots att SSD är tom så vägrar WIN7 boota upp efter jag tagit ur SSD ur datorn.

Någon som vet hur jag säkert tar bort SSD ur burken utan att Windows 7 får problem?
Är det något jag bör göra i disk hanteraren innan jag tar ut SSD disken?

Kan det vara så att jag måste installera om WIN7 om jag plockar bort disken? Har nämligen en massa bilder lagrat på dessa 3 vanliga diskarna. Vill helst inte sitta och installera om systemet.

Det är antagligen så att när du installerade Windows så bestämde sig Windows för att lägga bootloadern på din SSD. Om så är fallet så vet jag faktiskt inte om det är möjligt att rädda utan att installera om Windows. Du kan pröva att plocka bort SSD, och försöka återställa Windows igenom installationsprogrammet som du bootar ifrån.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Först så ta och titta i "Disk manager" så att inte SSD-disken är aktiv som MBR (master boot recorder) eller GPT (GUID Partition Table). Gör den det så är det SSD'n som är aktiv boot disk och då måste den vara kvar.

Det ska gå och flytta över boot till din vanliga disk, men jag är inte helt säker på hur.

Visa signatur

-~=| Louqe Ghost S1 MKII, Ryzen 5800X3D, Nvidia 4070 FE |=~-

Permalänk

@Louwsy Shroom:
Tacksam för svar! Jag provar detta ikväll.
Menar du att jag ska köra in WIN7 installation skivan och se om detta kan reparera win efter borttagning av ssd?

@Shinzou:
Tack för svar!
Har också hört om detta och att man kan flytta över, men ska tydligen vara komplicerat?
Frågan är hur bara, ska kolla närmare på detta.
Kollar ikväll om disken är MBR eller GPT.

Permalänk

Jag kan även fråga detta:

Kommer att köpa en till SSD på 150 GB som jag drar in nya winows på idag.
Kan jag då senare köra in SSD från andra datorn i den nya datorn utan problem?
Eller bör båda SSD sitta i ifrån början vid installation av nytt Windows?

Permalänk
Medlem
Skrivet av albin2009:

@iBurningMan:
Tacksam för svar! Jag provar detta ikväll.
Menar du att jag ska köra in WIN7 installation skivan och se om detta kan reparera win efter borttagning av ssd?

@Shinzou:
Tack för svar!
Har också hört om detta och att man kan flytta över, men ska tydligen vara komplicerat?
Frågan är hur bara, ska kolla närmare på detta.
Kollar ikväll om disken är MBR eller GPT.

Alltså det är från min sida en rövare då jag aldrig har råkat ut för det. Pröva att boota ifrån Windows 7 DVD/USB eller vad du nu använder, så du kommer in i installationsprogrammet. Kolla sedan om det finns en reparara, återställa, eller något dylikt. Gör detta utan att SSD är ikopplad. Förhoppningsvis så kanske den funktionen kan installera om bootloadern utan att du behöver installera om hela Windows.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

@albin2009: Helst bör du endast ha disken du ska installera Windows på i datorn under själva installationen, just för att slippa såna här problem. Sen kan du flytta runt diskar bäst du vill, och skulle du ha flera diskar som är bootbara i datorn så är det bara att ställa in bootordningen i BIOS så att datorn bootar från rätt disk.

Permalänk
Medlem

Snälla ta en backup av alla dina bilder innan du börjar mixtra med det här!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@albin2009: Av någon anledning är det krångligt att reparera eller skapa Master boot record för windows, du kan kolla vad denna sida skriver detta https://support.microsoft.com/sv-se/help/927392/use-bootrec-e...

Jag hade kopplat bort SSDn och bootat Windows 7 installationsmedia för att sedan testat det som skrivs på sidan som jag länkade.

Du kan även kolla hur programmet EasyBCD fungerar https://www.sevenforums.com/tutorials/209885-bootmgr-move-c-e...

Edit: Och gör som mmarks skriver, ta backup på alla bilder och andra filer som du inte vill förlora.

Edit 2: Här har du ytterligare en guide som beskriver hur man kan fixa windows boot problem https://www.sevenforums.com/tutorials/105541-startup-repair-r...

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Plocka bort allt från SSD, så att du kan formatera utan bekymmer efteråt, sen gör som iBurningMan skrev? Jag har för mig att jag sett något liknande innan som svar på samma problem.

I bästa fall så vill du bara ha i en disk (den du vill installera os på) när du gör nyinstallationer etc för att inte få detta problemet i framtiden.

backup på allt som inte får försvinna är alltid ett måste när man börjar pilla med sådant här.

Visa signatur

-~=| Louqe Ghost S1 MKII, Ryzen 5800X3D, Nvidia 4070 FE |=~-

Permalänk

@albin2009: Du får inte upp något meddelande när du försöker boota?

Antar du att redan dubbelkollat boot-ordningen eller kanske provat kört F11 (boot menu) ? Annars rekommenderar jag detta som första steg.

Permalänk

@SneakyButcher:
Har testa köra boot meny samt boot order men utan resultat!

@mmarks:
Givetvis tas backups innan jag gör något med dessa hårddiskar ja!

@perost @Louwsy Shroom :

Verkar nästan vara lite för pilligt det där, något man bör labba lite med innan man gör.
Bästa kanske är att ta smällen och dra en ny och fräsch installation av systemet.

By the way, vilket OS föredrar ni? Jag spelar väldigt mycket och tycker WIN10 är otroligt mycket segare än vad WIN7 är.
Sen kan man ju köra program som ändrar looking men men...

Och just det, tack för alla tips och hjälp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av albin2009:

By the way, vilket OS föredrar ni? Jag spelar väldigt mycket och tycker WIN10 är otroligt mycket segare än vad WIN7 är.
Sen kan man ju köra program som ändrar looking men men...

Personligen är det en ickefråga, windows 7 kommer om drygt ett år inte längre att få säkerhetsuppdateringar så i min värld finns bara windows 10 (om man ska köra windows). https://www.microsoft.com/en-us/windowsforbusiness/end-of-win...

Permalänk
Medlem
Skrivet av albin2009:

@SneakyButcher:
Har testa köra boot meny samt boot order men utan resultat!

@mmarks:
Givetvis tas backups innan jag gör något med dessa hårddiskar ja!

@perost @iBurningMan :

Verkar nästan vara lite för pilligt det där, något man bör labba lite med innan man gör.
Bästa kanske är att ta smällen och dra en ny och fräsch installation av systemet.

Det som är problemet är att BIOS bootar till den lilla reocovery partitionen. Sen i sin tur bootar den "Windows" partitionen.
Det man måste göra är antingen att försöka manuellt kopiera över recovery partitionen och sedan boota på den, och ställa rätt Windows partitionens boot info i recovery biten, alt koppla bort recovery partitionen helt, och manuellt göra Windows partitionen till boot och Windows.

Kort sagt... det går, men är ett sabla jobb.

Hade det varit ett nyare OS, hade jag utan tvekan sagt, installera om.
Men att installera om Win 7 tar sin lilla tid...

Om du väljer att göra detta, föreslår jag du tar ner och förbereder allt som drivare och en WSUS offline uppdatering. Där är nämligen en bugg i Windows update som gör att den står o tuggar i halv evighet med nyinstallerat Win 7, och då kan WSUS offline hjälpa enormt. Du får ner nästan alla uppdateringar i förväg, som du lägger på disk-mapp/USB och sedan installeras det från den. Med detta kan du få igång o vid liv en Win 7 på ca 4-5 timmar från scratch.

Sen till att du har Windows nyckel o skiva bara först.

Skrivet av albin2009:

By the way, vilket OS föredrar ni? Jag spelar väldigt mycket och tycker WIN10 är otroligt mycket segare än vad WIN7 är.
Sen kan man ju köra program som ändrar looking men men...

Och just det, tack för alla tips och hjälp!

Personligen kör jag Win 8.1 för speldatorn. Man slipper Windows 10s stutter och X-box problem, man slipper "installera om" 1-2 gånger per år och man får ändå fördelar som modernt OS som USB3 nativt, NVMe stöd nativt, automatiska drivare om man vill och säkerhetspatcher till iaf 2023 och de flesta Win 7 drivare/mjukvaror fungerar klockrent i OSet, utan bråk som de ibland gör med Windows 10.

Det är inte perfekt dock, då man behöver en 3:e part startmeny. Men å andra sidan finns där antal av dessa som ger sig bra balans mellan högerklicksmenyerna (genvägarna) på Win 10 och de senaste program/dokument mm från Win 7 och du kan fästa program där som man vill ha, utan några tiles

Jag helt enkelt väntar på att Windows 10 ska mogna till nivån att det är bra nog att byta. Så jag har test maskin som jag kör Win 10 på för att se vad de gör... Både 1709 och 1803 har dock gett rätt stora problem, så jag är tillbaka till 1703 på den just nu. Tanken är dock att den ska få nya 1809 (eller vad den nu kallas) till våren, när de flesta mindre buggar rättats till, så får vi se.