Presentationstråd för nya (och gamla) medlemmar

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av glad_katt:

Okej, jag är nog helt seriöst den 8:e personen som också heter DANIEL!

Hej hej iaf, bor i Malmö. 34 år gammal. Pluggade ekonomi på universitetet men föräldraledig för tillfället med en alldeles för tidigt född liten krigarprinsessa i vecka 25 på 698 gram. Hennes tvillingsyster var dessvärre inte lika stark i bataljen som kallas livet. Mycket motgångar den sista tiden och inte många som förstår vad man gått igenom.

Lite bittert så valde jag nog fel pluggväg i livet då jag egentligen är en teknik- och digitalnörd med allt från mobiler, smarta hem, nätverkslösningar till bra datorer. Kört Quakeworld sedan 1996 och gör det fortfarande då och då. Detta har verkligen format mitt liv på ett särskilt vis. Dock blivit mer bf4, bf1 och nu bfv de sista åren, mest ihop med vänner.

Spelar badminton varje vecka och reser så mycket jag kan, 40 länder and counting. Är vegetarian. Älskar katter. Nitlott i livet med en partner som är pälsdjursallergiker

Sänder en tanke och kärlek till dig och familj. Hoppas att krigarprinsessans fortsatta resa genom jordelivet fortgår med så lite komplikationer som möjligt så att att hennes systers resa vidare från jordelivet eventuellt med tiden blir mindre smärtsamt att tänka på.

Mvh Micke med en liten 19 månaders krigarprinsessa som spenderade sina två första månader på Neonatalen.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Hedersmedlem

Grüß Gott!

Micke heter jag och jag är 40 år gammal på pappret, 20 år mentalt och 60 år fysiskt. Jag bor tillsammans med sambo, 2 st hundar av blandade valörer och vår gemensamma dotter på 19 månader.

Jag upptäckte Sweclockers 2003 när jag försökte spara tusentals SMS/MMS från en Sony-Ericsson P800 till en annan telefon. Varför jag ville det minns jag inte - troligen kvinnorelaterat - men det misslyckades och det är inget jag gråter över idag.

Har ett motorintresse sedan många år tillbaka och har liksom @Farthinder en förkärlek för VW Corrado som jag köpte som första "sportbil" 2003. Idag kör jag en mer förnuftig familjebil från Rüsselsheim.

Innan jag blev familjefader så spenderades rätt mycket tid på hundarna, med både utställning, rallylydnad och även tävlingar i agility. Det är dessvärre lagt på is på obestämd tid. Barn är tidstjuvar.

Mitt datorintresse vaknade någon gång på 80-talet då min fader jobbade på IBM och brukade låna hem datorer som jag och min bror kunde leka med. Att hänga med pappa på hans arbetsplats var även det som en dröm. Datorer, coola printers, sparkcyklar i ett kublandskap och robotar (som förvisso bara tog sig från A till B med last via bestämde slingor, men det var coolt nog för en liten parvel).

Det var förövrigt på IBM som han via en företagstävling vann, vad som skulle bli min första egna IBM PC, en fabriksny 486 DX-33 med modermodem och allt. Året var 1989-ish. Då var jag kung i trakten säkert en månad.

Jag fick även en Amiga 500 under slutet av 80-talet. Den var redan begagnad och köpt via gula tidningen och den kom i en gammal brun läderkoffert tillsammans med massor av pirat.. privatkopierade spel och 2 st TAC-2 joysticks. Det var den bästa julklappen en liten jag kunde önskat mig!

Jag spelar helst tunga strategispel i min ensamhet där jag kan få sitta och snöa in mig ordentligt och få utlopp för mina diktatorsfantasier. Jag jobbar förövrigt med pendeltåg och jag har troligen ett längre skägg än dig.

P.S. Centraleuropeisk husmanskost är milsvida bättre än svenska husmanskost.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem

Jimmy, 30+ från Stockholm.
Har alltid varit lite av en nörd sen man var en liten parvel och spela Amiga och Nintendo men intresset vart genast större innan millennieskiftet när man fick första dator och några år senare hade jag självförtroende nog att bygga eget, kommer ihåg att jag snöade in på nätdelar en tid med.
I övrigt hänger man på Geeks discord och lirar lite spel, ev fiskar eller cyklar om det finns ork, har majonnäs på nästan allt (IT'S GOOD FOR YOU) och tycker om hundar då dom tycker om mig.

Lite sjukt att man varit med sedan 03 och kul att Sweclockers fortsätter att hänga med när allt annat går i graven känns det som

Permalänk
Medlem

Erik 37 år gammal från Norrköping.
Började med Swecs datorbyggarskola 2006 som var mitt första egna bygge. Efter det blev jag besatt av tyst Sff gaming. Har snöat in så pass mkt att jag inte får till en ny dator nu. DAN A4 är för stort. Hades Canyon nuc är för högljutt. Just nu sitter jag med en allt i ett som jag byggt av ek och skruvat fast befintlig rigg i.
Djur välkomnas ej då jag är allergisk. Har dessutom två små monster hemma som ställer till nog med besvär.
Längtar efter snön så skidorna kan användas. Borde bott i norr.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

Tja! Heter Johnny och är 30+. Nörd sedan barnsben. Hängt här på SweC sedan 2006-7 någonting. Detta är mitt andra konto då jag ”söp bort” det andra. Intressen är hårdvara, spel, skateboard och teknik i alla dess slag. Överklockning ligger varmt om hjärtat och tävlat en del förr. Jobbar i grön uniform och på fritiden är jag med familjen (fru och 2 små) eller håller på med mina hobbys

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Citera för svar!"

Speedrunner

Permalänk
Medlem

Detta är lite roligt.

Jag heter Thomas, 36 år, jobbat med IT officiellt sedan 2009 men har haft intresse sedan högstadiet. (För er som är unga så var det i slutet av 1900-talet. Ja, det fanns en tid före år 2000. )
Jag har varit mer eller mindre aktiv på SweC sedan 2009, men har smugit runt här tidigare också. Bor i västra Sverige nånstans, har en katt (vad annars?) och en bil som emellanåt prövar både tålamod och plånbok. Spelar piano och förr även fiol och klarinett, och har tänkt lära mig spela gitarr åtminstone någorlunda väl.

Har skaplig koll på pris/prestanda och håller mig uppdaterad på CPU/GPU och annat. Byggde ny dator förra året, men har inte lagt upp något galleri ännu.

Jag är överlag en positiv person, och tror det bästa om folk tills motsatsen är bevisad. Tålamod finns, men det har en gräns.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av Überklass:

Sänder en tanke och kärlek till dig och familj. Hoppas att krigarprinsessans fortsatta resa genom jordelivet fortgår med så lite komplikationer som möjligt så att att hennes systers resa vidare från jordelivet eventuellt med tiden blir mindre smärtsamt att tänka på.

Mvh Micke med en liten 19 månaders krigarprinsessa som spenderade sina två första månader på Neonatalen.

Tack kompis, värmer <3. Hoppas din tid på neo och allt vad det innebär även i efterhand gick väl och är förbi!

Visa signatur

Alla andra har visst sin gear här. Då får jag väl joina e-penisleken för att inte känna mig utanför: https://classic.prisjakt.nu/list.php?l=2488576&view=m

Permalänk
Medlem

Namn: Håkan.
Ålder: Jag är kille på 40 år. En levande fossil enligt vissa yngre datorspelande individer, men å andra sidan är det skönt att slippa gå med blöja.

Status: Bor tillsammans med min familj. Fru och två barn i en närförort till Stockholm.
Frun är oftast glad förutom när hon är irriterad. Barnen är sams ibland. Det är faktiskt ganska trevligt när det sker.

Yrke: Har en utbildning inom programmering men valde en annan väg i livet. Har ett jobb som får duga just nu. Men det lär bli mer studier framöver.

Gillar: Fotboll, tennis, äventyr, båtar, bilar, film, bio, serier, datorspel, teknik, korsord, matematik, dykning etc. Listan kan göras hur lång som helst. Man kan sammanfatta det med: "Innestående kapital - Spenderat kapital = 0".

Häftigaste upplevelse: paragliding i thailand.

Mitt datorintresse: Har funnits sedan tidig ålder. Eftersom jag är så gammal så tillhör jag dom som har ägt det mesta från Vic20, Atari, Amiga tills när PC'n började göra verklig entré på marknaden. Är intresserad av datorspel men tiden finns inte riktigt just nu.

Mitt första spel som jag spelade : Ingen aning. Hur skall man komma ihåg det?
Bästa tidig spelminne: Half-Life
Spelgenre jag gillar mest: Strategi, äventyrs-fps. Gärna Coop.
Spelgenre jag gillar minst: Hack and slash.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Frida 🥐

Mitt namn är Frida (även känd som Zoyadog). Jag är 21 år och jobbar på världens bästa sajt (sen ca. 1,5 år tillbaks).
Jag har varit här sedan 2012 och mitt datorintresse började när jag åkte till Dreamhack första gången. Väl på plats blev jag imponerad av alla snygga moddade datorer och då började jag själv med moddning. Strax efter det vann jag även Intels Kitchen som sändes här på sajten för 4 år sedan.

Jag gillar att bygga datorer, främst med vattenkylning, men jag har många andra intressen. Har stort musikintresse, gillar att laga mat, resa, hänga i stallet och plocka svamp. Jag bor i en liten lägenhet ute på Värmdö och har inga barn ännu.

Spelintresset har funnits enda sen jag var kapabel till att hålla i en handkontroll. Just nu spelar jag mycket simulatorspel och allra mest Farming Simulator.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hej. Jag heter Emelia och är 21 år. Höll länge på med ridning och hästar på elitnivå, började rida innan jag ens kunde gå, men har alltid varit teknikintresserad. För tre år sedan när jag flyttade från Småland till Stockholm för att plugga civilingenjör inom medieteknik på Kungliga tekniska högskolan fanns det inte möjlighet att ta med mig mina hästar och jag började stället nörda ner mig lika mycket i datorer och IT för att kompensera för all tid jag nu hade utan hästarna. Hade på den tiden allt mellan 3 och 7 hästar så jag har mycket tid att fylla upp och hittade i samband med detta in på Swecklockers.

Har två katter och en sambo, och vill helst ha ett framtida zoo av djur på min gård, varför bara begränsa sig till ett eller två när man kan ha både en minigris, en alpacka, getter, hundar och hästar och en åsna samtidigt?

Jag gillar all mat som finns på IKEAs barnmeny, möjligtvis att jag ibland provar nya saker och utmanar mina gränser för finfin köttbit. Men IKEAs barnmeny är tryggt territorium där jag helst stannar.

Hade jag lagt lika många timmar på skolan som jag lägger på datorspel, Sweclockers och andra forum och i synnerhet DotA 2 hade jag antingen skapat nästa Apple vid den här tiden, men, men, nu är jag istället 3k scrub i DotA och lika lycklig för det. Min dröm är att om 2 år när jag är klar med min utbildning är hitta ett roligt jobb där jag får syssla med front-end. Älskar verkligen användargränssnitt, design och hur människor och IT kommunicerar med varandra på bästa sätt.

Visa signatur

Main Intel Core i9-9900k @ 5.0 GHz || Asus Rog Strix Z390-E || G.Skill TridentZ RGB 64GB @ 3200 MHz || Asus GeForce GTX 1080 Ti Strix Gaming OC || Asus Rog Ryujin 360mm || M.2 Samsung 970 EVO 1TB || Corsair RM750x v2 || Fractal Design Define R6 TG Gunmetal || Ekwb Vardar RGB 120 mm x 6 st

Permalänk

Roligt med denna tråd, är helt ny här på Sweclockers

32 år gammal, min sambo köpte en speldator till mig för 2 år sedan som jag fick bygga ihop själv.. Aldrig spelat spel på dator, alltid ägt xbox innan så vi köpte Battlefield 1 och jag blev helt FAST. Har nu blivit en riktig gaming nörd

Jag och sambon bor utanför Göteborg med våra 2 katter. Förutom långa spelkvällar gillar vi att dyka, och har ett stort intresse för bilar och film.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Frida 🥐
Skrivet av wilda:

Hej. Jag heter Emelia och är 21 år. Höll länge på med ridning och hästar på elitnivå, började rida innan jag ens kunde gå, men har alltid varit teknikintresserad. För tre år sedan när jag flyttade från Småland till Stockholm för att plugga civilingenjör inom medieteknik på Kungliga tekniska högskolan fanns det inte möjlighet att ta med mig mina hästar och jag började stället nörda ner mig lika mycket i datorer och IT för att kompensera för all tid jag nu hade utan hästarna. Hade på den tiden allt mellan 3 och 7 hästar så jag har mycket tid att fylla upp och hittade i samband med detta in på Swecklockers.

Har två katter och en sambo, och vill helst ha ett framtida zoo av djur på min gård, varför bara begränsa sig till ett eller två när man kan ha både en minigris, en alpacka, getter, hundar och hästar och en åsna samtidigt?

Jag gillar all mat som finns på IKEAs barnmeny, möjligtvis att jag ibland provar nya saker och utmanar mina gränser för finfin köttbit. Men IKEAs barnmeny är tryggt territorium där jag helst stannar.

Hade jag lagt lika många timmar på skolan som jag lägger på datorspel, Sweclockers och andra forum och i synnerhet DotA 2 hade jag antingen skapat nästa Apple vid den här tiden, men, men, nu är jag istället 3k scrub i DotA och lika lycklig för det. Min dröm är att om 2 år när jag är klar med min utbildning är hitta ett roligt jobb där jag får syssla med front-end. Älskar verkligen användargränssnitt, design och hur människor och IT kommunicerar med varandra på bästa sätt.

Låter som att du och jag och många gemensamma intressen Förutom barnmaten möjligtvis, haha.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoyadog:

Låter som att du och jag och många gemensamma intressen Förutom barnmaten möjligtvis, haha.

Haha, kul att höra!

Visa signatur

Main Intel Core i9-9900k @ 5.0 GHz || Asus Rog Strix Z390-E || G.Skill TridentZ RGB 64GB @ 3200 MHz || Asus GeForce GTX 1080 Ti Strix Gaming OC || Asus Rog Ryujin 360mm || M.2 Samsung 970 EVO 1TB || Corsair RM750x v2 || Fractal Design Define R6 TG Gunmetal || Ekwb Vardar RGB 120 mm x 6 st

Permalänk
Medlem

Tjena! Jag heter Alex, är 28 år och född och uppvuxen i Stockholm. Registrerade mig här på nyårsafton 2013 när min nybyggda dator inte presterade som den skulle och har sedan dess läst forumet nästan dagligen, även om jag sällan skriver något (snittar 0,05 inlägg/dag, haha).

Jobbade tidigare som 3D-grafiker på en liten indiestudio men packade mina väskor och drog till Australien 2016. Det senaste året har jag bott i Brisbane där jag jobbar med architectural visualisation i realtid/VR.

När tid finns gillar jag att spela singleplayer-äventyr, gärna i stil med Uncharted och The Last of Us. Nu under jul och nyår ska jag låsa in mig i ett mörkt rum med snacks och läsk och dra igenom Red Dead Redemption 2.
I övrigt älskar jag att resa, äta goda hamburgare, dricka billigt vin med vänner och spela gitarr. Jag kan inte leva utan musik och lyssnar vid varje tillfälle som ges (främst amerikansk/aussie country )

Är både singel och saknar husdjur, men älskar katter och hundar. Jag har alltid velat ha ett par Siberian Huskys!

God jul!

Visa signatur

5950x | 64GB | RTX 4090 | 1000W

Permalänk
Medlem

Jag heter Calle. Är 35 år, lurker på Sweclockers sedan start, men behövde 2003 tydligen hjälp av forumet att överlocka en AMD T-bred 2200+...

Spelar inte supermycket längre (utom Switch ibland på pendeltåget), men har ett patologiskt behov av att läsa båda FZ och Sweclockers ett par gånger per dag...

Sprungit på @JonasT på väg till jobbet (?) ett par gånger, men känner mig som ett totalt weirdo om jag skulle hälsa. Vad sägs om en hemlig SweC-hälsning som man kan göra på avstånd i förbifarten?

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Hej, Viktor här från Örnsköldsvik. Är 31 år gammal och medlem sedan 2004. Blev mycket datorbyggen där i början, men betydligt mindre nu. Nu läggs tid på barn, fru, hus, bil och sånt där trevligt.

Jag jobbar som IT-tekniker så det är kanske därför också jag inte grejar så mycket med datorn/delar hemma längre.

Förutom att spendera tid med min familj, framför datorn och jobb, åker jag ofta ut och fiskar, det är både roligt och avkopplande.

Men när alla icke-dator-sakerna här ovanför är gjorda så får jag faktiskt tid till lite spel också, jag är väl en allätare. Men har lagt mycket tid på World of warcraft(inte längre), alla möjliga skjutspel mest CS, DOD, Battlefield och Overwatch. Händer även ibland att någon version av Civilization får starta upp på datorn.

God jul !

Visa signatur

ASRock P67 Extreme 6 // Intel Core i7 2600K @4,4Ghz // 32GB DDR3 // ASUS GeForce GTX 1070 Dual 8GB

Permalänk
Medlem

Erik heter jag och är 28 år gammal. Medlem sedan 2011 ser jag nu. Jag lurkar mest på forumet och postar sällan själv.

Byggt datorer sedan barnsben. Intresset tog fart på riktigt runt 2008 när jag började tjäna egna pengar och hade råd att köpa egna prylar.

Arbetar idag som mjukvaruutvecklare och jobbar med två av mina största intressen, nämligen datorer och flyg!
När jag inte grejar med datorn på fritiden så försöker jag bygga en del plastmodeller.

Såg att de var några DCS:are i tråden och jag har för avsikt att börja köra AJS37 jag också

Här kommer ett smakprov på några plastmodeller jag knåpat ihop:

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av epizk:

Erik heter jag och är 28 år gammal. Medlem sedan 2011 ser jag nu. Jag lurkar mest på forumet och postar sällan själv.

Byggt datorer sedan barnsben. Intresset tog fart på riktigt runt 2008 när jag började tjäna egna pengar och hade råd att köpa egna prylar.

Arbetar idag som mjukvaruutvecklare och jobbar med två av mina största intressen, nämligen datorer och flyg!
När jag inte grejar med datorn på fritiden så försöker jag bygga en del plastmodeller.

Såg att de var några DCS:are i tråden och jag har för avsikt att börja köra AJS37 jag också

Här kommer ett smakprov på några plastmodeller jag knåpat ihop:
https://i.postimg.cc/d0pb572j/Empty-Name-1.jpg

Grymt läckert!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Jimmy heter jag, 40 år gammal (eller ung, beroende på hur man ser det), varit medlem sen början på 2000-talet, men varit borta många många år pga hälsa. Tillbaka nu dock starkare än någonsin!

Gift sedan 20 år tillbaka med en (1) fru, och har 3 magiska barn. jobbar som jourhavande systemtekniker på Mercedez Benz.

Tvättäkta prylb*g, har nog hafft det mesta, och snålar verkligen inte när jag handlar men lyckas ändå använda huvudet på något konstigt sätt...

Byggt datorer sen 386/486-eran och kommer nog aldrig att sluta med det.

Vill du köpa delar billigt.. kolla med mej, kan ha vad som helst liggandes...

Visa signatur

Tänk på vad du säger, så du inte säger va du tänker!
Gigabtye Aorus 17x, i9-11980hk, 64GB ram, RTX 3080 16GB, Kc3000 2TB x2 Raid0, 17" FHD
Gigabyte Auros PRO Z690, 64GB DDR5 Dominator, 2x KC-3000 2TB Raid-0, Intel I9 12900KS, Corsair iCUE H170i ELITE LCD, Gigabyte RTX 4090 OC, be quiet! Straight Power 11 Platinum 1200W, 3 st Asus VG27A 2K 27", Win 11 PRO, mm, mm

Permalänk
Medlem

Christoffer heter jag 36 år ung och kommer ursprungligen från Sundsvall , men är nu bosatt i Dublin sedan en tid tillbaka . Jag jobbar idag inom IT-Sales men har gjort det mesta inom IT-support de senaste 15 åren .

Har hängt på Swec officiellt sedan 2008 men egentligen längre än så. Var tidigare aktiv på Nordichardware och numera avsomnade TechSweden.
Datorer var tidigt en hobby för mig och jag minns att min första dator var en Commodore C64 som jag fick 1987 . Samma år så fick jag också en NES med Super Mario , blev en tuff tid att välja mellan Fantomen och Modesty Blasie samt Knasen och TV/dator-spelen.

Idag så är mina intressen främst film/musik/litteratur och bilar , men jag har inte glömt av datorintresset . Jag lirar främst The Witcher 3 , Forza , Assassins Creed och The Elder Scrolls på min nya gaming laptop.
Överklocking har jag idag slutat med , det är nog nästan 10 år sedan jag hade en stationär dator senast . Men jag var en aktiv överklockare under hela 90-talet och fram tills ca 2008 ish .
NHL har jag följt under nästan 30 år och mitt lag är Philadelphia Flyers och min favoritspelare alla tider är som mitt nick antyder, Ron Hextall , fd målvakt i Flyers/Quebec Nordiques och N.Y Islanders. Grym målvakt med extremt tempament

Visa signatur

PC Specialist Valeon | AMD Ryzen 9 5900HX 3.3 Ghz | 64 GB DDR4 3200Mhz | 2TB WD Black SN850X NVMe , 2TB Corsair MP400 NVMe , 1 TB | nVidia GeForce RTX 3070 8 GB GDDR6 | 17.3" WQHD IPS 165Hz | Windows 10 Pro 64-Bit |
OnePlus 7T Pro McLaren Limited Ed 6.67" 3K

Permalänk
Medlem

Rolig tråd! Vill nog påstå att det är forumet som gör swec. (Men forumet hade ju inte varit något utan alla fantastiska moderatore , eller för den delen; den fantastiska redaktionen (och givetvis sysadmin(s?))!) (klaga inte på mina nestade paranteser. )

Jag heter Johannes, 26 år, och har uppenbarligen varit medlem sedan 2004. Så jag har visst varit swec:are större delen av mitt liv, hehe. Jobbar som kock och har jobbat i stort sett bara jobbat i restaurangbranschen men funderar ständigt på att kanske göra något av mitt IT-intresse som innefattar det mesta, men framförallt nätverk, linux och säkerhet. Och hårdvara, och överklockning, och moddning, och gaming... Det mesta är kul när man väl snöar in på det.
Annars gillar jag att laga mat (duh) eller syssla med musik. Har också ett stort sci-fi-intresse.
Förutom att fundera på att börja plugga IT så funderar jag på att öppna en lunchrestaurang.

Favorit-CPU: Av de jag haft: E8400. Kul, rätt så lätt-överklockad och ett jävla lyft från P4. Har gått så pass lång tid att jag börjar bli nostalgisk. Annars: AMD K6 verkar vara kul att leka med, eller drömprollen som 13-åring som var nån Athlon FX. Ångrar också djupt att jag slängde de 486:or jag ärvt genom åren...

Skrivet av godspeed:

Sweclockers har alltid varit en plats för informationshämtande, lärande och inspiration och framför allt alla dessa underbara roliga och hjälpsamma människor på forumet, här blir man nog kvar resten av livet:)

Precis varför jag fortfarande besöker sweclockers (nästan dagligen) sedan 14 år tillbaka! Fastnade här när jag var kid och är glad att jag fortfarande är här. Minns t o m när jag började sjunde klass och skulle skriva ett brev till mig själv som jag skulle läsa när slutade 9an där jag frågade mig om jag fortfarande hängde på sweclockers vilket jag givetvis gjorde! Nu 10 år senare är jag fortfarande här, vilket jag hoppas jag är om 10 år till.

Skrivet av Überklass:

Grüß Gott!
P.S. Centraleuropeisk husmanskost är milsvida bättre än svenska husmanskost.

Servos!
P.S. Vill påstå att det är för att det är alltför vanligt med dåligt lagad svensk husmanskost jämfört med centraleuropeisk sådan. Men gulasch med semmelknödel, helvete vad gott.

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Xburk:

Servos!
P.S. Vill påstå att det är för att det är alltför vanligt med dåligt lagad svensk husmanskost jämfört med centraleuropeisk sådan. Men gulasch med semmelknödel, helvete vad gott.

Servus!

Du min vän har exceptionellt god matsmak och har helt rätt i båda tingen. Men du glömde en stor skål surkål till den mustiga gulaschen och semmelknödel. Får jag tipsa om restaurang Moldau och Soldaten Švejk om du besöker Stockholm.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem

@Überklass: huvaligen! Trodde inte att det fanns fler som fått upp ögonen ( eller ja, åtminstonde ett öga i alla fall. ) för Corrado, Ypperligt trevlig bil faktiskt! Dock så är min i slutfasen av montering efter en omfattande renovering av motor och allt runt omkring. Bilen är även lite "custom byggd" så det blir alltid lite jobbigare att få tag i de delar so krävs.
Men det är ju klart, det blir ju inte roligt om alla ska ha likadana bilar
Väl mött!

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Medlem

Kul att se en del unga medlemmar här, det fick en att tänka på att man snart varit medlem här i sjutton (17!) år. Jisses vad tiden går..

Andreas heter jag, numera 36 år gammal. Bor i villa och ska precis bygga nytt hus ihop med frun och vår son på snart 14 månader. Har pluggat IT-relaterat sen gymnasiet, och har jobbat med en del olika saker inom IT-branschen (dock på samma företag) i lite över 14 år. Har de senaste åren jobbat med IT-Infrastruktur som nät, lagring, virtualisering med mera.

Började hänga på SweC när jag hade intresse för hårdvara, första datorn var en Commodore 128 och första PC en Pentium 75 från Escom (Commodores märke på den tiden). Har alltid byggt mina egna datorer, men blev lite lat åren 2008-2016 och köpte färdiga stationära datorer. Blev övertygad av några kollegor att börja spela BF1 strax efter det kom, och där blev man fast. Fick bli en ny dator för det, vilken givetvis byggdes själv, och nu sist blev jag väl frälst i BF5.

Lite "kort" o gott om mig, som nog har spenderat mesta tiden med att läsa inlägg men inte kommenterat eller startat trådar, en s.k. lurker..

EDIT: Kom på jag glömde nämna jag varit med och drivit Radioseven ihop med ett skönt gäng sen typ 2007, och tack vare det varit på DH som utställade och klättrat på D-hallens tak för att montera FM-sändare under eventet. Har dock ingen radioröst, utan nöjde mig med tekniken

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | Corsair 32GBDDR4 3200MHz | ASUS TUF RTX 3080 OC | Fractal Design Ion+ Platinum 760W | Fractal Design Define C TG | LG 27GL850

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av superapan:

Jag heter Calle. Är 35 år, lurker på Sweclockers sedan start, men behövde 2003 tydligen hjälp av forumet att överlocka en AMD T-bred 2200+...

Spelar inte supermycket längre (utom Switch ibland på pendeltåget), men har ett patologiskt behov av att läsa båda FZ och Sweclockers ett par gånger per dag...

Sprungit på @JonasT på väg till jobbet (?) ett par gånger, men känner mig som ett totalt weirdo om jag skulle hälsa. Vad sägs om en hemlig SweC-hälsning som man kan göra på avstånd i förbifarten?

Hälsa! @JonasT bits inte, han är faktiskt jättetrevlig och helt bekväm i sitt kändisskap!

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Mårten heter jag. Det är det ingen som vill heta längre. Kallas för Mårran, Mårtis eller Tjabo beroende på vilket sätt man känner mig. Jag börjar bli gammal, 31 år och de grå stråna är inte längre bara vid tinningarna. Samlar på skägg och goda samtal. Gör ett karriärbyte från försäljningschef till industridesigner så är med andra ord en skolpojke.

Blev medlem 2002. Jag hade sett att man kunde ta en dremel och på något vis göra ett hål i datormaskinen för att sedan sätta dit en plexiskiva. Tyckte det var oerhört fräsigt.

Skriver rätt sällan. Runt 2000 inlägg har jag lyckats skrapa ihop på 16 år men läser dagligen.

Är intresserad av allt från datorer, till tv-apparater och kameror. Har ett stort behov av att hänga med i vad som är nytt men börjar bli lite bakåtsträvande gubbig och vägrar sociala medier, prylar som vill prata med mig och sånt. På min tid pratade vi med varandra vid matbordet. 🙄

Har varit med om massor med klassiker här både innan och efter att jag signade upp mig. Kan sakna allt trams i gamla övriga ämnen.

Väl mött. Ni och redaktionen har förgyllt mina dagar i 16 år. Älskar er tamejfan för det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Rikard här, 53, född på Limhamn i Malmö, uppvuxen utomlands, flerspråkig. Släkten från Bollnäs och Munkarp på varsitt håll. 3 barn, 2 hyfsat nyligen utexaminerade från olika universitet och den tredje fortfarande hemma och pluggar.

Har varit aktiv inom gaming och communities sedan '95. Lite Basic och Commodore före det. Hakade på Homeworld och Relic '99 och i många år var det den enda communitien och de enda spelen. Efter det har det varierat lite men spelar mest Lotro (MMORPG) sedan '13. Fortfarande HW:* fan och gillar DoW:* samt Darksiders.

Windows sedan början, har försökt hoppa in i Linux lite grann men aldrig haft tiden att dyka in i det ordentligt. Gjort massor med Webs samt en del Mod hosting för Relics spel, dock inte pulat så mycket själv, mest webkodning. Gillar att hålla igång communities, administrera, moderera och hålla systemen i skick. Varit Projektledare en del i vissa kod sammanhang på CMS system som bland annat konkurrerat med Wordpress och Joomla med flera. Har alltid byggt egna burkar efter det första köpet av en IBM Aptiva med Cyrix. Byggt åt andra med förutom familj och vänner. Gillar att felsöka, fixa, rensa och dona i Windows system. Köper aldrig det senaste, håller mig till komponenter och märken som är etablerade på marknaden. Alltid AMD fast GPU har varierat lite. Kör lite hemmaserver och FreeNAS (nybörjare) samt Android på lurar och plattor. Aldrig konsol, ogillar Apple men påtvingad en iPhone av jobbet.

Jobbade på fabrik '90-'00 sedan har jag sysslat med egna uppdrag (egen firma i några år) inom IT och fortfarande web gränsnitt och då (tyvärr) en del Java. Juridik i grunden, sedan lite diverseutbildningar i nätverk och system '01-'05. Halkade in i konsultbranschen via en community kontakt, jobbar med support sedan '07 och chefar nu min egen support avdelning. Vi pular med förutbestämd hårdvara och mjukvara så inlärningen är ganska snäv och inriktad på firmans system och vad de får köpa in, mycket toppstyrt. Gillar att jobba med människor, men ganska privat på fritiden. Är också politiker för Moderaterna i min kommun med ansvar för it och en del andra tekniska tjänster inom min förvaltning.

Läser mycket och blandat, drar just nu igenom Wheel of Time för 2:a gången. Ser en hel del på TV serier och följer Star Wars, Star Trek, Marvel, DC, LOTR och en del annat.

Kommer inte ihåg varför jag gick med Sweclockers, men förmodligen ansåg jag att det var ett välpopulerat, etablerat och lagom seriöst ställe med mycket bra och kunnigt folk. Åtminstone tycker jag det nu.

Visa signatur
Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Tjena,
Kul att läsa om er som skrivit i denna tråd!

Själv är jag en longtimer och vet faktiskt inte när jag joinade... men borde varit innan y2k eller så..

Fyller 45 i år och har gjort allt det där.. villa (ingen Volvo dock) katter, höns, vovve, garage, byggt hus.. mm mm. Två döttrar på 14 och 15 så inte lugn stund som ni förstår
Bor numera i Vallentuna men är Smålänning med 15 år av medlemskap i staden Göteborg. Åren från 1998-2014 bodde vi där. Träffade min fru 1996 på en buss i Melbourne Australien och varit tillbaka till aussie två gånger sedan dess. En svensk tjej dock, så inget medborgarskap i Australien tyvärr

Har alltid pillat med teknik och första datorn var nog en zx spectrum 48k... PC kom nog till mig 1998. Alla skaffade sk företagsdatorer men jag fick inte köpa pga provanställning... köpte en dator med amd k6-2 300mhz med voodoo2. Den överklockades givetvis till 400 och även vattenkyldes.. hemmabygge så det small om det
Var en gång i tiden rejält bra på UT och låg på topp 100 på rankingen där, dock så har annat kommit i vägen för denna övning. Vilket jag är glad för. Tog alldeles för mycket tid att hålla den nivån.
Man anpassar sig till tiden så att säga..
Har ett galet teknikintresse och har jobbat med thermotransfer-printrar på den tiden som Basic och ARP var bra att känna till.
Nu håller jag på med truckar, eller ja.. inte hands on längre, är chef hos ett en av de större tillverkarna, personalansvar 20 pers + budget och kundansvarig. Teknikpillet sker på hemmaplan och senaste projektet är en retrodator a la 99 med Athlon 750mhz och voodoo2 sli.
Spelar på gitarrer och löser Rubiks. Tar mycket tid... rekord är 28s på 3x3 och 2,53min på 5x5
Reser så mycket jag hinner med, tre till fyra gånger till Spanien per år blir det. Spanar på att köpa lägenhet i Malagaområdet

Edit: Missade att nämna att jag jobbat fackligt och politiskt på heltid i 8 år, en liten detalj

Ha de gött!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Niklas heter jag, 24 år gammal och har varit här i lite drygt 11 år nu. Nästan halva livet alltså, rätt sjukt om man tänker på det på det viset.

Jobbar för nuvarande som processoperatör på ett av världens största tryckpappersbruk. Har jobbat där i ca 2.5 år nu och jobbar främst som bestrykare och torkare på en on-line LWC-maskin. Det är ett jobb som ger stor frihet men det kan också vara en riktigt krävande miljö (speciellt sommartid) och skiftjobbet tär på kroppen.

Bor i en 2:a relativt centralt, men hyr i andrahand av en bekant så håller på och ser mig om efter annat boende. Håller just nu på och budar på ett hus så förhoppningsvis blir det en flytt inom en snar framtid.

Man kan säga att jag har tre huvudintressen på fritiden. Styrketräning, stereo & hifi, bilar. Har tränat i ca 8.5 år nu och har gjort två tävlingar i klassisk styrkelyft och även blivit distriktsmästare i klassisk styrkelyft för ett par år sedan. Personbästa (på tävling) är 217.5kg i knäböj, 132.5kg i bänkpress, och 245kg i marklyft. Tävlandet ligger på is sen ett par år tillbaka pga diverse skador som gör att jag inte kan träna fullt ut. Har byggt ett gäng olika högtalare genom åren samt en hel del hörlursförstärkare men det har lagts på is sen jag flyttade till lägenhet. Men blir det ett husköp nu så kommer jag återuppta högtalarbyggandet för det är så jäkla kul att få klura och jobba med händerna. Kör en BMW 320d xdrive från 2009 som jag optimerat och bytt ut hela ljudsystemet i. Ingen räcer direkt med sina 210 dieselhästar men man åker riktigt bekvämt och ljudsystemet gör att långfärder blir en kul upplevelse. Fyrhjulsdriften är perfekt på vintern, både för framkomligheten och för när man vill leka av sig lite.

Datorintresset var som störst fram till typ 2012-2013 men sen dog det av och nu för tiden vill man bara att grejerna ska fungera. Sitter för nuvarande på en i7 4790k, 16GB ram, gtx 660ti, och en massa lagringsdiskar för alla bilder jag tagit under mina resor.

På tal om resor, så har jag rest en hel del för min unga ålder. När jag var 18/19 så åkte jag jorden runt i 10 månader med tre andra personer (från Skottland, Tyskland, och Australien) och volontärarbetade på olika gymnasieskolor. Har rest i Finland, Danmark, Tyskland (5x), Storbritannien, Belgien, Holland, Frankrike, Polen (2x), Tjeckien (2x), Slovenien (3x), Kroatien, Ungern, Italien, Grekland, Turkiet, USA, Fiji, Nya Zeeland, Australien, Japan, Sydafrika (2x), UAE (Dubai), och Vietnam. Nästa resa blir solo till Portugal i två veckor i slutet av maj. Det kan hända att det blir en sväng till USA med några kompisar i september också.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk

Hej allihop, jag heter Ingemar och bor i Göteborg. Jag ägnar största delen av min tid åt 3d-modellering och att skriva rollspel.

Min katt hjälper gärna till genom att lägga sig på tangentbordet. Hans favoritmat är tonfisk- och räkaladåb. Själv äter jag helst skogaholmslimpa med mycket messmör. Tyvärr tål jag varken gluten eller laktos - så det är cirka 15 år sedan jag åt min favoritmat.

Skickades från m.sweclockers.com