Guide: Överklockning med MSI Afterburner

Permalänk
Melding Plague

Guide: Överklockning med MSI Afterburner

Att klämma fram mer prestanda behöver inte vara svårt. Med verktyg som MSI Afterburner kan vem som helst överklocka sitt grafikkort med några enkla handgrepp.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bra guide!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Det är odugligt att överklocka dagens grafikkort.
I sommras låg jag på 2063mhz nu runt 2100mhz, vilket gör det extremt svårt att hitta en stabil frekvens.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem

Det går att överklocka moderna grafikkort ganska rejält också, men då är det BIOS-moddning och lyfta spännings- och effektbegränsningar som gäller. Ramarna för överklockning med omoddad BIOS är dock som ni är inne på ganska snäva.

När vi ändå är inne på temat Afterburner; finns det nån enda programvara i kategorin som inte kör med totalt oanvändbara p12-inriktade skins i svart/grönt/rött? Tänkte mig något som använder Windows standard-APIer för knappar, reglage, osv.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Öh, jag har inget OC Scanner i Afterburner.
Installerat om med senaste men icke.

EDIT: OC Scanner är enbart för RTX? @DavidtheDoom

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Avstängd

Bästa sättet att testa om grafikkortet är stabilt är via Forza H4..

Alla andra spel, stresstester passerar kortet 2200MHZ, kör lite FH4 krasch till windows. Ställer ned klocken lite till 2170MHZ FH4 kraschar inte.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av SirMacke:

Öh, jag har inget OC Scanner i Afterburner.
Installerat om med senaste men icke.

EDIT: OC Scanner är enbart för RTX? @DavidtheDoom

Yes, det introducerades med RTX-serien.

Permalänk
Hedersmedlem

Så jäkla fint med överklockningsguider!
Helt rätt!

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Bästa sättet att testa om grafikkortet är stabilt är via Forza H4..

Alla andra spel, stresstester passerar kortet 2200MHZ, kör lite FH4 krasch till windows. Ställer ned klocken lite till 2170MHZ FH4 kraschar inte.

Speciellt spel från windows store (bland annat Forza 4 som du nämnt samt gears of war 4) är väldigt känsliga för minsta lilla överklockning. Fick köra allt i stock för att inte få bluescreen eller att spelet fryser och kraschar. Kan inte köra mina minnen heller högre än 2133mhz trots att de enligt modermodemet kan köras i 3200mhz med senaste bios.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

De senaste betaversionerna av MSI AB hittar du här.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Avstängd

Tycker AMDd egna fungerar minst lika bra som MSI afterburner nu förtiden om inte bättre för vega korten specifikt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Grymt!

Här finns motsvarande program för Asus! (Gpu tweak)
https://www.asus.com/us/site/graphics-cards/gpu-tweak-ii/

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem

Inget om 'Voltage/Frequency curve" på den manuella?

@Xerminator Fungerade mycket sämre för mig.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av kaput:

Det går att överklocka moderna grafikkort ganska rejält också, men då är det BIOS-moddning och lyfta spännings- och effektbegränsningar som gäller. Ramarna för överklockning med omoddad BIOS är dock som ni är inne på ganska snäva.

Det är så vitt jag vet extra stökigt nu när det krävs signerade drivrutiner och checksums på BIOS för att installera drivrutinerna. 900-serien är väl sista som går att manuellt bios-modda?

Skrivet av SirMacke:

Öh, jag har inget OC Scanner i Afterburner.
Installerat om med senaste men icke.

EDIT: OC Scanner är enbart för RTX? @DavidtheDoom

OC Scanner lanserades med Turing av Nvidia.

Skrivet av frong:

Inget om 'Voltage/Frequency curve" på den manuella?

Nej, framförallt är det fruktansvärt svårt att på ett pålitligt sett stresstesta detta. Eventuellt om man kan kontrollera driftsspänning och jobba sig underifrån och uppåt.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Med Pascal(och Turing) se bara till att ha ordentlig kylning, mitt 1080Ti FE som är vattenkylt klockar av sig själv till 1897MHz helt default. Drar jag upp powerlimit till 120 klockar det till 2050MHz, utan att jag ändrar något annat. Sen måste jag ändra en hel del mer för att ta de där sista 50MHz till 2100MHz, knappast värt att besvära sig. Klocka minnena 4-500MHz gör dock en del i benchmarks.

Hursomhelst, det är små skillnader, så jag kör helt default och har Afterburner avstängt.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Kul med lite överklockning på Sweclokers
"överkockar" lät lite kul dock

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Avstängd

Det varnas att överklocka är på egen risk.
Men så länge man inte rör volten kan väl inget hända?

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem

Undrar hur är det egentligen med default Nvidia boost. Har ett GTX 980ti waterforce som ligger på 30° när jag kollar filmer och sånt. Går endast upp till 40-45° när jag spelar. Men det går ej över 1360mhz om jag påtvingar den via msi ab. Kortet är i custom waterloop där jag använde block från originalet och bara kopplade den med resten av kylsystemet. Men i msi ab funkar det lite konstigt också. Kan ställa in vissa klockor och de vissas rätt i kombistor men i valley eller annan benchmark dyker upp helt annorlunda siffror.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av YOKYO:

Undrar hur är det egentligen med default Nvidia boost. Har ett GTX 980ti waterforce som ligger på 30° när jag kollar filmer och sånt. Går endast upp till 40-45° när jag spelar. Men det går ej över 1360mhz om jag påtvingar den via msi ab. Kortet är i custom waterloop där jag använde block från originalet och bara kopplade den med resten av kylsystemet. Men i msi ab funkar det lite konstigt också. Kan ställa in vissa klockor och de vissas rätt i kombistor men i valley eller annan benchmark dyker upp helt annorlunda siffror.

Skickades från m.sweclockers.com

Och temperaturerna stiger aldrig över 60°. Kollade att jag har maxad temperatur nivå samt ström nivå.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Mange43:

Det varnas att överklocka är på egen risk.
Men så länge man inte rör volten kan väl inget hända?

Spänningen är helt klart den faktor som påverkar mest (med kvadraten) men effektåtgången stiger även med frekvenshöjningen.

C = kretsens kapacitans vilket är konstant
α = aktivitetsfaktor, alltså om hur mycket transistorerna switchar (beror stor del på typen av last och arbete som utförs).

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

"MSI rekommenderar att man sätter högsta möjliga värden på begränsningarna, effekt, temperatur samt överspänning, för att ge OC Scanner största möjliga utrymme att sträcka på benen."

Då programmet är på engelska kan det vara bra om ni specificerar vilka reglage det är på engelska.

Visa signatur

| i5 13600K | Noctua NH-D15S | PRO z690-p | 16GB RAM 3200 | EVGA RTX 3080 |
| Fractal Design Newton 800w platinum | 3xBenQ XL2420T + 3D Vision gen2|
| Win10 x64 | Logitech Pro X Superlight | Sennheiser HD 599 | Pioneer VSX-D510 |

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av S.Shooter:

"MSI rekommenderar att man sätter högsta möjliga värden på begränsningarna, effekt, temperatur samt överspänning, för att ge OC Scanner största möjliga utrymme att sträcka på benen."

Då programmet är på engelska kan det vara bra om ni specificerar vilka reglage det är på engelska.

Egentligen samtliga reglage som inte har med frekvensen eller fläktstyrning. I bilden ovan är det de tre översta "Voltage, Power, Temperature".

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Bra program med förjävligt UI. Även classic är too much. Likaså med alla (?) moderkortsprogram, fyfan, jag spyr.

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur man kan låsa upp fläkthastighetskontrollen på bärbara HP Omen datorer? Låsa upp volten och skruva några frekvenser går. Men fläkten är ju omöjlig att få justera själv ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Inget om 'Voltage/Frequency curve" på den manuella?

Med 'Voltage/Frequency curve" antar jag att du menar denna metod?

https://forums.evga.com/Guide-How-to-force-max-voltage-curve-...

https://www.overclock.net/forum/69-nvidia/1627037-best-method...

https://www.youtube.com/watch?v=PYAeiDxq77U

Jag vet att det är vanligt att man når bäst överklockningsgrad vid överklockningsresultat med hjälp av volt/frekvens kurva, dessutom kan man ju roa sig med att prova lite olika max voltnivåer för att se hur systemet reagerar (benchmark, temperatur, fps stabilitet etc).

Permalänk
Medlem
Skrivet av mill:

Bra program med förjävligt UI. Även classic är too much. Likaså med alla (?) moderkortsprogram, fyfan, jag spyr.

Moderkortsprogram? Syftar du på BIOS UEFI nu?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Tycker AMDd egna fungerar minst lika bra som MSI afterburner nu förtiden om inte bättre för vega korten specifikt.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tycker det saknas lite funktioner i wattman (om det är det du tänker på?)
Exempelvis fläktstyrningen som bara jag lyckas ställa in min och max fläkt, i andra mjukvaror kan man ställa exakt hur kurvan ska se ut.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Ser den, men kan inte trycka på "OC Scanner"-fliken, utan bara "Voltage" och "Temperature", så får inte fram "Test" och "Scan".

Kör med 417.22 men det borde väl inte påverka?

@Davidthedoom

Edit:
Hittade felet. Man måste ha Rivatuner installerat för att köra OC Scanner.
Kan vara värt att nämna i artikeln, tror många inte bryr sig om att installera det när dom installerar Afterburner.

Edit 2:
Antingen så har något blivit galet eller så är den automatiska överklockningen värdelös.
Med OC-scanners inställningar fick jag lägre prestanda i Superposition Benchmark än vad jag fick i stock.

OC-Scanner OC: 6628p.
Stock: 6716p.
Manuell OC: 7303p.

Tillbaks till manuell överklockning för min del...

Någon som faktiskt lyckats få till bättre resultat med OC-Scanner än med manuell överklockning?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Msi Afterburner har så ni kan spara profiler.

Gör som regel att spara default som profil 1.

Och som alltid för er nybörjare som tycker alla reglage och värden är läskiga.. Börja inte öveklocka om ert system inte är helt stabilt i alla era spel. Så det där nya fina übersnabba grafikkortet med RGB och whatnot, låt det få jobba lite helt original ett tag så du lär känna det.
När du känner dig säker på att det är dags för lite mer fps så gör följande.

1. Alla reglage på max UTOM core och minne. Rör inte dessa två.
Vad får du för boost nu? Behöver du justera fläktkurvan? Lär dig det först då och sätt den där du är bekväm med kylning och ljudnivå.

2. Följ guiden i artikeln. Klocka minne och gpu var för sig till en nivå du är bekväm med.

3. Funkar det med samma klock på gpu och minnen tillsammans? Om inte så sänk tills det funkar. När det funkar spara i en profil.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av r0bz:

Moderkortsprogram? Syftar du på BIOS UEFI nu?

Skickades från m.sweclockers.com

Hehe nej tack och lov ser de fortforande ut som DOS (eller ja iaf på mitt mobo). Nej menar de extraprogrammen till Windows som moderkortstillverkarna skickar med, eller de för grafikkortet. Massa onödigt fult tjafs!