Nytt RTX2070 långsammare dator

Permalänk
Medlem

Nytt RTX2070 långsammare dator

Hej

Har införskaffat ett RTX2070 hade tidigare ett GTX 970. I spel så fungerar allt perfekt allt flyter och det är en ordentlig skillnad i prestanda. Däremot känner jag av i windows utanför spel att windows känns långsammare och hackar i vissa lägen. Även t ex GTA V när jag startar det så laggar musen i själva menyn innan. Men det fungerar kanon när man spelar.

Any ideas? Kanske låter snurrigt men.

Permalänk
Medlem

Du måste manuellt gå in och ändra hzen på skärmen från 60 Hz (Antar att du kör högre refresh på skärmen) då den nollställs till 60 när du byter graffe.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk

om de är refreshen de är fel med så kanske du kan testa att kolla att skärmen har samma refresh som i wondows inställningar för grafikkort och skärm. jag har märkt att de kan stå 144hz i skärmens osd men i wondows är de 120hz. en annan teori är om du har g-sync eller freesync igång?

Permalänk
Medlem

@ERguy: Tog du och verkligen körde en ordentlig avinstallation av gamla drivrutinerna innan du satte i nya kortet t ex med DDU? För om du bara tog ur gamla kortet och satte i nya och inte gjorde något mer så kan det strula även om man tycker att det borde funka då de båda korten är från nVidia.

Sen måste du ha nyare drivrutiner för ditt 2070 jämfört med ditt 980 också.

Detta är säkert självklarheter för dig men värt att skriva då många glömmer det.

Permalänk
Medlem

@PsyCor: Ska jag vara ärlig så drog jag bara ut 970 och satte i 2070. Trodde ärligt att Geforce Experience fixar det mesta sådant automatiskt?

Permalänk
Medlem

@Puttish123: Är inte Gsync bra när man kör geforce grafikkort och en gsync skärm eftersom jag har det?

Permalänk
Medlem

Gör en ordentlig avinstallation av drivrutinerna så löser det sig nog. Skiljer sig en del i arkitekturen mellan 970 och 2070, så räkna inte med att drivrutinerna är installerade exakt lika

Permalänk
Medlem
Skrivet av ERguy:

@PsyCor: Ska jag vara ärlig så drog jag bara ut 970 och satte i 2070. Trodde ärligt att Geforce Experience fixar det mesta sådant automatiskt?

Jaha, men då borde du ladda ner DDU (Display Driver Uninstaller) och boota till safe mode och köra det programmet. Sen starta om och installera de korrekta drivrutinerna. Som sagts så är det rätt stor skillnad på ett 970 och ett 2070 kort och de använder inte samma drivrutiner