Permalänk

Läsplatta som julklapp

Har funderat på att ge tjejen en läsplatta i julklapp då det gör ont i själen att se henne ligga och läsa e-böcker i timmar på mobilen.

Det jag främst undrar över är detta med storleken, jag ser att de flesta plattorna är 6" stora vilket knappt är större än hennes oneplus3 som har 5.5" skärm. Rekommenderar ni som har läsplatta att köra på en 6" platta eller gå upp lite i storlek?

Hur pass låsta är plattorna till sina egna tjänster? Amazons Kindle till Amazon butiken och Adlibris platta till sin egen butik tex? Vet nämligen att hon har runt hundratalet e-böcker rätt jämnt fördelat mellan dessa två tjänster med ett fåtal udda böcker från andra ställen och tyvärr blir ju plattan lite meningslös och det slutar med att hon sitter med telefonen ändå för att den senaste boken släpptes tidigare eller mycket billigare på fel tjänst? Om de nu är tjänstlåsta, vilken tjänst av dessa är vettigast att bygga vidare på?

Så med denna bakgrunden, vilken typ av platta rekommenderas?

Permalänk
Skrivmaskin

@lanbonden: Sedan i somras har jag haft första generationen av Adlibris platta (Letto Frontlight), så jag kan bara tala utifrån erfarenheterna med den. 6 tum är i minsta laget och det ofta behöver man bläddra två gånger för att ha bläddrat en sida i e-boken. Det går att ha mindre typsnitt för att rymma mer, men jag upplever att det blir lite väl litet då.

Skärmen är dock märkbart bättre att läsa på i jämförelse med valfri LCD-variant och eftersom det finns belysning på denna modell funkar det bra även utan tillgång till lampa. Adlibris platta har, tillsammans med många andra, pekskärm i kombination med knappar för bläddring och viss navigering. Knapparna är bra mycket mer bekväma att bläddra med om man håller i plattan med en hand, så en variant med fysiska knappar skulle jag rekommendera.

Hittills har jag bara lagt över ett 40-tal böcker med blandade titlar från Adlibris, Google Books, Project Gutenberg, Humble Bundle m.fl. och det har inte varit några problem. Fördelen med Adlibris-titlarna är att dessa landar direkt på plattan efter köp, medan övriga måste läggas in via dator och Adobe Digital Editions. Adlibris platta är alltså inte låst, men jag tror att det är värre med exempelvis Kindle.

Permalänk
Medlem

Själv köpte jag en Kindle Paperwhite förra sommaren inför en resa. Läser i princip enbart på engelska så det är väldigt smidigt att ha hela Amazons bibliotek tillgängligt och enkelt kunna köpa böcker direkt på den tack vare att den har WiFi.

Skärmen rymmer något mindre än en vanlig pocketbok vilket innebär en del bläddrande, men det är ingenting jag stör mig på när jag väl läser. "Förgrundsbelysningen" (det är lampor som lyser framifrån på skärmen, istället för traditionell bakgrundsbelysning) är otroligt skön att ha och fungerar utmärkt. Går dessutom att ställa in i många olika nivåer, från knappt synligt till extremt starkt ljus. Det enda jag kan sakna är en sensor som automatiskt reglerar nivån samt stänger av ljuset när man läser utomhus.

Amazon har dessutom gratis lagring av egna e-böcker så köper man en e-bok i lämpligt format (verkar som att enbart MOBI stöds) av en svensk återförsäljare så kan man bara maila den till en speciell adress så dyker boken upp nästa gång Kindle synkroniseras. Det går att läsa mer om här.
Verkar som att t.ex. Bokon säljer svenska e-böcker med Kindle-stöd, se mer här. Har man böcker från andra återförsäljare i andra format så kan man använda det utmärkta verktyget Calibre för att konvertera sina böcker.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Skrivet av Wittwang:

@lanbonden: Sedan i somras har jag haft första generationen av Adlibris platta (Letto Frontlight), så jag kan bara tala utifrån erfarenheterna med den. 6 tum är i minsta laget och det ofta behöver man bläddra två gånger för att ha bläddrat en sida i e-boken. Det går att ha mindre typsnitt för att rymma mer, men jag upplever att det blir lite väl litet då.

Skärmen är dock märkbart bättre att läsa på i jämförelse med valfri LCD-variant och eftersom det finns belysning på denna modell funkar det bra även utan tillgång till lampa. Adlibris platta har, tillsammans med många andra, pekskärm i kombination med knappar för bläddring och viss navigering. Knapparna är bra mycket mer bekväma att bläddra med om man håller i plattan med en hand, så en variant med fysiska knappar skulle jag rekommendera.

Hittills har jag bara lagt över ett 40-tal böcker med blandade titlar från Adlibris, Google Books, Project Gutenberg, Humble Bundle m.fl. och det har inte varit några problem. Fördelen med Adlibris-titlarna är att dessa landar direkt på plattan efter köp, medan övriga måste läggas in via dator och Adobe Digital Editions. Adlibris platta är alltså inte låst, men jag tror att det är värre med exempelvis Kindle.

Tack för ett bra inlägg om hur du upplever din Adlibris läsplatta. Är nog inte en helt korrekt bild men har fått känslan av att Amazon är läsplattornas Apple

Skrivet av ToJa92:

Själv köpte jag en Kindle Paperwhite förra sommaren inför en resa. Läser i princip enbart på engelska så det är väldigt smidigt att ha hela Amazons bibliotek tillgängligt och enkelt kunna köpa böcker direkt på den tack vare att den har WiFi.

Skärmen rymmer något mindre än en vanlig pocketbok vilket innebär en del bläddrande, men det är ingenting jag stör mig på när jag väl läser. "Förgrundsbelysningen" (det är lampor som lyser framifrån på skärmen, istället för traditionell bakgrundsbelysning) är otroligt skön att ha och fungerar utmärkt. Går dessutom att ställa in i många olika nivåer, från knappt synligt till extremt starkt ljus. Det enda jag kan sakna är en sensor som automatiskt reglerar nivån samt stänger av ljuset när man läser utomhus.

Amazon har dessutom gratis lagring av egna e-böcker så köper man en e-bok i lämpligt format (verkar som att enbart MOBI stöds) av en svensk återförsäljare så kan man bara maila den till en speciell adress så dyker boken upp nästa gång Kindle synkroniseras. Det går att läsa mer om här.
Verkar som att t.ex. Bokon säljer svenska e-böcker med Kindle-stöd, se mer här. Har man böcker från andra återförsäljare i andra format så kan man använda det utmärkta verktyget Calibre för att konvertera sina böcker.

Det är samma deal som gäller här, nästan allt som läses är på engelska och det som har avgjorts var boken köps är priset vilket tydligen varierar rätt mycket från bok till bok och tjänst till tjänst som jag förstått det.
Vet inte om detta kommer ha en praktiskt betydelse men roligt denna nyhet dök upp samma kväll som jag frågade. Frågan är hur det påverkar digitala tjänster för oss i Sverige? Blir det som med netflix att vi betalar mest för sämst utbud eller får vi både behålla kakan (internationellt utbud) och äta den (mer svenska titlar)? Det återstår att se.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1540707-amazon-kallar-...

Permalänk
Medlem

Det är Letto eller Kobo som gäller om din tjej/flickvän vill kunna låna böcker på biblioteken kostnadsfritt. Det fungerar inte med Kindle nämligen. Bara ett litet tips, att låna e-böcker via valfritt bibliotek har blivit smidigt nuförtiden

Har du inte använt en läsplatta så kan vi träffas så kan du klämma på min Kobo Aura 2. Bara för att få en liten åsikt om det är något värt att gå vidare med. Att läsa på läsplatta är mil bättre än på telefonen.

Tillägg
Permalänk
Skrivet av joewson:

Det är Letto eller Kobo som gäller om din tjej/flickvän vill kunna låna böcker på biblioteken kostnadsfritt. Det fungerar inte med Kindle nämligen. Bara ett litet tips, att låna e-böcker via valfritt bibliotek har blivit smidigt nuförtiden

Har du inte använt en läsplatta så kan vi träffas så kan du klämma på min Kobo Aura 2. Bara för att få en liten åsikt om det är något värt att gå vidare med. Att läsa på läsplatta är mil bättre än på telefonen.

Det vore kanon att bara få titta och testa en platta, har ju inte mycket mer att gå på än att det låter som de är mycket bättre att läsa på.

Det med biblioteket var en bra poäng! Vet hon lånade e-böcker innan, får luska lite mer i om det är något som fortfarande händer

Permalänk

Jag har haft läsplattor sen Sonys 2a generation och använder fortfarande en (kobo glo HD).
Kindle är inte riktigt motsvarande Apple, förvisso låst men inte överprisad hårdvara.
Kindle Paperwhite är väldigt prisvärd om du vill ha en 6-tumsplatta, det beror lite på hur stor text man är bekväm att läsa på. Annars är Kobo Forma det nyaste i större format.
Sen antar jag att du är lite teknikintresserad eftersom du skriver på sweclockers och i så fall är det en barnlek att hantera de olika formaten, det är t.ex möjligt att läsa bibliotekslån på Kindle. Som skrivits tidigare, här är Calibre din bästa vän och ett oumbärligt verktyg.

Här är en länk till några av de vanligare.

https://www.the-ebook-reader.com/ebook-reader-comparison.html

Stavfel och länkinlägg
Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Det vore kanon att bara få titta och testa en platta, har ju inte mycket mer att gå på än att det låter som de är mycket bättre att läsa på.

Det med biblioteket var en bra poäng! Vet hon lånade e-böcker innan, får luska lite mer i om det är något som fortfarande händer

Släng iväg ett PM om du vill klämma på läsplattan så löser vi det!

Permalänk
Avstängd

Lite halv-off-topic: tycker inte man skall låna e-böcker på biblioteket då ersättningsstrukturen för dessa ger en väldigt hög kostnad för biblioteken (förstår inte riktigt varför de erbjuder detta, men det kan vara påbud uppifrån). Det innebär i förlängningen att "riktiga" böcker kommer att trängas undan då det inte kommer att finnas pengar att köpa in sådana med ökat e-bokslånande. Det är tragiskt för i slutändan kommer de fysiska biblioteken att försvinna.

Hur som, för den som inte bryr sig om bibliotekens utbud finns ju ett större urval av läsplattor. Har själv en Kindle Voyager (tror jag den heter) och även en Remarkable (Norsk läsplatta!) och den senare har ju en klart större läsyta. Är man ute efter större läsyta så är det ju en riktigt bra läsplatta som dessutom är mycket trevlig att skriva/rita/skissa på dessutom. Kolla den på nätet får du se. Dock kostar den en del så det kan ju vara en nackdel för vissa.

Hade även tidigare en Kindle som hade klart större skärm än nuvarade generation, Kindle DX. Tyvärr så gav den sig efter några år (minns inte vad felet var) och jag tyckte då inte det var värt att investera i en motsvarande ersättare, den var ganska dyr då, men läsytan var ju inte att förakta.

Så, Kindle med "liten" skärm eller Remarkable med stor skärm är min rekommendation

https://goodereader.com/blog/electronic-readers/do-you-prefer...

Permalänk
Skrivet av Danilo2001:

Jag har haft läsplattor sen Sonys 2a generation och använder fortfarande en (kobo glo HD).
Kindle är inte riktigt motsvarande Apple, förvisso låst men inte överprisad hårdvara.
Kindle Paperwhite är väldigt prisvärd om du vill ha en 6-tumsplatta, det beror lite på hur stor text man är bekväm att läsa på. Annars är Kobo Forma det nyaste i större format.
Sen antar jag att du är lite teknikintresserad eftersom du skriver på sweclockers och i så fall är det en barnlek att hantera de olika formaten, det är t.ex möjligt att läsa bibliotekslån på Kindle. Som skrivits tidigare, här är Calibre din bästa vän och ett oumbärligt verktyg.

Här är en länk till några av de vanligare.

https://www.the-ebook-reader.com/ebook-reader-comparison.html

Plattan är som sagt inte till mig utan till min icke tekniska sambo så det måste vara så pass enkelt att jag inte behöver hjälpa henne med plattan varje gång för då kommer den inte användas.
Har kollat länken till Calibre och det ska nog kunna vara lätt nog för henne och ge flexibiliteten som önskas med att inte vara helt låst till Amazon för inköp.
Motsatsen gäller fortfarande som jag förstått det dock? e-böcker från Amazon går bara att läsa på en Kindle läsplatta?

Permalänk
Skrivet av lanbonden:

Motsatsen gäller fortfarande som jag förstått det dock? e-böcker från Amazon går bara att läsa på en Kindle läsplatta?

Nädå, absolut inte. Calibre fixar det också väldigt enkelt MEN det kräver lite pyssel med insticksprogram första gången. När det väl är gjort är det bara att tuta och köra så att säga men beroende på hur teknisk hon är kanske du kan göra grundarbetet.

Om du köper en till henne och du behöver fler tips/handledning så släng iväg ett PM så hjälper jag gärna till.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Danilo2001:

Nädå, absolut inte. Calibre fixar det också väldigt enkelt MEN det kräver lite pyssel med insticksprogram första gången. När det väl är gjort är det bara att tuta och köra så att säga men beroende på hur teknisk hon är kanske du kan göra grundarbetet.

Om du köper en till henne och du behöver fler tips/handledning så släng iväg ett PM så hjälper jag gärna till.

Skickades från m.sweclockers.com

Ahh, snyggt! Att något kräver lite meck första gången är absolut inga problem bara det går lätt i fortsättningen när hon själv ska göra jobbet.

Permalänk
Medlem

Du är inte låst till Amazon med Kindle.

Permalänk

Liten update om det hela gick.
Tjejen fick en platta, tittade på den och gnällde om att hon lika gärna kunde läsa på telefonen då det bara var en onödig extra grej att ha hemma. Hon testa plattan och gav den max 3 min att läsa på. Slutade med att plattan blev tillbaka lämnad då hon inte ens ville ge den en seriös chans. Sen dess har hon nog läst minst 3 romaner på telefon/dator...

Det är inte alltid det går som man tänkt sig

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Liten update om det hela gick.
Tjejen fick en platta, tittade på den och gnällde om att hon lika gärna kunde läsa på telefonen då det bara var en onödig extra grej att ha hemma. Hon testa plattan och gav den max 3 min att läsa på. Slutade med att plattan blev tillbaka lämnad då hon inte ens ville ge den en seriös chans. Sen dess har hon nog läst minst 3 romaner på telefon/dator...

Det är inte alltid det går som man tänkt sig

Oj, oj, mitt råd är att omgående dumpa tjejen

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk

skulle lämnat tebax tjejen och behållt plattan...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows