Datormusen fyller 50 år

Datormusen fyller 50 år

Den 9 december 1968 visades en prototyp av den första datormusen för allmänheten, vilket innebär att den nu firar 50 år.

Läs hela artikeln här

Grattis!

Grattis!

Kände till musen sedan tidigare, men hur hade man kunnat missa Mother of Demos?! Vilken vision, vilket genomförande. Det är ren SiFi som kom till liv o.0

data musen å jag fyller 50 i år vi är nestan lika gamla det är bara 11 dagar i från min födelsedag

Dagens optiska möss har troligen mer beräkningskraft än de datorer som fanns 1968

"I don't know why we call it a mouse. Sometimes I apologize. It started that way and then we never changed it"

Så många kulor man har fått rengöra genom åren.

DISCLAIMER: Do not quote this out of context.

En stor dag för alla "datamusar" som min moder skulle kalla dem...

Skrivet av serdyllon:

"I don't know why we call it a mouse. Sometimes I apologize. It started that way and then we never changed it"

Så många kulor man har fått rengöra genom åren.

DISCLAIMER: Do not quote this out of context.

Hihi, ja det har man fått göra. Kommer ihåg när man rengjorde och putsade kulan för optimal precision i Quake.

Once you go Logitech master mx you never go back

Skickades från m.sweclockers.com

Timing... pensionerade min Logitech G9X idag efter nio års tjänst.
Denna gången fick budgetmodellen g502 proteus spectrum fick bli ersättare. Kommer nog ta ett tag att vänja sig.

Idag är 50 kronors möss 100 ggr bättre än de dyraste kulmössen från förr.

Det har verkligen gått frammåt.

Vart det inte någon patentstrid mellan honom och ett stort företag om vem som kom på musen först?

Edit:
Var nog mellan honom och Håkan Lans.

Skrivet av Fluf:

Grattis!

Kände till musen sedan tidigare, men hur hade man kunnat missa Mother of Demos?! Vilken vision, vilket genomförande. Det är ren SiFi som kom till liv o.0

Känns helt sinnessjukt imponerande ja!
Det där med en typ av webcam, remote desktop, att använda musen på ett ganska komplext vis, sättet som dom programmerar på, och allt annat.
Jag är född på 80-talet o många datorer hade inte änns möss då. Visst fick jag uppleva nån "video-telefon" i barndomen, men annars vare inte förrns slutet på 90-talet som webcams började dyka upp på riktigt. Så ja verkligen - Vilka visionärer!

Om man kunde återuppliva dessa vetenskapsmän (i god hälsa och färdiguppfostrade med samma intelligenta metoder, förutsättningar, litteratur och ideologi som dom kom ifrån) och låta dom få känna på dagens resurser så skulle vi banne mig kolonisera rymden inom 10 år. Sån galet stor skillnad på kompetensen hos dessa vetenskapsmän och forskare gentemot dagens som man efter detta typ bara kan kalla wannabes.

Skrivet av hACmAn:

Vart det inte någon patentstrid mellan honom och ett stort företag om vem som kom på musen först?

Edit:
Var nog mellan honom och Håkan Lans.

Lans har inte uppfunnit någon mus överhuvudtaget. Vad han kom på var ett sådant här digitaliseringsbord

http://www.foucaultslinger.nl/JanBeeProjects/HiPad_Digitizing...

@Cad_edis

HiPad vilket faktiskt till slut blev iPad. Skoja bara, visste inte att hans "mus" såg ut så där.

Håkan Lans uppfann sin typ av mus i syfte att kunna rita upp saker för sin egen skull (tekniknörd som han var), men den sålde ganska bra för sin tid. Den här musen i artikeln var ju dock det som musen med en kula i sedan baserades på. Fast båda var nog bra för utvecklingen

På tal om Håkan Lans så kan jag tipsa om denna dokumentär: https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/558721?programid=2519

Tekniken i digitaliseringsbordet är mer lik den i en Wacom-bräda än i en datormus.

Den musliknande tingesten på digitaliseringsbordet kallas förresten för "puck", även om den ofta kallats "mus" på senare tid för att folk hade fått så svårt att skilja dem åt ...

Skrivet av lastninja:

Känns helt sinnessjukt imponerande ja!
Det där med en typ av webcam, remote desktop, att använda musen på ett ganska komplext vis, sättet som dom programmerar på, och allt annat.
Jag är född på 80-talet o många datorer hade inte änns möss då. Visst fick jag uppleva nån "video-telefon" i barndomen, men annars vare inte förrns slutet på 90-talet som webcams började dyka upp på riktigt. Så ja verkligen - Vilka visionärer!

Om man kunde återuppliva dessa vetenskapsmän (i god hälsa och färdiguppfostrade med samma intelligenta metoder, förutsättningar, litteratur och ideologi som dom kom ifrån) och låta dom få känna på dagens resurser så skulle vi banne mig kolonisera rymden inom 10 år. Sån galet stor skillnad på kompetensen hos dessa vetenskapsmän och forskare gentemot dagens som man efter detta typ bara kan kalla wannabes.

Håller med er. Grymt bra demo. Hur tusan har man kunna missa den?! 50 år gammal dessutom.

Min första datormus var faktiskt optisk. Någon gång runt 1985. Den hade en speciell musmatta med ett rutnät och sedan läste man av rutnätet optiskt. Mao upplösningen var samma som rutnätets upplösning.

Vet inte om det var exakt denna. men samma princip