Permalänk
Medlem

Byta ut plasmatv

Har en gammal pioneer som jag funderar på att byta ut. Vad ger bäst bild för pengarna? Det måste vara en tv som har samma "motion flow"(vet ej vad det heter) som plasma.

60-65 tum budget 20k

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@FlashGordon: Jag bytte ut min Pioneer Kuro 60" till en LG OLED65C8.
Kuron började bli dålig i våras, konstig svartnivå och den visade massa lila i överkant när bilden gick ifrån mörk till ljus.

Slog till på LG:n under black friday på Mediamarkt och är sjukt nöjd.
Den är förvisso över din budget, men jag kände att jag inte kan byta till en mindre TV.

Har mest kollat på Netflix med den inbyggda appen. Har inte hunnit testa att spela på den än.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av FlashGordon:

Har en gammal pioneer som jag funderar på att byta ut. Vad ger bäst bild för pengarna? Det måste vara en tv som har samma "motion flow"(vet ej vad det heter) som plasma.

Det finns ingen annan TV, förutom en annan plasma, som ser ut som plasma i rörelser. Vad du är van med är en specifik typ av PWM-algoritm med temporala halvtonsmönster som enbart Pioneer använde. Panasonic använder en annan lösning, precis som LG och Samsung använde sina varianter av PWM-lösningar. Därför såg alla rörelser lite annorlunda mellan plasmamodellerna.

Det närmaste du kan komma är en DLP-projektor vilka också använder olika former av PWM-algoritmer och temporala halvtonsmönster. Men det kommer ändå annorlunda ut.

En OLED och en LCD kommer i sin tur ha sin karaktär på hur bilden byggs upp. Gäller att plocka den karaktär du gillar bäst eller ogillar minst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det finns ingen annan TV, förutom en annan plasma, som ser ut som plasma i rörelser. Vad du är van med är en specifik typ av PWM-algoritm med temporala halvtonsmönster som enbart Pioneer använde. Panasonic använder en annan lösning, precis som LG och Samsung använde sina varianter av PWM-lösningar. Därför såg alla rörelser lite annorlunda mellan plasmamodellerna.

Det närmaste du kan komma är en DLP-projektor vilka också använder olika former av PWM-algoritmer och temporala halvtonsmönster. Men det kommer ändå annorlunda ut.

En OLED och en LCD kommer i sin tur ha sin karaktär på hur bilden byggs upp. Gäller att plocka den karaktär du gillar bäst eller ogillar minst.

Tack för svaret då får jag helt enkelt bege mig till Hifiklubben eller liknande och titta med egna ögon.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Bildkvaliten på pioneers plasmor verkar svår att slå. Jag har inte uppgraderat så berätta gärna hur det går Antar att det är oled som gäller?

Permalänk
Medlem

Jag har läst trådar om folk som "återställer" sina pioneerplasmor genom inställningar i servicemenyn för att återfå korrekt svartnivå. Det tycks vara lite som att skjuta lite från höften eftersom att olika inställningar ändrar spänningen till vissa kretsar osv. Men många vittnar om att ha fått nytt liv i sina gamla dyrgripar. Kanske kan vara värt att ta en titt på?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Jag har läst trådar om folk som "återställer" sina pioneerplasmor genom inställningar i servicemenyn för att återfå korrekt svartnivå. Det tycks vara lite som att skjuta lite från höften eftersom att olika inställningar ändrar spänningen till vissa kretsar osv. Men många vittnar om att ha fått nytt liv i sina gamla dyrgripar. Kanske kan vara värt att ta en titt på?

Har också läst en del trådar om det, men jag har inte hittat något som funkar på 60". Enligt dom som har gjort lite guider fungerar det bara på 50".

Har fått tips om att det kan vara nätdelen som håller på att ge upp.
Har inte felsökt vidare, men du får gärna tipsa om du hittar något som funkar på 60". Just nu står TVn på golvet i sina frigolitfötter.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)