Datormusen fyller 50 år

Permalänk
Melding Plague

Datormusen fyller 50 år

Den 9 december 1968 visades en prototyp av den första datormusen för allmänheten, vilket innebär att den nu firar 50 år.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Grattis!

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Hjälpsam

Grattis!

Kände till musen sedan tidigare, men hur hade man kunnat missa Mother of Demos?! Vilken vision, vilket genomförande. Det är ren SiFi som kom till liv o.0

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk

data musen å jag fyller 50 i år vi är nestan lika gamla det är bara 11 dagar i från min födelsedag

Permalänk
Medlem

Dagens optiska möss har troligen mer beräkningskraft än de datorer som fanns 1968

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

"I don't know why we call it a mouse. Sometimes I apologize. It started that way and then we never changed it"

Så många kulor man har fått rengöra genom åren.

DISCLAIMER: Do not quote this out of context.

Permalänk
Medlem

En stor dag för alla "datamusar" som min moder skulle kalla dem...

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av serdyllon:

"I don't know why we call it a mouse. Sometimes I apologize. It started that way and then we never changed it"

Så många kulor man har fått rengöra genom åren.

DISCLAIMER: Do not quote this out of context.

Hihi, ja det har man fått göra. Kommer ihåg när man rengjorde och putsade kulan för optimal precision i Quake.

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Medlem

Once you go Logitech master mx you never go back

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Timing... pensionerade min Logitech G9X idag efter nio års tjänst.
Denna gången fick budgetmodellen g502 proteus spectrum fick bli ersättare. Kommer nog ta ett tag att vänja sig.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Idag är 50 kronors möss 100 ggr bättre än de dyraste kulmössen från förr.

Det har verkligen gått frammåt.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Vart det inte någon patentstrid mellan honom och ett stort företag om vem som kom på musen först?

Edit:
Var nog mellan honom och Håkan Lans.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Skrivet av Fluf:

Grattis!

Kände till musen sedan tidigare, men hur hade man kunnat missa Mother of Demos?! Vilken vision, vilket genomförande. Det är ren SiFi som kom till liv o.0

Känns helt sinnessjukt imponerande ja!
Det där med en typ av webcam, remote desktop, att använda musen på ett ganska komplext vis, sättet som dom programmerar på, och allt annat.
Jag är född på 80-talet o många datorer hade inte änns möss då. Visst fick jag uppleva nån "video-telefon" i barndomen, men annars vare inte förrns slutet på 90-talet som webcams började dyka upp på riktigt. Så ja verkligen - Vilka visionärer!

Om man kunde återuppliva dessa vetenskapsmän (i god hälsa och färdiguppfostrade med samma intelligenta metoder, förutsättningar, litteratur och ideologi som dom kom ifrån) och låta dom få känna på dagens resurser så skulle vi banne mig kolonisera rymden inom 10 år. Sån galet stor skillnad på kompetensen hos dessa vetenskapsmän och forskare gentemot dagens som man efter detta typ bara kan kalla wannabes.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Vart det inte någon patentstrid mellan honom och ett stort företag om vem som kom på musen först?

Edit:
Var nog mellan honom och Håkan Lans.

Lans har inte uppfunnit någon mus överhuvudtaget. Vad han kom på var ett sådant här digitaliseringsbord

http://www.foucaultslinger.nl/JanBeeProjects/HiPad_Digitizing...

Permalänk
Medlem

@Cad_edis

HiPad vilket faktiskt till slut blev iPad. Skoja bara, visste inte att hans "mus" såg ut så där.

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Medlem

Håkan Lans uppfann sin typ av mus i syfte att kunna rita upp saker för sin egen skull (tekniknörd som han var), men den sålde ganska bra för sin tid. Den här musen i artikeln var ju dock det som musen med en kula i sedan baserades på. Fast båda var nog bra för utvecklingen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk
Medlem

På tal om Håkan Lans så kan jag tipsa om denna dokumentär: https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/558721?programid=2519

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | Corsair 32GBDDR4 3200MHz | ASUS TUF RTX 3080 OC | Fractal Design Ion+ Platinum 760W | Fractal Design Define C TG | LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Tekniken i digitaliseringsbordet är mer lik den i en Wacom-bräda än i en datormus.

Den musliknande tingesten på digitaliseringsbordet kallas förresten för "puck", även om den ofta kallats "mus" på senare tid för att folk hade fått så svårt att skilja dem åt ...

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lastninja:

Känns helt sinnessjukt imponerande ja!
Det där med en typ av webcam, remote desktop, att använda musen på ett ganska komplext vis, sättet som dom programmerar på, och allt annat.
Jag är född på 80-talet o många datorer hade inte änns möss då. Visst fick jag uppleva nån "video-telefon" i barndomen, men annars vare inte förrns slutet på 90-talet som webcams började dyka upp på riktigt. Så ja verkligen - Vilka visionärer!

Om man kunde återuppliva dessa vetenskapsmän (i god hälsa och färdiguppfostrade med samma intelligenta metoder, förutsättningar, litteratur och ideologi som dom kom ifrån) och låta dom få känna på dagens resurser så skulle vi banne mig kolonisera rymden inom 10 år. Sån galet stor skillnad på kompetensen hos dessa vetenskapsmän och forskare gentemot dagens som man efter detta typ bara kan kalla wannabes.

Håller med er. Grymt bra demo. Hur tusan har man kunna missa den?! 50 år gammal dessutom.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Avstängd

Min första datormus var faktiskt optisk. Någon gång runt 1985. Den hade en speciell musmatta med ett rutnät och sedan läste man av rutnätet optiskt. Mao upplösningen var samma som rutnätets upplösning.

Vet inte om det var exakt denna. men samma princip

Visa signatur