Corsair lanserar fejkade minnsemoduler med RGB-belysning

Permalänk
Melding Plague

Corsair lanserar fejkade minnsemoduler med RGB-belysning

För den som vill få till ett estetiskt tilltalande bygge utan att betala stora summor pengar lanserar Corsair ett alternativ, i form av paket med två fejkade minnesmoduler.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Kul idé för RGB-fantasten. Men spontant tycker jag att 400 kr låter som alldeles för dyrt för ett par fejkade minnesmoduler med RGB. Marginalen lär vara riktigt hög...

För att sätta det hela i perspektiv: du kan köpa en hel dator för 350 kr. (https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/raspberry-pi...)

Permalänk
Medlem

Coolt.

Visa signatur

Send me out... with a bang.

Permalänk
Medlem

Lovar att de presterar lika bra som deras vanliga minnen... nä nu var jag elak igen, kör ju t.o.m med Corsair sen innan xD
on topic, så visst, kul om man gillar RGB och vill ha lite mer ljus i datorn utan att behöva betala flera tusen för det.

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Kul idé för RGB-fantasten. Men spontant tycker jag att 400 kr låter som alldeles för dyrt för ett par fejkade minnesmoduler med RGB. Marginalen lär vara riktigt hög...

För att sätta det hela i perspektiv: du kan köpa en hel dator för 350 kr. (https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/raspberry-pi...)

Får en att tänka lite....

Om de nu kan ta 400kr för detta, hur mycket uppblåst är priset på moderkort mm med dessa RGB, vs ett där man lagt utvecklingen på annat?

Permalänk
Medlem

Det där priset är rena rama rånet. OK att äkta minnen blivit dyrare men att det nu också börjat avspegla sig i fakemoduler är extremt uppretande. Lite plåtbitar med en RGB-list... 150Kr man skall det kosta. Herregud vilken svinhög vinstmarginal det lär vara på dem.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ozzed:

Det där priset är rena rama rånet.

I see what you did there

Permalänk
Avstängd

lol va fail

Permalänk
Medlem

400:- för vad, 2 plastskal och lite RGB?
Snacka om piratpriser

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Inaktiv

Snart kommer fejk GPU och jag ser efterfrågan, problemet blir att de blir stämda av Nvidia om de skriver 2080Ti. Men i Kina lär det komma såna kit att montera på sitt grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

400:- för vad, 2 plastskal och lite RGB?
Snacka om piratpriser

Adresserbar RGB.

Väldigt viktigt.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Master of Overkill

ifall jag har 4x RAM och vill ha 8x stickor fulla lägger jag 800kr alla dagar i veckan än att köpa 64GB minne för 8k + (vill ha 16GB stickor enbart)

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Nu väntar jag bara på gskills fejkade ram med bling bling

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bebben:

Adresserbar RGB.

Väldigt viktigt.

Sure, det motiverar prisskillnaden från typ
100:- till 400 :-
My fault

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Kunde ju vara bra att ha nu i juletid istället för julgran. =/

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Inaktiv

Damn, man fick ju nästan 16Gb för 400kr för ett tag sedan
Va väl runt 600kr strecket.

Permalänk
Medlem

Antar att hela julgranen sedan styrs via iCUE?

Permalänk
Medlem

Jag är mest imponerad över att det finns en faktisk efterfrågan på det. Men sen har jag iofs alltid haft svårt att förstå bling bling i datorn

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Jag har bara pyttelite RBG på moderkortet, verkar gå att stänga av i bios men har inte orkat, klarar mig bra med att resten inte lyser alls

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Billigt och bra, köper dem asap.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Jag är mest imponerad över att det finns en faktisk efterfrågan på det. Men sen har jag iofs alltid haft svårt att förstå bling bling i datorn

Trenden med rgb är helt fascinerande, jag har tidigare varit fördomsfullt negativ till rgb men erkänner jag nu att jag tycker det är coolt att jag nu kan styra färgen på två av mina front 140mm fläktar efter att ha installerat h115i platinum aio. Jag har relativt ofta frontskyddet av på mitt ganska slutna be quiet silent base 801 case (för att förbättra luftflödet) och nu ser det plötsligt riktigt bra ut.

Dock så föredrar jag "static color" vs diverse olika effekter, man kan väl ändra sig?

Är inte riktigt nöjd med Corsair iCUE programvaran ännu, men det är ett totalt annat ämne. Hatar egentligen att ha fläktkurvor för aio etc kopplat till en programvara av den här typen, jag ger iCUE en chans några veckor, Corsair Link har en "End of life" stämpel på sig nu om jag förstår det korrekt.

Permalänk
Avstängd

Cooooooooolt!

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2

Permalänk
Medlem

Både en väldigt löjlig och en väldigt bra idé. Minnesmoduler är dyra och det ser helt klart bättre ut om alla platser är fyllda.

Permalänk
Medlem

Tar 2 tack.

Visa signatur

Intel Core i7 7700K 4,2GHz - MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X - Corsair LPX 16GB, DDR4 3000Mhz - ASUS PRIME Z270-A - Fractal Design Define R5 - Cooler Master 212 EVO - Corsair AX860 80+ Platinum - A-DATA SSD Premier Pro SP900 128GB, Samsung 960 EVO 250GB - Kingston v400 120 GB - Windows 10 Pro 64-bit
2x Dell U2515H IPS 1440p - ath-m50x & Mod Mic - Asus STX - Oculus Rift + Touch

Permalänk
Avstängd

Det här måste vara datormoddarvärldens motsvarighet till silikontuttar, silikon i läpparna, penisförstoring, och att spruta in synthololja i musklerna.

Fy fan vad lamt! 🤢

Dekaltrimmare! 🖕

Permalänk
Medlem

Kan dom inte göra en fejk dator en tom låda fylld med rgb belysning.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

jag ser in i framtiden,
Blocket annons dator med 64GB minne, senare upptäcker du att det är bara ett minne & resten fejk snopet att du bara har 8GB

Permalänk
Medlem

Inte oresonablet pris, grejerna kostar lika mycket att få till hyllan som vanliga stickor minus memory modules och kanske någon dollar i PCB och små komponenter.

Vore en annan femma om det bara var en plastbit med en RBG strip, vore ju roligt att dra kabel för den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Jag är mest imponerad över att det finns en faktisk efterfrågan på det. Men sen har jag iofs alltid haft svårt att förstå bling bling i datorn

Skrivet av rektor:

Det här måste vara datormoddarvärldens motsvarighet till silikontuttar, silikon i läpparna, penisförstoring, och att spruta in synthololja i musklerna.

Fy fan vad lamt! 🤢

Dekaltrimmare! 🖕

Ibland får man nypa sig själv i armen för att komma ihåg att vi faktiskt sitter på ett forum för hårdvaruentusiaster.

Jag likställer detta fullt ut med att:

- Gå på restaurang och betala dyrt för att få in en tallrik som ser fin ut, men som saknar mat och salladsbladet du får smakar skit.

- Gå till mataffären och fylla upp två kundvagnar med mat som du betalar för i kassan, men lämnar kvar i butiken.

- Ta in på hotell och fråga i receptionen om det går att byta rum till något med finare utsikt och snyggare tapeter, men som saknar säng och toalett.

RGB tillför 0% prestanda, men jag kan köpa att man vill ha lite ljus. Själv tycker jag dagens byggen snarare försöker efterlikna något från My Little Pony, men har avskrivit det som "ungdomlig entusiasm". Smaken är som baken. Vi lever trots allt i ett land som är bäcksvart stora delar av året. För att inte tala om den skumma belysningen man kan förvänta sig råder i forumets alla man caves.

Men när man tar det så pass långt att man medvetet tar bort 100% av funktionaliteten i en komponent för att till 100% ersätta det med skit, då anser i varje fall jag att vi kollektivt har passerat en ganska tydlig skiljegräns.

Framförallt när folk är villiga att betala för det. Shut up and take my money? Nja.

"Skall vi ta en promenad älskling?"
"Kanske senare, jag är fullt upptagen med att beundra min fina regnbågsbelysning"

Permalänk
Medlem

Vill man ha ett par nya så skickar man tillbaka de fejkade minnena och säger att dom inte funkar

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare