Counter-Strike: Global Offensive blir gratis och får battle royale-läge

Permalänk
Medlem

Hänger inte med är detta gamla cs1,6 som släppptts uppgradera gratis på?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jan-banan:

Hänger inte med är detta gamla cs1,6 som släppptts uppgradera gratis på?

Skickades från m.sweclockers.com

Det är cs go som numera är gratis.

Permalänk
Medlem

f2p och battle royal är väl den nya standarden för fps nu. så det är bra att cs hänger på där med. kan ju locka över en hel del till det vanliga spelläget förhoppningsvis.

om ni undrar hur dom klarar av att göra spelet free to play utan att det kommer förstöras helt av fuskare så handlar det om deras s.k vacnet dom utvecklat. här är en av utvecklarna som snackar om hur det funkar https://youtu.be/ObhK8lUfIlc
videon är från början av året så troligtvis har de förändrat några grejer kring hur det fungerar. troligtvis kan tex vacnet ain sänka din trust nivå om den tror att du fuskar baserat på analys av data från hur du spelar.

Permalänk
Skrivet av SabreWulf:

Installerade CS:GO igen efter flera års frånvaro... och inser att jag antagligen blivit för gammal eller så har CS blivit väldigt rörigt och... meh. När jag lirade 1.6 gick jag för böveln inte på muggen bara för att det tryckte på lite. Maten intogs endast när färgerna i spelet började försvinna och fienden förvandlades till små svampar och annat psykedeliskt nonsens. En hårsmån från att jobbet också blev lidande. Men, som sagt, man kanske har blivit för gammal. *host* 51 *host*...

Cs go är verkligen inte lika fängslande som 1.6 var så det behöver inte vara du som blivit gammal.

Som du säger är det lite rörigt och de har ändrat hur fort man springer så det blir nästan lite jump scare när någon rundar ett hörn.

Dessutom så har de skalat om storleken på gubbarna / kartorna vilket inte gör sig lika bra som i 1.6. Rekylen är mycket mer random så det går aldrig vara lika stabil som man var i 1.6. Komma bara gamla fragvideos och jämför med nu. 1 vs 3/4/5 i en spray var inga problem förr med lite skills. Nu för tiden är det typ 2-3 max man klarar om ens det.

Att de tagit död på saker som bhop, rysshopp, longjump etc gör också att det tappar sin charm snabbare.

Dessutom så har de förstört många mods likt HnS, HnS med blocks, surf osv. Så det enda som finns kvar är matchmaking och när man nått global så är det inte så spännande att nöta på.

OnT: Att det blivit f2p tror jag är bra för tillväxten i utvecklingsländer som Kina, Indien och Sydamerika. Annars blir det nog inte så stor skillnad eftersom det ändå var så billigt innan.

Möter sällan fuskare nu för tiden faktiskt, spelat i GE/SMFC sen release. Ofta folk börjar klaga på fusk när det är tydligt det inte rör sig om fusk. Ofta ger de även upp fast det inte är omöjligt att vända 14-1 till 14-16, vilket är synd .

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Wittwang:

Jag är lite kluven kring CS:GO som F2P, men eftersom spelet på senare år fått mindre kärlek från utvecklarna tror jag främst att det är bra om intresset får ett uppsving. Problemet med fuskare har Valve lyckats få bukt med till stor del, och till en början hade Prime en ganska viktig roll i det. Vid introduktionen krävde Prime att ett telefonnummer var anslutet, vilket tillsammans med (den relativt låga) kostnaden för spelet blev ett ganska bra hinder.

Nu finns även Trust Factor som tar hänsyn till hur seriöst en spelares konto är, genom att se till speltid, rapporter och andra spel på kontot. Det känns som ett ganska bra filter för fuskare, som nu lätt kan starta ett nytt konto men med låg Trust Factor. Tillsammans med VacNet kan nog F2P fungera ganska bra om man bara ser till fuskare.

Battle Royal-läget är jag dock mer tveksam till. Under mina cirka 4000 speltimmar har jag nästan uteslutande kört 5vs5-matcher på Valves servrar och hos tredjepartstjänster. Spelläget är egentligen ganska repetitivt, men varje match bjuder ändå på nya grejer och man kan själv kontrollera spelets utgång på ett helt annat sätt än i BR.

Hittills har jag hunnit med omkring 15 Danger Zone-matcher och det är faktiskt ganska underhållande, men jag har svårt att se att det skulle hålla kvar spelare någon längre tid. Om man jämför med "vanliga" CS är det väldigt mycket mer slump inblandat i vem som vinner, och därför finns inte heller samma djup kring strategier och möjligheter till att lura fienden. Därtill funkar vapnen inte riktigt förutsägbart när avstånden ökar, vilket gör att man får ännu mindre kontroll.

Vapnen funkar precis som i vanliga cs och därmed en awp så kan skjuta hs från ena hörnan till den andra hörnan med att sikta på huvudet. På pubg måste ta med bullet drop och rörelse alltså sikta framför måltavlan som rör sig... prime är fortfarande gratis gå upp till lvl21 löjtnant och sen registrera en legit telefonnummer så har man prime sen står så i hur skaffar jag prime. Eller så köper man prime..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Körde privat match med polare igår, tyckte det var helt okej faktiskt. Var kul att följa drönarna och hitta varandra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsgren:

Enligt statistiken så verkar det ha varit en svacka nu i våras men har återhämtat sig sedan dess. Men utöver den så har spelarantalet i princip stigit under hela CSGOs livsperiod.

https://steamcharts.com/app/730

Enligt din länk har det stått ganska still sedan 2016, för att sedan dala lite senaste tiden. Hur läser du grafer?

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av Shadow666:

Vapnen funkar precis som i vanliga cs och därmed en awp så kan skjuta hs från ena hörnan till den andra hörnan med att sikta på huvudet. På pubg måste ta med bullet drop och rörelse alltså sikta framför måltavlan som rör sig... prime är fortfarande gratis gå upp till lvl21 löjtnant och sen registrera en legit telefonnummer så har man prime sen står så i hur skaffar jag prime. Eller så köper man prime..

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, vapnen fungerar som i vanliga CS, men det är inte optimalt för långa avstånd eftersom den spread som finns blir tydligare då. Det verkar inte finnas AWP och andra range-vapen i spelläget, utan AK-47 och SG553 är nog vad som fungerar bäst på lite distans. PP-Bizon har exempelvis en accurate range på 10 meter, medan MP7 är 10 meter. AWP ligger på 69 meter, så i Danger Zone går det alltså att komma utanför det avståndet också

I och med Trust Factor och Vacnet är inte heller Prime lika viktigt, men det är ju en smidig skiljevägg mellan helt nya och äldre spelare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Enligt din länk har det stått ganska still sedan 2016, för att sedan dala lite senaste tiden. Hur läser du grafer?

Jag får väl anta att jag inte kan läsa grafer utifrån den kommentaren. Men ja, ökning var väl en överdrift. Påpekade dalen i våras men den har ju återhämtat sig någorlunda. Men jag litar på din grafläsning eftersom du har bra koll på grafer låter det som så det får jag ge dig! =D

Permalänk
Avstängd

Tycker det var en väldigt bra ide
Jag är ett stort fan av Riot just pga att spel ska vara gratis och sen kan man stödja utvecklarna med att köpa roliga skinns in game om man gillar spelet.

Sen ser jag gärna att alla bara får ha ett konto var och att man måste använda någon form av mobilt bankid för att aktivera ett konto.
Det skulle ta bort alla smurfar som redan har ett bra konto att skapa ett till bara för att trolla oss noobs.

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig varit säker på om jag gillat CSGO. Har kunnat panga lite bots för att brorsan äger det men inte mer. Nu tog jag tag i det när det blev gratis och fick mina 5 första matcher med minst 1 aimbot eller wallhack i båda lagen. Sedan blev det bättre och hade några roliga matcher.
Lvl 21 för prime känns rätt mycket, lagt 10-15 timmar och är lvl 4. Det känns som att jag kommer tröttna innan jag ens är nära.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

@infigo: Jag skulle säga att spelet är i princip ospelbart utan Prime, så även om det är free2play så rekommenderar jag verkligen att lägga pengarna på Prime, om du har för avsikt att spela det en längre tid.

Visa signatur

[Moderkort]: ASUS P8Z68-V PRO [CPU]: i7 3770k @Stock [Minne]: Corsair 2x8Gb Vengeance LP [GPU]: Sapphire RX480 8gb Nitro+ OC [Systemdisk]: Corsair SSD Force 3 90Gb [Storage]: Crucial M4 64Gb, 4Tb SATA 7200rpm [PSU]: Corsair AX750W [Chassi]: Coolermaster CM690 II Adv

Permalänk
Inaktiv

Av ren tillfällighet såg jag det igår o ladda ner.

Men just för deathmatch verkade ljudet från när man virar sig ner från helikoptern haka upp sig och sättas på repeat. Provade restarta även ominstallera spelet men inget hjälpte. Verkade som 3 av 4 matcher avbröts och man fick starta processen att hitta ett game om igen.

Kanske fixat nu? Var i alla fall ospelbart som det var igår.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av jOnÄTÄn:

Och området man spelar på brukar vara samma hela matchen i vanlig DM.

Har alla battle royal-spel så att området/banan krymper runt centrum eller finns det dom där området förflyttas? tycker det vore intressant med att man vore tvungen att förflytta sig exempelvis från väster till öster, på grund av en skogsbrand/översvämning eller nått, och att man från början inte kan vara i slutdestinationen. Att centrum inte är fast alltså.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Ljusskygg
Skrivet av moonblase:

Var det inte de som redan hade prime som fick prime? iallafall var det så jag förstod det.

Hur skulle man få Prime om man redan hade Prime??
Prime är nu tillskillnad från innan useless.

Innan kunde man spela som två tiers:

  • Betalande

  • Prime (Betalande med Verifierat nummer)

Med F2P hade man hoppats på att det blev typ:

  • F2P

  • Betalande

  • Prime (Betalande med Verifierat nummer)

Istället blev det:

  • F2P

  • Prime (Betalande samt F2P med Verifierat nummer)

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Soitora:

Hur skulle man få Prime om man redan hade Prime??
Prime är nu tillskillnad från innan useless.

Innan kunde man spela som två tiers:

  • Betalande

  • Prime (Betalande med Verifierat nummer)

Med F2P hade man hoppats på att det blev typ:

  • F2P

  • Betalande

  • Prime (Betalande med Verifierat nummer)

Istället blev det:

  • F2P

  • Prime (Betalande samt F2P med Verifierat nummer)

Syftade på de som fick prime gratis/betalat för spelet, att om man inte hade prime innan uppdateringen så fick man inte prime efter, de som hade prime redan, fick sin i uppdateringen

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Ljusskygg

@moonblase: Okej, ne tyvärr så fick alla tidigare ägare av CS:GO Prime, oavsett om man var Prime innan eller inte

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Har alla battle royal-spel så att området/banan krymper runt centrum eller finns det dom där området förflyttas? tycker det vore intressant med att man vore tvungen att förflytta sig exempelvis från väster till öster, på grund av en skogsbrand/översvämning eller nått, och att man från början inte kan vara i slutdestinationen. Att centrum inte är fast alltså.

Ingen aning har egentligen bara spelat pubg. Men där hamnar ju centrum på cirkeln lite olika i alla fall.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Kan det möjligtvis vara så att CS:GO's spelarbas har drastiskt minskat de senaste åren och detta är ett nödrop innan CS skeppet sjunker?

Cs har ju kommit och gått i olika variationer för länge för att det någonsin skall kunna dödsförklaras.
Finns ju aktiva servrar för 1.6 o framåt fortfarande, inte som i ex. BF/Cod serierna där det är hopplöst att hitta en server på 10 år gamla titlar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallebull:

Cs har ju kommit och gått i olika variationer för länge för att det någonsin skall kunna dödsförklaras.
Finns ju aktiva servrar för 1.6 o framåt fortfarande, inte som i ex. BF/Cod serierna där det är hopplöst att hitta en server på 10 år gamla titlar.

Jo, jag spelar cs 1.6 lite av och till fortfarande men lirar nog mer CoD 2 multiplayer faktiskt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Tror inte det kommer bli någon reell skillnad ärligt talat, dom som fuskar fuskar oavsett och jag tror knappast det kommer flockas nya spelare till cs bara för att det blir gratis, den största majoriteten har nog köpt det redan. Prime är väl trevligt men inte så att det är svårt att verifiera ett nummer om man blir bannad och behöver fixa nytt konto.

Careface ärligt talat, kommer nog vara samma lika ungefär.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av SabreWulf:

Installerade CS:GO igen efter flera års frånvaro... och inser att jag antagligen blivit för gammal eller så har CS blivit väldigt rörigt och... meh. När jag lirade 1.6 gick jag för böveln inte på muggen bara för att det tryckte på lite. Maten intogs endast när färgerna i spelet började försvinna och fienden förvandlades till små svampar och annat psykedeliskt nonsens. En hårsmån från att jobbet också blev lidande. Men, som sagt, man kanske har blivit för gammal. *host* 51 *host*...

Nej då, du måste bara inse likt mig att du behöver uppgradera till dyraste gamingmusen, dyraste tangentbordet, dyraste skärmen osv Tyvärr har ju många i CS GO "alternativ hjälp" som gör att dom inte besväras av att synfältet blockeras av en vägg, att någon kastat en flashbang 5 meter framför det håll dom tittar åt osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lutop:

Kriget mot fuskare är i princip vunnet utav valve vid det här laget. Det är just därför de känner att spelet kan vara F2P. Tycker alla som tvunget ska skrika "fusk paradis" ska läsa på vad Valve gjort de senaste åren. Bl.a VACnet, Overwatch, Trustfactor och även VAC is sej som fungerar bra nu för tiden.

Det enda Prime gör nu är att dela upp betalande och F2P spelare. Vilket bara är positivt. Tycker man sej hela tiden ha problem med fuskare så är man förmodligen en riktigt tråkig toxic spelare som har låg Trustfactor.

Ser inte vem som skulle sätta sig med Overwatch och kolla på en match efter det här bara...

Förut fanns det en liten poäng, nu tar det dig lika lång tid att kolla en match i Overwatch som det tar för fuskaren att skapa ett nytt konto.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontuff:

Ser inte vem som skulle sätta sig med Overwatch och kolla på en match efter det här bara...

Förut fanns det en liten poäng, nu tar det dig lika lång tid att kolla en match i Overwatch som det tar för fuskaren att skapa ett nytt konto.

Du missar poängen lite, du som prime spelare med en bra och fin trusfactor kommer aldrig att se röken utav denna fuskaren. Varför? Jo för att han plockas bort utav VAC, VACNet och Overwatch långt innan han når dej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lutop:

Du missar poängen lite, du som prime spelare med en bra och fin trusfactor kommer aldrig att se röken utav denna fuskaren. Varför? Jo för att han plockas bort utav VAC, VACNet och Overwatch långt innan han når dej.

Missade jag poängen? Du svarar ju på något helt annat än vad jag skrev. Jag säger inget om prime, VAC, VACNet etc.

Det jag säger är att man kan skrota Overwatch, några få kommer säker att kolla på matcher för att de tycker att det är roligt. Den stora majoriteten kommer inte ägna 10 minuter för att rapportera en fuskare när fuskaren på mindre än 10 minuter kan få tag i ett nytt konto.