Har Sweclockers ett API för datahantering?

Permalänk
Medlem

Har Sweclockers ett API för datahantering?

Tjena!

Tankarna svävade iväg när jag satt halv-frustrerad över att behöva kolla med aktuella priser på grafikkort*. Då slog det mig att man kan göra ganska roliga saker inom Marknaden, Forum, Guider, o.s.v om man har tillgång till data. Om det finns ett öppet API för att hämta data Sweclockers? Tänker på allt från FPS i grafikkortstester till trådar och inlägg i forumet. All data kanske inte är öppen, men det kanske finns något som Sweclockers står själva för som går att hämta?

Om nej: Finns det planer på att göra viss data tillgänglig i framtiden?
Om nej igen: Varför inte?

*(lång historia kort: Kollade på sweclockers prestandaindex för grafikkort och sitter på en budget på cirka 3000 kr men förutom att se hur varje kort presterar gentemot en referensmodell så måste jag öppna 83 flikar med prisjakt för att se vilken prislapp de har)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Alotiat:

Tjena!

Tankarna svävade iväg när jag satt halv-frustrerad över att behöva kolla med aktuella priser på grafikkort*. Då slog det mig att man kan göra ganska roliga saker inom Marknaden, Forum, Guider, o.s.v om man har tillgång till data. Om det finns ett öppet API för att hämta data Sweclockers? Tänker på allt från FPS i grafikkortstester till trådar och inlägg i forumet. All data kanske inte är öppen, men det kanske finns något som Sweclockers står själva för som går att hämta?

Om nej: Finns det planer på att göra viss data tillgänglig i framtiden?
Om nej igen: Varför inte?

*(lång historia kort: Kollade på sweclockers prestandaindex för grafikkort och sitter på en budget på cirka 3000 kr men förutom att se hur varje kort presterar gentemot en referensmodell så måste jag öppna 83 flikar med prisjakt för att se vilken prislapp de har)

Hej,

Tack för din feedback.
Vi har dessvärre inget öppet API i dagsläget, och det kommer troligen vara ganska långt in i framtiden innan vi kan tänkas ha det.
Främsta anledningen är tid.
Vi skulle behöva mycket tid på att strukturera om vår data så dom ligger i "riktiga" tabeller och man kan söka och plocka data ifrån, nu ligger dessa bara inuti artiklar.
Och inte minst att det faktiskta API'et med all vad det innebär skulle behöva utvecklas.

Jag gillar ideen, men jag tror dessvärre den är en bit bort.
Vill dock tipsa om RSS feedsen som finns, långt ifrån ett api men det kanske kan hjälpa dig någon lite bit påvägen.

Mvh // Anton

Visa signatur

Dator, MOBO: Asus X99-A, CPU: Intel I7 6800k (3.4GHz), GPU: Geforce PNY 2070 Super, RAM: 4x8GB Corsair Vengeance LPX 2400MHz, OS-HDD: Intel 750 PCIe 400GB, PSU: EVGA SuperNOVA G2 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klorixx:

Hej,

Tack för din feedback.
Vi har dessvärre inget öppet API i dagsläget, och det kommer troligen vara ganska långt in i framtiden innan vi kan tänkas ha det.
Främsta anledningen är tid.
Vi skulle behöva mycket tid på att strukturera om vår data så dom ligger i "riktiga" tabeller och man kan söka och plocka data ifrån, nu ligger dessa bara inuti artiklar.
Och inte minst att det faktiskta API'et med all vad det innebär skulle behöva utvecklas.

Jag gillar ideen, men jag tror dessvärre den är en bit bort.
Vill dock tipsa om RSS feedsen som finns, långt ifrån ett api men det kanske kan hjälpa dig någon lite bit påvägen.

Mvh // Anton

Jag förstår. Får hålla tummarna för att det kan bli en liten mini-variant i framtiden då

På tal om prinskorvars hållbarhet: Vet du om det finns planer på Markdown-funktionalitet när man ska skriva ett meddelande/inlägg? (som vissa bloggar har när man skriver en kommentar)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Alotiat:

Jag förstår. Får hålla tummarna för att det kan bli en liten mini-variant i framtiden då

På tal om prinskorvars hållbarhet: Vet du om det finns planer på Markdown-funktionalitet när man ska skriva ett meddelande/inlägg? (som vissa bloggar har när man skriver en kommentar)

Markdown skulle jag nog säga också är ett projekt ganska långt bort. BBkoden har funnits så pass länge att den skulle göra det svår att fasa ut bara sådär.
Är det något speciellt du saknar i BBKod sammanhang eller trivs du bara bättre med markdown?

Visa signatur

Dator, MOBO: Asus X99-A, CPU: Intel I7 6800k (3.4GHz), GPU: Geforce PNY 2070 Super, RAM: 4x8GB Corsair Vengeance LPX 2400MHz, OS-HDD: Intel 750 PCIe 400GB, PSU: EVGA SuperNOVA G2 850W

Permalänk
Medlem

Viss data går ju att extrahera utan tillgång till API. Om man till exempel tar SweClockers prestandaindex för grafikkort så är ju tabellerna svg:er och då enkelt att plocka ur värden. Genom att köra följande javascript på svg:erna får man ut all data.

function getValues() { let elements = document.querySelectorAll('.itemElement'); return { title: document.querySelector('.chartTitle').textContent, description: document.querySelector('.chartDescr').textContent, cards: [...elements].map(e => ({ card: e.querySelector('.itemLabel').textContent, value: e.querySelector('.itemValue').textContent })) }; }

@Klorixx Ni kanske skulle utlysa en tävling där det gäller att visa på sätt att extrahera data från siten. För att sen följa upp med en tävling om mest innovativa sättet att använda denna data. Det finns en hel del programmeringskunniga i forumet som ni skulle kunna utnyttja som gratis arbetskraft ge möjlighet att visa upp sina kunskaper i en tävling som kräver andra kunskaper än motivering eller skapa bilder.