Dela mobilt bredband till dator med endast nätverkskort

Permalänk
Medlem

Dela mobilt bredband till dator med endast nätverkskort

Hej

Mina stackars päron som är pensionärer nu har råkat ut för en kul (tråkig) sak nu när man valt att avveckla gamla hederliga coax dosan från comhem så nu är det fiber som gäller.

Mina päron har bara haft ett tv abonnemang de senaste åren eftersom pensionspengarna inte är....så....ja inte mycket alls faktiskt.
Så de har bara internet via sina mobiler som de delar till sina datorer.

De beställde iaf tv via fiber hos comhem och fick hem en digitalbox (Arris VP1113) nyss.
Idag besökte jag dem efter jobbet för att hjälpa o koppla in den. Men det gick ju inte så bra. Efter lite samtal med deras support så visade det sig att det krävs att digitalboxen har åtkomst till internet för att kunna ladda hem senaste programvaran som sker direkt när man startar upp boxen. Sen skulle det fungera att kunna se TV via fiber.

Problemet är alltså att digitalboxen måste vara inkopplad i fiberdosan på väggen här och samtidigt också internet men den har bara en TP/RJ45 ingång. Dvs den saknar wifi.

Finns det någon sätt att dela internet från en mobil via USB och sen ha en omvandlare andra ändan av USB sladden med en TP/nätverkskabel?

Tacksam för snabb hjälp så kanske jag kan få igång deras fiber tv redan imorgon

Permalänk
Medlem

Köpa/Ta med en billig router som får internet via mobilens wifi-hotspot och sen tp-kabel från router till dosan?

Edit: Går ju också med billigaste möjliga wifi-repeater med tp-utgång, kostar runt 150:- på NoN.

Permalänk
Medlem

@Panzerfister: ah tack. Jag tänkte på nån sån möjlighet men hittade inget konkret när jag googlade.
Jag går förbi teknikmagasinet eller nån annan på lunchen imorn o kollar om de har nåt sånt dom du tipsar om

Permalänk
Medlem
Skrivet av robie76:

Hej

Mina stackars päron som är pensionärer nu har råkat ut för en kul (tråkig) sak nu när man valt att avveckla gamla hederliga coax dosan från comhem så nu är det fiber som gäller.

Mina päron har bara haft ett tv abonnemang de senaste åren eftersom pensionspengarna inte är....så....ja inte mycket alls faktiskt.
Så de har bara internet via sina mobiler som de delar till sina datorer.

De beställde iaf tv via fiber hos comhem och fick hem en digitalbox (Arris VP1113) nyss.
Idag besökte jag dem efter jobbet för att hjälpa o koppla in den. Men det gick ju inte så bra. Efter lite samtal med deras support så visade det sig att det krävs att digitalboxen har åtkomst till internet för att kunna ladda hem senaste programvaran som sker direkt när man startar upp boxen. Sen skulle det fungera att kunna se TV via fiber.

Problemet är alltså att digitalboxen måste vara inkopplad i fiberdosan på väggen här och samtidigt också internet men den har bara en TP/RJ45 ingång. Dvs den saknar wifi.

Finns det någon sätt att dela internet från en mobil via USB och sen ha en omvandlare andra ändan av USB sladden med en TP/nätverkskabel?

Tacksam för snabb hjälp så kanske jag kan få igång deras fiber tv redan imorgon

Vad har du talat med för stolle?

Det ska räcka att koppla in Arrisboxen till fiberdosan eller fiberuttaget på väggen. Det ska inte behöva någon separat kabel/koppling för internet.

Arris ska få allt den behöver via den enda nätverkskabeln du kopplar in.
Hdmi till tv och strömförsörjning såklart.

Skickades från m.sweclockers.com

Glömde.
Permalänk

IPTV brukar ha en egen port i fiberfördelaren
Krävs ingen internetuppkoppling för detta

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk

Mest troligt körs tv och internet via separata Vlan, Så att ansluta en repeater mot wifi kommer mest troligt inte att gå då deras wifi redan ger ut Ip för vanlig surf.

Bästa lösningen är att dra en kabel direkt till router (om den nu kan fördela tjänster) eller till fiberdosan.
Funkar inte kabel så skulle jag rekommendera att köra powerline då det är billigare än att köpa 2st trådlösa tv bryggor.

Permalänk
Medlem

Jag hade ju starkt ifrågasatt leverantören som menar på att de säljer en tjänst som inte fungerar om man samtidigt inte har en av deras andra tjänster också.

Be dem fixa det bara.

Mjukvaran i boxen kommer få uppdateringar löpande och då är det inte meningen man ska behöva göra akrobatiska övningar för att få en tjänst man betalar för att fungera.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

En liten followup på detta.

Fixade en dlink wifi repeater med 1 tp port och lyckades uppdatera programvaran på digitalboxen.

Nytt problem uppstod. Det gick inte att aktivera digitalboxen/tjänsten när den kom till det steget i setupen.

Nådde comhem supporten igår kväll vid 19 efter att bli galen av deras automat röst hjälp kundtjänst och diverse omringningar.
De hade missat att lägga upp aktivering i sina system.
De sa att aktiveringen skulle bli tillgång efter 1 timme när vi avslutade samtalet.
Igår vid 22 gick det fortfarande inte att aktivera boxen.

Skulle inte förvåna mig om det är något fel på fiber installationen i hyreshuset eller till päronens lägenhet eftersom signalen inte verkar gå fram till boxen.

Minns att päronen hade liknande problem när de kopplade in digitaltv och ci/ca kortmodul för massa år sen. Då tog det en jävla tid innan comhem kom fram till att de inte hade lagt upp aktivering i sin tjänst. Buuuuuuu för comhem....

2 kvällar i rad nu som jag lagt hela min tid på detta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Problem solved imorse vid ytterligare kontakt med tv supporten. De hade inte aktiverat fiber anslutningen på rätt sätt (applåder).