Permalänk
Entusiast

@fark:

Halloj.
Har lagt ner frysbox iden för länge sedan. Mina planer har ändrats fram och tillbaka, gång på gång. Ja 6 sidor lång tråd.

En summering på det som komma skall.
Det som skall byggas är ett peltkylt vattenkylningsystem.
Jag har grävt ner en 200 liters tunna bredvid huset som ligger i grundvattnet. Vattnet i den blir grundvattentemparerat, alltså ca 0-10 plus beroende på årstid.

Detta vatten skall användas för att kyla den varma sidan på fyra stycken monsterpeltar på som har en teoretiskt max kyleffekt på 400w vardera. Peltarna i sin tur kyler ner vattnet i tunna nr 2 (200 liter) till ca 20 minusgrader. Tunna nr 2 står placerad i ett skjul tillsammans med all reglerutrustning, samt pumpar och strömförsörjning.

Snorkallt kylvatten skall pumpas in till mitt hobbyrum till en sk chillbox modell större. En stor frysbox i praktiken kan man säga. Luften där inne blir kall. Kallvatten pumpas till vattenblock på cpu, gpu osv. Chillboxen kommer att kunna rymma flera datorer.

Så ser planen ut just nu.

Permalänk
Entusiast

@Zy77en:
Blocket i säg heter WBA-5.75-1.15-AL-01.
Du hittar det långt ner på denna sidan
http://www.customthermoelectric.com/Water_blocks.html

Där hittar du fler bilder på blocket. På pdf:n med ritningen du fick så ser man ingen skåra för o-ringen.
Jag behöver 2st. Ett block till den varma sidan och ett till den varma sidan.
Koppar som materialval hade varit att föredra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av necrodude:

@fark:

Halloj.
Har lagt ner frysbox iden för länge sedan. Mina planer har ändrats fram och tillbaka, gång på gång. Ja 6 sidor lång tråd.

En summering på det som komma skall.
Det som skall byggas är ett peltkylt vattenkylningsystem.
Jag har grävt ner en 200 liters tunna bredvid huset som ligger i grundvattnet. Vattnet i den blir grundvattentemparerat, alltså ca 0-10 plus beroende på årstid.

Detta vatten skall användas för att kyla den varma sidan på fyra stycken monsterpeltar på som har en teoretiskt max kyleffekt på 400w vardera. Peltarna i sin tur kyler ner vattnet i tunna nr 2 (200 liter) till ca 20 minusgrader. Tunna nr 2 står placerad i ett skjul tillsammans med all reglerutrustning, samt pumpar och strömförsörjning.

Snorkallt kylvatten skall pumpas in till mitt hobbyrum till en sk chillbox modell större. En stor frysbox i praktiken kan man säga. Luften där inne blir kall. Kallvatten pumpas till vattenblock på cpu, gpu osv. Chillboxen kommer att kunna rymma flera datorer.

Så ser planen ut just nu.

Tack för info, låter super intressant och riktigt läckert project, varför smådutta om man kan slå till på riktigt.

Jag körde 1/10HP chiller ett tag men tyckte inte att det gav tillräckligt för att ta plats i min lilla lägenhet med allt runt det osv så monterades ner och tillbaka till simpel radiator igen, tror ditt projekt kan ge bra resultat.

Permalänk
Entusiast

Liten update:
Håller på att bygga mitt skjul/trädgårdsredskapsskjul som skall husera tunna nr2 och all annan utrustning.
Så man är en liten bit på vägen. Jag har inte gett upp projektet.
Men hus, fru, och barn går givetvis före, och mitt hobbyrum blir dessvärre det sista som skall byggas.

Projektet kommer att bli färdig

Permalänk
Skrivet av Necrodude:

Liten update:
Håller på att bygga mitt skjul/trädgårdsredskapsskjul som skall husera tunna nr2 och all annan utrustning.
Så man är en liten bit på vägen. Jag har inte gett upp projektet.
Men hus, fru, och barn går givetvis före, och mitt hobbyrum blir dessvärre det sista som skall byggas.

Projektet kommer att bli färdig

Dags för en necro på denna, blev där någonsin ett komplett system av dina nedgrävda tunnor?

Permalänk
Entusiast

@lanbonden: Hej igen.
Än så länge så är inget färdigt. Däremot så är har jag inte gett upp.
Det kom fru och barn och andra renoveringsprojekt i vägen. Blev tvungen att ändra lite på prioriteringen lite.

Utbyggnad av huset är klar. Stensättning uppfart och trädgård klar. Projekt gräva brunn klar.
Bygga redskapsskjul/teknikskjul klar. Pumphus klar.Uppvärmd uppfart klar. Utebelysning klar.
1000 andra saker klar.

Har bara lite småpul kvar att göra med huset samt anläggning av ny gräsmatta innan jag ger mig på att bygga hobbyrum och kylsystem.

Men det kommer. Det blev dock förhalat ett par år.