Permalänk
Medlem

Fundering webbhotell

Jag funderar kring webhotell, t.ex skillnader på tjänster som säljs.
Om man tittar på t.ex one.com så finns det två varianter website builder och wordpress plus, Är det att bara wordpress plus stödjer wordpress eller hur fungerar det? Samma ser man på t.ex miss hosting. Andra är det inte klart med hur det fungerar om man får stöd för wordpress eller inte. Någon som kan förklara vad det innebär?

Och vad rekommenderar ni som webbhotell, om man vill kunna använda sig av wordpress och vill kunna ta emot skapligt med besökare, och mest visa information på hemsidan, kanske lite videos och bilder samt feeds för sociala medier. One.com verkar ganska bra webbhotell för företagare på budget. Finns det några nackdelar där och vilket skulle vara bra alternativ, och vilken typ av hotell (dvs vad innebär det med wordpressvarianterna som vissa säljer som jag undrade kring ovan).
Vore väldigt tacksam för hjälp

Permalänk
Medlem

Det som menas är bara en rekommendering. WordPress kommer "fungera" på de billigare paketen, men där kommer resurserna kanske inte räcka till och sidan/admin blir slö.

Jag säger Egensajt.se, där kan du ändra resurserna enkelt efter behov. Märkar du att sidan blir slö med mer besökare, öka resurserna med ett enkelt klick.

Men för att vara kontroversiell, ja, WordPress Plus på ONE fungerar relativt bra. Har själv två kunder på ONE med det paketet.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Geeks
Jobbar med data

Om vi tar one.com som exempel One.com två webbhotell tjänster:
Starter (Hosting på startsidan)
Professionell Plus (Wordpress Plus på starsidan)
- Förutom kraftfullare hårvara får du även ha flera hemsidor, SSH*, själv kan ta backup och återställa.

Sedan har de sitt eget utvecklade Hemsideprogram (rekommenderas ej!)
Starter
Premium
- Starter är extremt begränsad till fem sidor d.v.s. "Hem, Om oss, Kontakta oss". Varav Premium innehåller mer.

Tryck gärna på länkarna högst upp i menyn på One.com för att läsa mer om de "riktiga tjänsterna".

* exakt vad de erbjuder inom SSH vet jag inte
______________________________

Om du vill använda Wordpress, så är det Starter eller Professionell Plus som gäller för dig.

De rekommenderade sakerna Wodpress vill ha är:
PHP 7.2 eller senare
MySQL 5.6 eller senare ELLER MariaDB 10.0 eller senare
Nginx eller Apache med modulen mod_rewrite
Stöd för HTTPS

Mängden RAM och CPU beror på antalet besökare. Hur snabbt din wordpress hemsida skall öppnas.
______________________________

Vad är skapligt antal besökare?
- Du kan driva en Wordpress hemsida med ca 3k besökare om dagen utan problem på deras Starter. Om du utnyttjar cachelagring (HTML filer genereras) och inte kräver dynamisk/färska information.
Video = Ladda upp på Youtube
Bilder = Läggs på ditt webbhotell
Feeds = Länkar, belastar inte ditt webhotell