DICE uppdaterar Battlefield V – upp till 50 procent bättre prestanda med ray tracing

Permalänk
Medlem
Skrivet av mara__:

Oj, ett inlägg från @Ozzed i en tråd som handlar om Nvidia/RTX där han gnäller på priset, den har man aldrig sett förut! Har du kollat med Nvidias marknadsföringsavdelning om de behöver anställa någon som kan allt om deras kunder behov och önskemål? Isåfall vore du ju säkert perfekt!

Vad får dig att tro att alla har köpt RTX-kort för just strålspårning? Kom inte med gnället om att man skulle köpa 1080 Ti istället, det finns inte ens på marknaden längre. RTX är en fantastisk feature som med all säkerhet har framtiden för sig. Hade jag köpt ett 2080 Ti även om jag inte hade varit intresserad av RT? Ja, förmodligen. Tycker det är besynnerligt hur mycket vissa vurmar för att man ska köpa en utgående produktserie framför de nya ersättarna som inte på något sätt är sämre annat än att de råkar vara dyrare. Vilket är väldigt subjektivt hurvida det är sämre. Om kortet kostar 7k eller 14k rör inte mig särskilt mycket då det rör sig om småpengar sett till kortets livslängd och användning.

Jag tror mer att det handlar om att det är illa av NVIDIA att blåsa upp världens hype över en feature som knappt finns och än mindre är bekväm att använda och sedan sälja kort som endast är marginellt bättre än föregående generation för hutlösa summor.

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem

Det ser lovande ut, och vi är ju bara i begynnelsen med ray tracing i spel. Jag kör fortfarande 1080p, så jag kommer klara mig med ett RTX 2070 förmodligen, framtida spel som assassin's creed eller tomb radier som räcker med 30 fps kommer bli grymt snyggt med RTX.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Avstängd

Alltså jag är nog blind,
Var ändrar man till läget raytracing??

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Kan man köra BF:V singleplayer utan att prenumerera på origin? Lite nyfiken men tänker inte betala ytterligare utöver spelet för att faktiskt spela

om du köper spelet så ja.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kokkojambo:

Låt EA och de andra fossilerna i branchen dö.

Avslutar med en positiv not:
Ny Path of Exile-liga på fredag!

Thx för tipset! 😎👍

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mara__:

Det är ju dock inget konstigt att man väljer att sälja ut befintliga lager av en utgående produkt, det rörde sig om ett par månader. Jag betvivlar dock att någon köper korten varesig för enbart RT eller enbart fler CUDA-kärnor än 1000-serien. Man köper ett stort paket med många nya och gamla funktioner. Att det är en av deras större kretsar de gett sig på har stötts och blötts till leda och vad detta gör med yield och sedemera pris borde ha sjunkt in hos de flesta nu.

Att man har diminishing returns för prestanda/pris ju högre upp man kliver är ju inget som är specifikt för denna hobbyn. Pickupen på min skivspelare kostar mer än ett RTX Titan. Är den dubbelt så bra som en pickup av samma fabrikat som kostar som ett 2080 Ti? Förmodligen inte. Tycker jag subjektivt att det är värt det? Ja, det gör jag. Måste den vara dubbelt så bra för att betinga dubbla priset? Jag tycker att det är ett konstigt krav att ställa.

Men ja, det sista kan vi ju enas om att det känns gött att mjukvaruoptimeringar förbättrar prestandan markant, om ett år tror jag nog att du kommer att låta annorlunda när utvecklare haft tid att lära sig och leka med den nya tekniken.

Även om de fixar till det om ett år så ändras inte grunden i min kritik. Hade du tyckt att det var berättigat att köpa den dyra nålen till skivspelaren om tillverkaren hypat det braiga ljudet som fan och sedan lät det skit i början, och du fick vänta på att skivspelartilverkaren, skivpressarna och pickuptillverkaren samordnade så att nya plattor du köpte lät så fantastiskt som pickuptillverkaren hypat om? Nu går det såklart inte jämföra rakt av men det är det närmaste man kan komma med de premisserna. Köper man asdyra grejer så ska det vara tipptopp ur karong.

Skrivet av firstofmay:

Jag tror mer att det handlar om att det är illa av NVIDIA att blåsa upp världens hype över en feature som knappt finns och än mindre är bekväm att använda och sedan sälja kort som endast är marginellt bättre än föregående generation för hutlösa summor.

Precis. Det är inte så att Nvidia direkt varit ödmjuka med hur jävla asbra ray tracing är, och vid lansering så fanns inte ens spel som stödde tekniken, och när det väl kom så klarade inte ens toppkortet att driva runt det fint på ultra-inställningen.

Nu är jag kanske gammeldags och konservativ i den bemärkelsen, men jag är van vid att köper man ett toppkort, så ska gtafiken flyta väldigt fint även på extremt krävande inställningar, men så har ju inte varit fallet med 2080TI.

Återigen så är jag positiv till att det nu verkar röra sig i rätt riktning, men det finns absolut inget som kan få mig att ändra uppfattning om hur saker sköttes initialt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

'50 procent bättre' --> visar bild av 30fps och 60fps. Lite komiskt.

Undrar hur mycket prestanda som finns at hämta här?
Så som jag har förstått det så har denna vinsten uppnåtts till stor del igenom att minska 'kvalité' på mindre synliga saker.
Att skära bort saker som inte har så stor påverkan på bilden är ju en gammal trotjänare i vertex-grafik.

För övrigt undrar man hur många av våra vertex-baserade tekniker är lämpliga till raytracing.

Får väl se hur mycket mer prestanda de kan få ut av framtida patcher.
Framtiden med raytracing kan vara lite spännande, då mycket av produktionskostnaderna av spel skulle falla bort.

Spel med mycket mer innehåll, fler spel på nuvarande 'AAA' nivå eftersom det blir billigare att göra...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av firstofmay:

Jag tror mer att det handlar om att det är illa av NVIDIA att blåsa upp världens hype över en feature som knappt finns och än mindre är bekväm att använda och sedan sälja kort som endast är marginellt bättre än föregående generation för hutlösa summor.

Ja, med medveten illvilja kan man tolka det så. Alternativt kan man se det som något revolutionerande inom datorgrafik som kommer att sätta standarden för många år framöver även om tekniken är i sin linda. Jag kan säga som så att BFV i 4k, HDR, allt på Ultra och RTX ON ser helt otroligt vackert ut och visst var det inte njutbar bildfrekvens men ospelbart var det inte heller. Kan återkomma när jag prövat den nya uppdateringen.

Skrivet av Yatagarasu:

Inte riktigt säker på hur jag ska tolka detta inlägg, då det är blandat med positivt och negativt.
Är det sarkasm rakt igenom eller delvis eller inte alls haha?

Båda två
Vill inte stödja Dice med mina surt förvärvade slantar när de förolämpar fans på det viset för fullt rimlig kritik. Men samtidigt vill jag ju ha möjlighet att spela ett bra multiplayerspel. Att jag då får spelet på köpet till ett grafikkort jag hade köpt ändå gör det i mina ögon till en dubbel vinst, jag får spela spelet men slipper stödja utvecklaren osunda inriktning.

Skrivet av Yatagarasu:

Kul o se att du testat spelet i alla fall och kan säga att du inte gillar det med någon form av anledning relaterat till spelet i sig åtminstone. Och jag håller med dig, spelet är otroligt vackert! Inte många gånger man kan spela med 63 andra spelare och uppleva samma eller högre nivå av ögongodis som AAA-singleplayer spel erbjuder idag

Jag har spelat för lite för att bilda mig en uppfattning om jag gillar det eller ej men det känns som jag kommer att gilla det. Battlefield må ha peakat vid BF3 men detta verkar ändå bra mycket intressantare än de senaste årens släpp som jag hoppat över.

Visa signatur

data: i9 9900k, msi z-390 godlike, 64gb ram, 2080 ti, 3tb nvme ssd, pg27uq
spelar: Doom II, Quake I/II/III, Unreal, Half-Life, Duke Nukem 3D, Ion Maiden, Deep Space Waifu, Hotline Miami

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Även om de fixar till det om ett år så ändras inte grunden i min kritik. Hade du tyckt att det var berättigat att köpa den dyra nålen till skivspelaren om tillverkaren hypat det braiga ljudet som fan och sedan lät det skit i början, och du fick vänta på att skivspelartilverkaren, skivpressarna och pickuptillverkaren samordnade så att nya plattor du köpte lät så fantastiskt som pickuptillverkaren hypat om? Nu går det såklart inte jämföra rakt av men det är det närmaste man kan komma med de premisserna. Köper man asdyra grejer så ska det vara tipptopp ur karong.

Kuriosa är att en pickup(MC, inte nödvändigtvis MM) alltid låter skit ur kartong och kräver en inspelningstid på vanligen 20-50 timmar innan allt sätter sig så det blev trots allt en rolig jämförelse. Realtids RT är ju dock en helt ny teknik och jag tycker inte det är svårt att ha förståelse att allt inte är på plats perfekt fungerande i början. Elbilar var ju inte heller så häftiga i början. Jag köpte 2080 Ti för jag ville ha ett state of the art-kort och det var dags att byta ut mitt gamla som var ett AMD-kort från 2011. Att jag får möjlighet att testa på RT tycker jag mest är en grym bonus.

Visa signatur

data: i9 9900k, msi z-390 godlike, 64gb ram, 2080 ti, 3tb nvme ssd, pg27uq
spelar: Doom II, Quake I/II/III, Unreal, Half-Life, Duke Nukem 3D, Ion Maiden, Deep Space Waifu, Hotline Miami

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Ska bli kul att köra igenom singleplayer med detta tillsammans med mitt RTX 2080, men i multiplayer får RTX vara OFF för min del!

Lite drygt att man behöver starta om så fort man vill köra multiplayer då bara.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Avstängd

vega snabbare än 2080ti, kul.
fps räknas väl än?
Rtx blir nog bra om 5 år.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Avstängd

Mycket åsikter här.
Men ingen verkar veta hur man ändrar till ray tracing.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mara__:

Kuriosa är att en pickup(MC, inte nödvändigtvis MM) alltid låter skit ur kartong och kräver en inspelningstid på vanligen 20-50 timmar innan allt sätter sig så det blev trots allt en rolig jämförelse. Realtids RT är ju dock en helt ny teknik och jag tycker inte det är svårt att ha förståelse att allt inte är på plats perfekt fungerande i början. Elbilar var ju inte heller så häftiga i början. Jag köpte 2080 Ti för jag ville ha ett state of the art-kort och det var dags att byta ut mitt gamla som var ett AMD-kort från 2011. Att jag får möjlighet att testa på RT tycker jag mest är en grym bonus.

Ibland är man rolig utan att veta om det

Men ja... Är man i förväg medveten om att Nvidias marknadsföring är BS och endå väljer att köpa korten så är det ju en sak, men gör alla det?

Du verkar ju dela vara välinformerad och dels ha råd att unna dig lite dyrare saker utan att det svider allt för mycket men jag är inte så säker på att du är representativ för den stora massan.

Vi får inte glömma att 2080TI slog förbokningsrekord, och så hade det nog inte varit om Nvidia varit mer sanningsendlig i sin mrknadsföring och varit ärliga med vad man kan förvänta sig i början av produktcykeln.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

Mycket åsikter här.
Men ingen verkar veta hur man ändrar till ray tracing.

Video inställningar -> Advanced -> DX12 ENABLED, DXR = ON, samt lite längre i den menyn DXR Raytrace Quality.. ULTRA | LOW

Uppdateringen är inte tillgänglig ännu p.g.a. av s.k. server issues.

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Lite drygt att man behöver starta om så fort man vill köra multiplayer då bara.

Sant, men Battlefields singleplayer är något jag brukar köra igenom en fredagskväll och därefter aldrig röra igen

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

@Mange43:
Installera oktober update 1809 för win 10 och sedan i BFV aktiverar du RTX till YES

Visa signatur

AMD Ryzen 9 CPU 3950X + Asus Ryujin 360 AIO, ROG Crosshair VIII Formula X570 PSU Corsair AX1200i, Kingston Fury Beast 32GB DDR4 /3600 MHz - Phantek NV7, Merc6950XT 16GB - LG OLED55C36LC 55" 4K C3 OLED 120Hz 4K + LG TV 55" 55NANO866NA IPS 120Hz 4K (Game ATMOS 5.1.2 (Dynaudio /Monitor Audio speakers + only MWIII :-)

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Nope, det du kan göra är att ha instegspaketet. Minns inte exakta beloppet, men har för mig det är 40,5 SEK för en månad, då har du tio timmar att spela.

//

Ska bli intressant när detta är på plats, samt även jämförelser på före och efter. Nog för att det är en jättenyteknik,men att få 50% högre prestanda på så kort tid så känns det som om de gjort mer än bara optimerat, t ex dragit ned på annat "onödigt".

Vad innebär optimera, om det inte är att dra ner på det som är "onödigt"

Skickades från m.sweclockers.com

snällare ton
Permalänk
Medlem

Inte nog med att du köper spelet du måste betala månadsvis för att få tillgång till Multiplayer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Sant, men Battlefields singleplayer är något jag brukar köra igenom en fredagskväll och därefter aldrig röra igen

Jag var lite peppad över det när BF3 kom... Spelade kanske halva... Sedan har jag inte kört det i vare sig BF4, BF1 eller BF5.. Hoppat direkt in i multiplayer. Sure, de ser trevlig ut, men känns lite för mycket som multiplayerdelen med hur saker funkar. Plus att AI'n känns så otroligt scriptad och man vet att det känns ofarligt även om det verkar som att man är på ett stort slagfällt.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

@Louwsy Shroom:

Lite of topic, men vadå?
Om man köpt spelet, får man inte tillgång till singleplayer menar du? Låter märkligt...

Betalade 1000kr för ett år med ea origin (tyckte det var en bra deal då jag får spela Anthem för summan också) och avbokade därför min köpta kopia.

Permalänk
Medlem

Denna uppdatering av nVidia och DICE betyda att min eventuellt inköp av ett ASUS STRIX OC 2080ti för 16000kr blir helt .....
"worth it"

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk

Trodde faktiskt inte man kunde göra så mycket mer på mjukvarunivå men verkar som dom har hittat många bra lösningar. Ska bli intressant o se hardwareunboxed göra ordentliga tester på detta så vi får en det svart på vitt.

Snart kanske man kan genuint se fram emot nästa uppgradering.

Undrar hur går för DICE egentligen. Dom släpper spel efter spel varje år. Känns som dom borde vara utarbetade vid det här laget.

Visa signatur

OS: Win 10 Home | Chassi: NZXT H440 | PSU: Corsair HX850i plat | Moderkort: ASUS Maximus Hero VIII | CPU: i7 6700k @ 4.5Ghz @ 1.29v | RAM: HyperX Fury 16Gb @ 3000Mhz | GPU: ASUS 1080ti Strix Gaming | Kylning: NZXT Kraken X62 | Fläktar: Fractal Design Venturi x1 AF140, x2 sp140, x3 sp120 | Ljud: ASUS Xonar Xense med Sennheiser PC350Se | Lagring: Crucial M4 64gb, Samsung 850evo 500gb, Seagate Barracuda 1tb | M/K: Corsair M65 Pro gaming rgb & Corsair Strafe RGB | Bildskärm: acer XB270HU

Permalänk
Medlem

Sh*t, läste först att spelet skulle bli 50% bättre, nästan så plånboken åkte fram.

Permalänk
Avstängd

@MarkSix:
Tack.😊😊

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Ibland är man rolig utan att veta om det

Men ja... Är man i förväg medveten om att Nvidias marknadsföring är BS och endå väljer att köpa korten så är det ju en sak, men gör alla det?

Du verkar ju dela vara välinformerad och dels ha råd att unna dig lite dyrare saker utan att det svider allt för mycket men jag är inte så säker på att du är representativ för den stora massan.

Vi får inte glömma att 2080TI slog förbokningsrekord, och så hade det nog inte varit om Nvidia varit mer sanningsendlig i sin mrknadsföring och varit ärliga med vad man kan förvänta sig i början av produktcykeln.

Det är väl varken första eller sista gången någon drar igång en hype om sin nya produkt men så länge de inte ljuger ser jag inte problemet. Jag varken förbokade eller köpte på launch utan avvaktade lite och tyckte det såg tillräckligt vettigt ut för ett köp. Målgruppen är ju trots allt penningstarka entusiaster och inte studerande ungdomar. Men du har nog rätt, jag är ganska orepresentativ för den stora massan.

Visa signatur

data: i9 9900k, msi z-390 godlike, 64gb ram, 2080 ti, 3tb nvme ssd, pg27uq
spelar: Doom II, Quake I/II/III, Unreal, Half-Life, Duke Nukem 3D, Ion Maiden, Deep Space Waifu, Hotline Miami

Permalänk
Medlem

Efter Nvidias nya drivrutins update för BF5 ser det ut såhär för mig med DXR på Ultra! Hur ser det ut för er andra med RTX kort? Flyter på riktigt bra!

Använd EVGA Precision X1 och exportera "HWM History" till Excel för att skapa egna grafer.

EDIT, Försöker spara Multiplayer spel data nu men det strular med OSD inte ens FRAPS fps mätare går att få upp, vet inte vad problemet är. Men DXR flyter på ännu bättre i Multiplayer av vad jag kan se själv.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Tagit bort ett sidospår som ej hade något med artikeln att göra. Vänligen håll er till topic! DICE uppdaterar Battlefield V – upp till 50 procent bättre prestanda med ray tracing

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Bara bättre performance med ray-tracing? inte för oss andra litegrann okcså? Känner jag behöver varje fps jag kan få med mitt 970 :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av pokerproffset:

Inte nog med att du köper spelet du måste betala månadsvis för att få tillgång till Multiplayer

Ehm...va?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Kostnaden för ett 2xxx kort och för en stor fps förlust har jag extremt svårt att motivera för lite ögongodis som är kontraproduktivt i multiplayer.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället