Permalänk
Medlem

Tycker det är ganska roande att både de som är oroliga för EMF-strålning och de som inte är det, lutar sig mot forskning som säger att det inte är uteslutande att det finns risker och därför behövs mer forskning i vissa områden. Sen att de kör på ändå och därför det anses ofarligt förstås... där de som tänker till lite inser att man kanske ska vara lite återhållsam ändå.

Har inte sett en enda forskningsrapport som säger att det är helt ofarligt, så "keep em coming"!

Det enda jag hört från de mest högljudda är en massa förnedranden och bladder.. Visa lite fakta istället! Ni säger ju att ni är högutbildade, så ni borde ju ha tillgång till massor av information.

Jag gav mig in i denna tråden för att få veta hur det står till och det med hjälp av fakta. Inte en massa påståenden från någon snorkig "jag vet bäst - du kan inget" typ, som bara raljerar en massa spydigheter.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av legis:

Tack för länken och denna forskning lutar även den åt att det kan finnas, eller till och med finns, en koppling mellan mobilstrålning och cancer. Något flera i denna tråden fnyser åt och med bestämdhet hävdar motsatsen...

Att det finns en koppling mellan mobilstrålning och cancer tror jag inte är så revolutionerande, jag är mer intresserad av studier som berör allmänhälsan. Det är där det enligt mig framförallt verkar saknas forskning.

Jag är inte ute efter att få något riskfritt, jag är ute efter att man tar reda på fakta. Fakta som man sen kan förhålla sig till. Jag har skrivit det tidigare i tråden, strålning finns överallt oavsett man vill eller inte. Du kan inte komma från det. Det jag vänder mig emot är att folk tvärsäkert hävdar att det just är riskfritt, flera av dem i denna tråd.

Det enda du kan sluta dig till kring den länkade artikeln är att det finns en korrelation mellan viss strålning och cancerfrekvens hos hanråttor.
Drar du någon annan slutsats baserat på studien så har du inte längre täckning för dina tyckanden.

Jag har inte sett särskilt många i tråden som påstår att strålning är riskfritt, utan att det inte finns anledning att antaga att det föreligger någon särskild risk med mobil- och wifi-strålning.

Skrivet av DaBone:

Har inte sett en enda forskningsrapport som säger att det är helt ofarligt, så "keep em coming"!

Då förstår du inte hur den vetenskapliga modellen fungerar, om det är vad du förväntar dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Man blir ju som sagt lite nyfiken hur de kunde mäta redan på 30-talet? Och sedan är ju frågan - var har man mätt? Vilken tid på dygnet? Vilken skala är det? Är skalan relevant på något sätt, dvs är exponeringsnivåerna farligt höga? Och sist men inte minst, är källan pålitlig?

Som sagt så kommer man aldrig att kunna utesluta hälsoeffekter, det man kan göra är att se om man kan hitta några påtagliga hälsoeffekter eller inte. Men att inte hitta några effekter är inte samma sak som att det inte finns några. Oavsett om det gäller strålning, att äta ekologisk mat eller annat valfritt ämne.

Sedan är det återigen en fråga om exponering. Det mesta är skadligt i för höga doser (gäller även vatten som togs upp som motpol tidigare), frågan bör alltså inte vara om EMF är cancerframkallande, frågan bör vara om det vi exponeras för via wifi är skadligt för oss.

Mätningarna från 2003 och 2013 torde vara riktigt mätningar övriga är ju som illustration.

1930 hade vi långvåg, mellanvåg och lite kortvåg.
På 1950 talet byggdes FM-nätet ut.
På 1960 talet TV-nätet och mot slutet lite högre frekvenser (TV2)
1990 hade mobiltelfonin tagit fart (NMT kom ju på 70-talet), GSM byggdes ut på 1990 talet.
2003 lanserades 3G osv...

Sen har man ju stängt ned ett antal band, t.ex. analog-TV men orsaken är ju att man vill använda banden till annat. Det enda jag kommer på man stängt ned som inte används till annat är lång och mellanvåg i Sverige, men det finns fortfarande utländska sändare som når Sverige.

Permalänk
Avstängd

Dubbel post

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dr.Mabuse:

Eftersom jag har nedsatt hörsel på vänster öra så använder jag uteslutande höger öra när jag pratar i telefon och vet du vad? Jag hade perfekt hörsel vid årets mätning för ett par veckor sedan. PERFEKT! Dvs, jag hörde allt inom 20-20.000kHz.
Inte illa pinkat för en 50 åring som använt mobiltelefon sedan NMT-tiden. Vax eller masspsykos, svårt att veta säkert men det beror knappast på strålning.

@Dr.Mabuse: Kan hända 80 talets trådlösa telefoner man smugglade med sig från utlandsresorna och som klarade några km i räckvidd ställde till en del, ang vax andra dumma kommentarer så är det det första sjukvården kollar, de gick även in genom näsan med ett otäckt långt endoskop kollade örontrumpeten.

Att du hör 20 till 20K tror jag inte ett dugg på trots att du bara är 50 år, frågade just om detta och man gör inga såna mätningar. Mätningar inom sjukvården görs bara inom området 125-8000Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

Då förstår du inte hur den vetenskapliga modeller fungerar, om det är vad du förväntar dig.

Man blir ju totalt påhoppad med allt möjligt skitsnack, för att man säger att det kan finnas risker och forskningsrapporterna säger ju samma sak. Så varför blir man påhoppad?

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av legis:

Mycket bra inlägg xxargs, bra förklarat.
Bara för att förtydliga ligger min "oro" hos mobilmaster och liknande enheter. Min referens av 5G gäller 5:e generationens mobilnät och inte 5GHz. Hemmanätverk bryr jag mig inte om, även om jag kan acceptera att folk är mer eller mindre känsliga.

Förklara gärna varför masterna i 5G-näten som kommer arbeta runt 6-15Ghz oroar dig mer än 5Ghz hemmanätverk. Som xxargs försökte förklara är det bra att ställa siffrorna i proportion till de EM-frekvenser och effekter vi själva upplever med våra egna sinnen varje dag. Det du pratar om är inte två helt olika saker, så du undkommer inte att behöva bättre rationalisera din oro bara för att personen du citerar pratar om vanliga gamla goda hemnätverk och inte läskiga framtida mobilmaster.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

Det enda du kan sluta dig till kring den länkade artikeln är att det finns en korrelation mellan viss strålning och cancerfrekvens hos hanråttor.
Drar du någon annan slutsats baserat på studien så har du inte längre täckning för dina tyckanden.

Jag har inte sett särskilt många i tråden som påstår att strålning är riskfritt, utan att det inte finns anledning att antaga att det föreligger någon särskild risk med mobil- och wifi-strålning.

Studien är gjord för att se om man kan påvisa en risk med mobilstrålning, man gör den knappast för att förbättra råttors och möss framtida hälsa. Med andra ord drar jag den slutsats man förväntas dra, att det finns ett samband mellan strålning och cancer. Oavsett vad objektet är.

Därav indikerar rapporten även att de som i tråden påstår att det inte finns någon risk även dem borde efterfråga mer forskning. Att fortsätta påstå någots ofarlighet när studier visar annat är för mig ganska oförståeligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niczo:

Förklara gärna varför masterna i 5G-näten som kommer arbeta runt 6-15Ghz oroar dig mer än 5Ghz hemmanätverk. Som xxargs försökte förklara är det bra att ställa siffrorna i proportion till de EM-frekvenser och effekter vi själva upplever med våra egna sinnen varje dag. Det du pratar om är inte två helt olika saker, så du undkommer inte att behöva bättre rationalisera din oro bara för att personen du citerar pratar om vanliga gamla goda hemnätverk och inte läskiga framtida mobilmaster.

Trodde det var självförklarande, de sänder med helt olika styrkor.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av legis:

Återigen, hade dessa vetenskapliga bevis funnits som du påstår hade diskussionen varit avslutad. Den mesta forskning som är gjord är gammal, till och med de referensvärden som används idag är 10 år gamla.

Sedan verkar personer ständigt argumentera utifrån att man aldrig utsätts för strålning från mer än en källa i taget, vilket är förstummande. Å andra sidan förstår man då även de förenklade slutsatserna.

Motfrågan blir ju att du gärna får länka till dessa rapporter och studier som slagit fast att det är helt riskfritt, annars faller dina ord tomt och blir inte annat än åsikter.

Nog finns det även nyare material alltid, även om forskningen inte behöver vara nyligen genomförd för att vara aktuell.
Här har du exempelvis en rapport i området från 2012 som jag tror passar dina funderaingar rätt väl:
https://www.ices-emfsafety.org/wp-content/uploads/2014/11/AGN...
Denna är från Health protection agency - en brittisk myndighet som har ansvar för britternas hälsa.

Men ja, det där med att slänga fram enskilda sammanställningar eller rapporter kan ändå resultera i att man inte kommer framåt i lekmannadiskussioner. Går ju att göra likadant från andra hållet också som visar på alla faror ;). För ja, vi är lekmän och de flesta av oss saknar områdesexpertis samt en bra överblick av forskningsläget för att kunna avgöra vad som är mer eller mindre värt att lyssna på.
Det man istället får gå efter är vad de större instituten och forskningstidskrifterna går efter för de har just områdesexpertis och koll på publikationerna för att kunna avgöra var forskarläget ligger.
Som det ser ut nu så är det som jag tidigare varit inne på främst så att joniserande strålning är direkt dåligt för oss. Ickejonisrande strålning är däremot så "lågt laddat" att det inte utgör någon fara för oss sålänge totaleffekten inte är så stor att den värmer upp vår vävnad.

Du ber i din sista mening om bevis för att det ska vara helt riskfritt. Det kan jag däremot inte erbjuda. Bevis på frånvaro är nämligen tämligen svårt. Samma som jag var inne på innan, det är svårt för vetenskapen att bevisa att gud inte finns heller.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Nog finns det även nyare material alltid, även om forskningen inte behöver vara nyligen genomförd för att vara aktuell.
Här har du exempelvis en rapport i området från 2012 som jag tror passar dina funderaingar rätt väl:
https://www.ices-emfsafety.org/wp-content/uploads/2014/11/AGN...
Denna är från Health protection agency - en brittisk myndighet som har ansvar för britternas hälsa.

Men ja, det där med att slänga fram enskilda sammanställningar eller rapporter kan ändå resultera i att man inte kommer framåt i lekmannadiskussioner. Går ju att göra likadant från andra hållet också som visar på alla faror ;). För ja, vi är lekmän och de flesta av oss saknar områdesexpertis samt en bra överblick av forskningsläget för att kunna avgöra vad som är mer eller mindre värt att lyssna på.
Det man istället får gå efter är vad de större instituten och forskningstidskrifterna går efter för de har just områdesexpertis och koll på publikationerna för att kunna avgöra var forskarläget ligger.
Som det ser ut nu så är det som jag tidigare varit inne på främst så att joniserande strålning är direkt dåligt för oss. Ickejonisrande strålning är däremot så "lågt laddat" att det inte utgör någon fara för oss sålänge totaleffekten inte är så stor att den värmer upp vår vävnad.

Du ber i din sista mening om bevis för att det ska vara helt riskfritt. Det kan jag däremot inte erbjuda. Bevis på frånvaro är nämligen tämligen svårt. Samma som jag var inne på innan, det är svårt för vetenskapen att bevisa att gud inte finns heller.

Att jämföra med Gud måste väl även du förstå haltar så till en grad att det blir irrelevant. Strålning är något du faktiskt kan mäta, likaså hälsoeffekter. Hade man inte kunnat forska på området, så är ju frågan varför man gör det eftersom forskning faktiskt bygger på att något är mätbart.

Det är andra i tråden som säger att det är riskfritt och försumbart. Det är källor till dessa påståenden jag frågar efter, det låter annars som lekmannapåståenden precis som du säger. För mig är det en självklart att man aldrig kan klassa strålning som riskfritt, oavsett i vilken form den kommer (joniserande eller icke-joniserande).

Permalänk
Medlem

@legis: Vad menar du med styrkor, effekten? Skillnaden är inte alls särskilt stor, mobilnäten klämmer bara in fler sändare/mottagare per mast i proportion till antalet kanaler och bandbredd som behövs. Faktum är att 5G eller ej utsätter du din kropp för långt högre effekter i Ghz-banden om du sitter 5 meter från din router än om du sitter 100-500 meter från en mobilmast.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Som det ser ut nu så är det som jag tidigare varit inne på främst så att joniserande strålning är direkt dåligt för oss. Ickejonisrande strålning är däremot så "lågt laddat" att det inte utgör någon fara för oss sålänge totaleffekten inte är så stor att den värmer upp vår vävnad.

Du menar alltså som vid ett vanligt mobiltelefonsamtal, där man håller telefonen mot huvudet? Känner ofta en stark hetta efter långa samtal, där jag hållt telefonen mot örat...
Många telefontillverkare har ju också (som tagits upp tidigare) gått ut med att gränsvärderna är satta 5-10mm från telefonen. Men då hör man ju inget om man inte sätter på högtalaren eller använder hörlurar typ..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Du menar alltså som vid ett vanligt mobiltelefonsamtal, där man håller telefonen mot huvudet? Känner ofta en stark hetta efter långa samtal, där jag hållt telefonen mot örat...
Många telefontillverkare har ju också (som tagits upp tidigare) gått ut med att gränsvärderna är satta 5-10mm från telefonen. Men då hör man ju inget om man inte sätter på högtalaren eller använder hörlurar typ..

En sändareffekt på några milliwatt orsakar inte en stark hetta mot ditt öra, det är det Söderbäck pratar om. Att du känner hetta mot ditt öra hör inte till saken.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Nog finns det även nyare material alltid, även om forskningen inte behöver vara nyligen genomförd för att vara aktuell.
Här har du exempelvis en rapport i området från 2012 som jag tror passar dina funderaingar rätt väl:
https://www.ices-emfsafety.org/wp-content/uploads/2014/11/AGN...
Denna är från Health protection agency - en brittisk myndighet som har ansvar för britternas hälsa.

Tack för länken, det var på sitt sätt en intressant läsning. Tyvärr måste man väl än en gång fastslå att det bara är en rapport som lyfter fram behovet av ytterligare forskning. Det bevisar varken det ena eller andra, konstaterar bara att det finns tester som påvisar problem och det finns tester som inte kan påvisa problem. Med andra ord understryker vikten av att ta fram baserat på långtida exponering.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av DaBone:

Du menar alltså som vid ett vanligt mobiltelefonsamtal, där man håller telefonen mot huvudet? Känner ofta en stark hetta efter långa samtal, där jag hållt telefonen mot örat...

Som det redan påpekats flertalet gånger i tråden så är detta på grund av att du har hållit en varm elektrisk apparat mot huvudet. Det beror på strålning, men inte den strålning du tänker på. Utan helt vanlig "tråkig" värmestrålning". Samma värmestrålning du skulle få om du höll en ficklampa mot örat, eller vilken annat objekt som helst som producerar värme.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Finns de som tror att hela mobilgenerationen kommer antingen bli blinda eller hjärnskadade år 2030. Det moderna samhällets undergång.

WiFi är nog inte så farligt. Farligare att sola.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Ett av problemen är att folk får för sig att 'UMTS eller WiFI-strålning är 'speciella strålar som inte finns normalt. Men de finns i naturen sedan universums början och är en del i det som kan kallas värmestrålning i dess lägsta frekvensområden.

Det att tänka på när ni står vid majbrasan i vår och värmestrålningen hettar på kinderna - fundera då på hur många Watt per kvadratmeter i strålning ni utsätts då (och när ni solbadar i tropikerna så närmar det sig i området 1 kW/m^2) - för det är samma elektromagnetiska strålning, fast det mesta av värmestrålningen är mer kortvågig (och mer energi per foton) och därmed mer 'potent' för skador än i sammanhanget väldigt långvågigt strålning som förknippas med UMTS och WiFi.

den som läst fysiken kommer kanske ihåg 'h-bar f' för energiinnehållet i en foton, ju högre frekvens, ju högre energi, och vågor av 50 Hz upp till ett antal GHz ligger väldigt långt ned i skala rent energimässigt även i jämförelse med värmestrålning - ja den strålningen det är för lite av som gör att sommarstugan känns rått och kall den första dygnet trots att lufttemperaturen är 22 grader C, och känns som trevligast precis när man åker tillbaka igen efter helgen (fast lufttemperaturen är fortfarande på 22 grader C) och har att göra med temperaturen på innerväggarna och hur mycket värmestrålning de strålar tillbaka in i rummet - och jag lovar i mycket högre uteffektsnivåer än någon Wlan-sändare...

och UV-strålar skall vi inte prata om... det som folk utsätter sig frivilligt för att få cellskador i sådan omfattning att koppen tvingas bilda färgämnen som 'skuggar' i översta hudlagret och blir brunare och det förknippas med en sund livsstil...

Men ska vi jämföra ska vi hålla oss till åtminstone samma frekvensområde.

Tar vi nu radiostrålningen från solen eligt http://www.cnofs.org/Handbook_of_Geophysics_1985/Chptr11.pdf fig 11-1 så hamnar vi på 1e-20 W/m²/Hz vid 10 cm våglängd. Kan gå upp en faktor 100 vid solstormar mm, men vi antar normal sol.

2.4 GHz wifibandet är ca 100MHz brett, så inom det bandet strålar solen med 1e-12 W/m²
Antag 0.1 W uteffekt på en wifi-nod, detta motsvar då 1e11 M² från solen.
Arean på en sfär: A=4*pi*r² --> r = sqrt(A/4/pi) = 89 206 meter.
Så inom 2.4 GHz wifibandet motsvarar solen en accesspunkt på närmare 9 mils avstånd om det är fri sikt. Tar du all strålning från solen inom 0 till 10GHz så motsvar det att du är på runt 5 kilometers avstånd från din accesspunkt.
Så visst har strålningen alltid funnits där, men aldrig på de nivåer den är i dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niczo:

@legis: Vad menar du med styrkor, effekten? Skillnaden är inte alls särskilt stor, mobilnäten klämmer bara in fler sändare/mottagare per mast i proportion till antalet kanaler och bandbredd som behövs. Faktum är att 5G eller ej utsätter du din kropp för långt högre effekter i Ghz-banden om du sitter 5 meter från din router än om du sitter 100-500 meter från en mobilmast.

Det jag menar är den sammanlagda mängden sett till effekt, inräknat enheter med alla styrkor. Om vi tar 5G (mobilmast) som exempel. Det sägs att det behöver sitta en mast var 300:e meter för täckningens skull. Om vi för enkelhetens skull placerar dig i mitten med en radie på 300 meter till samtliga omkringliggande master skulle det innebära att du utsätts för strålning från ~6 master samtidigt plus den du sitter på. Förutsatt att inga andra 5G-master placeras i närheten.

Lägg därtill alla övriga strålningskällor, inkl. 3G, 4G och wifi. Bara där jag sitter just nu når strålningen från 67 separata wifi-routrar mig. Troligtvis ändå försumbart och totalt "riskfritt" under kortare perioder. Men hur ser det ut med den långtida exponeringen av alla källor sammantaget? Detta vet vi inte, ingen har i.a.f. ännu lyckats hitta någon rapport som ger ett klart besked. Utöver detta har vi all annan strålning som vi helt enkelt bara ansett vara normalt i årtioenden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niczo:

En sändareffekt på några milliwatt orsakar inte en stark hetta mot ditt öra, det är det Söderbäck pratar om. Att du känner hetta mot ditt öra hör inte till saken.

Med dålig mottagning sänder en vanlig mobil upp till 1-2watt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niczo:

En sändareffekt på några milliwatt orsakar inte en stark hetta mot ditt öra, det är det Söderbäck pratar om. Att du känner hetta mot ditt öra hör inte till saken.

Skrivet av Xyborg:

Som det redan påpekats flertalet gånger i tråden så är detta på grund av att du har hållit en varm elektrisk apparat mot huvudet. Det beror på strålning, men inte den strålning du tänker på. Utan helt vanlig "tråkig" värmestrålning". Samma värmestrålning du skulle få om du höll en ficklampa mot örat, eller vilken annat objekt som helst som producerar värme.

Men om tillverkaren skriver att telefonen överskrider gränsen för tillåten strålning vid "kontakt" av huden, så måste det ju betyda att det finns en orsak till oro? Värmestrålning eller inte, så blir man ju varnad lite var stans... Använd headset, använd högtalaren, prata inte så länge etc. etc..

Jag tror på måttlighet och gör så i detta fallet också. Det är lite som cancerlarmen om Pommes.. du behövde äta typ 10kg om dagen innan du hamnade i riskzonen... I måttlig mängd gör det inget, men överdrivs det så kan saker hända.
Så det är väl lite hit jag har kommit. Har utsatt mig för väldigt mycket strålning genom åren och nu börjat känna av både det ena och det andra, men inte kopplat det till något fören nu på sistone.
Så därför letar jag fakta om detta, men får inga övertygande svar och fortsätter därför att trappa ner mitt beroende av trådlösa förbindelser.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikitalord:

@Dr.Mabuse: Kan hända 80 talets trådlösa telefoner man smugglade med sig från utlandsresorna och som klarade några km i räckvidd ställde till en del, ang vax andra dumma kommentarer så är det det första sjukvården kollar, de gick även in genom näsan med ett otäckt långt endoskop kollade örontrumpeten.

Att du hör 20 till 20K tror jag inte ett dugg på trots att du bara är 50 år, frågade just om detta och man gör inga såna mätningar. Mätningar inom sjukvården görs bara inom området 125-8000Hz.

Ja, det var ett felaktigt antagande gällande frekvensen. Jag fick dock full pott på högerörat på så vis att jag inte missade några toner. Hade för mig att det var 20-20kHz men där ser man.
Det där med endoskop genom näsan låter inte så trevligt. Trots att jag är öronbarn (bara vänstern) så har jag inget minne om sådan misshandel. I mitt fall gick dom in genom skallbenet

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av legis:

Studien är gjord för att se om man kan påvisa en risk med mobilstrålning, man gör den knappast för att förbättra råttors och möss framtida hälsa.

Vad pratar du om?

Citat:

Med andra ord drar jag den slutsats man förväntas dra, att det finns ett samband mellan strålning och cancer. Oavsett vad objektet är.

Du förväntas inte dra någon slutsats alls. Slutsatsen i studien jag länkat pekar på en korrelation mellan särskild strålningsfrekvens och cancerfrekvens hos specifikt hanråttor. Det du påstår har du ingen täckning för i den aktuella studien. Särskilt när honråttorna i studien inte tycktes lida av någon större cancerfrekvens än kontrollgruppen. För att vara konsekvent i ditt tänkande hade du i så fall behövt dra slutsatsen att strålningen är helt ofarlig för allting av honkönet.

Citat:

Därav indikerar rapporten även att de som i tråden påstår att det inte finns någon risk även dem borde efterfråga mer forskning. Att fortsätta påstå någots ofarlighet när studier visar annat är för mig ganska oförståeligt.

Igen, du förstår inte skillnad på påståendet att något är riskfritt och något saknar anledning att antaga vara förknippat med risk.
Den rådande konsensus inom området idag talar för att ingen uppenbar risk råder, men samtidigt rekommenderas en viss försiktighet - för att vara på den säkra sidan. Ungefär samma sorts rekommendationer som för allt annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Man blir ju totalt påhoppad med allt möjligt skitsnack, för att man säger att det kan finnas risker och forskningsrapporterna säger ju samma sak. Så varför blir man påhoppad?

Tydligen rör du vid ett känsligt ämne. Här i tråden finns de som tycker att Hardell et-al som faktiskt forskar i området ska kastas ut ut akademien.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av legis:

Att jämföra med Gud måste väl även du förstå haltar så till en grad att det blir irrelevant. Strålning är något du faktiskt kan mäta, likaså hälsoeffekter. Hade man inte kunnat forska på området, så är ju frågan varför man gör det eftersom forskning faktiskt bygger på att något är mätbart.

Det är andra i tråden som säger att det är riskfritt och försumbart. Det är källor till dessa påståenden jag frågar efter, det låter annars som lekmannapåståenden precis som du säger. För mig är det en självklart att man aldrig kan klassa strålning som riskfritt, oavsett i vilken form den kommer (joniserande eller icke-joniserande).

Ja det där med guds närvaro är inte direkt något likställande i sannolikhet på respektive närvaro. På så sätt är det ett väldans dåligt exempel. Så äre ju men det var inte riktigt poängen jag ville göra ;).
Poängen var snarare att frånvaro av något är väldans svårt att bevisa. På så sätt delar exemplet relevans.

Edit:
Men kolla igenom forskningsrapporten jag länkade till. Den tar upp strålnivåer från allehanda källor. Exempelvis hur mycket strålning vi får från mobilmaster. Raporten konstaterar att det är våra mobiltelefoner som ger högst strålning och det är för att de är så nära huvudet. Mobilmasterna däremot är vi så långt ifrån att de inte blir så relevanta.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Men om tillverkaren skriver att telefonen överskrider gränsen för tillåten strålning vid "kontakt" av huden, så måste det ju betyda att det finns en orsak till oro? Värmestrålning eller inte, så blir man ju varnad lite var stans... Använd headset, använd högtalaren, prata inte så länge etc. etc..

Jag tror på måttlighet och gör så i detta fallet också. Det är lite som cancerlarmen om Pommes.. du behövde äta typ 10kg om dagen innan du hamnade i riskzonen... I måttlig mängd gör det inget, men överdrivs det så kan saker hända.
Så det är väl lite hit jag har kommit. Har utsatt mig för väldigt mycket strålning genom åren och nu börjat känna av både det ena och det andra, men inte kopplat det till något fören nu på sistone.
Så därför letar jag fakta om detta, men får inga övertygande svar och fortsätter därför att trappa ner mitt beroende av trådlösa förbindelser.

Nej, nej det måste det inte alls.

Av samma anledning som det står att du inte ska äta dem på påsarna i paket som ligger där för att absorbera fukt så gör företag allt för att friskriva sig från alla möjliga och omöjliga stämningar i framtiden.

Mjölk blir heller inte dålig 00:01 på sitt bäst före datum, den klarar sig oftast betydligt längre än så. Men de säkerställer att den kommer att hålla sig så länge.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DaBone:

Du menar alltså som vid ett vanligt mobiltelefonsamtal, där man håller telefonen mot huvudet? Känner ofta en stark hetta efter långa samtal, där jag hållt telefonen mot örat...
Många telefontillverkare har ju också (som tagits upp tidigare) gått ut med att gränsvärderna är satta 5-10mm från telefonen. Men då hör man ju inget om man inte sätter på högtalaren eller använder hörlurar typ..

Ja det är väl en rimlig liknelse. Frågan är om vår vävnad tål att bli lite varmare som när vi sitter i en bastu, är ute i solen, har på oss hörlurar framför datorn eller pratar i mobil. Eller har på sig en mössa när det är lite för varmt. Vävnaden blir lite varmare vid dessa tillfällen. Mitt svar på frågan är generellt sett att ja, det där tål vi ;).

Drar man på mer effekt vid strålning så kan både värmestrålning och wifistrålning till sist ge brännskador. Utsätts man för så hög effekt att dessa risker finns så blir även ickejoniserande strålning skadligt. Samma som att ha en för varm värmepåse på sig som strålar infraröd värme på en. Aja baja på den oavsett om det är ljus eller mikrovågor.
Men ja, jag vill påstå att mobiler sänder ut så pass låg effekt att de inte kommer hetta upp vävnaden mer än mina andra exemepl så värmeutvecklingen från mobilen är inte farligare än de andra exemplen.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Nej, nej det måste det inte alls.

Av samma anledning som det står att du inte ska äta dem på påsarna i paket som ligger där för att absorbera fukt så gör företag allt för att friskriva sig från alla möjliga och omöjliga stämningar i framtiden.

Mjölk blir heller inte dålig 00:01 på sitt bäst före datum, den klarar sig oftast betydligt längre än så. Men de säkerställer att den kommer att hålla sig så länge.

Dock överskrider den tillåten mängd strålning... och man blir varnad för att hålla den mot huvudet längre perioder.
Precis som man blir varnad att inte ha den i byxfickan...

Läste för ett tag sedan om någon som hade fått cancer just där han hade telefonen i byxan. Den spred sig till skelettet och personen dog ett år senare. Även om någon kvinna som brukade ha telefonen innanför BH:n på ena sidan, som fick cancer i bröstet precis där.
Orelaterat, undantag eller kanske ett samband..? Vad vet jag.. men tror det finns något här som bör undersökas vidare iaf..

BTW.. De små påsarna är väl giftiga? Klart de måste skriva ut det då?

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DaBone:

Dock överskrider den tillåten mängd strålning... och man blir varnad för att hålla den mot huvudet längre perioder.
Precis som man blir varnad att inte ha den i byxfickan...

Läste för ett tag sedan om någon som hade fått cancer just där han hade telefonen i byxan. Den spred sig till skelettet och personen dog ett år senare. Även om någon kvinna som brukade ha telefonen innanför BH:n på ena sidan, som fick cancer i bröstet precis där.
Orelaterat, undantag eller kanske ett samband..? Vad vet jag.. men tror det finns något här som bör undersökas vidare iaf..

BTW.. De små påsarna är väl giftiga? Klart de måste skriva ut det då?

Enskilda cancerfall kan inte säga något om var man fått cancern ifrån. Lungcanser hos en kedjerökare kan vara helt orelaterat till rökningen i enskilda fall och får man cancer i benet så går det inte att bevisa att cancern uppkommit från strålning. Så påstår någon att denne fått cancer från sin mobil så vill jag påstå att det finns god grund att vara ganska skeptisk.

Problemet är att vi ofta letar efter samband och önskar hitta dessa och när man då ser ett exempel som dina ovan så vill en del tro på det men det räcker inte.
Grejen är väl den att det troligen är ganska vanligt att de som har fått muncancer ofta också har ätit frukost. Är det då rimligt att anta att frukosten är orsaken?
Det är just därför stora forskningsstudier genomförs kring orsaker till cancer. För att få fram statistiskt underlag. Och strålningsdelen har blivit massivt undersökt de senaste 50 åren. Forskarläget säger i nuläget att det inte finns underlag att dra dn typen av slutsatser.
Märk väl att jag inte säger att det är otänkbart utan att vi inte lyckas hitta solida bevis för sambanden trots mängder av studier. Det det beror som jag tidigare nämnt att bevisa frånvaro inte riktigt går.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Enskilda cancerfall kan inte säga något om var man fått cancern ifrån. Lungcanser hos en kedjerökare kan vara helt orelaterat till rökningen i enskilda fall och får man cancer i benet så går det inte att bevisa att cancern uppkommit från strålning. Så påstår någon att denne fått cancer från sin mobil så vill jag påstå att det finns god grund att vara ganska skeptisk.

Problemet är att vi ofta letar efter samband och önskar hitta dessa och när man då ser ett exempel som dina ovan så vill en del tro på det men det räcker inte.
Grejen är väl den att det troligen är ganska vanligt att de som har fått muncancer ofta också har ätit frukost. Är det då rimligt att anta att frukosten är orsaken?
Det är just därför stora forskningsstudier genomförs kring orsaker till cancer. För att få fram statistiskt underlag. Och strålningsdelen har blivit massivt undersökt de senaste 50 åren. Forskarläget säger i nuläget att det inte finns underlag att dra dn typen av slutsatser.
Märk väl att jag inte säger att det är otänkbart utan att vi inte lyckas hitta solida bevis för sambanden trots mängder av studier. Det det beror som jag tidigare nämnt att bevisa frånvaro inte riktigt går.

Och därför anser jag att man inte ska bli pajkastad, varken för att man är skeptisk, oroad eller ifrågasätter det hela. Det finns ännu varken bevis på att det är riskfritt eller att det finns risker.

Nä, nu ska jag försöka gå och sova lite. Har knappt fått någon ordentlig sömn på en vecka nu. Ska ner till stugan om ett par dagar och får se om det blir bättre. Det borde ge lite riktlinjer om det är som jag tror eller inte... innan jag knackar på hos våra grannar och frågar om de vill vara med i min undersökning.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD