Datorn slår på sig själv efter avstängning [LÖST]

Permalänk
Medlem

Datorn slår på sig själv efter avstängning [LÖST]

Hej!

Jag byggde min dator för 3 år sedan och på senare tid har det uppstått ett problem. När jag stänger av datorn genom windows stänger den av sig som vanligt, skärmen blir svart, fläktarna stannar och allt ser ut att fungera som det ska. Efter ett par sekunder går dock fläktarna igång igen och datorn startar. Det går alltså inte att stänga av datorn genom på ett enkelt sätt, då den startar igen automatiskt. För att stänga av datorn så att den håller sig avstängd måste jag stänga av i Windows, vänta tills datorn är helt avstängd, slå av strömmen bak på nätagget, vänta några sekunder, sedan kan jag slå på strömmen igen och datorn är då fortfarande avstängd.

Min misstanke är att det antingen är nätagget eller moderkortet som spökar. Jag har dock inget annat nätagg eller moderkort att testa med. Jag planerar att köpa ett nytt chassi och kommer då inte att komma åt nätaggets baksida på ett enkelt sätt så problemet behöver lösas. Det vore skönt att slippa köpa både nytt nätagg och moderkort om det endast är det ena det är fel på, eller om det kanske är något annat som strular.

Den felsökning som jag har gjort är att kopplat ur powerknappen till chassit och uppdaterat bios.

Vad kan problemet vara?

Moderkort: ASRock B85M Pro4 mATX
Nätagg: Corsair CX500M Jag vet att många hatar detta nätagg, men det har fått bra recensioner och ska hålla godkänd kvalitet. Inlägg som "Nätagget suger, byt ut det!!!111" är inte särskilt hjälpsamma

Permalänk

Navigera till Loggboken i Windows och se om du får några kritiska fel vid uppstart/nedstängning.

Visa signatur

High Tech, Low Life.

Permalänk
Medlem

@twk
Testa o ladda ner någon "Live-USB-Linux". Se om datorn beter sig lika när du stänger av via Linux.

Visa signatur

Moderkort: X370 - CPU: 5600G - RAM: 32GB - M.2: 1.25TB - SSD: 500GB - GPU: RTX3060Ti - Chassi: Eclipse P400 - Skärm: AOC Q2770PQU + Mi Curved Gaming Monitor 34”

Permalänk
Medlem

Fick det felet när jag provade Windows 10, gick fasen inte att stänga av haha. Kom aldrig tillrätta med det utan problemet försvann när jag uppdaterade hårdvaran.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av wudang-priest:

Navigera till Loggboken i Windows och se om du får några kritiska fel vid uppstart/nedstängning.

Tack för tipset, ska kolla där!

Skrivet av riger:

@twk
Testa o ladda ner någon "Live-USB-Linux". Se om datorn beter sig lika när du stänger av via Linux.

Tack för tipset, jag provar och återkommer med resultat!

Skrivet av Valonen:

Fick det felet när jag provade Windows 10, gick fasen inte att stänga av haha. Kom aldrig tillrätta med det utan problemet försvann när jag uppdaterade hårdvaran.

Där ser man. Hoppas att det ska gå att lösa för mig utan att byta hårdvara

Permalänk
Medlem

Hade samma problem för ett par år sedan. Kommer dock inte ihåg hur jag löste problemet men hårdvarubyte behövdes aldrig.

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem

En vild chansning men det är inte så att du har WOL (Wake On LAN) aktiverat? Det kan kanske vara någon extern enhet som startar datorn/inte vill att den stängs av.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

Nu har jag kollat i loggen, det finns lite "Fel" i den. Vet inte riktigt hur jag ska tolka dem, men det var inget som fick mig att reagera nämnvärt. Jag har återställt inställningarna i bios och Wake on Lan, from USB keyboard etc är avstängt, men problemet kvarstår.

Bootade Linux Live-USB men det fungerade inte, fick nått nouveu error, något med grafikdrivrutinen. Mycket märkligt, har använt Ubuntu förut. Ska prova med annan dist!

Permalänk
Medlem

Uppdatering:
Nu har jag kört Debian Live-USB på datorn. Från Debian valde jag "Power off" och datorn slogs nu av utan att slås igång igen. Mycket intressant! Problemet kan alltså vara relaterat till Windows 10.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Uppdatering:
Nu har jag kört Debian Live-USB på datorn. Från Debian valde jag "Power off" och datorn slogs nu av utan att slås igång igen. Mycket intressant! Problemet kan alltså vara relaterat till Windows 10.

Hej!

Problemet ligger i Windows 10 och har med de senaste uppdateringarna att göra. Högerklicka ute på skrivbordet, välj bildskärmsinställningar, välj sedan energialternativ, fler energiinställningar, ange hur strömbrytarna ska fungera, väl där behöver du stänga av "Aktivera snabb start". Om det behövs klicka på "Ändra inställningar som inte är tillgängliga längst upp innan du stänger av snabb start.

Prova sedan att stänga av datorn, så ska problemet vara avhjälpt.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Hej!

Problemet ligger i Windows 10 och har med de senaste uppdateringarna att göra. Högerklicka ute på skrivbordet, välj bildskärmsinställningar, välj sedan energialternativ, fler energiinställningar, ange hur strömbrytarna ska fungera, väl där behöver du stänga av "Aktivera snabb start". Om det behövs klicka på "Ändra inställningar som inte är tillgängliga längst upp innan du stänger av snabb start.

Prova sedan att stänga av datorn, så ska problemet vara avhjälpt.

Tack!
Hittade precis detta efter en googling, trots att jag har googlat på problemet tidigare.
Nu när jag har avaktiverat det så verkar det fungera att stänga av.

Dumt av Microsoft att ha en sådan funktion som skapar problem för många användare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Tack!
Hittade precis detta efter en googling, trots att jag har googlat på problemet tidigare.
Nu när jag har avaktiverat det så verkar det fungera att stänga av.

Dumt av Microsoft att ha en sådan funktion som skapar problem för många användare.

Ingen orsak, gött att det ordnade sig.

Ja riktigt korkat, känns som att de inte riktigt vet vilka effekter deras uppdateringar får. Som vanligt.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk

Byggde ny dator, kan inte stänga av den, när jag kommit ur Windows 10 och den är avstängd så startar den av sig själv efter några sekunder, någon som vet vad det kan vara?

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Medlem

Har du provat lösningen som fungerade för mig, några inlägg upp?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

De senaste dagarna har detta drabbat även mig, men jag använder inte Windows 10 utan Windows 7. Några tips på vad jag kan göra?