Spel- och jobbdator - borde jag ändra något?

Permalänk
Medlem

Spel- och jobbdator - borde jag ändra något?

Hej, nu är tiden inne att uppgradera min spel- och jobbdator. Eftersom det var 5-6 år sen sist nu är jag aningen ringrostig när det kommer till att bygga och optimera även om jag har hyfsad koll på vad som kommer ut.

Denna dator är främst till för arbete men givetvis spel. Jag har under senare år fått in ganska många 3D-relaterade jobb där jag idag använder Houdini, C4D och rendering i Redshift. Tanken är att utöka det benet i min verksamhet under 2019.

Målet är att hitta en balans mellan stabilitet och prestanda samt utrymme för ytterligare en GPU och 128gb i framtiden. Även viss överklockning kommer ske.

Kom gärna med förslag på förändringar och motivera gärna varför så jag förstår.

Datorn i fråga:

Låda: be quiet! Dark Base 900
Extra fläktar: be quiet! SilentWings 3 140mm PWM (2 st)
Moderkort: MSI MEG X399 CREATION
CPU: AMD Ryzen Threadripper 2950X 3.5GHz 40MB
CPU-kylare: Cooler Master Wraith Ripper RGB
Minnen: Corsair 64GB DDR4 3466MHz CL16 Vengeance (4x16GB för att kunna lägga i 64 till i framtiden)
GPU: Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB Windforce 3 OC (kommer högst troligt att lägga till en till under nästa år)
SSD: Samsung 970 PRO 1TB (har redan 960 PRO 512gb för OS)

En fråga på rak arm är då om denna "build" är optimal i dagsläget? Hur ser det ut med 3466MHz CL16 Vengeance egentligen, finns det mer optimala minnen för Treadripper?

Alla tips och trix välkomnas. Tack på förhand.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av imsg:

Hej, nu är tiden inne att uppgradera min spel- och jobbdator. Eftersom det var 5-6 år sen sist nu är jag aningen ringrostig när det kommer till att bygga och optimera även om jag har hyfsad koll på vad som kommer ut.

Denna dator är främst till för arbete men givetvis spel. Jag har under senare år fått in ganska många 3D-relaterade jobb där jag idag använder Houdini, C4D och rendering i Redshift. Tanken är att utöka det benet i min verksamhet under 2019.

Målet är att hitta en balans mellan stabilitet och prestanda samt utrymme för ytterligare en GPU och 128gb i framtiden. Även viss överklockning kommer ske.

Kom gärna med förslag på förändringar och motivera gärna varför så jag förstår.

Datorn i fråga:

Låda: be quiet! Dark Base 900
Extra fläktar: be quiet! SilentWings 3 140mm PWM (2 st)
Moderkort: MSI MEG X399 CREATION
CPU: AMD Ryzen Threadripper 2950X 3.5GHz 40MB
CPU-kylare: Cooler Master Wraith Ripper RGB
Minnen: Corsair 64GB DDR4 3466MHz CL16 Vengeance (4x16GB för att kunna lägga i 64 till i framtiden)
GPU: Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB Windforce 3 OC (kommer högst troligt att lägga till en till under nästa år)
SSD: Samsung 970 PRO 1TB (har redan 960 PRO 512gb för OS)

En fråga på rak arm är då om denna "build" är optimal i dagsläget? Hur ser det ut med 3466MHz CL16 Vengeance egentligen, finns det mer optimala minnen för Treadripper?

Alla tips och trix välkomnas. Tack på förhand.

1. Glöm inte nätaggregat.
2. Känns som att bygget kan göras billigare, genom att ändra t.ex moderkort och grafikkort.
3. Var beredd på att du kan få skicka in ditt Nvidia RTX 20*0 kort på garantiärende. Det är drabbat av barn sjukdomar.
4. Du får vara beredd att sätta minneshastigheten manuellt.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

1. Glöm inte nätaggregat.
2. Känns som att bygget kan göras billigare, genom att ändra t.ex moderkort och grafikkort.
3. Var beredd på att du kan få skicka in ditt Nvidia RTX 20*0 kort på garantiärende. Det är drabbat av barn sjukdomar.
4. Du får vara beredd att sätta minneshastigheten manuellt.

Tja!

Nej då, glömde lägga in nätaggregat i texten ovan. Det går antagligen att göra billigare, vilket moderkort skulle du rekommendera i så fall? Gällande 2080 Ti-korten så skulle jag kunna köra 1080 Ti eller 1070 Ti men det känns onödigt att satsa på en gammal häst och lägger hellre pengar på att vara framtidssäkrad och RTX-redo när det väl implementeras i Redshift och andra GPU-renderare. Har också hört om "barnsjukdomarna" men att det var en väldigt liten andel som behövde skicka in tillbaka och att det då främst var FE-korten?

Kan du utveckla det där med att sätta minneshastigheten manuellt eller peka mig åt rätt håll?

Tack

Permalänk
Avstängd
Skrivet av imsg:

Nej då, glömde lägga in nätaggregat i texten ovan. Det går antagligen att göra billigare, vilket moderkort skulle du rekommendera i så fall?

MSI X399 Gaming Pro Carbon AC, någon tusenlapp billigare.

Citat:

Har också hört om "barnsjukdomarna" men att det var en väldigt liten andel som behövde skicka in tillbaka och att det då främst var FE-korten?

Tror jag har läst att det även drabbat vissa med tredje parts kort.

Citat:

Kan du utveckla det där med att sätta minneshastigheten manuellt eller peka mig åt rätt håll?

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1516576-amd-zen-minnes...

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

MSI X399 Gaming Pro Carbon AC, någon tusenlapp billigare.

Tror jag har läst att det även drabbat vissa med tredje parts kort.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1516576-amd-zen-minnes...

Känns hugget som stucket med en tusenlapp hit eller dit men ska kolla på den. Tack för länken, blir nog G Skill Trident Z jag kör på.

Ha det nice!

Permalänk

Är det verkligen CPU:n som är flaskhalsen i det du ska göra? Räcker det inte med en av de vassare i7:orna och köra på dubbla GPU:er istället för CUDA-baserad rendering?

Visa signatur

Min profilbild beskriver hur jag känner mig just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sparkar_boll:

Är det verkligen CPU:n som är flaskhalsen i det du ska göra? Räcker det inte med en av de vassare i7:orna och köra på dubbla GPU:er istället för CUDA-baserad rendering?

CPU kan vara flaskhalsen beroende på vad som ska göras (ex. simulering) så en i7 är helt uteslutet. Har även tittat på i9 men sett till PP (price per points) så känns det långt ifrån värt sett till vad man får ut för X antal fler tusenlappar även om jag gillar Intel. Men här kan man peta i mer minne för dessa pengar och det går åt.

Jag tror att du har missförstått hur landskapet för GPU-rendering ser ut, no offence. Man kan säga att det är CUDA eller inte rendera med GPU alls, dvs köra CPU-renderare som Arnold.

Permalänk
Skrivet av imsg:

CPU kan vara flaskhalsen beroende på vad som ska göras (ex. simulering) så en i7 är helt uteslutet. Har även tittat på i9 men sett till PP (price per points) så känns det långt ifrån värt sett till vad man får ut för X antal fler tusenlappar även om jag gillar Intel. Men här kan man peta i mer minne för dessa pengar och det går åt.

Jag tror att du har missförstått hur landskapet för GPU-rendering ser ut, no offence. Man kan säga att det är CUDA eller inte rendera med GPU alls, dvs köra CPU-renderare som Arnold.

Det har du säkert rätt i. Det var ett antal år sen jag höll på med datorbaserad grafik, så jag kan nog ha glömt ett och annat.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min profilbild beskriver hur jag känner mig just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sparkar_boll:

Det har du säkert rätt i. Det var ett antal år sen jag höll på med datorbaserad grafik, så jag kan nog ha glömt ett och annat.
Skickades från m.sweclockers.com

Tiden far fram, jag kan exempelvis inte begripa det här med minnen längre. Verkar vara en labyrint med ett gäng fallgropar så har du tips utifrån min build så är det mer än välkommet.

Just nu lutar det åt G Skill 3200MHz CL14 Trident Z (64gb) istället för de i mitt första inlägg.