Moralfråga: Begära återbetalning för prissänkt vara innan leverans?

Permalänk
Medlem

Moralfråga: Begära återbetalning för prissänkt vara innan leverans?

Tja!

Beställde en skärm i torsdags som på fredagen bara hade hunnit mellan återförsäljaren -> första logistikcentret (Taulov i Danmark), 9 mil från återförsäljaren, hade inte kommit längre än så på fredagen. På fredag/lördag så prissänktes skärmen med 600kr. Jag har fortfarande inte fått hem skärmen.

Vet inte varför jag känner lust att begära återbetalning/justering av priset, jag har ju köpt skärmen för ett pris så då borde jag ju acceptera att det är det priset som gäller MEN samtidigt är det surt att en vara prissänkts innan man ens kunnat använda den, hade jag fått hem den, börjat använda den & samma dag så prissänkte affären skärmen så hade jag inte brytt mig, men nu när jag inte ens fått hem skärmen.

Under torsdagen mailade jag fram & tillbaka med butiken upprepade gånger för jag efterfrågade en annan skärm som har lanserats i andra länder men inte anlänt till Sverige än, både dom & LG sa att det kommer dröja länge innan skärmen kommer till Sverige så denna skärmen jag tillslut valde istället var egentligen inte den skärmen jag var ute efter så ger mig extra lust att begära tillbaka prissänktningen.

Så vad tycker ni?

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem

Rent moraliskt så hade jag nog inte kunnat med att ringa och begära pengar, det är ju faktiskt du som beställt den till det priset, Sen kan man alltid ringa och lite lungt och vänligt fråga hur de ställer sig till prissänkningen t.ex. är varan fortfarande prissänkt? eller var det en 1-dagars deal? är den fortfarande prissänkt så hade jag nog ringt och kollat iaf.
Annars är det bara stå sitt kast

det är min moraliska ståndpunkt iaf.

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Medlem

Har återförsäljaren en öppet köp-policy?

Berätta i så fall att du planerar att returnera varan och köpa den för det sänkta priset eller hos någon annan återförsäljare om du inte får mellanskillnaden tillbaka. Annars är du väl körd, varför du nu beställer från Danmark (?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farthinder:

Rent moraliskt så hade jag nog inte kunnat med att ringa och begära pengar, det är ju faktiskt du som beställt den till det priset, Sen kan man alltid ringa och lite lungt och vänligt fråga hur de ställer sig till prissänkningen t.ex. är varan fortfarande prissänkt? eller var det en 1-dagars deal? är den fortfarande prissänkt så hade jag nog ringt och kollat iaf.
Annars är det bara stå sitt kast

det är min moraliska ståndpunkt iaf.

Ja precis, jag är mer i lägret att jag inte har "rätt" att begära ersättning, som jag nämnde så har jag ju köpt för ett pris, då borde jag acceptera det, men samtidigt känns det lite lustigt att prissänka dagen efter, speciellt när man haft konversation med butiken hela förmiddagen bara timmar innan prissänkning.

Skärmen är fortfarande prissänkt, så är ingen speciell deal eller något, det hade jag lätt accepterat att jag får stå mitt kasst om jag missade ett specialerbjudande men nae, den är permanent prissänkt.

Skrivet av wilsontaylor:

Har återförsäljaren en öppet köp-policy?

Berätta i så fall att du planerar att returnera varan och köpa den för det sänkta priset eller hos någon annan återförsäljare om du inte får mellanskillnaden tillbaka. Annars är du väl körd, varför du nu beställer från Danmark (?)

Japp, butiken har öppet köp, kan göra så som du säger men det är ännu pinsammare än att bara fråga om ersättning

Beställde från en svensk butik, har beställt det förut, alltid levererats från Sverige. Denna gången skickades skärmen från Danmark, antar att dom inte hade den i lager i svenska lagret.

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem

Du kan ju pröva att kontakta butiken ifråga och se om de kan korrigera priset?

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk
Medlem

Prisgaranti är ett ganska vanligt fenomen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag att man skulle kunna få mellanskillnaden... vissa företag har det "utskrivet" till och med tex elgiganten:

"* 30 dagars prisgaranti
Vi strävar alltid efter att vara billigast! Därför matchar vi lägsta pris upp till 30 dagar efter köp.

Vi lämnar prisgaranti på alla våra produkter i 30 dagar. Om du hittar ett lägre pris någon annanstans så matchar vi det. Om vi själva sänker priset inom 30 dagar, så får du mellanskillnaden tillbaka. Produkten ska vara av samma märke, ha motsvarande specifikationer och kunna köpas på lika villkor. Prisgarantin gäller i 30 dagar på Elgigantens egna prisjusteringar och mot lokala butikskonkurrenter men inte mot aktörer på Internet. Prisgarantin ska åberopas när priset är aktuellt samt innan 30 dagars perioden löpt ut. Ta med kvittot in till oss på Elgiganten eller kontakta vår kundtjänst på 0771 115 115 så löser vi det. Elgiganten Phonehouse har prisgaranti på befintligt sortiment."

Permalänk
Medlem

Det brukar ALDRIG vara något större issue att höra av sig och få priset justerat. Speciellt om du inte ens hunnit få hem varan. Du har ju ångerrätt och de brukar veta att du kan ångra ditt köp och beställa igen till nya priset istället vilket bara är jobbigt för dem.

Jag har gått in på Jula en vecka efter jag köpte ett verktyg (som jag ännu inte hade använt) som hade sänkts. Påpekade det och sa att det känns lite löjligt för mig att lämna tillbaka och köpa varan igen.

-"Nejdå, det löser vi lätt", sa de i disken och fixade tillgodo eller återbetalning på mellanskillnaden.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Så länge du har rätt att returnera varan enligt distansköplagen eller öppet köp ser jag inget problem med att kontakta butiken och kolla läget.

Är ju bara att förklara att det blir enklare för er båda om de korrigerar priset än att du returnerar och lägger en ny beställning.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av xtQ:

Du kan ju pröva att kontakta butiken ifråga och se om de kan korrigera priset?

Bra förslag. Jag fick min faktura sänkt med 1000kr hos Webhallen när priset justerades på ett grafikkort och allt som krävdes var bara ett mail med trevlig ton. Kostar inget att fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperA:

Ja precis, jag är mer i lägret att jag inte har "rätt" att begära ersättning, som jag nämnde så har jag ju köpt för ett pris, då borde jag acceptera det, men samtidigt känns det lite lustigt att prissänka dagen efter, speciellt när man haft konversation med butiken hela förmiddagen bara timmar innan prissänkning.

Skärmen är fortfarande prissänkt, så är ingen speciell deal eller något, det hade jag lätt accepterat att jag får stå mitt kasst om jag missade ett specialerbjudande men nae, den är permanent prissänkt.

Japp, butiken har öppet köp, kan göra så som du säger men det är ännu pinsammare än att bara fråga om ersättning

Beställde från en svensk butik, har beställt det förut, alltid levererats från Sverige. Denna gången skickades skärmen från Danmark, antar att dom inte hade den i lager i svenska lagret.

Då hade jag inte tvekat. Jag bråkar sällan om bagateller men här tycker jag du har rätt och SKA utnyttja den rätten.
Återförsäljaren har möjligheten att göra det enkelt för er båda, samtidigt som du blir en väldigt nöjd kund. Det finns väldigt få anledningar för dem att neka dig om du motiverar som jag skrev ovan. Konfrontera din ovilja att vara "jobbig" och gör det bara, det är fullt naturligt ur ett affärsperspektiv.

Antar att det här inte är Elgiganten, i så fall hade du fått mellanskillnaden direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xtQ:

Du kan ju pröva att kontakta butiken ifråga och se om de kan korrigera priset?

Japp, du har helt rätt, detta är det självklara valet, ville bara dubbelkolla så jag inte försatte mig i en pinsam situation då jag lutade mer åt "Nej" håller i omröstningen, men verkar som "Ja" vinner en storseger så kontaktar butiken nu 👍

Tack för svaren allihopa 👍

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem

Nyttjade själv möjligheten med öppet köp och "hot" om att lämna tillbaka varan och köpa på ett billigare ställe nu under Black Friday.
Netonnet insåg snabbt, utan att jag behövde mer än hinta om att jag var under öppet köp perioden, att det smidigast var att korrigera priset.

I och med att min LG 55C8 var ett fyndexemplar som jag betalat 16090:- för, och de själva sålde samma tv ny för 13490:-, så fick jag min för 10990:-

Ibland måste man vara lite "full i fan" när prissättningen ändras från dag till dag.

Visa signatur

"Gräset är alltid vitare på vintern"

Permalänk
Inaktiv

Jag råkade ut för raka motsatsen en gång, att en vara höjdes i pris efter beställning och det vara bara att ringa dit skälla, så skickade de mig en extra inbetalningsavi på skillnaden.

Nå i TS fall finns ångerrätt. Så det är bara hävda att om de ej sänker priset så vill du ångra köpet och göra en ny beställning på produkten.

Permalänk

Ibland får man pengar tillbaka utan o tänka

Var inne på Jysk i en annan stad och köpte en till skohylla, tyckte den jag köpte en vecka före var så bra o bygga på.

De hade rabatt på den denna vecka, och jag sa att det var kul att det jag köpt blev billigare. De ordnade direkt prisgaranti innan jag ens hunnit fråga, och gav mig tillgodo på mellanskillnaden.

Inget konstigt alls, men kul när man inte ens hinner fråga.

Permalänk
Medlem

Eftersom du har 14 dagar på dig att ångra ditt köp så skulle jag maila den du köpt av och ställt frågan rakt upp och ner.

Dvs "Hej jag har köpt vara XX, ser att ni sänkt med 600:-, för att slippa skicka tillbaka och sen beställa samma vara igen, kan vi lösa detta p något smidigare sätt?"

För om de har gratis retur, så sparar du alla tid, som i slutändan är pengar för företaget genom att göra detta.

För dem att ta emot en retur, packa upp på lager, packa en ny order osv.. lär landa på ett par timmar i arbetstid för dem.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Skrivet av Viochee:

Personligen tycker jag att man skulle kunna få mellanskillnaden... vissa företag har det "utskrivet" till och med tex elgiganten:

"* 30 dagars prisgaranti
Vi strävar alltid efter att vara billigast! Därför matchar vi lägsta pris upp till 30 dagar efter köp.

Vi lämnar prisgaranti på alla våra produkter i 30 dagar. Om du hittar ett lägre pris någon annanstans så matchar vi det. Om vi själva sänker priset inom 30 dagar, så får du mellanskillnaden tillbaka. Produkten ska vara av samma märke, ha motsvarande specifikationer och kunna köpas på lika villkor. Prisgarantin gäller i 30 dagar på Elgigantens egna prisjusteringar och mot lokala butikskonkurrenter men inte mot aktörer på Internet. Prisgarantin ska åberopas när priset är aktuellt samt innan 30 dagars perioden löpt ut. Ta med kvittot in till oss på Elgiganten eller kontakta vår kundtjänst på 0771 115 115 så löser vi det. Elgiganten Phonehouse har prisgaranti på befintligt sortiment."

Man bör beakta.
Köpas på samma vilkor. DVS det kan betyda gäller ej kampanj eller rabbaterade varor med begränsat antal. DVS det skall vara ett prissänkt nytt ordinarie pris.

---
Du har 30 dagars öppet köp. Dock kan man få betala returen själv men självklart är det några hundralappar eller tusen lappar man sparar skulle man göra det. Skulle givetvis fråga efter en goodwill eller presentkort vilket företaget "tjänar" på då du måste handla något nytt :P.
I fysiska butiker räcker det oftast att åka tillbaka med kvittot och "köpa" om varan och få pengar tillbaka.

Permalänk
Medlem

Tycker man har rätt att få tillbaks mellanskillnaden om en produkt sänks, ända tills ångerrätten har gått ut, DVS 14 dagar, men alla butiker erbjuder tyvärr inte detta..

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Inaktiv

Självklart är det rätt. Företaget bör även göra det utan krångel då det kostar flertalet timmar att hantera en retur kontra kreditering på mellanvärdet.