Permalänk

Okänt fel egenbyggd speldator. Hjälp?

Hej på er alla!

Detta är mitt första inlägg på forumet. Jag hade hoppats på att kunna få hjälp med min speldator som jag med hjälp av en mer kunnig kollega på jobbet byggde ihop i början på året. Felet och vissa vidtagna åtgärder finns beskrivet här på Tom's Hardware. Initialt fick jag hjälp av en snubbe men han har slutat svara.

Jag skulle verkligen uppskatta om någon här på forumet hade kunnat tänka sig att hjälpa mig. Här finns mitt första inlägg på det andra forumet i sin helhet (på engelska):

Howdy, friends!

This is my first post on the forum. I'll start of by saying that I'm by no means an expert in these matters and that's naturally the reason for me reaching out to you guys.

At the beginning of this year I built my own PC with the help of a work colleague. I wanted to have a nice setup that could play the latest games with 60 fps 1080p resolution. The entire computer with the monitor included cost the equivalent of about $1300 (I'm from Sweden). My specs are as follows:

Operating System
Windows 10 Home 64-bit
CPU
AMD Ryzen 5 1400 23 °C
14nm Technology
RAM
16,0GB Dual-Channel Unknown @ 1199MHz (15-17-17-35)
Motherboard
Gigabyte Technology Co. Ltd. AX370-Gaming K3 (AM4) 31 °C
Graphics
C24F390 (1920x1080@59Hz)
4096MB ATI Radeon RX 560 Series (ASUStek Computer Inc) 30 °C
Storage
1863GB Seagate ST2000DM006-2DM164 (SATA ) 32 °C
Audio
AMD High Definition Audio Device

The problem that haunts me is simply that my fps is laughable. Even on not-so-demanding games I can have 24 - 30 fps if I'm lucky, but usually it drops down to around 15 fps. It doesn't really help either to lower the settings. The strange thing however is that I can sometimes out of the blue get a frame rate of say 30 - 40, which under current conditions is a godsend. The latter mentioned rate sometimes appear directly after I've updated my graphic driver. Usually it's short-lived and I'm back to square one.

As I said previously, I'm far from an expert and I don't find it easy to troubleshoot. I did try to set the computer's power settings to high, which initially seemed to help a bit but not really anymore. I read a couple of threads here about low fps being connected to something called "CPU core parking". I downloaded the Coder Bag software but when I started the program everything was set to 100% and all CPU cores were activated. I don't know what that means exactly but it would seem to me that it's not the issue.

There's probably more to tell but I'll give the floor now to you guys, the experts. Ask away if there's a line of inquiry you feel is warranted.

I sincerely appreciate all help you can provide! It's not fun investing so much money only to get this bad performance!

Om ni läser vidare i tråden efter mitt första inlägg så ser ni vilka åtgärder som hitintills har vidtagits. Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

@Papa_Bear89: Skulle ta en titt på din ram 1199MHz låter lite väl lite för ryzen.

Visa signatur

You can kill a man, but you can´t kill a legend. (Edward Teach)

[Intel Core i5 750, Asus P7P55D-E PRO, PowerColor Radeon HD5850, 2010]
[Intel Core i7 3770k, ASUS P8Z77V DELUXE, ASUS Radeon HD7970, 2013]
[Ryzen 5 3600, MSI B450 GAMING PRO CARBON AC, MSI GeForce RTX 2070 SUPER VENTUS, ASUS 24" VG248QE 144Hz, 2019]

Permalänk
Skrivet av dinDuva:

@Papa_Bear89: Skulle ta en titt på din ram 1199MHz låter lite väl lite för ryzen.

Antar att dom är på 2400mhz ,

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

1600x900p är väl mera optimalt för RX 560..
https://www.game-debate.com/hardware/index.php?gid=3961&graph...

"Best Resolution: 1600 x 900"

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dinDuva:

@Papa_Bear89: Skulle ta en titt på din ram 1199MHz låter lite väl lite för ryzen.

1199MHz*2=2398MHz d.v.s 2400MHz minnen.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

Håller med...

@dinDuva:

Förmodat minne och ev grafikkort.

Permalänk
Medlem

Kom ni ihåg kylpastan?

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem

Skumt om du bara får x8 på PCI-E...
Har du dubbelkollat så att kortet helt enkelt sitter i ordentligt?
Tryck i det ordentligt utan att ta i från tårna
(och det är väl iskruvat rätt?)

Är du säker på att CPU-kylaren sitter ordentligt och att CPU-fläkten snurrar som den ska?

Har du installerat drivrutiner för grafikkort?

Vad är det för spel du spelar förresten?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Vet inte hur mycket det här hjälper.

Men jag tog och kollade på bilden du lagt upp.
https://ibb.co/g2Y3n0

Svårt se definitivt speciellt då din vinkel du tog bilden kan påverka.

Men för mig ser det lite ut som att ditt kort "hänger" lite.
Borde inte vara något problem då Pci-e slotsen är ju förstärkta och så.
Men du kan ju haft otur och fått ett måndagsexemplar.

Men har du testat att ta ut och in kortet? Eller kolla om det inte sitter i helt och hållet?
Eller testar med ett annat grafikkort? Eller ditt i en annan dator?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zordian:

Vet inte hur mycket det här hjälper.

Men jag tog och kollade på bilden du lagt upp.
https://ibb.co/g2Y3n0

Svårt se definitivt speciellt då din vinkel du tog bilden kan påverka.

Men för mig ser det lite ut som att ditt kort "hänger" lite.
Borde inte vara något problem då Pci-e slotsen är ju förstärkta och så.
Men du kan ju haft otur och fått ett måndagsexemplar.

Men har du testat att ta ut och in kortet? Eller kolla om det inte sitter i helt och hållet?
Eller testar med ett annat grafikkort? Eller ditt i en annan dator?

Vill bygga vidare på det här svaret eftersom jag själv kom fram till att det var exakt det som var problemet för mig.

Ladda ner MSI Afterburner, EVGA precision eller liknande programvara och kontrollera vilken klockhastighet ditt grafikkort lägger sig på vid förväntad belastning. Om jag tolkar kortets spec rätt så bör det vara någonstans kring 1175-1275MHz. Du kan exempelvis ladda ner furmark för att kontinuerligt kunna testa utan att behöva interagera i ett spel. Om det visar sig att kortet inte klockar up,testa att ge kortet lite stöd med handen längst ut till höger, dvs tryck upp det lite och se om klocken går upp.

Det är ju dock inte ett speciellt högpresterande grafikkort överlag, så vilka spel och i vilka inställningar du försöker dig på vore också intressant.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

1199MHz*2=2398MHz d.v.s 2400MHz minnen.

Mm, har för mig att Ryzen körs bäst med 2667MHz + och har även hört att folk som har haft problem när dom har kört ram utanför AMDS QVL list.

Visa signatur

You can kill a man, but you can´t kill a legend. (Edward Teach)

[Intel Core i5 750, Asus P7P55D-E PRO, PowerColor Radeon HD5850, 2010]
[Intel Core i7 3770k, ASUS P8Z77V DELUXE, ASUS Radeon HD7970, 2013]
[Ryzen 5 3600, MSI B450 GAMING PRO CARBON AC, MSI GeForce RTX 2070 SUPER VENTUS, ASUS 24" VG248QE 144Hz, 2019]

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Vill bygga vidare på det här svaret eftersom jag själv kom fram till att det var exakt det som var problemet för mig.

Bra tips!
Verkar som att ifall kortet inte sitter ordentligt i slotten så kan det tappa prestanda... Trodde jag nog aldrig, men där ser man!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Skumt om du bara får x8 på PCI-E...
Har du dubbelkollat så att kortet helt enkelt sitter i ordentligt?
Tryck i det ordentligt utan att ta i från tårna
(och det är väl iskruvat rätt?)

Är du säker på att CPU-kylaren sitter ordentligt och att CPU-fläkten snurrar som den ska?

Har du installerat drivrutiner för grafikkort?

Vad är det för spel du spelar förresten?

Polaris 11 (RX 460, och RX 560*) använder bara åtta lanes PCI express.

Permalänk
Medlem

Alltså det beror ju på spelen du spelar ett 560 är väl inget kort för den högre skolan direkt ? 580-590 är ju riktad mot 1080 p kunder ? eller har jag fel ?. Har du haft problem länge så lär grafik kortet sitta i ordentligt .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dinDuva:

Mm, har för mig att Ryzen körs bäst med 2667MHz + och har även hört att folk som har haft problem när dom har kört ram utanför AMDS QVL list.

Det är bara att sätta minnes timings manuellt så brukar det lösa sig.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Papa_Bear89:

Hej på er alla!

Detta är mitt första inlägg på forumet. Jag hade hoppats på att kunna få hjälp med min speldator som jag med hjälp av en mer kunnig kollega på jobbet byggde ihop i början på året. Felet och vissa vidtagna åtgärder finns beskrivet här på Tom's Hardware. Initialt fick jag hjälp av en snubbe men han har slutat svara.

Jag skulle verkligen uppskatta om någon här på forumet hade kunnat tänka sig att hjälpa mig. Här finns mitt första inlägg på det andra forumet i sin helhet (på engelska):

Howdy, friends!

This is my first post on the forum. I'll start of by saying that I'm by no means an expert in these matters and that's naturally the reason for me reaching out to you guys.

At the beginning of this year I built my own PC with the help of a work colleague. I wanted to have a nice setup that could play the latest games with 60 fps 1080p resolution. The entire computer with the monitor included cost the equivalent of about $1300 (I'm from Sweden). My specs are as follows:

Operating System
Windows 10 Home 64-bit
CPU
AMD Ryzen 5 1400 23 °C
14nm Technology
RAM
16,0GB Dual-Channel Unknown @ 1199MHz (15-17-17-35)
Motherboard
Gigabyte Technology Co. Ltd. AX370-Gaming K3 (AM4) 31 °C
Graphics
C24F390 (1920x1080@59Hz)
4096MB ATI Radeon RX 560 Series (ASUStek Computer Inc) 30 °C
Storage
1863GB Seagate ST2000DM006-2DM164 (SATA ) 32 °C
Audio
AMD High Definition Audio Device

The problem that haunts me is simply that my fps is laughable. Even on not-so-demanding games I can have 24 - 30 fps if I'm lucky, but usually it drops down to around 15 fps. It doesn't really help either to lower the settings. The strange thing however is that I can sometimes out of the blue get a frame rate of say 30 - 40, which under current conditions is a godsend. The latter mentioned rate sometimes appear directly after I've updated my graphic driver. Usually it's short-lived and I'm back to square one.

As I said previously, I'm far from an expert and I don't find it easy to troubleshoot. I did try to set the computer's power settings to high, which initially seemed to help a bit but not really anymore. I read a couple of threads here about low fps being connected to something called "CPU core parking". I downloaded the Coder Bag software but when I started the program everything was set to 100% and all CPU cores were activated. I don't know what that means exactly but it would seem to me that it's not the issue.

There's probably more to tell but I'll give the floor now to you guys, the experts. Ask away if there's a line of inquiry you feel is warranted.

I sincerely appreciate all help you can provide! It's not fun investing so much money only to get this bad performance!

Om ni läser vidare i tråden efter mitt första inlägg så ser ni vilka åtgärder som hitintills har vidtagits. Tack på förhand!

Ryzen 1 processor i kombination med ett svagt grafikkort är ditt störta problem, du kommer aldrig komma upp i 60fps med ett RX 560.

Betalade du 12K för hela bygget så blev du rejält uppkörd.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberNerd:

1600x900p är väl mera optimalt för RX 560..
https://www.game-debate.com/hardware/index.php?gid=3961&graph...

"Best Resolution: 1600 x 900"

Jag kör World of warships i 2560x1440 med ett RX460 2Gb och har i princip 60fps hela tiden på medium/high settings.
Mass Effect Andromeda är mer 1080p.
Så det beror lite på men 1080p bör allt gå runt på och 1440p på enklare eller äldre spel om 60fps är målet.
Kör mitt genom en virtuell maskin med en i7 3930K där 5 kärnor och trådar är tillgängliga i 4Ghz.
Det är inga snabba kort men med tanke på att många drar 50W som mitt så klarar dom mer än man tror, men allt är ju relativt.

Men ett RX560 även den sämre modellen bör var likvärdig mitt RX460, det faktum att han har dubbelt upp i ram bör göra det bättre då det är största problemet jag har med mitt.

Skrivet av Roger W:

Skumt om du bara får x8 på PCI-E...
Har du dubbelkollat så att kortet helt enkelt sitter i ordentligt?
Tryck i det ordentligt utan att ta i från tårna
(och det är väl iskruvat rätt?)

Är du säker på att CPU-kylaren sitter ordentligt och att CPU-fläkten snurrar som den ska?

Har du installerat drivrutiner för grafikkort?

Vad är det för spel du spelar förresten?

I princip alla AMD och Nvidia budget kort är 8x PCI-E.
Tillverkaren av kortet skriver 16x PCI-E plats, sant ja men inte samma sak som att chipet använder 16st laines.
Kollar man över GPUd atrabaser så ser man snart att dom flesta lowend kort har 8x PCI-E lanes intergrerat i GPU'n.

Spelar ingen roll att kortet fysiskt tar en 16x plats, finns bara 8 lains från GPU'n då mer inte behövs och det är billigare då både kisel, antalet anslutningar på chipet och antalet banor på PCB'n blir färre så blir det billigare att tillverka.

Dessa kort är perfekta när man har en 16x plats begränsad till 8x av någon orsak, förlorar inget på att köra dom där.

Permalänk

Hej på er alla!

Jag får börja med att tacka för alla snabba svar som jag fick omedelbart. Kul med ett forum där det finns en faktisk vilja att hjälpa till. Ni får ursäkta sent svar då jag är inne i en intensiv period på mitt arbete. Jag svarar naturligtvis när jag får möjlighet.

Det är väldigt svårt för mig att navigera bland alla svar jag har fått då de handlar om olika saker. Jag vet ej vilken ordning som är bäst att felsöka i.

Jag tar lite punkter:

- Vi glömde inte kylpastan. Den sitter där den ska.

- Datordelarnas kompatibilitet och effektivitet är ingenting jag personligen är särskilt insatt i då jag litade blint på han som hjälpte mig att bygga datorn. Dessvärre gjorde han klart redan från början att han inte hade tid att hjälpa mig mer än att bygga den. Om han har gjort några missar i valet av delar får ni gärna hjälpa mig identifiera dessa. Någon pratade om RAM, någon annan om grafikkortet. Peppar2014 skrev t.o.m. "Betalade du 12K för hela bygget så blev du rejält uppkörd". Inte särskilt kul att läsa. Jag hoppas innerligt att så icke är fallet.

- När jag spelar så hjälper det generellt inte att sänka upplösning osv. Dessutom har jag hittills inte ens spelat något som bör vara särskilt avancerat. Det jag mest har försökt spela är The Forest, Squad, Holdfast: Nations At War, Empire: Total War, Natural Selection 2. Jag har dock även försökt mig på GTA V och det är väl säkert det mesta krävande av alla jag nämnt. Det känns verkligen som att det är fel på det hela. När jag fick en chans att snacka med han som hjälpte mig med datorn blev han väldigt förvånad och förstod inte varför jag inte kunde komma upp i 60fps 1080p. Jag har haft planer att spela mer krävande spel som säg Alien: Isolation och andra, men med dessa problem jag har det inte ens känt lönt.

Min fråga till er alla snälla själar är nu således, vad ska jag göra och i vilken ordning? Vissa av er har tipsat att grafikkortet kanske inte sitter i ordentligt. Ska jag börja i den änden? Eller är vissa av er helt säkra på att mitt bygge är fel från början??

Permalänk

Av nyfikenhet googlade jag efter priserna på komponenterna.
Windows 10 Home 64-bit 1100:- men kan få det billigare eller till och med gratis
AMD Ryzen 5 1400 1300:-
16,0GB Dual-Channel Unknown @ 1199MHz
Svårt att hitta pris utan någon info. Kan ligga mellan 1600-2200:-, och det är dagens priser som är läge än i våras.
AX370-Gaming 1300:-
C24F390 1750:-
Radeon RX 560 Series 1550:-
1863GB Seagate 750:-

Så strax över nio papp, och då har jag inte letat efter de billigaste delarna.

Medan jag höll på med det så kom jag på ett par saker som inte nämnts ovan.
Det första är att moderna byggen alltid har en SSD som Windows och viktigare program ligger på. T. ex. spel. De har blivit billiga och bra på den senaste tiden och jag rekommenderar att du köper en på 120 eller 240 gig.
Seagate HDD:n är bra på sitt sätt, om du vill ha något att lagra ett par tusen filmer på, eller så.
Däremot om du har Windows och spel på den så kommer åtkomstiden vara en flaskhals, vilket du slipper med en SSD. Det är kanske inte det som är ditt största problem, men det är något du bör veta.
I mina ögon är HDD:n ganska värdelös om man inte har ett professionellt behov av så mycket lagringsutrymme.

Två. Ram-minnet måste vara fördelat på två "stickor". Med andra ord ska det vara 2 stycken 8Gb stickor du har och inte en på 16Gb.
Fps med ryzen sjunker rejält annars.
Det vore bra om du kollade vad som står på minnenas etiketter också.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Du borde ha kommit hit till sweclockers istället för att rådgöra med din "tech guy" för du fick väldigt lite dator för de pengarna måste jag säga...
Har du installerat alla drivrutiner? Har du testat med latencymon? Har du testat clocka minnen till tex 3000mhz?
Sen kan du testa med...
Press (Windows key - Q) The search menu will pop up, type in: Power Options
Hit Enter. Select: Show Additional Plans -> Select: High Performance. Exit the window.
Detta måste man göra speciellt med ryzen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem

@Papa_Bear89: Vet inte vart du börjar bäst.

Men har du läst macmann1 s tråd samt svar här?

Och för att utesluta enkla hårdvarufel bör du kolla att allt sitter i bra.
Inte bara grafikkortet.

Permalänk
Medlem

@Zargoz och @Kapten_Hardcore

Nu har jag väldigt dålig koll på prishistorik, men finns det en möjlighet att priset på hans komponenter har sjunkit sen han köpte burken i början av året? Den är ju trots allt snart ett år gammal, han köpte den ju inte idag
Jag kan vara fel ute i detta fallet, men generellt minskar ju priset på komponenter med tiden.

*Edit* Till exempel visar Prisjakt att AMD Ryzen 5 1400 låg på ca 1600 kr vid tiden för inköp

Visa signatur

Main Intel Core i9-9900k @ 5.0 GHz || Asus Rog Strix Z390-E || G.Skill TridentZ RGB 64GB @ 3200 MHz || Asus GeForce GTX 1080 Ti Strix Gaming OC || Asus Rog Ryujin 360mm || M.2 Samsung 970 EVO 1TB || Corsair RM750x v2 || Fractal Design Define R6 TG Gunmetal || Ekwb Vardar RGB 120 mm x 6 st

Permalänk
Skrivet av wilda:

@Zargoz och @Kapten_Hardcore

Nu har jag väldigt dålig koll på prishistorik, men finns det en möjlighet att priset på hans komponenter har sjunkit sen han köpte burken i början av året? Den är ju trots allt snart ett år gammal, han köpte den ju inte idag
Jag kan vara fel ute i detta fallet, men generellt minskar ju priset på komponenter med tiden.

*Edit* Till exempel visar Prisjakt att AMD Ryzen 5 1400 låg på ca 1600 kr vid tiden för inköp

Säkert, och utan mer detaljer är det svårt att veta om /hur mycket han eventuellt förlorat på det hela. Vi vet till exempel inte vilka minnen som sitter i, eller om Windows är original eller kopia. Bara det kan innebära en skillnad på ett par tusen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag skulle inte ha litat på min s.k. "tech guy" märker jag nu, men det är ju lätt att vara efterklok. I framtiden vet jag nu vart jag skall vända mig! SweClockers FTW!

När det kommer till prislappen så kommer jag inte ihåg alla detaljer (skulle kunna leta upp kvitto så klart). Men, jag köpte inte bara datorn utan även skärm, tangentbord, mus, hörlurar osv. Lite annat smått och gott helt enkelt. Däremot hade jag faktiskt redan Windows (original!). För att vara helt ärlig tror jag faktiskt inte att jag rent prismässigt har blivit blåst. Det var dessutom ett aktivt bekvämlighetsval från min sida att inhandla typ allt på ett och samma ställe. Skulle jag då har förlorat några hundralappar här och där så får jag ju i så fall skylla mig själv. Härnäst skall jag dock försöka vara mer av en prisjägare om jag skall uppdatera komponenter.

Det jag däremot är intresserad av är att veta huruvida mitt bygge i sig med komponenterna är ett vasst paket eller ej. Jag håller med er att jag får börja med att utesluta ev. hårdvarufel, som att t.ex. se så att grafikkortet sitter på plats. Så fort jag får tid skall jag öppna upp burken och kolla. Då kan jag passa på att försöka ta nåt bättre fotografi så att ni kan se.

RAM-minnet är jag ganska säker är på två stickor.

SSD-disk bör jag faktiskt investera i oavsett vilket då jag som du säger har hört att det hjälper väldigt mycket med laddningstider osv.

Återkommer när jag har hunnit kontrollera hårdvaran. Några tips förresten på hur pass "hårt/fast" t.ex. grafikkortet måste sitta? Jag är väldigt ovan på det här.

Permalänk
Medlem

Du har inte råkat koppla in skärmen till moderkortet istället för grafikkortet? Värt att dubbelkolla. Har du använt distanser vid installationen av moderkortet?