Sambo som tycker man är omogen för man spelar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsyCor:

Men driver du eller? Vi har en person som ber om råd då han mår dåligt och du ifrågasätter sanningshalten i det han beskriver? Seriöst... Jag har själv varit med om den situation han beskriver och jag känner andra som också varit det. Ljuger vi också?

Oavsett exakta minuterna han suttit vid sin dator så har han all rätt att göra det.

Ifrågasätter mer din kommentar, den som jag svarade på.

Skulle förövrigt själv inte fråga om råd om det TS undrade om på sweclockers. Att det mest gillade rådet är hittils är:

Citat:

lämna henne

är ju en mindre varningsklocka.

Permalänk
Medlem

Det ligger tyvärr hos många fortfarande ett stigma när det kommer till spel och datorer, men tror som nämnts ovan att det troligen inte är huvudanledningen, ni skulle behöva sätta er och prata. Gissningsvis är hon minst lika slut som dig, mer så om hon själv tar på sig allt ansvar vilket kan få henne att känna att du inte gör något och dig att uppleva det som att du inte får ta del i det hela vilket är osunt för båda.

Barn innebär mycket förändringar och anpassning men även att hitta nya roller. Det kan vara svårt att ta den diskussionen utan att det blir tjafs, båda kommer känna sig attackerade då dynamiken redan uppstått, att försöka gemensamt gå till någon och prata skulle vara min rekommendation då folk här enbart kan spekulera i hur hon känner / tänker och det kan vara helt fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Jag skulle tippa att lösningen på problemet är bättre kommunikation mellan TS och sambon. Att skaffa barn är inga lätta grejer (har jag hört och upplevt bland bekanta), och påföljderna kan vara skiftande och komplicerade. Bland de viktigaste sakerna, enligt mig, är att TS får sambon att lita på hans förmåga att ta hand om barnet. Hennes osäkerhet i fråga har säkert inget med TS personligen att göra; precis som han säger så visste hon själv att hon tenderar att vara överbeskyddande. Det finns mängder med negativa aspekter med att växa upp med överbeskyddande föräldrar, exempelvis dålig självsäkerhet och stort krav på att ens partner tar hand om en som vuxen. Så om inte för TS skull så borde sambon försöka komma över detta.

Med det sagt ska man inte generalisera beteendet de första månaderna efter barnafödande till ihållande beteende de kommande åren. Det kan mycket väl vara som så att sambon mognar i rollen, samt att det är mycket nytt såhär i början.

Mitt råd till TS är att sätta sig ner i lugnan ro med sambon och bara prata igenom det, precis som någon tidigare i tråden skrev. Tala i inkluderande termer ("vi") och i positiva ordalag (hur saker ska bli bättre, snarare än vad hon/du/ni gör fel).

Det kommer nog att lösa sig. Ni är inte det första paret som upplever det struligt i början av föräldraskap.

Lycka till!

//G

Visa signatur

---

Permalänk
Inaktiv

@HandSolo:

Är ledsen att behöva säga det, men jag tror förhållandet är rökt. Hon har fått sin unge, och hittar hon någon med "bättre förutsättningar" *Host större plånbok*

Så kommer hon göra livet surt tills du börjar tröttna och tjafsa tillbaka. Då lämnar hon och söker ensam vårdnad. Du har ingen suck i vårdnadstvist och socialtjänsten kommer göra livet till ett helvete för dig.

Welcome to the world of single mothers and "equal" society.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Jag skulle tippa att lösningen på problemet är bättre kommunikation mellan TS och sambon. Att skaffa barn är inga lätta grejer (har jag hört och upplevt bland bekanta), och påföljderna kan vara skiftande och komplicerade. Bland de viktigaste sakerna, enligt mig, är att TS får sambon att lita på hans förmåga att ta hand om barnet. Hennes osäkerhet i fråga har säkert inget med TS personligen att göra; precis som han säger så visste hon själv att hon tenderar att vara överbeskyddande. Det finns mängder med negativa aspekter med att växa upp med överbeskyddande föräldrar, exempelvis dålig självsäkerhet och stort krav på att ens partner tar hand om en som vuxen. Så om inte för TS skull så borde sambon försöka komma över detta.

Med det sagt ska man inte generalisera beteendet de första månaderna efter barnafödande till ihållande beteende de kommande åren. Det kan mycket väl vara som så att sambon mognar i rollen, samt att det är mycket nytt såhär i början.

Mitt råd till TS är att sätta sig ner i lugnan ro med sambon och bara prata igenom det, precis som någon tidigare i tråden skrev. Tala i inkluderande termer ("vi") och i positiva ordalag (hur saker ska bli bättre, snarare än vad hon/du/ni gör fel).

Det kommer nog att lösa sig. Ni är inte det första paret som upplever det struligt i början av föräldraskap.

Lycka till!

//G

Tack de ska vi försöka med

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av filbunke:

Fast som redan påpekats i tråden, det är TS version, om hans version är den sanna vet ingen av oss andra.

Du är nog på fel ställe att nämna sånt.

Alla konflikter har två sidor. Rätt som det är hör man endast ena sida av historian nämnas på ett forum. Och i typ 95% av fallen är den andra motparten som inte ens deltar i tråden en galning av den information som framgår..

Jag tror ofta att motparten inte är en galning, utan att båda parter på något sätt har gjort något fel. Problemet med att nämna spel på ett sånt här typ av datorforum, är att det är lite som att nämna Jesus i en församling. För det får folk att ta det som ett slags angrepp på det de själva sysslar med.

Som flera har sagt så tror jag det inte enbart handlar om spel utan att TS flickvän anser att TS sitter för mycket med sig själv, kanske inte tar ansvar etc. Detta spelande kunde lika väl ha varit att sitta för länge och klippa sina Bonsai träd : https://www.adlibris.com/se/produkt/odla-ditt-eget-bonsai-tra...

Och för att komma tillrätta med problemet så är det att prata ut, kanske familjerådgivning kan vara något? https://www.skovde.se/socialt-stod/Familjeradgivning/

Permalänk
Medlem
Skrivet av vilseledd:

Lämna henne

Sjukt att det tog så många inlägg innan detta svar kom. Tjejen har ju uppenbarligen problem med respekt och håller på med vendettor och hållhakar som nåt slags härskarteknik. Får ångest bara jag tänker på att vara fast i ett sånt förhållande.

Visa signatur

8700K 5Ghz | 32GB 3200Mhz | 2080Ti 11GB | Phanteks Enthoo | Asus PG27AQ

Permalänk
Medlem
Skrivet av HandSolo:

man ljuger inte om man vill ha råd, de är ganska dumt

Min kommentar var mer gällande att man riskerar att förstärka vad motparten gjort och förminska vad man själv gjort, och att man kan uppfatta saker annorlunda. Inte att du skulle ljuga.

Finns ju skäl till att man i parterapi inte bara pratar med en i förhållandet.

Permalänk
Medlem

Jag är också sambo med barn, och min sambo stör sig också ofta på när jag sitter och spelar (även om det nog mycket är undermedvetet, har inte blivit anklagad för att vara barnslig), så det är något jag mest gör när hon sover eller inte är hemma. Det jag tror det beror på och tänker att det kanske även beror på i ditt fall är att man då är så väldigt inte närvarande. Att spela på PC är ofta väldigt engagerande (antagligen en anledning till varför det är så bra avkoppling), men det gör ju att man framstår som väldigt avlägsen och avstängd. Och om din tjej gillar att prata mycket så tror jag att hon stör sig (medvetet eller ej) på att du inte är tillgänglig för samtal utan att hon först måste "komma och störa dig". Och om du då dessutom sitter och snackar med polare så framstår du då som ännu mer frånvarande (och har kul utan henne). Nu säger jag absolut inte att hon har rätt och du har fel, det här är bara min amatör-psykolog-gissning kring hur hon (och min sambo) tänker. Sen att hon kallar dig för "barnslig" tycker jag känns som väldigt dålig stil.

Vad gäller hennes kontrollbehov så tror jag att det inte är helt ovanligt, kolla utanför Sweclockers så hittar du säkert bra information

Lyssna inte allt för mycket på de som tycker att du skall sätta ner foten och vara hård (och absolut inte på dem som tycker att ni skall göra slut). Ungen är SEX VECKOR gammal liksom, det händer så jävla mycket med barn bara det första året. Detta gäller ju din sambo också, hon kanske behöver få en påminnelse om att livet inte kommer att vara såhär hela tiden. Om tre månader kommer ungen att ha ändrat sovvanor, man kommer inte behöva noja sig för nacken osv osv och din sambo kanske inte kommer att ha lika nojjigt kontrollbehov. Själv känns det som att man knappt kommer iväg hur det var med nyfödd, och då var det ändå bara några år sen...

Permalänk
Medlem

Att inte våga lämna barnet någon stund eller ta sig ut bland folk med barnet tycker jag indikerar att hon kan lida av någon typ av förlossningsdepression

Visa signatur

Intel Core i5-3570K Processor || AMD Radeon HD 7970 || MSI Z77A-G45 (MS-7752)
3DMark06 30 781, SM2.0 Score - 11982 - HDR/SM3.0 Score 15632 - CPU Score 7631

Permalänk
Medlem

@HandSolo: Det är intensivt i början. Håll ut!
Mamma är fullproppad av hormoner och känslor, plus trolig brist av sömn.

Om jag ska ge några råd. Prata igenom förväntningar och behovet av att varva ner och koppla av.

Det är viktigt för båda föräldrarna att ladda batterierna/varva ner tid, så att man orkar vara den bästa föräldern och sambon man kan vara istället för att sakta men säkert förvandlas till en zombie som bara "överlever denna dag också".

Jag skriver +1 på att komma överens om ett schema.

Vidare är även er tillsammanstid viktig, för båda två. Om ni inte vårdar relationen så kommer den att dö.
Den sker med fördel med så lite mobilpillande som möjligt (kanske lägga mobilen i en låda?).
Om det är en film/serie tillsammans eller en diskussion beror väl på vilka människor man är. Men med fördel pratar man igenom vilka aktiviteter som är tillsammans aktiviteter.

Jag tycker även att det låter som en bra ide att du går på promenad ensam med barnet.
Den första tiden med barnet är mysig även om dom små mest ler när de fyller blöjan.

Amningen är ett känsligt ämne.
Vissa kvinnor bygger upp orimligt mycket prestige i att vara "duktiga" och amma, och tvärt om är det då alltså "dåliga misslyckade mammor" som inte ammar. Trots att det inte alls är så.
Att ge barnet ersättning i början kan försvåra att amningen kommer igång, så jag skulle ha visst överseende med det specifika utbrottet, även om det verkar ologiskt för en som inte behöver gå igenom amningskarusellen.

Sist, lycka till! Du har en fantastiskt tid som förälder framför dig

Permalänk
Medlem

Fy fan, låter som typ 70% av alla svenska tjejer De lever som man gjorde på 1800-talet (förutom passivt tittande på TV då kanske, typ hjärndött Paradise Hotel). I ditt och andra personers liknande fall är jag så tacksam över att jag är singel, hade aldrig pallat med att bli instängd så. Jag hoppas att det löses, allt är inte svart på vitt hur man ska ha levt sitt liv och vilka intressen som är okej eller inte. Många tar dessutom allt för stort allvar på livet... slappna av!

Visa signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Permalänk

Livet blir ju en förändring när man skaffar barn. har själv två med samma fru och dom första månader med vårt första var verkligen tufft, Var väl inte riktigt för ens man bytt plats att jag var hemma och hon började jobba man förstod hur jobbigt det är. att få sova 2-3 timmar upp och mata och våran ungen hade kolik och på det kom min in i en djup depression.

hon behöver säkert också komma ifrån hemmet. själv matade min fru bara dom första två månader sen fick vi använda ersättning och det blev lugnare hemma när hon kunde vila visa nätter. Som gamer jag var så satt jag ändå upp till 00-01 spelade sen sova man gick till jobbet.

kolla på en bröstpump så kan hon pumpa ut mjölk så kan du värma och mata eller så ersättning är ju upp till er. Då kan hon gå ut vara borta några timmar och sen kan du ju få spela några timmar i veckan.

Försök prata med henne och fortsätt ta promenader som en familj frisk luft för barnet och ni får tid med varandra.

jag spelade runt 2 timmar i veckan första två månader men efter jag kunde börja ge mat spelade jag nog 2-3 timmar nästan varje dag för då kunde man köra från 22.000 framåt men har alltid haft tid för barnen i första hand och sambon. spelet kommit när sysslorna är gjorda och det fanns tid över

hoppas det ordnar sig för dig
lycka till

Permalänk
Inaktiv

Blivit farsa sen 5 månader tillbaka. Nu är det Pokémon Go och Wordfeud som gäller. Spelandet har gått ned mot noll. Inte för att det är förbjudet utan för att jag har prioriterat om. Nu hör vi bara från ena sidan, men om sambon inte litar på någon annan än sig själv så kunde hon dragit på en finlandsfärja eller gjort ett Danmarksbarn. Ni måste definitivt ta upp detta på BVC eftersom en mamma som inte får sova blir tillslut inte bara en fara för sig själv, utan även för bäbisen. I början äter, sover och bajsar barnet. I grunden är din sambo en väldigt otrygg människa, litar inte på någon så du får akta dig så du inte hamnar k medberoende fällan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsyCor:

Från en som levt i ett liknande förhållande så kan jag bara säga att det utifrån min erfarenhet kan sluta på två sätt. Antingen får du henne att förstå genom kommunikation att spel och att få spela då och då är ett sätt för dig att få avslappning och socialt umgänge och hon då accepterar det.

Eller som det blev i mitt fall, hon kunde inte acceptera det, fast det precis som i ditt fall alltid var att varje gång vi satt och tittade på film/serier så satt hon med telefonen och spelade / slöscrollade på instagram, och det tog slut i längden när det inte funkar på ett grundläggande plan oavsett känslor.

Om hon inte accepterar dig och dina intressen och ger dig utrymme för dessa så förtjänar DU bättre! Sen finns det förstås rimliga mängder tid som man får anpassa sig till men det du nämnt anser jag och nog många andra också vara fullt rimligt

Samma erfarenhet här, fast hon kollade alla värdelösa doku-serier som fanns och surfa hemnet (trots att vi precis byggt hus).
Bästa jag gjort att dumpa henne, även om livet som singelförälder kan vara kämpigt i bland.

Skrivet av anon190792:

@HandSolo:

Är ledsen att behöva säga det, men jag tror förhållandet är rökt. Hon har fått sin unge, och hittar hon någon med "bättre förutsättningar" *Host större plånbok*

Så kommer hon göra livet surt tills du börjar tröttna och tjafsa tillbaka. Då lämnar hon och söker ensam vårdnad. Du har ingen suck i vårdnadstvist och socialtjänsten kommer göra livet till ett helvete för dig.

Welcome to the world of single mothers and "equal" society.

Det ska rätt mycket till för att hon ska få ensam vårdnad bara sådär.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av goa200:

I slutändan kommer det bli avsevärt mkt bättre vilket var vad jag avsåg. Men tror nog alla vet att det är en kämpig resa dit. Men målet är klart mkt bättre än att försöka hålla ihop något för ett barns skull. När bägge väl gått vidare så brukar "harmonin" inträffa men det tar tid och vet nog alla som varit i en relation.

Håller inte med. Alls. Det låter precis som vad de vuxna som sumpade förhållandet brukar köra med för att det skall kännas bra för dem själva.
Jag är, som sagt, inget relationsorakel, bara allvarligt medelålders och inte alltför imponerad över en generation som ser barn som livsstilsaccessoarer. Till syvende och sist är det barnen som enligt modern standard sedan kommer att ping-pongas mellan föräldrarna. Den försämrade föräldraanknytningen har konsekvenser. Liksom att skilsmässa går i socialt arv. (Av 20 skilsmässobarn jag känner som bildat familj har ingen kunnat hålla ihop konstellationen. Statistiken är också otvetydig.)
Situationer är aldrig helt lika, och erfarenheter måttligt överförbara. Men att tro att det är bäst att gå skilda vägar efter att det blir jobbigt efter att ha skaffat barn är - fan vet vad jag skall säga?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Json_81:

Det ska rätt mycket till för att hon ska få ensam vårdnad bara sådär.

Ja det tar ju tid, mellan 1-2år och kan ta längre tid. Samarbetssamtal krävs oftast och det är inte alltid det hålls från en av parterna och så tar det lång tid innan nästa möte bokas.
Och hur stor chans har mannen att fortsatt ha gemensam vårdnad, 13%?

Det finns en anledning till att det finns en majoritet av mammor som är ensamstående. En strukturell pappa diskriminering finns inom social tjänsten.

Permalänk
Medlem

Ska erkänna direkt att jag inte läst igenom hela tråden så det kanske redan sagt. Men det kan vara värt att ha i åtanke att det som jag tolkade det är väldigt nära inpå förlossningen vilket väl kan ses som en anatomisk atombomb typ. Inte alls ovanligt med beteendeförändringar hos det födande könet ett tag efteråt....mer än vanligt alltså

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HoboCop:

Undrar hur 31 personer tänker när dom gillar förslaget att lämna tjejen när man har ett barn och att saker därmed rätt permanent förändras. Jag kan inte heller spela 8 timmar om dagen även om jag gärna skulle vilja. Min speltid är när ungarna och frugan har lagt sig vilket ger en speltid mellan 21-23 då jag också jobbar och ska upp på morgonen.

Vem spelar 8 timmar om dagen?

Ja, förhållande ändras när man skaffar barn såklart, dock ger detta inte partnern rätt till att bojkotta den andra partnerns rätt till sin hobby.

Att spela då och då ska vara helt okej att göra..

Klarar man inte av att möta varandra i mitten så bör man separeras i tid och träffa en som kan möta dig vid mitten..annars blir det bara svart på svart på svart och barnet får ta skitet sen när barnet har nåt 10 år och föräldrarna avskyr varandra pga de ej kan mötas i mitten..

Man ska göra uppoffringar ja..men inte klippa bort sin glädje helt..det leder bara till besvär.

Nu har jag inget barn och kommer aldrig att skaffa ett barn, det har jag och min sambo redan pratat om och hon håller med..inga avkommor i dagens samhälle.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Som många redan skrivit så är kommunikationen mellan er viktig. Det betyder lyssna och förstå vad hon som varit gravid och fött ett barn kan ha gått igenom.
Utan att ha någon aning om er och ert förhållande så kanske hon tycker det är jobbigare än vad hon vill påvisa.
Det du kan göra om du vill att det ska fungera är att göra det du kan ansvara för. Du kan t ex projektleda mer, komma ihåg födelsedagar, viktiga datum, packa skötväskan osv.
Sen ska du ta ansvar för ditt välmående och fundera på vad du vill. Det är inget fel med att spela eller träna eller bara dricka kaffe. Igen var tydliga med varandra och lyssna och ge varandra lite utrymme.
Lycka till!

Permalänk
Medlem

Jag tror det är bra att ventilera sig för att få ut allt man går och tänker på. Men jag tror inte att din mening i huvudsak är att ventilera dig, utan du söker bekräftelse.
För såklart kommer du få bekräftelse när du vänder dig med dessa problem till ett forum för spel- och datorintresserade.

Även om jag tycker att en del ändå bidragit med några bra förslag så ser man också att många kommer försvara dig. Kanske för att de befinner sig i ungefär samma sits eller identifierar sig med den livsstil du har eller kanske rättare sagt skulle önska att du kunde ha.

Är jag ute efter att försvara din sambo?
Nej, egentligen inte. Jag vill inte försvara någon för jag har ingen uppfattning mer än den bild du måla upp för oss. Med den bilden är det väldigt lätt att uppfatta din sambo som ett monster. Vilket också är anledningen till att folk gärna (utan att ens känna din sambo) tycker du ska lämna henne eller sätta ner foten.

Då jag precis som någon tidigare nämnt i tråden tror att dessa problem rotar sig i något helt annat än just ditt spelande så blir ingen av dessa råd vettiga. Faktum är att det är helt ogenomtänkt och dumt att ens ge sådana råd.

Er bebis är 6 veckor gammal. Du och de flesta som skrivit i tråden tycks inte ha tagit vissa saker i beräkning här. Då menar jag hormoner och den psykiska berg- och dalbana man kan ha som gravid och även efter förlossningen. Att du vill spela dina spel några timmar i veckan kanske inte behöver ha så hög prioritering just nu?

Jag tycker att detta är något ni behöver sätter er ner och prata ut om och försöka förstå varandras uppfattning av hela situationen. Kanske kan ni hitta en lösning tillsammans och kanske behöver ni vägledning för att nå dit.
Det finns hur som helst ingen skam i att be om hjälp. Men sök den på rätt ställe.

Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antagligen:

Jag tror det är bra att ventilera sig för att få ut allt man går och tänker på. Men jag tror inte att din mening i huvudsak är att ventilera dig, utan du söker bekräftelse.
För såklart kommer du få bekräftelse när du vänder dig med dessa problem till ett forum för spel- och datorintresserade.

Även om jag tycker att en del ändå bidragit med några bra förslag så ser man också att många kommer försvara dig. Kanske för att de befinner sig i ungefär samma sits eller identifierar sig med den livsstil du har eller kanske rättare sagt skulle önska att du kunde ha.

Är jag ute efter att försvara din sambo?
Nej, egentligen inte. Jag vill inte försvara någon för jag har ingen uppfattning mer än den bild du måla upp för oss. Med den bilden är det väldigt lätt att uppfatta din sambo som ett monster. Vilket också är anledningen till att folk gärna (utan att ens känna din sambo) tycker du ska lämna henne eller sätta ner foten.

Då jag precis som någon tidigare nämnt i tråden tror att dessa problem rotar sig i något helt annat än just ditt spelande så blir ingen av dessa råd vettiga. Faktum är att det är helt ogenomtänkt och dumt att ens ge sådana råd.

Er bebis är 6 veckor gammal. Du och de flesta som skrivit i tråden tycks inte ha tagit vissa saker i beräkning här. Då menar jag hormoner och den psykiska berg- och dalbana man kan ha som gravid och även efter förlossningen. Att du vill spela dina spel några timmar i veckan kanske inte behöver ha så hög prioritering just nu?

Jag tycker att detta är något ni behöver sätter er ner och prata ut om och försöka förstå varandras uppfattning av hela situationen. Kanske kan ni hitta en lösning tillsammans och kanske behöver ni vägledning för att nå dit.
Det finns hur som helst ingen skam i att be om hjälp. Men sök den på rätt ställe.

Lycka till!

"Er bebis är 6 veckor gammal. Du och de flesta som skrivit i tråden tycks inte ha tagit vissa saker i beräkning här. Då menar jag hormoner och den psykiska berg- och dalbana man kan ha som gravid och även efter förlossningen. Att du vill spela dina spel några timmar i veckan kanske inte behöver ha så hög prioritering just nu?"

Kraftfulla nästan dräpande ord, vilken klok människa du verkar vara, utmärkt skrivet/formulerat, huvudet på spiken. Blir ju oerhört intressant att se vad ts svarar på detta. (om det nu ens går att svara på...) Så himla bra skrivet att man nästa kan lägga in det i sin signatur, det kan nästan bli klassiskt.

@Antagligen "Er bebis är 6 veckor gammal. Att du vill spela dina spel några timmar i veckan kanske inte behöver ha så hög prioritering just nu?"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HandSolo:

Vill bara kolla av läget med lite andra människor för själv anser jag att jag har ett vettigt tänk när de kommer till familjen och hur/när jag spelar lite.

Men sambon är på mig direkt, får skuldkänslor när jag sätter mig vid datorn även om de bara är för att betala räkningar.
Vi har en flicka på sex veckor, hon är hemma o jag jobbar, jag sköter allt hemma utom tvätten och tar bebis när de behövs då hon vill ha 120 procent koll, väldigt överbeskyddade.
Jag har väl kanske spelat max 3 timmar kanske på en vecka, är inte ett måste för mig att spela med kan vara väldigt skönt o varva ner lite och snacka med alla polare (som jag personligen känner irl) Men så fort jag sitter där så blir hon sur och bitter, hon påpekar att jag inte var redo för att skaffa barn och jämför mig med sin 9 åriga son som spelar fortnite konstant. Vilket gör mig förbannad..
Men jag sitter ofta och tittar på film och serier med henne som alltid slutar likadant, hon sitter med telefonen 10cm från ansiktet.
Har påpekat att de är ingen skillnad om hon sitter och tittar på tvn en hel dag eller om jag sätter mig vid datorskärmen i nån timme.
Hon har kompis som bor 1 min bort som kommer ibland och dem snackar mycket på telefon bla.
Jag har redan slutat att träna på gym, var mitt stora intresse och tog upp mycket tid, 5 dagar i veckan och 3 timmar totalt varje dag, men slutat pga jag kände att jag försummade henne och vårt barn då. Tar jag upp de så får jag i ansiktet att hon flyttade 6 mil till mig, som i säg är lite motsägelsefullt då hon har heeela sin släkt här..

Spelar bara när dem inte är hemma och eller när hon ammar eller när jag har bebis och hon sover så jag påverkar inte familjelivet negativt enligt mig själv eller har jag fel??

Att spela ibland är den billigaste mest tillgängliga hobbyn (då jag alltid är hemma) jag har kvar och de är mitt ansvar att få allt att fungera ekonomiskt och praktiskt. Tycker att hon borde godta de men de går inte resonera med henne..

Ska jag börja träna igen för att visa hur de kunde ha varit, komma hem vid 5 halv 6 istället för halv 3?

Nä jag känner mig lite vilsen minst sagt och ibland måste man ventilera, de ger lite perspektiv när man skriver ner saker också.

Krävs familjeterapi.
er relation är i obalans

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Vem spelar 8 timmar om dagen?

Ja, förhållande ändras när man skaffar barn såklart, dock ger detta inte partnern rätt till att bojkotta den andra partnerns rätt till sin hobby.

Att spela då och då ska vara helt okej att göra..

Klarar man inte av att möta varandra i mitten så bör man separeras i tid och träffa en som kan möta dig vid mitten..annars blir det bara svart på svart på svart och barnet får ta skitet sen när barnet har nåt 10 år och föräldrarna avskyr varandra pga de ej kan mötas i mitten..

Man ska göra uppoffringar ja..men inte klippa bort sin glädje helt..det leder bara till besvär.

Nu har jag inget barn och kommer aldrig att skaffa ett barn, det har jag och min sambo redan pratat om och hon håller med..inga avkommor i dagens samhälle.

Antagligen jag, om jag kunde

Ja du har helt rätt i att man behöver mötas i mitten, men när det finns barn med i bilden så kanske den mittenlinken flyttas liiiite åt något håll. Det är tidskrävande och tar mycket energi, och när man har tid utan barnen så kanske någon prioriterar tid med den man har barn tillsammans med. Annars kanske den personen känner sig åsidosatt Men man ska verkligen inte behöva ge upp sin hobby helt. Men att direkt tycka att separation är en bra sak är att gå lite för snabbt. Men nu skriver jag med vinklat perspektiv då jag själv har barn, men det är lite grovt hugget hur jag ser på det.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Låter som en gnutta kontrollbehov och saknas självinsikt. Hon får men inte du? Lämna henne eller be henne titta sig gott i spegeln och sen börja värdera om er situation.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk

Fyfan, det låter jobbigt. Men jag tycker du har en välformulerad text redan, så varför inte låta henne läsa ditt inlägg här på swec? Efter det kan ni ta diskussionen som är oundviklig i vilket fall.

Visa signatur

Phantek p500a || i7-6700k OC + nh-D15s chromax || Gigabyte 980Ti G1 || DDR4 3000mhz || Big disk

Permalänk
Medlem

Fixa en tjej som gillar spel nästa gång. Jag skulle välja en som gillar spel före utseendet faktiskt. Samma intressen är viktigare tycker jag

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Skrivet av makatech:

"Er bebis är 6 veckor gammal. Du och de flesta som skrivit i tråden tycks inte ha tagit vissa saker i beräkning här. Då menar jag hormoner och den psykiska berg- och dalbana man kan ha som gravid och även efter förlossningen. Att du vill spela dina spel några timmar i veckan kanske inte behöver ha så hög prioritering just nu?"

Kraftfulla nästan dräpande ord, vilken klok människa du verkar vara, utmärkt skrivet/formulerat, huvudet på spiken. Blir ju oerhört intressant att se vad ts svarar på detta. (om det nu ens går att svara på...) Så himla bra skrivet att man nästa kan lägga in det i sin signatur, det kan nästan bli klassiskt.

@Antagligen "Er bebis är 6 veckor gammal. Att du vill spela dina spel några timmar i veckan kanske inte behöver ha så hög prioritering just nu?"

Det här, detta är vad som gäller..
Tänk även på att förlossningsdepression är en riktigt grej och blir det värre, så ha det i bakhuvudet, ni är isåfall inte ensamma. Det finns hjälp.

Men just nu är det som för dom flesta nyförlösta, hormoner, hormoner och mer hormoner.

Alla p12'or som svarar att det är bara att dumpa eller liknande totalt värdelösa svar. Det är bara att bortse från dessa.

Kan man inte komma med något vettigare så är det bara ett bevis på avsaknad av livserfarenhet.

Visa signatur

//Wopido

Permalänk
Medlem

@HandSolo: Håller med Gorian, ge det tid så hon kan smälta och mogna in till det nya livet och vardagen, och kommunicera med "Vi" framför "jag" och "du" om hur ni vill ha det.
Tillägger att om det inte skulle bli bra vid vårkanten så rekommenderar jag familjeterapi. Det bör inte finnas ett stigma mot terapi, alla har inte nära vänner eller familj som kan agera som 3:e part på ett objektivt sätt samt har kunskapen/erfarenheten av problemet i frågan.

Du bör fortfarande träna! bra för kropp och själ samt ha spel för att ha kontakt med dina vänner. Hon ringer sina vänner på telefon du ringer upp dina vänner på discord
Lycka till

Permalänk
Avstängd

Att skaffa barn är något som skakar om livet enormt.
Det är inte lätt att vara hemma med en skrikande "demon" (Vilket dom är första veckorna) helt själv och sen se sin partner sätta sig och spela.
Det är dock viktigt att man uttrycker att spelandet är ett sätt att varva ner och lugna ner sig. Hon behöver samma sak, men hon kan inte då bebis behöver henne varannan timme. Då är det ju klart att tillsammans med hormoner reagera som hon gör.
Det viktiga är respekt, att hon inser att du spelar för att varva ner och inte för någonting annat.

Jag fick själv inse att spelandet hamnar väldigt långt ner i listan, inte bara för det är spelande utan för att tiden att varva ner är knapp just nu.
Det blir mycket bättre!
Att vara social är säkert hennes sätt att lugna ner sig, men det är viktigt att ni båda får göra det ni vill.

Kommunikation är nyckeln. Om hon är grining och sur så får du helt enkelt försöka ryta till snällt och säga det är verkligen viktigt att du lyssnar på mig och min synvinkel nu.

Vad som än händer just nu så är det temporärt. Lyssna inte på de andra här inne med sina barnsliga kommentarer. Det blir så mycket bättre när bebisen växer, och jag lovar dig det är värt det! Min har precis blivit ett år och jäklar vad kul det är att se henne utvecklas. Man har helt glömt bort den jobbiga perioden i början. Bara grejen när de ler för första gången är underbar!

Nu somnar min lilla ungefär 18-19 och då kan jag spela ostört resten av kvällen och sambon accepterar detta då hon också får egentid på kvällen.