Rykte: AMD Ryzen 3000-serien och styrkretsen X570 med PCI Express 4.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av EneRgiZE_MFZ83:

Oj var kanske lite dumt att man beställde ny burk på black friday som stödjer pci e 3.0 eller inte ?
Men så är det alltid iofs nytt kommer hela tiden man kan inte vänta i evighet i heller känns det som

Haha håller med. Känns som att det lär släppas ett 3080 TI snart bara för jag nyss köpt ny dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Längtar till att få slänga ut gamla arbetarhästen 2500k

Du är inte ensam... 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av TimeCommando:

Haha håller med. Känns som att det lär släppas ett 3080 TI snart bara för jag nyss köpt ny dator

Ojdå 3080 TI är lite väl dyrt för min smak om det nu kommer, jag köpte 1070 till mitt bygge som jag snart får, jag tänkte mer på pci e 5.0 men vad man läst lite här snabbt så ska det inte ha någon större betydelse och påverka moderkort med 3.0 om man sätter in 5.0 pci e grafikkort, kortfattat 3.0 moderkort vs grafikkort 5.0 ingen större betydelse i spel prestanda...? menar jag hehe

Permalänk
Skrivet av IRONBERG:

2080 ti är nog antagligen det enda grafikkort där man kan se en (liten) prestandaskillnad mellan 8 och 16 lanes I pcie 3.0. Det kommer med andra ta ett bra tag innan vi får praktisk användning av pcie 4.0 för våra grafikkort. Vi har alltså precis passerat 7880MB/s. Pcie 3.0 x16 klarar 15760MB/s. Man behöver inte bry sig på ett bra tag.

Skickades från m.sweclockers.com

Hej.
7880 mb/s är det 1 kort det är räknat på eller sli eller crossfire ? vart hittar man dom uppgifterna hur många mb/s grafikkorten använder heter det något speciellt som står på kartongen till grafikkorten ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Ja. PCI-Express är bakåtkompatibelt, så grafikkort med pci-e 2, 3, 4 eller 5 funkar oavsett vilken version som finns på moderkortet/processorn, men hastigheten är så klart inte högre än vad lägsta komponenten klarar av

Hade förövrigt hoppats på lite tidigare lansering, men jag får lita på att min Sandy Bridge-burk kan överleva lite till
Skickades från m.sweclockers.com

Förstår hur du tänker.

men tänk på detta.

Att jag ska sälja min Sandy Bridge burk just nu, är att det ligger i tiden för att man kan få lite mer nu begagnat.
Om några månader, ett år är den inte värd många kr.
Likaså DDR3 minne.
Och moderkortet.

Köpte in en Skylake 6700K med moderkort här på marknaden.
32GB DDR4 minne.

Säljer Sandy Bridge burken, i7 2600k, 4x4 DDR3 =16GB och moderkort.

Mellanskillnaden är inte många hundralappar faktiskt.

Helt klart att värt att göra idag, "imorgon" är det försent.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Verkar som många stirrar sig blinda på 16x-hastigheten och inte förstår varför högre bandbredd behövs. Svaret hittar man andra änden, 1x och uppåt. 16x-slotten har aldrig varit problemet med någon version, däremot vad 1x, 2x och 4x räcker till.

Skrivet av anon159643:

Men ändå av ren nyfikenhet, när är PCI Express 3.0 en flaskhals idag? Är det mining riggen med 10st Nvida Titan RTX?

IO är dyrt. Om du dubblar hastigheten på dina lanes kan du ha färre av dem för att driva runt samma saker. Så istället för att fundera på när 16x inte räcker idag kan du vända på frågeställningen och fråga dig hur många prylar som skulle klara sig på en ensam lane istället för två, eller två istället för fyra osv.

Det ligger i moderkortstillverkarens och processortillverkarens intresse om det går att dra hälften så mycket IO för att kunna ansluta samma hårdvara.

Sen har vi etablerade standarder med ett specifikt antal lanes, där man måste skapa en ny standard om bandbredden med nuvarande kontakter inte räcker.
Thunderbolt - 4st pcie 3.0 / 2st lanes, 4GB/s / 2GB/s
M.2 (Mini PCIe v2) - 4st pcie 3.0 lanes, 4GB/s
ExpressCard - 1st pcie 2.0 lane, 500MB/s
Samtliga av dessa standarder har användningsområden där de redan idag kommer vara begränsade av tillgänglig bandbredd.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Fint att det går frammåt. Men pci express har i princip aldrig flaskat. Möjligen för folk som kört SLI med endast pci-e 4x slot för det andra kortet.

Skickades från m.sweclockers.com

Eh, PCIe flaskar om du
a) har en high-end PCIe SSD kopplat till styrkretsen, för då finns ingen bandbredd över till USB, SATA eller nätverk
b) ovannämnda SSD flaskas även den av x4 PCIe-anslutningen
c) har 10Gbit nätverk, då det i nuläget egentligen kräver x2 för att få full hastighet

Att säga att det "i princip aldrig flaskat" är bara fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EneRgiZE_MFZ83:

Hej.
7880 mb/s är det 1 kort det är räknat på eller sli eller crossfire ? vart hittar man dom uppgifterna hur många mb/s grafikkorten använder heter det något speciellt som står på kartongen till grafikkorten ?

7880 är 8 lanes i pci express 3.0.
Artikel från gamers nexus för test efter lite internetsökning. https://www.gamersnexus.net/guides/2488-pci-e-3-x8-vs-x16-per...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 5600 <> Asus B550 I <> Corsair LED 2*8GB 3200Mhz <> GeForce 2070 Super <> Acer X34A <> Ducky Shine 4 brown <> Zowie ec2-a <>

Permalänk
Inaktiv

Samma snack från alla backstugusittare som alltid tycker att ny teknik är onödig för att det vi har idag redan är tillräckligt bra.

Kul att så många inte förstår att deras datorer redan idag hålls tillbaka av PCIe 3.0

Ett Intel Z370 system idag är bara en enda stor flaskhals.

Så fort du trycker i ett grafikkort i ditt system är ALLA PCIe 3.0 banor förbrukade som går direkt till 8700K/9900K cpun.

Det du har kvar är några få ful PCIe banor som går genom Z370/Z390 chipset och som ALLA andra enheter måste konkurrera om.

PCIe 4.0 kommer inte göra jordens skillnad för grafikkort MEN alla andra enheter som M.2 SSD, 10 GBit nätverk, Thunderbolt, USB 3.1 m.m. kommer får all bandbred de behöver för att bli bättre, snabbare och utvecklas med nya funktioner.

PCIe 4.0 har...

Mycket bättre latens (bra för allt, speciellt ssd o nätverk)
Dubbel bandbred (bra för alla enheter)
Vara mycket strömsnålare (längre batteritid på laptops och anda IoT enheter)
Anpassad för IoT och mobila enheter (Japp, kommer finnas i kylskåpet, kaffebryggaren, mobilen m.m.)
Lägger grunden för snabbare uppgradering till PCIe 5.0 med ytterligare dubblad bandbred.
PCIe 5.0 är satt att gå 1.0 redan 2019 men kommer till en början endast användas i servrar.

Här hittar alla n00bs en enkel förklaring från deras gud Linus själv:
https://www.youtube.com/watch?v=aXMJeozEl4A

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Förstår hur du tänker.

men tänk på detta.

Att jag ska sälja min Sandy Bridge burk just nu, är att det ligger i tiden för att man kan få lite mer nu begagnat.
Om några månader, ett år är den inte värd många kr.
Likaså DDR3 minne.
Och moderkortet.

Köpte in en Skylake 6700K med moderkort här på marknaden.
32GB DDR4 minne.

Säljer Sandy Bridge burken, i7 2600k, 4x4 DDR3 =16GB och moderkort.

Mellanskillnaden är inte många hundralappar faktiskt.

Helt klart att värt att göra idag, "imorgon" är det försent.

Min 2600K/ROG Z68 har börjat blåskärma och få svårt att posta, trots inställningar som var superstabila för nåt år sen, så har inga förhoppningar att kunna sälja något av det som måste bytas ut. Annars absolut, ska man sälja är det dumt att vänta ännu längre

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Starric:

Min 2600K/ROG Z68 har börjat blåskärma och få svårt att posta, trots inställningar som var superstabila för nåt år sen

Överklockad? Kislet i processorer degraderar med tiden (särskilt vid överklockning) och en överklockning som är stabil vid ett tillfälle kan efter några år vara ostabil. Det är därför matningsspänningen till CPU och GPU brukar ha en viss marginal, därför att när de blir äldre behöver de allt högre spänning för att hålla sig stabila.

Permalänk
Medlem

Intressant video att checka Ang Ryzen 3000 serien.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Överklockad? Kislet i processorer degraderar med tiden (särskilt vid överklockning) och en överklockning som är stabil vid ett tillfälle kan efter några år vara ostabil. Det är därför matningsspänningen till CPU och GPU brukar ha en viss marginal, därför att när de blir äldre behöver de allt högre spänning för att hålla sig stabila.

Klart den är överklockad, vem har idag en oklockad 2600K? Och nej det är ingen nyhet att kislet degraderar med tiden. Därav mitt första inlägg, att jag hade hoppats kunna köpa nya Ryzen lite tidigare än om ett halvår

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Inaktiv

@Starric: Kanske inte framgick så tydligt, men min poäng var att istället för att genomlida blåskärmar och liknande otyg så bör du skruva tillbaka överklockningen lite om du inte gjort det redan, och det bör du göra oavsett om du tänkt byta om ett halvår eller ej. Det är inte nödvändigtvis något fel på processorn bara för att överklockningen gått från att vara stabil till ostabil

Permalänk

till att få slänga ut gamla arbetarhästen 2500k

Skrivet av RVX:

Längtar till att få slänga ut gamla arbetarhästen 2500k

Skrivet av happy_per:

Du är inte ensam... 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Ni är inte ensamma. Hoppas det blir värt det!!

Permalänk
Medlem

I vilket fall kan vissa av oss montera en 3700X direkt vid lansering, och fundera på vilket som är det lämpligaste X570-moderkortet litet längre fram. Det känns som att det blir en rolig lansering

Hoppas bara att moderkortstillverkarna lägger lite krut på detta och gör sitt bästa för att överträffa varandra.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Skrivet av IRONBERG:

7880 är 8 lanes i pci express 3.0.
Artikel från gamers nexus för test efter lite internetsökning. https://www.gamersnexus.net/guides/2488-pci-e-3-x8-vs-x16-per...

Skickades från m.sweclockers.com

Okej, ursäkta kanske en lite dum fråga, rätta om jag tänker fel nu men 7880 mb/s som man kommit upp i nu, är det med ett styck nvidia 1080 eller starkare kort dom mätte upp den nivån i pci e 3.0 ? vad händer om dom passerar den max gränsen på 15760 mb/s tar det stopp då i kraft men går fortfarande att köra på som vanligt över den gränsen utan blåskärmar och låsningar m.m...i systemet med ver 3.0 ?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av the squonk:

I vilket fall kan vissa av oss montera en 3700X direkt vid lansering, och fundera på vilket som är det lämpligaste X570-moderkortet litet längre fram. Det känns som att det blir en rolig lansering

Hoppas bara att moderkortstillverkarna lägger lite krut på detta och gör sitt bästa för att överträffa varandra.

Jo, planen är så
Kan sen avvakta för bästa brädan för ens behov

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Skrivet av anon162230:

Samma snack från alla backstugusittare som alltid tycker att ny teknik är onödig för att det vi har idag redan är tillräckligt bra.

Kul att så många inte förstår att deras datorer redan idag hålls tillbaka av PCIe 3.0

Ett Intel Z370 system idag är bara en enda stor flaskhals.

Så fort du trycker i ett grafikkort i ditt system är ALLA PCIe 3.0 banor förbrukade som går direkt till 8700K/9900K cpun.

Det du har kvar är några få ful PCIe banor som går genom Z370/Z390 chipset och som ALLA andra enheter måste konkurrera om.

PCIe 4.0 kommer inte göra jordens skillnad för grafikkort MEN alla andra enheter som M.2 SSD, 10 GBit nätverk, Thunderbolt, USB 3.1 m.m. kommer får all bandbred de behöver för att bli bättre, snabbare och utvecklas med nya funktioner.

PCIe 4.0 har...

Mycket bättre latens (bra för allt, speciellt ssd o nätverk)
Dubbel bandbred (bra för alla enheter)
Vara mycket strömsnålare (längre batteritid på laptops och anda IoT enheter)
Anpassad för IoT och mobila enheter (Japp, kommer finnas i kylskåpet, kaffebryggaren, mobilen m.m.)
Lägger grunden för snabbare uppgradering till PCIe 5.0 med ytterligare dubblad bandbred.
PCIe 5.0 är satt att gå 1.0 redan 2019 men kommer till en början endast användas i servrar.

Här hittar alla n00bs en enkel förklaring från deras gud Linus själv:
https://www.youtube.com/watch?v=aXMJeozEl4A

Självklart är det bättre AMD har dock använt sina lines bättre än intel dock (även om det är lite snålaste laget).

Skrivet av trikomannen:

till att få slänga ut gamla arbetarhästen 2500k
Ni är inte ensamma. Hoppas det blir värt det!!

Sitter på 2500K på 4,2Ghz, nätverkskortet gillade inte den klocken (när cpu:n nåde över 72 grader, stängdes nätverkskortet av). Sen något år senare gick nätverkskortet ostabilt (Satt in nytt och burken går än), men har sina problem kan i ide helt plötsligt låsa sig (kvittar om något är på eller inte i bakgrunden). Skärmsläckarn är på och låst sig och hänt när jag använt virtualbox.

Men övrigt, behöver jag egentligen inte mer råprestanda Men bli väl tvungen på sikt och nej vill inte klocka ner (går rätt mycket slöare i spel då)

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av EneRgiZE_MFZ83:

Ojdå 3080 TI är lite väl dyrt för min smak

Ja, vem fan lägger 27k på ett kort att spela med. Det är ju typ 70% av vad datorn kostar totalt.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162230:

Så fort du trycker i ett grafikkort i ditt system är ALLA PCIe 3.0 banor förbrukade som går direkt till 8700K/9900K cpun.
Det du har kvar är några få ful PCIe banor som går genom Z370/Z390 chipset och som ALLA andra enheter måste konkurrera om.

Det förhållandet är ju strikt relaterat till antalet tillgängliga och nyttjade PCIe-banor, totalt oberoende av PCIe-version.
Men visst, om PCIe 4.0 innebär att tillbehören kommer nyttja hälften så många banor kan det ju vara en vinst...
När får vi se ett high-end grafikkort som kör på (max) 8xPCIe?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ajp_anton:

Eh, PCIe flaskar om du
a) har en high-end PCIe SSD kopplat till styrkretsen, för då finns ingen bandbredd över till USB, SATA eller nätverk
b) ovannämnda SSD flaskas även den av x4 PCIe-anslutningen
c) har 10Gbit nätverk, då det i nuläget egentligen kräver x2 för att få full hastighet

Att säga att det "i princip aldrig flaskat" är bara fel.

X399 har 64 lanes. Om det inte redan finns är det bara att göra ett moderkort med 7stk 16x pci portar. Hur tänker du fylla de i en vanlig entusiast PC för att PCIe ska flaska?

I framtiden kommer det såklart flaska, men det är nog några år kvar innan gemene PC entusiast märker av det även i syntetiska testprogram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

X399 har 64 lanes. Om det inte redan finns är det bara att göra ett moderkort med 7stk 16x pci portar. Hur tänker du fylla de i en vanlig entusiast PC för att PCIe ska flaska?

I framtiden kommer det såklart flaska, men det är nog några år kvar innan gemene PC entusiast märker av det även i syntetiska testprogram.

Du skriver som om X399 är vanligt och billigt och något de flesta har.
Hela poängen med snabbare lanes är att man kan ha färre av dem. Många lanes kostar. Större sockel pga fler pinnar, dyrare moderkort pga fler ledningsbanor...
Och även om CPUn hade 128 banor (EPYC) så hjälper det inte när både styrkrets och SSD stryps av x4.

edit:

Skrivet av Olle P:

Det förhållandet är ju strikt relaterat till antalet tillgängliga och nyttjade PCIe-banor, totalt oberoende av PCIe-version.
Men visst, om PCIe 4.0 innebär att tillbehören kommer nyttja hälften så många banor kan det ju vara en vinst...
När får vi se ett high-end grafikkort som kör på (max) 8xPCIe?

Samma svar här egentligen. Man kan alltid komma runt det genom att lägga på fler banor. Men det kostar och tar mycket utrymme. Det finns en anledning till att m.2 SSD bara använder x4, det är svårt att fysiskt få plats med fler.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ajp_anton:

Du skriver som om X399 är vanligt och billigt och något de flesta har.
Hela poängen med snabbare lanes är att man kan ha färre av dem. Många lanes kostar. Större sockel pga fler pinnar, dyrare moderkort pga fler ledningsbanor...
Och även om CPUn hade 128 banor (EPYC) så hjälper det inte när både styrkrets och SSD stryps av x4.

edit:
Samma svar här egentligen. Man kan alltid komma runt det genom att lägga på fler banor. Men det kostar och tar mycket utrymme. Det finns en anledning till att m.2 SSD bara använder x4, det är svårt att fysiskt få plats med fler.

Har man råd med SSD som flaskar i pci-e 3.0 4x spår så har man utan tvekan råd med x399...

Varför fortsätter du tjata om att SSD stryps av x4? Sätt SSDn i ett 8/16x spår om den klarar av över 4000mb/s.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Har man råd med SSD som flaskar i pci-e 3.0 4x spår så har man utan tvekan råd med x399...

Varför fortsätter du tjata om att SSD stryps av x4? Sätt SSDn i ett 8/16x spår om den klarar av över 4000mb/s.

NVMe standarden är begränsat till 4x PCIe lanes, spelar ingen roll att M.2 kontakten i stort sett är en väldigt liten x16 kontakt, annars är det inte NVMe, de lösningar som använder 8x risers är antingen passivt två enheter på samma PCIe kontakt eller aktivt använder en switch som "ser ut" som en enhet men pratar med fler än en SSD som är begränsade till 4x.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Har man råd med SSD som flaskar i pci-e 3.0 4x spår så har man utan tvekan råd med x399...

Varför fortsätter du tjata om att SSD stryps av x4? Sätt SSDn i ett 8/16x spår om den klarar av över 4000mb/s.

Eller så har man inte råd med X399 just för att man just spenderade allt på sin SSD =).

Varför köpa något extra dyrt, när utvecklingen tar samma sak till billigare plattformar?

Och ja, jag kan sätta SSDn i en x8 slot... om jag kunde! Men både m.2 och u.2 är fysiskt begränsade till x4. Jag kan köra Raid0 på två st, eller så finns PCIe-kort som gör saken åt mig (genom att köra Raid0 på flera m.2 enheter)... ja, allt går att lösa med fler lanes, men som du ser så blir allt bara svårare, mindre SFF-vänligt, och framför allt dyrare. Snabbare PCIe (4.0) är här för att hjälpa till.

Och detta är bara SSDn. Vi har fortfarande chipset-problemet. Du kan köpa fler PCIe-kort som har kontrollers för SATA, USB och nätverk och koppla till PCIe-banor från CPUn, men då behöver du den dyra X399-plattformen igen. Funkar dåligt i SFF och kostar mycket.

Permalänk

Det var väldigt intressant, tycker synd om dom som köpt 9900K

Visa signatur

Speldatorn: Bärbar Lenovo Legion 5 med i5 10300h, 16gb ram, GTX 1660Ti , 144hz skärm