Hyrt ut hyresrätt svart i andrahand - i knipa- vad ska jag göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ayish256:

har du läst? Det var precis det jag gjorde, jag blev avhysad från polisen.

Vad sa din morsa då? När ni var där med låssmeden och polisen dvs.

Och varför fick du betala 2800kr till smeden? Han utförde ju inget arbete?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 Nätagg: Cooler Master v700
Processor: AMD Ryzen 5600X Moderkort: Gigabyte B550M DS3H
Kylare: Cooler Master Hyper 212 Black Edition Gpu: Gigabyte GTX 1080
Ram: HyperX 16GB DDR4 3600MHz CL17
SSD: Kingston M2 512GB Skärm: Gigabyte M27Q

Permalänk
Medlem

Är det i stockholmsområdet så kan jag lösa problemet åt dig ts för en månadshyra

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ayish256:

Uppdatering:

Har inte läst alla kommentarer , men jag ringde låssmed, förklarade att någon hade låst in sig i min lägenhet utan tillåtelse, bad honom möta mig hos mig, tog sedan med mamma + hennes vännina.

Det hela slutade med att låssmeden drog sig undan eftersom tjejen befann sig i lägenheten och han ville inte ha ngt med det att göra, så jag var tvungen att betala 2800kr på plats.

Vad trodde du skulle hända? Du har ju ljugit ifrån första början. Enda gången en låssmed tar sig in i en lägenhet är på polisens begäran.

Citat:

Sedan ringde vi polisen som i sin tur avhysade mig från platsen,

Hon hade tydligen gjort ett falsk andrahandskontrakt, där hon varit inneboende sen i augusti och betalat 8500kr varje månad.

Hur svårt ska det vara att hävda sitt case för polisen? Du tog väl med dig ditt ursprungliga hyreskontrakt samt bevis på att hon inte betalat någon hyra? Sen även själva kopia på det papper om andra handsuthyrningen som du skickade in till din hyresvärd?

För du har väl knappast varit såpass j*vla osmart att du lämnade kvar viktiga papper etc i lägenheten när du flyttade ut och hon fick tillträde?

Sen vilken typ av bevis presenterade hon för polisen på att hon betalat hyra sen i augusti? För polisen borde ha begärt in bevis ifrån både dig och din hyresgäst.

Citat:

Så jag blev avvisad eftersom hon bodde där enligt dem.

Jag vägrade tro att vad polisen sa till mig då var sant, enda lösningen var att de skulle tvinga mig bort, så jag gick självmant.

Återigen, vad trodde du skulle hända? Du har fått många dåliga råd som du i ren desperation har sugit åt dig som en svamp.

Citat:

Nu behöver jag allas hjälp, hur kan jag få min hyresvärd att vräcka mig helt ? Jag ser ingen annan lösning i detta, och går hellre förlust med detta. Svenska rättssystemet är verkligen sjukt,

Snälla kom med råd som hjälper mig ur detta, jag vet att jag gjorde fel som hyrde ut svart i början, men jag bryr mig inte om, om jag förlorar lägenheten nu, tar hellre det.

Det du skulle gjort ifrån första början, du kontaktar din hyresvärd.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av 007onex:

Är det i stockholmsområdet så kan jag lösa problemet åt dig ts för en månadshyra

Säg till om du behöver hjälp, vi kan splitta

Kan man bara göra en adressändring och storma in i en lägenhet med en möbel för att inte bli utkastad och ha rätt till lägenheten?

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk
Medlem

Vänta, du ringer polisen men har inte förberett ett skit för att kunna bevisa att du bor där ifall de frågar dig om du bor där, eller?...

Permalänk
Medlem

Skriv 5 st nya andrahandskontrakt och ge dem tillsammans med en nyckel till några hemlösa på stan, säg att det finns mat, dusch, sängar och internet...

Permalänk
Medlem

TS måste trolla, han blev medlem på swec idag. Förlåt men så dum kan man inte vara.

Om allt detta är sant dock. Ring din hyresvärd ”come clean” och ta konsekvenserna. Se det sedan som en läxa. Försök inte slingra dig ur med massa historier. Du kommer bara sjunka längre ner i sanden. Du är liksom inte ens kapabel att ta dig in i din egen lägenhet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RSX:

Vänta, du ringer polisen men har inte förberett ett skit för att kunna bevisa att du bor där ifall de frågar dig om du bor där, eller?...

Det är precis vad jag misstänker.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

@Ayish256: Kan du berätta mer i detalj om hur situationen gick till? Var hyresgästen delaktig överhuvudtaget eller bara inlåst? Likt andra i tråden rekommenderar jag att du hör av dig till hyresvärden, ser vad de säger, och kopplar sedan in polisen på nytt när du har hyresvärden på din sida.

Alternativt sätter hårt mot hårt, förutsatt att du kan ta dig in i lägenheten och har människor i din omgivning som kan hjälpa dig.

EDIT: Du lärde ju känna den här personen genom en annan bekant till dig; att be denne medla kan nog vara en bra idé.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av EroHebi:

TS måste trolla, han blev medlem på swec idag. Förlåt men så dum kan man inte vara.

Om allt detta är sant dock. Ring din hyresvärd ”come clean” och ta konsekvenserna. Se det sedan som en läxa. Försök inte slingra dig ur med massa historier. Du kommer bara sjunka längre ner i sanden. Du är liksom inte ens kapabel att ta dig in i din egen lägenhet.

missade detta. Det är självklart troll. att man kan registrera sig och börja skriva en tråd samma dag...

Permalänk
Medlem

Kanske kan be om råd från den här killen som verkar ha råkat ut för samma sak: https://www.flashback.org/t2998121

Permalänk
Medlem
Skrivet av 007onex:

Det är självklart troll. att man kan registrera sig och börja skriva en tråd samma dag...

TS borde naturligtvis ha förutsett vad som skulle ske genom att skapa ett konto i förväg och se till att skriva en drös inlägg långt innan någon akut situation uppstår.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Blixa_Bargeld:

Kanske kan be om råd från den här killen som verkar ha råkat ut för samma sak: https://www.flashback.org/t2998121

Det är självklart samma användare som TS.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

Detta låter helt otroligt. Personen visar upp ett falskt kontrakt och polisen avhyser DIG från din egen lägenhet? Ursäkta men de är inte så dumma. Och ingen betalar 2800 till en låssmed som inte utför ett arbete för att den inte vill det.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Som tips för framtiden så vill jag informera om att man kan skydda sig mot obehöriga adressändringar.

https://www.skatteverket.se/omoss/press/pressmeddelanden/2018...

Det är en bökig situation och tyvärr inte så mycket man kan göra själv, utan man får helt enkelt vända sig till hyresvärder och eventuellt myndigheter.

Edit:
Verkar som att jag har missuppfattat den där spärren lite.
Den förhindrar inte folk att skriva sig på din adress, men den förhindrar iallafall att folk ändrar din adress.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem

Det gör ack så jävla ont när någon våldför sig på ens faith in humanity på sådana här sätt. Låter som det värsta av reality-TV.

Låssmeden ville inte jobba eftersom hon befann sig i lägenheten? Gå bara in i lägenheten och vänta tills hon ger sig av och prova igen? Ringer hon då polisen "bör" de väll inte helt automatiskt ta hennes sida?

Ta kontakt med hennes föräldrar?

Håll oss gärna uppdaterade, hoppas det löser sig och hon får fan för det här.

Visa signatur

Save Scummer!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av MaxieTheHatter:

Som tips för framtiden så vill jag informera om att man kan skydda sig mot obehöriga adressändringar.

https://www.skatteverket.se/omoss/press/pressmeddelanden/2018...

Jag har själv aktiverat den där spärren för ett tag sedan och det är ju trots allt klokt att göra då det är helt kostnadsfritt.

Men rätta mig om jag har fel nu... Gäller inte det där bara en spärr för obehörig adressändring av sin egna folkbokföringsadress? D.v.s att vem som helst fortfarande kan folkbokföra sig på en adress man själv är folkbokförd på, som i TS fall?

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Men rätta mig om jag har fel nu... Gäller inte det där bara en spärr för obehörig adressändring av sin egna folkbokföringsadress? D.v.s att vem som helst fortfarande kan folkbokföra sig på en adress man själv är folkbokförd på, som i TS fall?

Du har helt rätt, jag hade bara läst headern och missuppfattade således innehållet.

Min förra post är ändrad!

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd låst (missbruk av flera konton)*

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...