Permalänk
Medlem

Programerings laptop

Tjena, jag måste uppdatera min laptop då jag valt en data inriktning. Behöver köptips på en laptop som kan hantera olika programmeringsspråk då vi kommer variera mellan olika språk. Har en budget på runt 12k och har inga preferenser annat än att den ska ha skönt tangentbord. Vet inte vad som är skönast häller om man ska ha en 13" eller 15" så om någon har tips på olika läptops skulle jag uppskatta det.
Mvh Mark

Permalänk
Medlem

Thinkpads är ett givet alternativ finns även i 14", L serien i den prisklassen vilken okej. Annars är xps vanlig I student kretsar.
Tycker själv 14" är lagom.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Har själv svårt och gå till något annat än Macbook(Pro)'s just för att tangebord och touchpad är så pass bra.
Så länge man inte använder datorn som en tallrik så är det absolut inget fel på tunna tangenter.

Permalänk
Hedersmedlem

För studier rekommenderar jag starkt att välja en dator som är lätt att bära med sig, d v s 13-tummare. Kan rekommendera att du tittar på Dell XPS 13. Dell ska även ha studentrabatt, men har inte så bra koll på hur man tar del av den, men det kan du nog leta reda på.

Permalänk
Medlem

Har hört mycket gott om HP EliteBook 840 G5 från bekanta, dock ej testat den själv. Kan vara värt att kolla upp!

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Fractal Design Define S | Corsair AX860i | Asus Prime Z390-A | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x8GB | i7 9700K | Fractal Design Celsius S24 | MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Samsung 850 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 1TB | 4x Be Quiet! Silent Wings 3 140mm | Razer BlackWidow Chroma | SteelSeries Rival 300 | Kingston HyperX Cloud Alpha Pro | Windows 10 Pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MAKHD:

Tjena, jag måste uppdatera min laptop då jag valt en data inriktning. Behöver köptips på en laptop som kan hantera olika programmeringsspråk då vi kommer variera mellan olika språk. Har en budget på runt 12k och har inga preferenser annat än att den ska ha skönt tangentbord. Vet inte vad som är skönast häller om man ska ha en 13" eller 15" så om någon har tips på olika läptops skulle jag uppskatta det.
Mvh Mark

Om målet är olika programmeringsspråk så är Mac bäst. Om man bara sitter i dotnet så är Windows bäst.

Linux är fungerar för avancerade användare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte vilja ha en nyare MacBook med de tangentborden de har nu. De har också rykte om att hålla dåligt.

När det gäller känslan i dem så brukar folk antingen älska eller hata dem. Det enda sättet att ta reda på om du kan komma att trivas med dem är pröva dem: t.ex. i en butik.

Om du ska använda Microsoft Visual Studio under Windows (du kan installera Windows på Mac bredvid MacOS) så tycker jag det behövs en rad med riktiga funktionstangenter och inte en "Touch Bar".

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Vad är era tankar kring 2 in 1 laptops de med pekskärmar?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det kan vara rätt trevligt ibland. Jag vet inte om jag själv skulle tagit en 2-i-1 men iallafall en med touchskärm skulle jag personligen överväga.
Att peta på kompisarnas touchskärmar när man ska visa något är rätt trevligt och smidigt. Vissa manövrar är trevligt med touchskärm och andra är det lättare med platta eller någon track/navpoint

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Det kan vara rätt trevligt ibland. Jag vet inte om jag själv skulle tagit en 2-i-1 men iallafall en med touchskärm skulle jag personligen överväga.
Att peta på kompisarnas touchskärmar när man ska visa något är rätt trevligt och smidigt. Vissa manövrar är trevligt med touchskärm och andra är det lättare med platta eller någon track/navpoint

https://www.dell.com/sv-se/shop/bärbara-dell-datorer/xps-13-2...

Vad tror ni om den?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Hur är tanken du ska använda datorn? Ska det vara din primära skoldator och du ska i princip göra allt skolarbete på denna eller har du en stationär dator som du i huvudsak ska jobba på?
Tänker du sitta kvar på skolan och koda med kamrater eller ska du sitta hemma? Din syn och lust att släpa på en större dator påverkar valet. Alltså beroende på hur bra man ser kan man sitta många timmar med en 13" skärm eller inte.

Nå jag själv har prövat ett gäng olika laptops där de brukar kosta runt 30 000kr, jag har ännu inte stött på en enda vars tangentbord eller skärm i närheten är av externa sådana.
Ta en Macbook pro 15", jämför den emot 2st billigaste 24" skärmar man hittar och Macbook pro skärmlösning blir crap som man inte vill använda.

Så mitt råd är om du tänker använda din laptop mycket även hemma att använda extern tangentbord plus skärm, en billig lösning är att både använda laptopens skärm och en extern samtidigt. Det går ofta smidigt att använda samma skärm som den stationära och du kan ofta ha en extra kabel i skärmen redan inkopplad för laptopen. I princip alla laptops klarar detta, laptops i premiumklassen stöder oftast 3 st externa skärmar genom docka.

Angående val av datormodell så köper många studenter Apple för att de just ger studenter mycket rabatt på deras datorer. Hade det inte varit för denna rabatt hade jag kraftigt avrått för Apple datorer i denna prisklass.
Liksom 120GB ssd som Macbook Air i denna prisklass har, så har många av våras morsor mer än det dubbla ssd i deras laptop. Var är det tänkt att man ska lägga programmen på en 120GB ssd? 8GB ram är extremt begränsat, men ram är dyrt idag och man får uppgradera senare.

Skrivet av anon99339:

Om målet är olika programmeringsspråk så är Mac bäst. Om man bara sitter i dotnet så är Windows bäst.

Linux är fungerar för avancerade användare.

Skickades från m.sweclockers.com

Det var det roligaste jag har hört på länge.
För det första har de billigare macdatorerna inte kraft att köra något utvecklingsprogram att tala på dem. För det andra vem installerar en massa programmeringsverktyg direkt på sitt main operativsystem, det är som bäddat för problem. Detta leder till att om man köper en schysst laptop så kan man i en hypervisor/docker köra det mesta i dem som windows, linux, eller MacOs.
Det som går att programmera direkt i MacOS är sedan väldigt begränsat.

*edit*
Jag har inget negativt att säga om Apples datorer för vanliga privatpersoner, mer än att det är så fruktansvärt dyra om man ska ha något som "går" att utveckla på. Nu har studenter student-rabatt som jag nämnde.

Min rek för en schysst laptop är 500GB ssd, 16GB ram, Intel i3 gen 8 eller bättre. Detta får man ofta tumma på, men de krav jag nämnde ovanför är något alla utvecklare minst borde ha. Och t.ex. tänka med ram att jag kan stoppa in 8GB senare, ssdn, kommer jag såklart få byta ut senare. Eller om man kör med 250GB SSD så går det komplettera med usb ssd som oftast fungerar förvånansvärt bra.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av antepannte:

Har hört mycket gott om HP EliteBook 840 G5 från bekanta, dock ej testat den själv. Kan vara värt att kolla upp!

HP EliteBook är fina dator och de lever nästan upp till sitt namn.
Dock är de på tok för dyra för studenter anser jag. Visst det går att det dra ner på hårdvara och få en sämre utrustad, men då försvinner poängen med att ha en finare dator om den hela tiden känns slö. Min egen dator som håller samma klass som elitebook kommer gå på runt 40 000kr.

Angående extremt vikbara datorer som nämns så hade jag googlat som tusan för att få information om kvaliten. Ofta som student så slänger man väskan lite hur som helst och det blir en hel del stötar på de år man går i skolan, sedan har man ofta dålig ekonomi så man ej kan köpa en ny.
Elitbook som nämndes ovanför så har jag jobbat mycket med de gamla modellerna och om jag skulle beskriva dem med ett ord så är det stridsvagn, jag har varit hur vårdslös som helst. Tappat väskan ett hundra gånger, kört datorn med maxbelastning i dagar i sträck och datorn efter 6år är som ny. Sedan kostade den 40 000kr och kanske inte är något för studenter..

Så mitt råd är leta på mer vanliga datorer som vanligt folk köper, köp inte en bättre kvalitesdator och få kass hårdvara(cpu, ram, ssd) för att hålla ner priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

HP EliteBook är fina dator och de lever nästan upp till sitt namn.
Dock är de på tok för dyra för studenter anser jag. Visst det går att det dra ner på hårdvara och få en sämre utrustad, men då försvinner poängen med att ha en finare dator om den hela tiden känns slö. Min egen dator som håller samma klass som elitebook kommer gå på runt 40 000kr.

Angående extremt vikbara datorer som nämns så hade jag googlat som tusan för att få information om kvaliten. Ofta som student så slänger man väskan lite hur som helst och det blir en hel del stötar på de år man går i skolan, sedan har man ofta dålig ekonomi så man ej kan köpa en ny.
Elitbook som nämndes ovanför så har jag jobbat mycket med de gamla modellerna och om jag skulle beskriva dem med ett ord så är det stridsvagn, jag har varit hur vårdslös som helst. Tappat väskan ett hundra gånger, kört datorn med maxbelastning i dagar i sträck och datorn efter 6år är som ny. Sedan kostade den 40 000kr och kanske inte är något för studenter..

Så mitt råd är leta på mer vanliga datorer som vanligt folk köper.

Aa den är nog utanför min prisklass vill hälls inte tömma kontot på en laptop men samtidigt vill jag inte köpa något halvdant då planen är att jag ska använda den varje dag i princip. Tanken är att jag ska jobba mestadels utanför hemmet så den kommer släpas runt varje dag så är lite kluven på om jag ska välja en 13" eller en 15" . Tyckte dock om det du sa att koppla till en extra skärm och jobba med den när man är hemma det är något jag definitivt kommer göra då kanske det är mer värt att ha en 13" skärm. Men har du någon laptop i åtanke som inte lämnar ett hål i plånboken men som samtidigt får jobbet gjort? Något runt 10 - 12 tusen kanske?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MAKHD:

Aa den är nog utanför min prisklass vill hälls inte tömma kontot på en laptop men samtidigt vill jag inte köpa något halvdant då planen är att jag ska använda den varje dag i princip. Tanken är att jag ska jobba mestadels utanför hemmet så den kommer släpas runt varje dag så är lite kluven på om jag ska välja en 13" eller en 15" . Tyckte dock om det du sa att koppla till en extra skärm och jobba med den när man är hemma det är något jag definitivt kommer göra då kanske det är mer värt att ha en 13" skärm. Men har du någon laptop i åtanke som inte lämnar ett hål i plånboken men som samtidigt får jobbet gjort? Något runt 10 - 12 tusen kanske?

Jag är en sådan tråkig person som inom hårdvara inom denna klass ständigt kollar in vad som är kraftig rea på, när det är kollar jag upp hårdvaran så noggrant som jag kan och sedan köper jag den. Alla mina privata laptops har däremot under åren blivit av olika märken.

Apple som folk rekommenderade så är det enbart för studentrabatten som jag skulle rekommendera en sådan.

Jag själv när jag läste datateknik så hade jag en 2500kr laptop från tradera, min polare som har doktorerat hade ingen.. (båda hade servrar och annat hemma) Nu var det några år sedan, men min poäng är att man ofta klarar sig med enkla laptops i skolan. Mer än 120GB systemdisk som de billigaste macbook air hade dock jag på min skollaptop för 10 år sedan..

Jag själv har gått med 15" datorer i väskan dagligen i 20 års tid och det har aldrig varit ett problem, men det är en smaksak 13" vs 15".

Permalänk
Inaktiv

@anon159643

Vad dillar du om? Du behöver en texteditor och en IDE för programmeringsspråket. Sedan är det viktigt att TERMINALEN FUNGERAR för vanliga grejer som git. Detta är uselt i Windows. Ssh via terminalen är problem i Windows och du behöver använda korkade peka-klicka-verktyg.

Jag fattar inte heller vad du tjafsar om gällande prestanda. Nästan allt går att programmera på prestandamässigt, men det behöver vara ett operativsystem som fungerar. Behöver man mer prestanda görs detta inte på laptopen utan då används servrar med lämplig hårdvara.

Windows fungerar för dotnet men annars är det massor av krångel med resten.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon99339:

@Johan86c

Vad dillar du om? Du behöver en texteditor och en IDE för programmeringsspråket. Sedan är det viktigt att TERMINALEN FUNGERAR för vanliga grejer som git. Detta är uselt i Windows. Ssh via terminalen är problem i Windows och du behöver använda korkade peka-klicka-verktyg.

Jag fattar inte heller vad du tjafsar om gällande prestanda. Nästan allt går att programmera på prestandamässigt, men det behöver vara ett operativsystem som fungerar. Behöver man mer prestanda görs detta inte på laptopen utan då används servrar med lämplig hårdvara.

Windows fungerar för dotnet men annars är det massor av krångel med resten.

Skickades från m.sweclockers.com

Man får vara en extremt begränsad programmerare om man enbart programmerar sånt som går att göra genom en texteditor plus någon IDE. Inom många program som datateknik är man inte så begränsad och ute i arbetslivet blir det ej bättre.

Git fungerar alldeles utmärkt i Windows även om de flesta kör med TFS.

8GB ram och 120GB ssd som de billiga macarna har duger till att programmera nästan allt, är lite som att säga att en celerion med 2GB ram duger till nästan alla spel.
Sedan visst kan man använda datorn som en tunn klient som jag gör med min chrombook, men lägga ut 12 000kr på en tunn klient är väldigt mycket.
Det stora problemet med de billiga macarna är just 120GB ssd, man får inte plats med något

Påstående att windows fungerar för donet men krångel för resten, ja många programmeringsverktyg finns enbart till windows. Det är lite som att säga att windows är kasst för spel.

Jag säger inte att Apple är kasst för programmering, bara det att man måste köpa en väldigt dyr sådan. Sedan om man börjar installera en massa skit på sin mainoperativsystem så osar det junior kring en, detta beteende fungerar inte på arbetslivet när man jobbar med fler saker.
Ty alla utvecklingsverktyg är inte kompatibla med varandra och man måste isolera programmen. Att installera alla utvecklingsprogram på samma mainoperativsystem, blir lite som att släppa in 3st okända hankatter i samma rum.
Och nej Linux löser inte problemet på något sätt, ty dockers kom där först för att hantera problemet.
*edit*
Programmeringsverktyg som sysslar med väldigt mycket datakommunikation är ett typexempel på något man ska begränsa på sin dator, vissa program tror nästan de äger hela datorn. Och nej, det finns inga alternativa program att använda mer än de hårdvarutillverkaren säljer.

*edit2*
Alltså köper man en macbook pro, 16GB ram och 500GB ssd så är det utmärkt för nästan alla studenter, inget fel på den mer än priset. Denna dator kan man sedan köra linux, windows på virtuellt. Skulle ens ssd ta slut, så fungerar det faktisk bra att köra VM genom en usb ssd.

Permalänk
Inaktiv

@anon159643: Jag köper den poängen. För ren utveckling främst i molnet stöter man inte dessa problem, men för att göra det du säger behövs mer resurser.

Permalänk
Datavetare

Till TS: 13" eller 15" är helt en fråga om preferens. Har kört med allt från 11" till 15" genom åren, för mig blir ändå 13-14" den bästa kompromissen.

Tycker det är rätt stor skillnad i portabilitet mellan 13" och 15", större än man anar sett till skillnad i vikt och storlek. 15" är i praktiken värdelös i t.ex. en flygplansstol, där är 13" på gränsen och 11-12" optimalt.

Sitter man vid ett skrivbord är så klart 15" trevligare, hur mycket mervärde den större skärmen ger beror på vilka program man använder och hur man jobbar.

Just nu har jag två bärbara. En 14" (jobbdatorn) och en 12,5" (privat laptop, SP4). Båda fungerar att jobba på men föredrar den senare vid längre resor och den förra i övriga fall.

Skrivet av anon159643:

Man får vara en extremt begränsad programmerare om man enbart programmerar sånt som går att göra genom en texteditor plus någon IDE. Inom många program som datateknik är man inte så begränsad och ute i arbetslivet blir det ej bättre.

Jag kan peka på en rad väldigt avancerade projekt som använder skalet + en textredigerar. IDE fungerar relativt lång, men när man ger sig på de riktigt komplicerade projekten får man droppa den då de integrerade miljöerna siktar på att hantera normalfallen, inte extremfallen.

Lär man sig de lite mer avancerad funktionerna i kompilatorn (som normalt inte går att nå från GUI), samt lär sig använda verktyg som valgrind (ihop med debuggern blir det ännu kraftfullare, t.ex. hamna i en brytpunkt om man gör ett villkorat hopp baserad på icke-initierad data), verktyg som rr (kan köra programmet baklänges, t.ex. starta från en krasch och köra till punkten där data blev korrupt).

En extra fördel med att primärt förlita sig på saker som kan köras i skalet är: om din dator är för klen är det bara SSH:a till en fetare maskin och jobba vidare där. Enda jag i praktiken kör på min Windows laptop är Cygwin+SSH för att komma in på en Linux-dator där utvecklingsverktygen finns. Gör i.o.f.s. rätt ofta samma sak från Linux-laptop:en, men den går ändå att använda i nödfall (t.ex. när man reser och inte har en vettig låglatens lina mot internet).

Skrivet av anon159643:

Git fungerar alldeles utmärkt i Windows även om de flesta kör med TFS.

För små och medelstora projekt, då fungerar git helt OK på Windows.

För det git-repo vi använder på jobbet är Windows totalt oanvändbart, bara att köra "git status" tar 10-20 sekunder (tar några 100-tals millisekunder på Linux och OSX)!

Detta handlar om ett repo på ett par GB med ~8 miljoner rader C, ~1,5 miljoner rader C++, 750k rader Python och ett par hundratusentals rader assembler, Perl och bash-script.

Går hur bra som helst att jobba med detta på en 100 GB disk, i alla fall om man kör Ubuntu som själv äter upp några få GB.

Man vill dock ha hyfsat med CPU-kraft, främst enkeltrådprestanda då inkrementella byggen behöver en del pulver från länkaren (som tyvärr är rätt enkeltrådad).

Dagliga testkörningar är inget man kör på sin bärbara... Men som tur är skalar byggen som görs från scratch väldigt bra med CPU-kärnor, dessa saker körs därför med fördel i molnet eller på egen fet serverpark.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yoshman:

Jag kan peka på en rad väldigt avancerade projekt som använder skalet + en textredigerar. IDE fungerar relativt lång, men när man ger sig på de riktigt komplicerade projekten får man droppa den då de integrerade miljöerna siktar på att hantera normalfallen, inte extremfallen.

Nej. Du pratar om att koda en viss del inom ett stort projekt. Ta att bygga ett datacenter likt facebooks i Luleå som ändå får anses vara stort projekt. Man kommer inte ifrån att man får koda i speciella utvecklingsmiljöer hur man vill när man ska koda alla plc, paneler och annat. En dag om 20år kanske man kan komma ifrån det, men ej idag.
På högskolan gäller samma sak, man ska koda plc, mikrodatorer, FPGA, ASIC, panler, scada, Labview,Simulink i matlab, you name it. Det blir allt till att använda den utvecklingsmiljö som läraren förespråkar.

Skrivet av Yoshman:

För små och medelstora projekt, då fungerar git helt OK på Windows.

För små projekt som Microsoft windows, Office, sharepoint Azure duger TFS fint. Kodar man lite större så kanske git är det riktiga. Och, ja TFS stöder Git. Många på jobbet som kör med git i tfs.
Sedan jag känner till all diskussion som finns över GIT förträfflighet, jag ser dock inget hinder för dem att förbättra klienten i windows. Jobbar man i större projekt räknas ofta inte ens dator som säker och man måste koda på en terminalserver. Jag vet flera t.o.m. kommunala projekt som har dessa riktlinjer idag, att all utveckling måste ske på deras server.

Skrivet av Yoshman:

Går hur bra som helst att jobba med detta på en 100 GB disk, i alla fall om man kör Ubuntu som själv äter upp några få GB.

Jag kodar på min Chromebook, det går alldeles utmärkt att göra det i megastora projekt i miljardklassen.
Frågan är dock om man som student och ska köra en otroligt massa olika program på sin dator klarar sig så bra med en sådan liten systemdisk som 100/120GB?

Skrivet av Yoshman:

Man vill dock ha hyfsat med CPU-kraft, främst enkeltrådprestanda då inkrementella byggen behöver en del pulver från länkaren (som tyvärr är rätt enkeltrådad).

Intels i3 gen 8 duger åt de flesta studenter, de kodar inget större. Och den processorn har hög enkeltrådprestanda, även om det i skolan inte brukar vara något större hinder. Men det leder till en snabb dator överlag i windows.

*edit*
Det jag säger förenklat är att en macbook 8GB ram, 120GB ssd generellt är ett dåligt val som studentdator vid programmering. Att det finns folk som mig som använder en Tunn klient som Chromebook är irrelevant. Problemet med macarna då är att de blir dyra och det är just deras största problem.

*edit2*
Att inte alla programmeringsfiler blir i klartext som man kan se i en texteditor är skitdåligt, det blir extrema problem med att versionshantera. Man kan svära hur mycket som helst över detta, men problemet kommer ändå kvarstå.
Det är lite som med Autodesk Autocad som bara exporterar till det gamla excelformatet än idag, där alla vettiga gick över till Open Xml filer 2007. Även om det är så enkelt för dem att ändra, så får man nog vänta en 10 år till på att de gör det.
Programmering som består av mycket grafiska objekt som man kopplar är lite svårare att få ut till textfiler, visst inga konstigheter egentligen. Men tillverkarna lägger ingen energi på det.
Det är alltså hur mycket programmerings som helst som ser ut såhär:
http://www.ni.com/cms/images/devzone/pub/nrjsxmfm912163998723...

Och jag upplever att trenden t.o.m. ökas, då man i vissa cadprogram förut bara kunde koda vanligt. Nu har man lagt till grafisk kodning som icke programmerare utan rena cadare älskar.

Man drar ut ett block för öppna fil, lägger till några parametrar, kanske ett whileblock för att öppna flera filer eftervarandra, sedan en block som tänder släcker lager, sedan en block som söker igenom objekt, sedan ett block som ändrar något, sist ett block som sparar..