M.2 SSD försvann från BIOS vid flash

Permalänk
Medlem

M.2 SSD försvann från BIOS vid flash

Hej

Mindre lustigt problem!

När jag flashade om MSI B450A-PRO från AGESA 1004 till 1006 så försvann min WD 250G SSD från BIOSen.... (bios version A10 -> A30)
Disken synns om jag bootar från en HDD med Windows 10 hur bra som hellst men är "not present" i UEFI BIOSen innan Windows startat.

SSDn sitter i en hållare i GFX1 och det var inga problem alls med detta tills jag flashade.

Har testat att växla PCIe lanes för GFX1 från 16x till 4+4+4+4x men ingen skillnad.
Väljer jag att bara visa EUFI saker så finns det inget Windows, EUFI+Legacy så listar alla enheter men ingen SSD finns då!?

(har inte testat byta tillbaka till A10 än.....hoppas slippa det...)

help...

Permalänk
Medlem

Testa nollställa bios. Bör göra det efter att man uppdaterat även om det inte alltid står i instruktionerna.

Nollställ antingen som det står i moderkorts manualen eller ta bort batteriet en stund som ser ut som ett mynt. Glöm inte att dra strömkabeln.

I bios där man sparar inställningar bruka det också finnas något. Löser färre fel än en riktig nollställning men kan vara bra att välja efteråt.

Permalänk
Medlem

Råkade ut för samma sak då jag flashade min Intel NUC för ett par år sedan.
Jag gick in i BIOS och ändrade någon inställning som gjorde att den hittade disken igen. Det var ett tag sen så jag kommer inte ihåg exakt vad jag ändrade, men det var inne i BIOS-inställningarna i alla fall.

Visa signatur

Dator: Ghost S1 * Corsair SF600 * Intel Core i5 7600K * Cryorig C7 * ASRock Fatal1ty Z270 Gaming * Kingston HyperX Predator DDR4 32GB * PowerColor Red Dragon Radeon™ RX 5700 XT * Samsung 960 EVO 500GB * HGST Travelstar 7K1000 1TB
Skärm: HP Pavilion 27 Quantum Dot
Ljud: Pro-ject Pre Box S2 Digital

Permalänk

SATA Controllern har troligtvis blivit ändrad testa hoppa mellan AHCI, RAID och Intel RST så dyker den upp ska du se

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem

Fick flasha mitt BIOS två gånger med samma uppdatering för att den skulle hitta min m2 SSD. Vette tusan vad som hände. Efter första uppdateringen så var den borta, försökte med allt jag kunde komma på och beslöt mig till slut att flasha samma en gång till och vips så var den tillbaka

Permalänk
Medlem

@Dack3:

En kompis hade det problemet med sin M2 SSD. Hans moderkort hade dåligt batteri och tappade minnet i BIOS/UEFI. Default-inställningarna hittade ingen SSD, men när vi kryssade i något i stil med "Chipset Compatibility Mode" under BOOT eller Storage, så hittades den även i boot-listan sen.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Fixade det!

Det var lite mer än att nolla BIOS!

Av någon anledning så konverterade Windows SSD'n från GPT till MBR när den inte kunde boota efter flashningen utan att fråga om lov. Men efter att ha kört
"MiniTool Partition Wizard" (gratis) att konvertera tillbaka till GPT och sedan rebuild'a UEFI stacken så syntes SSD'n i BIOSen fint. Bara att sätta den som första boot-enheten och voila..

kommando för att fixa BCD: bcdboot F:\Windows /s F: /f UEFI <enter>

mer att läsa: https://docs.microsoft.com/en-us/windows-hardware/manufacture...

Trodde inte Windows gjorde så av sig själv......man lär sig........inte förvånas......av datorer.