Permalänk

Flaskhalsning??

Hej!

Jag köpte nyligen en begagnad dator och spelar enbart csgo. För tillfället får jag en del fps drops och det kan skilja från 150 till 300. Misstänker att det är cpun som flaskhalsar. Skulle vilja ligga över 250fps konstant. Vad bör jag uppgradera eller ändra? Kan jag overclocka utan risk med mina specifikationer?

Specs:
Intel Core i5 Haswell Quad Core Turbo 3.2GHz (upp till 3.6)
16GB RAM
Nvidia GeForce GTX 1060 3GB
Silverpower 500W 80+
Silverstone Argon AR01 kylare
144Hz BenQ skärm

Tack på förhand!

Permalänk
Hedersmedlem

Ja det lär vara processorn som sätter stopp. Du säger inte vilken modell det är men i5-4570 passar in på de hastigheterna; är du en sån du har är den låst och går inte att överklocka. Även om processorn klarade det så spelar det roll vilket moderkort du har då även det måste ha stöd för överklockning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Andreaz1:

Ja det lär vara processorn som sätter stopp. Du säger inte vilken modell det är men i5-4570 passar in på de hastigheterna; är du en sån du har är den låst och går inte att överklocka. Även om processorn klarade det så spelar det roll vilket moderkort du har då även det måste ha stöd för överklockning.

Skickades från m.sweclockers.com

Det låter trassligt. Vad rekommenderar du för processor?

Permalänk
Medlem

Låter som tidigare skrivet att processorn är flaskhalsen. Jag antar att det inte är ett moderkort med stöd för överklockning i datorn och då är den bästa processorn du kan köpa en i7-4790 utan att köpa nytt.

Visa signatur

Laptop Lenovo Legion 5 - AMD Ryzen 7 5800H, Nvidia GeForce RTX 3070, 1TB SSD, 16 GB DDR4 RAM
Playstation 5 plain Disc edition

Permalänk
Skrivet av Owen95:

Låter som tidigare skrivet att processorn är flaskhalsen. Jag antar att det inte är ett moderkort med stöd för överklockning i datorn och då är den bästa processorn du kan köpa en i7-4790 utan att köpa nytt.

Alright! Moderkortet är Asus Z97-P Sockel 1150

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Andreaz1:

Ja det lär vara processorn som sätter stopp. Du säger inte vilken modell det är men i5-4570 passar in på de hastigheterna; är du en sån du har är den låst och går inte att överklocka. Även om processorn klarade det så spelar det roll vilket moderkort du har då även det måste ha stöd för överklockning.

Skickades från m.sweclockers.com

Precis! i5 4570 är det