Hjälp! Lösenord har ändrats!

Permalänk
Medlem

Hjälp! Lösenord har ändrats!

Jag har precis installerat Linux för första gången. Linux mint. Allt gick bra och jag installerade en massa uppdateringar ,vet inte riktigt vad. Efter det tänkte jag att jag skulle välja ett enklare lösenord för att slippa skriva in detta, men då sa den att kag slagit in fel så jag testade att logga ut och nu kommer jag inte in! Måste jag installera om eller vad fan gör jag !? Känns ju som en bra start..

Är 100 på att jag slår rätt.

Permalänk
Medlem

du får chroota maskinen i värsta fall. Boota med installationskivan.
Montera partitonen med OS:et på och använd chroot på directoryn du monterade partitionen i.

Bara googla chroot och linux.
Gentoo tex är det en del av installationen så deras howto bör fungera.

Efter det kan du enkelt ändra lösenord på valfritt konto eller ta bort det helt om du känner att säkerhet är överskattat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

du får chroota maskinen i värsta fall. Boota med installationskivan.
Montera partitonen med OS:et på och använd chroot på directoryn du monterade partitionen i.

Bara googla chroot och linux.
Gentoo tex är det en del av installationen så deras howto bör fungera.

Efter det kan du enkelt ändra lösenord på valfritt konto eller ta bort det helt om du känner att säkerhet är överskattat.

Jag tror inte att jag begriper mig på det där 😛 Jag får testa att installera om och hoppas att det blir bättre. Men vad beror det här på?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av mpoul88:

Jag tror inte att jag begriper mig på det där 😛 Jag får testa att installera om och hoppas att det blir bättre. Men vad beror det här på?

Skickades från m.sweclockers.com

Du kanske skriver fel lösenord ?
Det skulle kanske kunna vara så att du bytt tangenbordslayout ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.