The Legacy of 3dfx är bok om grafikkortstillverkaren 3dfx på Kickstarter

Permalänk
Medlem

Just det, hårdvaru accellererad, många spel på den tiden hade ju ett läge med mjukvarurendering dvs att cpun genererade 3D-grafiken. Jämfört med det var Voodoo ett helt gigantiskt lyft

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Wow-känslan när jag förata gången såg en polare visa Turok och Quake med 3dfx/Voodoo på ett lan är inget jag upplevt sen dess.
Det var verkligen banbrytande!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazter:

Ja just det Tack för rättningen, minnet svek.

Suck, är ju själv vimsig. Givetvis var det ATI det handlade om, inte AMD...

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Suck, är ju själv vimsig. Givetvis var det ATI det handlade om, inte AMD...

Äsch, samma sak idag

Visa signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Permalänk
Medlem

@Mocka: ah ok, inte kollat sidan. Planerar inte att införskaffa den.

Visa signatur

Gigabyte G1.Sniper Z87 - Intel Core i7 4770K - MSi GTX 780 Ti Twin Frozr - Corsair Vengeance Pro 16GB
MSi Z97 Gaming 3 - Intel Core i5 4670k - MSi GTX 750 Ti - Cruical BallistiX 16GB
Desktop Win 8.1 Pro 64-Bit

Permalänk
Medlem

Jag saknar inte VGA-kabeln på baksidan av datorn. Det är väl det jag känner när jag påminns om 3dfx

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Jag kommer ihåg första gången jag såg Quake, det var på en dator i datasalen i skolan. Jag blev mindblown! 🤯
Innan dess hade jag spelat Doom II hemma på min 386 och Intel 486DX.

Sen kommer jag ihåg första gången jag Quake på ett 3dfx Voodoo kort. Mindblown igen! 🤯

<3

Minns själv när ens vanliga kort hackade på 640x480....
In med Voodoo... och du spela Quake på 1024x768 i fullt flyt med underbara detaljer för den tiden.

Det var verkligen mindblown...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Jag hade inga som helst problem och jag körde ganska mycket. Det enda som var störande var att det fanns 3Dfx unika saker som jag ej kunde köra som något WinAmp-pluggin etc. Sedan funderade ej 3Dfx läget i spelen såklart, men jag minns ej att det var något problem mer än att man ville testa det läge.

Vad jag minns fick man för de bättre spelen ett speciellt "läge"... tom en speciell .exe att köra för att aktivera glide.
Det var mer när Voodoo3 kom som just "drivarna" var lite bråkiga i början vill jag minnas.

Skrivet av Mocka:

Frakten ingår inte Kostar 14€ extra till Sverige så totalt 40€ vilket är runt 412 SEK.

Lite så tänkte jag också, det blir dyrt till slit.
Jag är frestad, men jag vet jag inte kommer läsa boken mer än en gång.

Håller också med att då det är en produkt och serie om digitala detaljer, känns det vettiga med en video med bilder, videosnuttar och info samlat om den. Och även om denna kommer spridas, så lägg in backernas namn i filmen... så är de ju förevigade där, och vill folk nu sprida den vidare, är det imho bara positivt för historian om dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

De kommer säkert få hur mycket pengar som helst, låt mig gissa 10 gånger än vad de efterfrågade?
Sedan kommer folk knappt orka läsa boken. Jag hade föredragit en film-dokumentär istället, speciellt när området handlar om rörlig grafik.
Där fokus är mer på djupet gå in på varför deras grafikkort var så överlägsna och varför det gick som det gick? Inte bara göra en mainstreamdokumentär som redan finns.

Btw jag själv var en som köpte ett Diamond Viper V550 istället för Vodoo2 runt 1999.
det hade en grafikprocessor från ett företag som nog ingen hört har hört talas om Nvidia eller något hette företaget, jag tror Nvidia gör glass nu för tiden om jag ej minns fel.

Hade själv både Orchid Righteous 3D och NVidia RIVA 128 (4Mb-varianten, har för mig den fanns i 8Mb också) i min burk. Köpte en fet Dell utan att förstå vad RIVA128, som satt i den, var för något till jag redan beställt och väntade på mitt 3dfx-kort.
När 3dfx-kortet ploppades in sattes jämförelsena igång. Visst hade RIVA128 högre fps, men var ju otroligt fult. Var inte alls lika snyggt som 3dfx-kortet.

Så nåt år senare blev det dubbla Righteous 3D II isf NVidias nya då jag kände mig lite halvbränd av RIVA128.

Saknar lite den tiden. Har aldrig varit med om något lika stort som övergången till 3dfx när det begav sig inom datorvärlden.

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Näst efter Amiga är nog 3DFX det varumärke som framkallar mest nostalgi för mig. Det var verkligen en revolution när man för första gången körde ett Glide-accelererat spel med sitt Voodoo-kort. Men efter bara några år började hamna på efterkälken, efter en mängd tokiga beslut både på den tekniska och affärsmässiga sidan.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Jag saknar inte VGA-kabeln på baksidan av datorn. Det är väl det jag känner när jag påminns om 3dfx

Japp!

Ful kludgelösning tyckte jag redan då, och ytterligare en orsak varför mitt val föll på Nvidia istället. 🙂

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Youjimbo:

Hade själv både Orchid Righteous 3D och NVidia RIVA 128 (4Mb-varianten, har för mig den fanns i 8Mb också) i min burk. Köpte en fet Dell utan att förstå vad RIVA128, som satt i den, var för något till jag redan beställt och väntade på mitt 3dfx-kort.
När 3dfx-kortet ploppades in sattes jämförelsena igång. Visst hade RIVA128 högre fps, men var ju otroligt fult. Var inte alls lika snyggt som 3dfx-kortet.

Så nåt år senare blev det dubbla Righteous 3D II isf NVidias nya då jag kände mig lite halvbränd av RIVA128.

Saknar lite den tiden. Har aldrig varit med om något lika stort som övergången till 3dfx när det begav sig inom datorvärlden.

För mig så blev det Nvidia TNT2 istället för 3Dfx Voodo2, och klart mycket mer nöjd med det valet! 😁👌

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Haha, fint det där Ingen som har en box kvar?

Kommer ihåg jag hade ett TNT kort då pollarn satt med Voodoo II, tror det var '99 också, vi lirade Quake III demot på Dreamhack i Borlänge. Glide funka fint med standard OpenGL var det lite jobbigare med.

Sommaren efter satt vi med Geforce 256... (måste varit SDR varianten)
Voodoo 5 kom lite för sent, komplicerat med dual chip, var lite för dyrt osv. och prestera sämre.
Geforce 2 och Geforce 3 (DX8 vertex och pixel shader) satte stop för 3dfx totalt innan uppköpet.
Tiden gick.

Jag satt och programmerade lite med ett ATI 9600 kort ett tag (var kortet jag skaffa efter GeForce 3 TI).
Var förbryllad hur stor skillnad det var sen när man skulle köra samma spel på Nvidia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av riche:

Haha, fint det där Ingen som har en box kvar?

Jag har ett Voodoo2 i oöppnad originalkartong.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

@Delerium: Gösses får sitta på det ett tag till.
Svårt säga om de har nått samlarvärde eller inte, 500 kr brukar de gå för (använt).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

Jag har ett Voodoo2 i oöppnad originalkartong.

Går nog att få tillbaka pengarna på det just nu iaf.
Och om några år, vem vet
Oöppnat är ju väldigt speciellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

För mig så blev det Nvidia TNT2 istället för 3Dfx Voodo2, och klart mycket mer nöjd med det valet! 😁👌

Skickades från m.sweclockers.com

Fast det var ett år senare? Fanns inget TNT2 när jag köpte mina Voodoo2 om jag minns rätt. Var väl TNT då. Hade 32bit vs. de 16bit färgdjup som 3dfx hade. Minns kriget då. Nvidia tyckte 30fps var fullgott men att man renderade en snyggare grafik. 3dfx däremot hävdade att 6+fps var kung.
Så på sätt och vis lite omvänt mot RIVA128 vs Voodoo. Det var väl först när TNT2 kom som det började se mörkt ut på horisonten för 3dfx. Minns klart att Voodoo3 inte var nåt kliv upp i prestanda mot Voodoo2 och där någonstans gick Nvidia om.

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Youjimbo:

Fast det var ett år senare? Fanns inget TNT2 när jag köpte mina Voodoo2 om jag minns rätt. Var väl TNT då. Hade 32bit vs. de 16bit färgdjup som 3dfx hade. Minns kriget då. Nvidia tyckte 30fps var fullgott men att man renderade en snyggare grafik. 3dfx däremot hävdade att 6+fps var kung.
Så på sätt och vis lite omvänt mot RIVA128 vs Voodoo. Det var väl först när TNT2 kom som det började se mörkt ut på horisonten för 3dfx. Minns klart att Voodoo3 inte var nåt kliv upp i prestanda mot Voodoo2 och där någonstans gick Nvidia om.

Blir faktiskt lite osäker på om det var TNT eller TNT2 nu när du säger det.

Det var iaf. någon gång 97/98. Körde med dubbla Celeron 300A som jag klockat från 300 MHz till 450 MHz (50% överklockning), och dessutom moddat CPU:erna så att de gick att köra i just SMP. Det var tider det!

Kändes helt enkelt modernt och före sin tid att både köra en grafiklösning som Nvidia, och dual core/SMP.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Tur det finns wiki.
Står release 1998 fär TNT2 men vill minnas det kom tidigt 1999.

Början på slutet. Vid den tiden var Voodoo 2 ett äldre kort, man försumade nästa generation.

Permalänk
Avstängd

3dfx är fin nostalgi men nöjer mig med wiki-sidan kring deras historia som kvällsläsning. Hade ett Voodoo Rush-kort som tyvärr visade sig slöare än ett vanligt Voodoo men man slapp åtminstone ha ett extra 2d-kort. När det var dags för uppgradering kring millenieskiftet föll dock Voodoo 3 bort till förmån för det nylanserade Geforce 256. Ett val som visade sig vara väldigt bra.

Visa signatur

data: i9 9900k, msi z-390 godlike, 64gb ram, 2080 ti, 3tb nvme ssd, pg27uq
spelar: Doom II, Quake I/II/III, Unreal, Half-Life, Duke Nukem 3D, Ion Maiden, Deep Space Waifu, Hotline Miami

Permalänk
Medlem

Själv var det Voodoo2 som gällde för mig.

Har i dag 2st fungerande Voodoo2 SLI setuper, en 12Mb setup och en 8Mb sedan har jag ett par burkar med varsitt 12Mb kort också.

Bild från ett av mina gallerier, ska vi kalla det för en mini brick

Pumpar ut en 135-140 fps i quake 2 i 640x480 med demo1.dm2 med optimerad binär och config.

Galleriet kan ses här för den intreserade, har fler gallerier med Voodoo2 kort.
https://www.sweclockers.com/galleri/14409-via-c3-itx-voodoo-2...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Själv var det Voodoo2 som gällde för mig.

Har i dag 2st fungerande Voodoo2 SLI setuper, en 12Mb setup och en 8Mb sedan har jag ett par burkar med varsitt 12Mb kort också.

https://cdn.sweclockers.com/galleri/bild/189390?l=eyJyZXNvdXJjZSI6IjE4OTM5MCIsImZpbHRlcnMiOlsidD1sYXJnZSJdLCJwYXJhbXMiOltdLCJrZXkiOiIxNGFmZTMzZDk3N2NlNzdiMmFlMjU1ZmYzNjhkOTk5YyJ9

Bild från ett av mina gallerier, ska vi kalla det för en mini brick

Pumpar ut en 135-140 fps i quake 2 i 640x480 med demo1.dm2 med optimerad binär och config.

Galleriet kan ses här för den intreserade, har fler gallerier med Voodoo2 kort.
https://www.sweclockers.com/galleri/14409-via-c3-itx-voodoo-2...

Avis !
Gissar på att 8MB korten kommer att vara eftertraktade bland samlare i framtiden.
Dom var ju inte så populära.

Permalänk
Medlem

@pa1983: Nice, har 2 x Voodoo II 12 Mb nu (Creative skulle jag tro) och ett Nvidia TNT (AGP).
Fick två FDD kablar av @yellowfrog så borde kunna få ihop en SLI kabel snart...

Har en liten VGA-VGA (kort till kort) till spare (svart).

Ska nörda ner mig och försöka få tag på ett "Intel Pentium III Inside" sticker
Kanske ett Nvidia och 3dfx också...

Permalänk
Medlem

Mycket sugen på att stödja detta projekt (och jag orkar dessutom att läsa boken). Har en lång historia med 3dfx både som konsument och återförsäljare. Först var det givetvis Voodoo och sedan slog jag till på dubbla Voodoo 2 i SLI som jag körde ganska många år. Behövde inte betala fullpris då jag var en av delägarna av en spelbutik i Göteborg.

Quake och Tombraider kördes som demo i vår spelbutik och folk trodde inte det var sant, så jäkla bra var det.

Det är bara två produkter som håller denna nostalgieffekt för mig när det gäller nittiotalet: 3dfx och 3DO (spelkonsollen, googla).

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av riche:

@pa1983: Nice, har 2 x Voodoo II 12 Mb nu (Creative skulle jag tro) och ett Nvidia TNT (AGP).
Fick två FDD kablar av @yellowfrog så borde kunna få ihop en SLI kabel snart...

Har en liten VGA-VGA (kort till kort) till spare (svart).

Ska nörda ner mig och försöka få tag på ett "Intel Pentium III Inside" sticker
Kanske ett Nvidia och 3dfx också...

Original sticker
http://www.vath.co/product_info.php?cPath=1_4&products_id=361

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Mycket sugen på att stödja detta projekt (och jag orkar dessutom att läsa boken). Har en lång historia med 3dfx både som konsument och återförsäljare. Först var det givetvis Voodoo och sedan slog jag till på dubbla Voodoo 2 i SLI som jag körde ganska många år. Behövde inte betala fullpris då jag var en av delägarna av en spelbutik i Göteborg.

Quake och Tombraider kördes som demo i vår spelbutik och folk trodde inte det var sant, så jäkla bra var det.

Det är bara två produkter som håller denna nostalgieffekt för mig när det gäller nittiotalet: 3dfx och 3DO (spelkonsollen, googla).

Har funderat ett tag sedan förra inlägget och inser att jag var lite för snabb. Upplevelsen på nittiotalet överskuggade min logiska del av hjärnan. Om inte någon publisher/förläggare velat ta tag i boken och gett ut den så är den antagligen helt kass.

Nix, no Money från mig, får ni det hela att funka utan mina pengar kan jag tänka mig att betala fullpris för en bok.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Avis !
Gissar på att 8MB korten kommer att vara eftertraktade bland samlare i framtiden.
Dom var ju inte så populära.

Möjligt, 2 av mina 6st fungerande kort är 8Mb, har ett trasigt 8Mb också.

Tror ett 8Mb kostar ca 700Kr på ebay och ett 12Mb 1000Kr men det är ebay ockerpriser med.
Ända jag faktiskt köpt var det trasiga 8Mb, saknades kretsar på baksida, så klart igen bild på baksidan av kortet heller och kortet hittas av windows enligt säljaren men tyvärr gör många döda Voodoo 2 det så säger inte mycket, fungerar dock inte utan fryser datorn om man försöker använda det förutom 2-3 gånger jag fått av 3dfx dos testprogram att använda det på typ 100 försök så mer miss än hit.

Testade UT99 på 2x 8Mb i sli med AThlon 800@933Mhz och det flöt på med ca 80 fps i genomsnitt i 800x600 tror jag, mer än acceptabelt, körde första träningsbanan med en bot.
Så faktiskt inte märkt nån större skillnad på 8 och 12Mb korten även om 12Mb korten så klart kan hålla 2x mer textur data så spel som har mycket texturer så bör det vara skillnad, men i värsta fall får man väl dra ner Texturerna lite, Quake 3 där får även 12Mb korten slut på Texture vram så ja bara dra ner lite till där på ett 8Mb kort.

Senaste voodoo 2 8Mb fick jag på ett lan i GBG för några veckorsedan, fungerade ej så fick det då jag har ett lika dant fungerande av samma modell. Tvättade PCI kontakten med T-röd, vanlig problem med gamla kort är smutts.

Inget liv, tvättade hela jävla kortet i Tröd med tandborste och torkade det i ugnen då spriten lätt drar till sig fukt från luften.
Efter det så fungerade det, tyckte jag såg lite smutts runt ena chipets ben, kan varit det, det där med bakning tror jag inte så mycket på.
Lödningar smälter inte som många tror men det kan återuppliva anslutningarna i kapslarna mot kislet ett tag, tippar mest på att det var någon ledande eller kapacitiv smutts som tandborsten fick bort som störde kortet då det annars sågs och 3dfx kontrollpanelen fungerade och såg allt om kortet, mitt trasiga hänger datorn redan där om man så mycket som petar på kortet med mjukvara.

Har räddat flera av mina retroprylar genom att laga dom, ofta enklare fel som kondingar, ärg eller smuts.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

...Upplevelsen på nittiotalet överskuggade min logiska del av hjärnan...

Haha, då är vi två!
Reptilhjärnan var intresserad att stödja bara för att få lådan.

@pa1983 : Tack för sticker tipset!

Permalänk
Legacy of 3dfx

Hello

I am Martin Gamero Prieto, the writer of the book: The Legacy of 3dfx. I reply you but I am sorry, I only speak Spanish and English.

@Svensktiger
I talk about nvidia and its first years but I focus in 3dfx. Anyway, the history of 3dfx would be imposible if I don't talk about Trident, Cirrus Logic, ATI, Matrox, Nvidia...

@anon159643
In a documenty it would be imposible to put all data of the book. In addiction, the documenty will be too expensive.

@Epic
The book will have so much exclusive info, history of gigapixel, data about rampage... you can't read all data in internet. This data come from fans and collectors.

@Delerium Amazing photos (L)

@Pepsin I ear the same to more people.

Thanks to all for the comments:)

Permalänk
Medlem

@kaiser77_1982 : will it contain any technical discussions, like scanning algorithms, glide. vs. opengl (beyond buggy driver that and this)? or is the focus on company, users on the market and games only?