Permalänk
Medlem
Skrivet av Mellomgardet:

@Dekkan @Gray Se nu till att ni pratar om samma Q8 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Hmm.. God damn.. Blir inte klok på detta. Haha.

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk

Vad är det som skiljer mellan Q6F och Q7F som finns på elgiganten? förutom priset? Ser inte stora ändringar, eller är jag ute o cyklar?

Permalänk
Skrivet av Itzgargamel:

Vad är det som skiljer mellan Q6F och Q7F som finns på elgiganten? förutom priset? Ser inte stora ändringar, eller är jag ute o cyklar?

https://www.rtings.com/tv/tools/compare/samsung-q6fn-vs-samsu...

Permalänk
Medlem

Borde man köpa Q8F från Elgiganten kl 22:00 - eller vänta på något bättre erbjudande på TV någon annanstans? I såna fall, vilken TV konkurrerar mot Q8F 65"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mellomgardet:

@Dekkan @Gray Se nu till att ni pratar om samma Q8 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Attans, missade att skriva vitala grundvärden.

Jag jämförde FN-modeller med modellår 2018.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Proluial:

Borde man köpa Q8F från Elgiganten kl 22:00 - eller vänta på något bättre erbjudande på TV någon annanstans? I såna fall, vilken TV konkurrerar mot Q8F 65"?

Antar att det blir som andra reor. Det finns alltid en risk att det man köper dyker upp billigare. Man får helt enkelt bestämma sig för vad man själv är villig att ge och nöja sig.

Det finns ju dem som (omoraliskt?) nog köper flera grejer av samma sort och lämnar tillbaka de dyraste när rean är över. Jag rekommenderar dock det första alternativet

Jag är nöjd med min Q9F för 23000. Det var ett bra pris när jag köpte den, men den lär garanterat gå för många tusenlappar mindre nu på rean. Det är dock fortfarande en lika bra tv.

Permalänk
Medlem

Jag köpte Q6F, står i hallen, ska packa upp sen.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Skrivet av DeluxXxe:

Jag köpte Q6F, står i hallen, ska packa upp sen.

Glöm inte att skriva vad du tycker om den.

Jag beställde också igår, men ska öppna den på julafton.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeluxXxe:

Jag köpte Q6F, står i hallen, ska packa upp sen.

Har du hunnit testa den? Vad tycker du?

Va och kollade på den i butik och tycker att den fungerade bra, trodde att den skulle reflektera mer än den gjorde, marginell skillnad mot q7 och q8. Betraktningsvinklarna var vettiga. Butiken (Elgiganten) hade dessvärre en film rullandes på q6 och demo-super-duper-anpassad-snutt loopandes på q7/q8 så det gick inte att få en vettig uppfattning om skillnaden i bildkvalité.

Visa signatur

| avgå alla | iPad air |

Permalänk
Skrivet av bha*:

Har du hunnit testa den? Vad tycker du?

Va och kollade på den i butik och tycker att den fungerade bra, trodde att den skulle reflektera mer än den gjorde, marginell skillnad mot q7 och q8. Betraktningsvinklarna var vettiga. Butiken (Elgiganten) hade dessvärre en film rullandes på q6 och demo-super-duper-anpassad-snutt loopandes på q7/q8 så det gick inte att få en vettig uppfattning om skillnaden i bildkvalité.

Jag blindköpte Q6 på Elgigantens rea, kommer från en gammal trött plasma.

Var och kikade på modellerna idag, hade med mig en polare. I Elgigantens lokaler så såg jag noll anledning till att lägga ut pengaskillnaden. Så jag känner mig nöjd, tycker bilderna var mycket lika. Alla körde samma demoslinga med flygande elefanter.

10k för en bra 65 tummare är rätt svårslaget idag. Sen gillar jag de små fötterna på Q6, de på Q7 tog upp så enormt mycket plats.

Permalänk
Medlem

Har beställt en Q8DN på rean och hoppas den kommer tidigt nästa vecka någon gång.

Tänkt för PC bruk och VRR och input-lag på Samsung drog min in jämfört med Sony XF900 som var ingen vidare på den sidan. Var direkt inte sugen på att betala 50% mer för Samsungen men såg inte något alternativ. Ville köra på med FALD men är lite tveksam om det kommer leva upp till förväntningarna, kanske Q9F var ett måste? dock kostade den väl mycket och rabatten ingen vidare.

Permalänk
Skrivet av Nighthog:

Har beställt en Q8DN på rean och hoppas den kommer tidigt nästa vecka någon gång.

Tänkt för PC bruk och VRR och input-lag på Samsung drog min in jämfört med Sony XF900 som var ingen vidare på den sidan. Var direkt inte sugen på att betala 50% mer för Samsungen men såg inte något alternativ. Ville köra på med FALD men är lite tveksam om det kommer leva upp till förväntningarna, kanske Q9F var ett måste? dock kostade den väl mycket och rabatten ingen vidare.

Vad betalade du? Samsung sålde den i sin shop för 16 490 (65 tum).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barilla08:

Vad betalade du? Samsung sålde den i sin shop för 16 490 (65 tum).

14990Kr från MediaMarkt, dock för 55tums modellen. Missade att de hade egen shop på Samsungs sida med bättre erbjudande för den där 65 tum. Verkar inte finnas nu?
Dock skulle nog 65tum varit eventuellt lite stor för min tänkta användning men skulle gärna testat.

Permalänk
Skrivet av Nighthog:

14990Kr från MediaMarkt, dock för 55tums modellen. Missade att de hade egen shop på Samsungs sida med bättre erbjudande för den där 65 tum. Verkar inte finnas nu?
Dock skulle nog 65tum varit eventuellt lite stor för min tänkta användning men skulle gärna testat.

Nej de tog slut. Ah ok, det blir säkert kanon Mycket bra köp.

Permalänk
Medlem

Köpte mig en 65Q6FN på Elgiganten. Nöjd med bild men upptäckte snabbt vad visar sig vara ett känt problem med Samsung och ARC. Jag får inget ljud från TVn ner till förstärkaren... dom är kopplade korrekt och styrs tillsammans med en fjärr men ändå inget ljud. Efter googling så ser jag att det är ett vanligt problem som Samsung verkar ignorera... Funkade klockrent med min gamla Samsung TV. Ska kontakta Samsung men har inga stora förväntningar att dom ska kunna hjälpa mig, få bli en optisk kabel annars.. men det verkar vara ett alternativ som inte är lika bra som HDMI.

Visa signatur

B.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blaseba:

Köpte mig en 65Q6FN på Elgiganten. Nöjd med bild men upptäckte snabbt vad visar sig vara ett känt problem med Samsung och ARC. Jag får inget ljud från TVn ner till förstärkaren... dom är kopplade korrekt och styrs tillsammans med en fjärr men ändå inget ljud. Efter googling så ser jag att det är ett vanligt problem som Samsung verkar ignorera... Funkade klockrent med min gamla Samsung TV. Ska kontakta Samsung men har inga stora förväntningar att dom ska kunna hjälpa mig, få bli en optisk kabel annars.. men det verkar vara ett alternativ som inte är lika bra som HDMI.

Vet du om det är problem med alla 65Q6FN och ARC eller är det vissa receivers som det krånglar med?

Permalänk
Medlem

Vet ej om det är alla Q6FN, många har fått det att funka men sen oförklarligt slutar det att funka och vissa kan få igång det igen och vissa inte alls. Problemet är inte bara QLED utan gäller många modeller. I mitt fall har det inte funkat alls från start.
Har chattat lite med Samsung idag men kom inte fram till något vettigt, ska ringa om jag hinner ikväll så dom får remote accessa TVn.

Visa signatur

B.

Permalänk
Skrivet av Blaseba:

få bli en optisk kabel annars.. men det verkar vara ett alternativ som inte är lika bra som HDMI.

Ljudmässigt ska det inte bli någon skillnad, man tappar väl mest funktioner som att Recievern kan väcka och stänga av teven osv.

Själv har jag en Sonos och den kör allt via Optisk. Så jag verkar klara mig.

Hur nöjd är du annars med teven? Mörka scener i ett mörkt rum samt väldigt ljusstarka scener.
Det är de två sakerna som oroar mig mest.

Upplever du problem med judder osv?

Dessa inställningar ska vara bra.

https://www.rtings.com/tv/reviews/samsung/q6fn-q6f-q6-2018/se...

Permalänk
Medlem

Jag är ingen expert men vad jag läst mig till så är där skillnad.

-Dolby TrueHD or DTS HD Master Audio funkar inte med optisk kabel, endast HDMI.

-optical won't carry lossless audio

-HDMI has the bandwidth to carry lossless surround sound signals (even if you're just using 3 channels), while optical doesn't have the bandwidth to carry basically more than a stereo signal at high bitrates. This means that with TV shows and movies that are encoded for surround sound, you'll only get compressed, lossy audio over an optical cable, while HDMI can carry fully lossless DTS-HD MA, Dolby TrueHD, Atmos, and DTS-X signals.

Jag utgick rtings när jag satte upp TVn. Såg väl bra ut men jag gillar när färgerna poppar mer, så Film kändes lite för mutad för mig. Dynamisk tror jag den inställningen hette som TVn hamnade på till slut. Såg igår och imorse när barnen kollade på tecknat att TVn har nog lite för hög brightness för tillfället, ligger på 30, får sänka lite. Jag är nöjd med bilden, duger åt mig, men kan jag inte få ARC att fungera så vettitusan om jag vill behålla TVn...

Visa signatur

B.

Permalänk
Medlem

Köpte "Samsung 65" Q6F 4K UHD Smart TV QE65Q6FNAT" via Elgiganten på Black Friday efter mycket research och tankeverksamhet tack vare Laxpuddings fina inlägg. Kändes som ett riktigt bra pris för 9990:- och jag går också från en gammal Samsung 40" från 2009 så de kändes värt det.

Kunde inte direkt se någon skillnad med mitt otränade öga i butik på Q6F och Q8F så de fick bli den

EDIT: Inte fått TV:n levererad ännu så kan inte uttala mig om jag är nöjd eller inte.

Visa signatur

Intel i5 10600k | ASUSTeK TUF GAMING B460-PLUS | NVIDIA GeForce RTX 3070 | 32GB RAM | 1000W PSU |

Permalänk
Medlem

Har heller inte fått min beställning hanterad och väntar otålmodigt... verkar dröja läääääänge.

Permalänk
Skrivet av r0ad:

Köpte "Samsung 65" Q6F 4K UHD Smart TV QE65Q6FNAT" via Elgiganten på Black Friday efter mycket research och tankeverksamhet tack vare Laxpuddings fina inlägg. Kändes som ett riktigt bra pris för 9990:- och jag går också från en gammal Samsung 40" från 2009 så de kändes värt det.

Kunde inte direkt se någon skillnad med mitt otränade öga i butik på Q6F och Q8F så de fick bli den

EDIT: Inte fått TV:n levererad ännu så kan inte uttala mig om jag är nöjd eller inte.

I en ljus miljö är det svårt att se skillnad, den största skillnaden mellan de två modellerna är att Q8´an är ljusstarkare samt har FALD, det sista visar sig mest i väldigt mörka miljöer och om du tittar i ett mörkt rum.

Men jag slog också till på Q6´an. Den är nog helt klart mest bild per krona.

Permalänk
Medlem

Slog också till på Q6F 65" under rean på elgiganten, fick den igår och har kollat en del netflix sen dess. Böt från en LG plasma från 2014, är nöjd med köpet. Övervägde först Q8 eller Q9 men kunde inte motivera den stora prisskillnaden. Det enda jag kan påstå att är sämre än plasman är betraktningsvinklarna vilket inte är så konstigt - i övrigt är bilden bra.

Permalänk
Medlem

Fler än jag som kommer att få vänta på QE65Q6FNAT från Elgiganten? Skulle ha fått den utkörd igår, hörde inte ett smack från dom men idag ringde en snubbe och sa att dom inte har några kvar i lager och kommer tidigast kunna leverera 10 december.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av roast:

Fler än jag som kommer att få vänta på QE65Q6FNAT från Elgiganten? Skulle ha fått den utkörd igår, hörde inte ett smack från dom men idag ringde en snubbe och sa att dom inte har några kvar i lager och kommer tidigast kunna leverera 10 december.

Skickades från m.sweclockers.com

Inte hört något än. Skulle få den levererad den 6:e december. Så får se vad som händer.

Permalänk
Medlem

Pratat med Samsung, fått TVn samt HDMI portarna återställda, inget ARC ljud ner i förstärkaren fortfarande.
Någon som har TVn och kopplad till förstärkare som fungerar?

Ni som väntar, konstigt eftersom dom ska ha några online. Men när jag först beställde fick jag preliminärt datum 14/12, då åkte jag till butik istället där dom hade. Finns några i Kiruna om någon vill åka dit

Visa signatur

B.

Permalänk
Medlem

Fick ett samtal av de som skulle leverera TV:n till imorgon (onsdag 5/12)

-Hej käre kund!
-Hej.
-Vi undrar bara om du hade kunnat tänka dig ta emot TV:n på lördag istället?
-Nej helst inte då jag beställt leverans på onsdag på angiven tid. Vadå, är det något som hindrar er från att kunna leverera på onsdag?
-Nej vi bara undrade om du kunde tänka dig byta. Men då kommer TV:n på onsdag vid uttalad tid. Hejdå!
-Hej... då?

Visa signatur

Intel i5 10600k | ASUSTeK TUF GAMING B460-PLUS | NVIDIA GeForce RTX 3070 | 32GB RAM | 1000W PSU |

Permalänk
Skrivet av r0ad:

Fick ett samtal av de som skulle leverera TV:n till imorgon (onsdag 5/12)

-Hej käre kund!
-Hej.
-Vi undrar bara om du hade kunnat tänka dig ta emot TV:n på lördag istället?
-Nej helst inte då jag beställt leverans på onsdag på angiven tid. Vadå, är det något som hindrar er från att kunna leverera på onsdag?
-Nej vi bara undrade om du kunde tänka dig byta. Men då kommer TV:n på onsdag vid uttalad tid. Hejdå!
-Hej... då?

Haha vilka tomtar.

Vart i Sverige bor du? Jag ska få min på torsdag, men har inte hört något än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barilla08:

Haha vilka tomtar.

Vart i Sverige bor du? Jag ska få min på torsdag, men har inte hört något än.

Malmö.

Fick TV:n idag vid 14:15.
Kopplat in och testat lite och är riktigt nöjd hittills. Måste bara höja väggfästet då den sitter lite långt ner jämfört 40" TV:n som satt där förut hehe.

Visa signatur

Intel i5 10600k | ASUSTeK TUF GAMING B460-PLUS | NVIDIA GeForce RTX 3070 | 32GB RAM | 1000W PSU |

Permalänk
Skrivet av r0ad:

Malmö.

Fick TV:n idag vid 14:15.
Kopplat in och testat lite och är riktigt nöjd hittills. Måste bara höja väggfästet då den sitter lite långt ner jämfört 40" TV:n som satt där förut hehe.

Fick sms igår om att min ska komma idag, i det korta spannet av 8-17. Vansinne att de inte kan ge ett kortare tidsspann än så.