Permalänk
Medlem

Tips på mekaniska tagentbord

Hej!

Köpt helt ny rigg under helgen och tänkte uppgradera mitt gamla Logitech G110 som tjänat mig väl, men är sugen på att testa mekanisk som alla verkar ha nu för tiden. Det jag ska göra är att lira lite FPS som BF V/COD som följde med grafikkortet och lite moba som HotS, men det blir även en hel del uppsatsskrivning.

Vet ärligt talat inte riktigt vilka switchar jag är ute efter. Har testat lite snabbt i butik cherry blue vilket jag avskydde pga det höga ljudet och cherry red som verkade okej. Dock kunde jag inte testa cherry brown som verkar vara ett mellanting, tyst(are) men ändå lite taktil feedback vilket kanske ligger närmast membran?

Förstår att detta är super subjektivt men är oftast ingen unik snowflake och brukar gilla det som "massan" gillar. Vilka switchar föredrar ni och har ni tips på prisvärda tagentbord, gärna med lite mediakontroll som höja/sänka ljud eller mute.

Permalänk
Inaktiv

Röda och bruna är i princip samma fast de bruna har lite taktil feedback medans de röda är helt linjära.
Röda är bra för spel, men jag tycker bruna är lite trevligare att skriva på. Ska du skriva uppsatser och spela lite vid sidan om så hade jag satsat på bruna.

Permalänk
Medlem

Väldigt individuellt, men jag gick för bruna då jag inte gillar utan någon taktil feedback, har haft det förut och det var fruktansvärt.

Men jag är nöjd med mina bruna, skulle valt det samma igen.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk

Har ett CM Masterkeys Pro S (TKL) med bruna switchar och är väldigt nöjd.
Föredrar att få lite taktil feedback och det går bra och spela på dem också.

Det är också inte helt lätt att prata om switcharna i ett vacuum. Kan variera ganska mycket från tillverkare till tillverkare, hur de är infästa i tgb och om det sitter dämpringar eller inte. Och vilka dämpringar som isf sitter

Visa signatur

Asrock Fatal1ty Z370 Gaming ITX/ac | 8700K | 32GB | MSI RTX 3080 Suprim X
Corsair SF750 | Noctua NH-U12A | NR200P || G603 | G915 TKL | T16000 | TWCS

Permalänk
Medlem

Tack för eran input. Det lutar åt brun som verkar vara ett bra mellanting för både gaming och skrivande. Har ni några bra tips på tagentbord? Är ute efter nått enkelt utan massa extra men vill att det ska vara fullstort med keypad på högersida, bakgrundsbelysning och gärna lite mediakontroll om möjligt dock i alla fall en mute knapp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zypox:

Tack för eran input. Det lutar åt brun som verkar vara ett bra mellanting för både gaming och skrivande. Har ni några bra tips på tagentbord? Är ute efter nått enkelt utan massa extra men vill att det ska vara fullstort med keypad på högersida, bakgrundsbelysning och gärna lite mediakontroll om möjligt dock i alla fall en mute knapp.

Jag har testat svarta,bruna, röda och blå och jag tror att du gör rätt i att välja de bruna. Jag tycker att de blå är snäppet trevligare att skriva på. De bruna är nästan lika trevliga att skriva på men mångfaldigt mycket skönare att spela med. De röda och svarta gillar jag inte alls.

Vad har du för budget ungefär?

Permalänk
Medlem

@Shepard: Tack för feedback, det verkar vara så många anser. Jag tänkte lägga runt en tusenlapp och beställde faktiskt precis ett på komplett. 944:- med hela 5% studentrabatt Var mycket dyrare på andra ställen enligt prisjakt så tror det är ett kap.

https://www.komplett.se/product/975061/gaming/gamingmoss-tang...